Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväksytkö ystäväksesi eri luokan ihmisiä? Rehellisiä vastauksia

Vierailija
28.11.2018 |

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen. Voisitko olla ystävä eri luokkaa edustavan henkilön kanssa? Tai jos teillä on aivan eri koulutustaustat yms. Vastatkaa rehellisesti.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Voisitteko hieman avata minullekin noita 'luokkia'? Miten erotatte kuka kuuluu mihinkin luokkaan (esim. 5000€ välein vuositulot)? Montako eri luokkaa on olemassa, vai onko niitä vaan 2 (minä ja muut)?

Sosiaaliluokka. Etkö ole ikinä kuullut? 

Suomessa ei ole moisia olemassa (siis tämän palstan ulkopuolella). Englannissa on varmaan viimeisin yhteiskunta, jossa oikeasti oli moisia, mutta eiköhän nekin ole jo häipyneet viimeisen 50 vuoden aikana?

Vierailija
42/49 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Voisitteko hieman avata minullekin noita 'luokkia'? Miten erotatte kuka kuuluu mihinkin luokkaan (esim. 5000€ välein vuositulot)? Montako eri luokkaa on olemassa, vai onko niitä vaan 2 (minä ja muut)?

Suomessa ei ole moisia olemassa (siis tämän palstan ulkopuolella). Englannissa on varmaan viimeisin yhteiskunta, jossa oikeasti oli moisia, mutta eiköhän nekin ole jo häipyneet viimeisen 50 vuoden aikana?

Oletko tosissasi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Jos olet sitä mieltä, että sosiaaliluokat ovat yleisesti käytetty käsite, niin voitko avata meille muillekkin, kuinka erottelet eri yhteiskuntaluokat? Meillä kun ei ole kuninkaallisia, ja papistokin on lähempänä 'sinikaulus' duunaria kuin 'valkokaulus' toimistotyöntekijää? Feodaaliyhteiskunnan maanomistajan ja torpparin hommatkin ovat taineet jo kadota, joten mielestäni on aika vaikeaa rajata, kuka kuuluu mihinkin luokkaan?

Vierailija
44/49 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai hyväksyn.

Ilkeys tai umpimielisyys ovat syitä, minkä vuoksi en jonkun ihmisen seurassa viihdy.

Eikä ne korreloi aina yhteiskuntaluokan kanssa, vaan kyseisiä ominaisuuksia löytyy joka kastista.

Vierailija
45/49 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Olen 70-luvun teini ja vaikka vanhempani olisivat halunneet mun viettävän aikaani vain saman sosiaaliluokan teinien kanssa, kapinoin ja lähes kaikki kouluaikaiset ystäväni olivatkin alemmista sosiaaliluokista. Siihen aikaan oli ihan trendikästäkin rikkoa luokkarajoja. 

Vierailija
46/49 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Jos olet sitä mieltä, että sosiaaliluokat ovat yleisesti käytetty käsite, niin voitko avata meille muillekkin, kuinka erottelet eri yhteiskuntaluokat? Meillä kun ei ole kuninkaallisia, ja papistokin on lähempänä 'sinikaulus' duunaria kuin 'valkokaulus' toimistotyöntekijää? Feodaaliyhteiskunnan maanomistajan ja torpparin hommatkin ovat taineet jo kadota, joten mielestäni on aika vaikeaa rajata, kuka kuuluu mihinkin luokkaan?

Tässä sulle Wikipedian määritelmä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteiskuntaluokka

Vierailija
47/49 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästynyt kirjoitti:

Tässä sulle Wikipedian määritelmä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteiskuntaluokka

Pakkohan noiden sosiologiaa opiskelleiden on jotenkin selittää olemassaolonsa. Ajatteletko todellakin naapurin Ritvan johonkin luokaan kuuluvana, ja lyöt henkisen leiman hänelle otsaan? Kun on 'työväen' edustaja, niin hänen lapsi ei saa leikkiä meidän Niko-Petterin kanssa, kun me kuulumme 'keskiluokkaan'? 

Edelleen on käsittääkseni selittämättä, kuinka erottelet eri luokat? Mikä erottaa työväenluokan ja keskiluokan? Pelkällä koulutuksellako? Mitenkäs sijoittuu pelkän peruskoulun käynyt kauppaneuvos? Koska sellaisiakin on olemassa. Henkilö on paljon enemmän kuin hänen koulutuksensa tai tulotasonsa.

Tänä päivänä ei saa enää keskustella edes pelkistä naisista ja miehistä, niin miten te kuvittelette jakavanne ihmiset johonkin sosiaaliluokkiin?

Vierailija
48/49 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse arvostan enemmän sitä millainen henkilö on persoonaltaan ja miten hän kohtelee muita kuin mitä hän on saavuttanut tai mikä hänen koulutustasonsa on. Tärkeintä on,  että synkkaa.  Jos pitäisi alkaa etsiä uusia tuttavuuksia niin voi olla, että löytäisin kuitenkin samanhenkistä seuraa enemmän koulutetuista kuin kouluttamattomasti. Tämä ei tietenkään tarkoita, että tuttavuudelle olisi kriteereitä tai ettenkö esim. pelkän peruskoulun käyneistä voisi löytää hyvä ystäviä. T. KTM

Niin ja lisäyksenä vielä, että monien kohdalla se akateemisuus voi vaikuttaa nimenomaan negatiivisesti. Kuvitellaan olevan niin paljon parempia ja älykkäämpiä, vaikka monellakaan alalla älyllä ei ole juurikaan tekemistä opinnoissa pärjäämiseen. 

Hanki amis itsetunto. Äly ja opiskelu kyllä korreloivat vahvasti, vaikka pelkkä opiskelu ei tee kenestäkään älykästä. Mutta ei tasan tee opiskelemattomuuskaan. 

Kuka on amis? Olen KTM niin kuin edellisessä viestissä toin esiin. Olen ylpeä tutkinnostani, koska opiskeluaika ei ollut ihan helppoa elämäntilanteen vuoksi. Itsetunto ei silti ole rakentunut tutkinnon varaan. Tottakai, jos on älykäs niin opiskelut sujuu pienemmällä vaivalla mutta moneenkaan alaan ei tarvitse älyä, jotta niissä pärjää. Got it? 

Ja sitten heräsit, ja muistit että et olekaan KTM, vaan amis jota kovasti kaivelee se ettei ole käynyt yliopistoa. Yrität kompensoida omaa kouluttamattomuuttasi höpö-höpö-jutuilla.

Todellisessa maailmassa älykkäät kyllä opiskelevat pidemmälle kun vähemmän älykkäät, jo ihan siksi, että Suomessa päästään yliopistoon pääsykokeiden tai ylioppilaskokeen perusteella, joissa ei tyhmä pärjää.

Pitäisi vaan päästä eroon tuosta alemmuuskompleksista, muille sinun amis-taustasi tuskin on ongelma, mutta sinulle vaikuttaa kyllä olevan.

Vierailija
49/49 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla muita olekaan. Itse olen pitkäaikaistyötön amk-pohjalta ja kaikki kaverini ovat töissä käyviä akateemisia.