Hyväksytkö ystäväksesi eri luokan ihmisiä? Rehellisiä vastauksia
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen. Voisitko olla ystävä eri luokkaa edustavan henkilön kanssa? Tai jos teillä on aivan eri koulutustaustat yms. Vastatkaa rehellisesti.
Kommentit (49)
No jotkut varakkaammista perheistä ovat viitsineet sivistyä helposta elämästä huolimatta. En kyllä mitään materialisti kermaperseitä jaksa.
Kyllä. Itse katson että ei se koulutus- tai perhetausta vaikuta jos ihminen itse on hyvä tyyppi. Ja ei se koulutus tee älyä jos ei sitä ole ennestään. Olen nähnyt niin paljon akateemisia ihmisiä jotka on aivan pihalla kaikesta ja toisaalta "amiksia" jotka ovat hyvinkin syvällisiä ja älykkäitä.
En valikoi ystäviä koulutustaustan perusteella. Olen itse sieltä alhaisimmasta päästä ja kieltämättä joskus tulee alemmuudentunteita. Hävettää kertoa ammattinsa tapaamilleen ihmisille. Tulee tunne, että muut pitävät tyhmänä sen takia.
Itse arvostan enemmän sitä millainen henkilö on persoonaltaan ja miten hän kohtelee muita kuin mitä hän on saavuttanut tai mikä hänen koulutustasonsa on. Tärkeintä on, että synkkaa. Jos pitäisi alkaa etsiä uusia tuttavuuksia niin voi olla, että löytäisin kuitenkin samanhenkistä seuraa enemmän koulutetuista kuin kouluttamattomasti. Tämä ei tietenkään tarkoita, että tuttavuudelle olisi kriteereitä tai ettenkö esim. pelkän peruskoulun käyneistä voisi löytää hyvä ystäviä. T. KTM
Vierailija kirjoitti:
En valikoi ystäviä koulutustaustan perusteella. Olen itse sieltä alhaisimmasta päästä ja kieltämättä joskus tulee alemmuudentunteita. Hävettää kertoa ammattinsa tapaamilleen ihmisille. Tulee tunne, että muut pitävät tyhmänä sen takia.
Älä huoli, eivät pidä. Jos pitävät, niin se tyhmyys tulee kyllä esiin mutta ei suinkaan sun puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Itse arvostan enemmän sitä millainen henkilö on persoonaltaan ja miten hän kohtelee muita kuin mitä hän on saavuttanut tai mikä hänen koulutustasonsa on. Tärkeintä on, että synkkaa. Jos pitäisi alkaa etsiä uusia tuttavuuksia niin voi olla, että löytäisin kuitenkin samanhenkistä seuraa enemmän koulutetuista kuin kouluttamattomasti. Tämä ei tietenkään tarkoita, että tuttavuudelle olisi kriteereitä tai ettenkö esim. pelkän peruskoulun käyneistä voisi löytää hyvä ystäviä. T. KTM
Niin ja lisäyksenä vielä, että monien kohdalla se akateemisuus voi vaikuttaa nimenomaan negatiivisesti. Kuvitellaan olevan niin paljon parempia ja älykkäämpiä, vaikka monellakaan alalla älyllä ei ole juurikaan tekemistä opinnoissa pärjäämiseen.
En ole rikas ennkä ole luonutt ystävyyssuhteeita muuta kuin lapsuudesssa.
Minkä ihmeen luokan? Koululaisistako tässä on kyse?
Minulla on ystäviä kaikenlaisilla koulutustaustoilla, jos sitä tarkoitat. En pyydä cv:tä keneltäkään.
Voisitteko hieman avata minullekin noita 'luokkia'? Miten erotatte kuka kuuluu mihinkin luokkaan (esim. 5000€ välein vuositulot)? Montako eri luokkaa on olemassa, vai onko niitä vaan 2 (minä ja muut)?
Kannattaa hengailla itseään fiksumpien kanssa, niin oppii jotain uutta!
Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia.
Olette ne kopioineet jostain katsomistanne jenkkisarjoista.
Jos kysyttäisiin, että hyväksynkö ystävikseni eri työllisyystilanteen, tulotason, kulttuuritaustan tai perhetilanteen ihmisiä, kyllä.
Vaikea sanoa. Sen pitäisi olla todellista sattumankauppaa ja vahvaa yhteenkuuluvuuden tunnetta, että tässä iässä enää oikein ystävystyisin kenenkään kanssa. Tai eihän se ole mahdotonta, olen itse vain niin liikkuvainen persoona, että ystävyyssuhteet on solmittu oikeastaan 9-18 vuosien välillä. Muut ovat enemmän kavereita ja tuttuja.
Ja se taas riippuu ihan ihmisen katsantamaailmasta. Uskoisin, että minä ja joku hyvätuloinen eletään niin erinäköistä maailmaa monessa suhteessa, ettei siitä oikein voisi tulla mitään.
Tunnen monia eri koulutustason ihmisiä, yksikään ei taida olla mikään huipputuloinen. Suurin osa taitaa tienata alle 2500e/kk.
Jos ovat kunnollisia niin joo. Jos wt näkyy kauas niin yrittää välttää. Ihan jo lapsienkin hyvinvoinnin vuoksi. Arvot liian erilaisia.
Tottakai, tosin en ymmärrä koko luokkajakoa. Olen itse akateeminen, mutta duunaritöissä.
Joskus joistakin huomaa, että puhuvat jotenkin alentuvasti kun luulevat, että olen "tyhmä duunari".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja lisäyksenä vielä, että monien kohdalla se akateemisuus voi vaikuttaa nimenomaan negatiivisesti. Kuvitellaan olevan niin paljon parempia ja älykkäämpiä, vaikka monellakaan alalla älyllä ei ole juurikaan tekemistä opinnoissa pärjäämiseen.
Hanki amis itsetunto. Äly ja opiskelu kyllä korreloivat vahvasti, vaikka pelkkä opiskelu ei tee kenestäkään älykästä. Mutta ei tasan tee opiskelemattomuuskaan.
Mitä järkeä olisi viettää aikaansa vain ihmisten kanssa, jotka ovat kuin kopioita itsestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki amis itsetunto. Äly ja opiskelu kyllä korreloivat vahvasti, vaikka pelkkä opiskelu ei tee kenestäkään älykästä. Mutta ei tasan tee opiskelemattomuuskaan.
Kuka on amis? Olen KTM niin kuin edellisessä viestissä toin esiin. Olen ylpeä tutkinnostani, koska opiskeluaika ei ollut ihan helppoa elämäntilanteen vuoksi. Itsetunto ei silti ole rakentunut tutkinnon varaan. Tottakai, jos on älykäs niin opiskelut sujuu pienemmällä vaivalla mutta moneenkaan alaan ei tarvitse älyä, jotta niissä pärjää. Got it?
Hämmästynyt kirjoitti:
Voisitteko hieman avata minullekin noita 'luokkia'? Miten erotatte kuka kuuluu mihinkin luokkaan (esim. 5000€ välein vuositulot)? Montako eri luokkaa on olemassa, vai onko niitä vaan 2 (minä ja muut)?
Sosiaaliluokka. Etkö ole ikinä kuullut?
Kyllä voin ja olenkin. Mutta sen verran olen oppinut, ettei kaikkien kanssa tarvitse olla ystävä. Odotan ystävyydestä jonkinlaista vastavuoroisuus, enkä enää jaksa olla joka kerta se, joka on se aktiivisempi osapuoli. Tai johon toinen on yhteydessä vain silloin kun pyytää, haluaa tai odottaa minulta jotain.