Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko joku valtio hakkeroida kaikki matkustajakoneet syöksymään yhtäaikaa alas?

Vierailija
28.11.2018 |

en viitsi mainita nimiä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä ap:lta pyyntö vai kysymys?

Minun analyysistä se oli pyyntö. Miksi hän sellaista pyytää?

Vierailija
22/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä, jos olisi mahdollista lähtee niin voimakas elektromagneettinen pulssi, että kaikkien koneiden sähköjärjestelmät tilttaisi. Mutta se pitäisi sitten lähettää useasta kohtaa samaan aikaan, koneitahan on ympäri maapalloa, eli maapallo blokkaisi sen pulssin muuta kuin hyvin kapealla sektorilla.

Lisäksi epäilen että tähän on varauduttu ja konetta on mahdollista lentää täysin mekaanisestikin. Kun niihinhän voi osua vaikka salama ja sähköt mennä sen takia.

Vai onko lentokone ikään kuin Faradayn häkki, eikä se pulssi pääsisi läpi edes?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi. Kaikki toimii nykyään tietokoneilla.

Avioniikkaa ei ole kytketty mihinkään ulkoiseen verkkoon.

No eihän sen tarvitsekaan olla! Riittää, että onnistuu saamaan koneen ohjausjärjestelmien tietokoneiden päivityspakettiin viruksen mukaan. Ihan samanlaiset Windowssit niissä lentokoneissakin on!

Vierailija
24/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakkeroimalla ei mutta useilla emp-pulsseilla kyllä. Jos emp pulssit tuhoavat maanpäällisen ja koneiden sähköisen infran, ei kone tiedä minne laskeutua.

Vierailija
25/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän sen tarvitsekaan olla! Riittää, että onnistuu saamaan koneen ohjausjärjestelmien tietokoneiden päivityspakettiin viruksen mukaan. Ihan samanlaiset Windowssit niissä lentokoneissakin on!

Missähän kohtaa se Windows on? Lentokoneiden tietokoneet eivät ole mitään pc-koneita.

Vierailija
26/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hakkeroimalla ei mutta useilla emp-pulsseilla kyllä. Jos emp pulssit tuhoavat maanpäällisen ja koneiden sähköisen infran, ei kone tiedä minne laskeutua.

tässä tapauksessa pitää vain toivoa että lentäjät tietävät

Vierailija
27/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti miellyttävä kokemus 13000 metrin korkeudessa nopeudella 900km/h kun tietokone ilmoittaa " Tietokone pitää käynnistää uudelleen päivityksen takia. Tallenna kaikki keskeneräiset tiedostot. Kone käynnistyy uudelleen 2 minutin päästä... "

Vierailija
28/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunnan maailmankaikkeuden ballistinen ohjus on niin tecnologinen että sen voi purkaa ihmisen puheella jos tietää että missä maailman kolkassa se on maan alla lähtövalmiina. Se ohjus on itse osaava tecnologian osaaja ja jotkut sanat ovat sille tuttuja ja minun hevoseni osaa tämän sanan millä se purkautuu eri osiksi automaattisesti, minä olen unohtanut sen sanan jo ja amerikassa on 2 intiaania ja suomessa yksi hevonen joka osaa purkaa sen ohjuksen. Minä annoin cacao pavun hevoselle ja sanoin tämän ballistisen ohjuksen purku sanan jota voi sanoa koodina myös. Tuo hevonen ei myönnä kenellekkään sitä sanaa vaikka he osaisivat sanoa oikein tuon purkukoodin koska minä kirosin hänelle kuningas monarkian ja sanoin että englannin kuningatar on id-iootti. Hän muistaa sen sanan, se on loistava hevonen. Hän ei myy minua mistään hinnasta. Jos kuningatar menee hänen osaamisella tuon hevosen luoksi löytämän rauhaa purkukoodista niin veikkaisin hänen kusevan hänen naamansa eteen tarkoittaen id-iootti hänelle tai jotain vastaavanlaista. Enkä sano hevoseni nimeä. Minä en myy mitään!

Vierailija
29/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiskunnan maailmankaikkeuden ballistinen ohjus on niin tecnologinen että sen voi purkaa ihmisen puheella jos tietää että missä maailman kolkassa se on maan alla lähtövalmiina. Se ohjus on itse osaava tecnologian osaaja ja jotkut sanat ovat sille tuttuja ja minun hevoseni osaa tämän sanan millä se purkautuu eri osiksi automaattisesti, minä olen unohtanut sen sanan jo ja amerikassa on 2 intiaania ja suomessa yksi hevonen joka osaa purkaa sen ohjuksen. Minä annoin cacao pavun hevoselle ja sanoin tämän ballistisen ohjuksen purku sanan jota voi sanoa koodina myös. Tuo hevonen ei myönnä kenellekkään sitä sanaa vaikka he osaisivat sanoa oikein tuon purkukoodin koska minä kirosin hänelle kuningas monarkian ja sanoin että englannin kuningatar on id-iootti. Hän muistaa sen sanan, se on loistava hevonen. Hän ei myy minua mistään hinnasta. Jos kuningatar menee hänen osaamisella tuon hevosen luoksi löytämän rauhaa purkukoodista niin veikkaisin hänen kusevan hänen naamansa eteen tarkoittaen id-iootti hänelle tai jotain vastaavanlaista. Enkä sano hevoseni nimeä. Minä en myy mitään!

Vierailija
30/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on mahdollista eräälle valtiolle.

Vierailija
31/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen mahdollisuus tietysti on ja sen takia kannattaa miettiä onko järkevää hankkia kaikkia hävittäjiä USA:sta.

Vierailija
32/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on mahdollista eräälle valtiolle.

Näytä mulle se valtio joka häxöröi alas nekin matkustajakoneet joissa ei edes ole minkäänlaista satelliitti/nettiyhteyttä. DC-3iakin käytetään vielä jossain takahikiällä.

Vierailija
33/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hakkeroida "helposti". Olen itse hakkeroinut 45-ytimisellä superkoneellani yksittäisiä koneita ja tiputtanut ne haluamaani paikkaan. Olen hankkimassa lisää ytimiä voidakseni tiputtaa useampia koneita kerralla.

Vierailija
34/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai eikö sitä saa sanoa ääneen, että Venäjän armeija tiputtelee matkustajakoneita itse kehittämillään Buk -ilmatorjuntaohjuksilla, kuten Ukrainassa vuonna 2014.

Vierailija
35/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan asiallisesti sinänsä aivan asialliseen kysymykseen.

Kysymyksen voi tulkita kahdella tapaa ja vastaus riippuu siitä:

a) voiko joku taho "online" napista painamalla saada koneet otettua haltuunsa ja syöksymään maahan?

b) tai vaihtoehtoisempi tapa: voisiko koneiden ohjelmistot saastuttaa ja sopivalla hetkellä aktivoida tietokoneviruksen, joka saisi koneet syöksymään alas

Vastaus kohtaan a)   Ei voisi koska nykyisissä koneissa ei ole sellaista tietoliikenneyhteyttä ("Uplink"), jolla koneen ohjauksen voisi ottaa overridellä miehistön nenän edestä ja ajaa koneen maahan. Ehkä tulevaisuudessa on, mutta vielä tilanne ei ole se. Jos tulevaisuudessa joku tällainen etäohjaus koneisiin tulee (olisi teknisesti mahdollista jo nyt ja itseasiassa laajalti käytössä jo UAV-teknologiassa - niin riippuen siitä olisiko koneiden ohjaukseen joku standardi vaiko ei niin hakkerointi vaatisi valtavat voimavarat sekä hyökkäysinfrastruktuurin kilpailevine radiolähettimineen tai vaihtoehdoisesti maassa olevien kontrolliasemien haltuunoton jollakin konstilla

Vastaus kohtaan b) Teoriassa mahdollista jo nykyään saastuttaa koneiden firmware nukkuvaa koodia sisältävällä ohjemistolla, joka aktivoituu toivottuna ajanhetkenä ja suistaa koneet tuhoot. Tehtävä on silti julmettu: jokaisella konevalmistajalla ja konetyypillä, jopa variantilla on oma firmwarensa, erilaiset prosessoritkin (ehkä) ja niin edelleen. Teknisesti kuitenkin tämä olisi mahdollista ja nykypäivänä yksikään vähän isompi kone tai edes pienempi uudempi kone ei lennä ilman tietokoneavusteista ohjausjärjestelmää (Fly by wire system).

Jos haluaa tutkiskella mitä todella isot resurssit omaava hyökkääjä saa aikaan firmwaret saastuttamalla, niin kehotan lukeemaan Wired lehdestä STUXNET-viruksen hyökkäykseen Iranin ydinohjelmaa vastaan.

Vierailija
36/36 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan asiallisesti sinänsä aivan asialliseen kysymykseen.

Kysymyksen voi tulkita kahdella tapaa ja vastaus riippuu siitä:

a) voiko joku taho "online" napista painamalla saada koneet otettua haltuunsa ja syöksymään maahan?

b) tai vaihtoehtoisempi tapa: voisiko koneiden ohjelmistot saastuttaa ja sopivalla hetkellä aktivoida tietokoneviruksen, joka saisi koneet syöksymään alas

Vastaus kohtaan a)   Ei voisi koska nykyisissä koneissa ei ole sellaista tietoliikenneyhteyttä ("Uplink"), jolla koneen ohjauksen voisi ottaa overridellä miehistön nenän edestä ja ajaa koneen maahan. Ehkä tulevaisuudessa on, mutta vielä tilanne ei ole se. Jos tulevaisuudessa joku tällainen etäohjaus koneisiin tulee (olisi teknisesti mahdollista jo nyt ja itseasiassa laajalti käytössä jo UAV-teknologiassa - niin riippuen siitä olisiko koneiden ohjaukseen joku standardi vaiko ei niin hakkerointi vaatisi valtavat voimavarat sekä hyökkäysinfrastruktuurin kilpailevine radiolähettimineen tai vaihtoehdoisesti maassa olevien kontrolliasemien haltuunoton jollakin konstilla

Vastaus kohtaan b) Teoriassa mahdollista jo nykyään saastuttaa koneiden firmware nukkuvaa koodia sisältävällä ohjemistolla, joka aktivoituu toivottuna ajanhetkenä ja suistaa koneet tuhoot. Tehtävä on silti julmettu: jokaisella konevalmistajalla ja konetyypillä, jopa variantilla on oma firmwarensa, erilaiset prosessoritkin (ehkä) ja niin edelleen. Teknisesti kuitenkin tämä olisi mahdollista ja nykypäivänä yksikään vähän isompi kone tai edes pienempi uudempi kone ei lennä ilman tietokoneavusteista ohjausjärjestelmää (Fly by wire system).

Jos haluaa tutkiskella mitä todella isot resurssit omaava hyökkääjä saa aikaan firmwaret saastuttamalla, niin kehotan lukeemaan Wired lehdestä STUXNET-viruksen hyökkäykseen Iranin ydinohjelmaa vastaan.

Olet totaalisen väärässä. 80% koneista on hallituksen satelliittiyhteys moduli. Tämän modulin kautta kone on mahdollista ottaa täysin haltuun ja halutessaan vaikka pudottaa. Moduli käyttää heikkoa 8-bittistä salausta joka on asiasta jotain tietävän helppo purkaa.