Vanhoillislestadiolaisten SAIRAAT säännöt
Kuulin tänään työkaveriltani joka on entinen vanhoillislestadiolainen,että lapsena ja teininä heille opetettiin että jos meikkaa,tanssii,katsoo televisiota tai kuuntelee musiikkia joutuu_helvettiin_.
No, työkaverin 16 vuotias sisko laittoi ripsiväriä,meikkivoidetta ja luomiväriä ja jäi siitä kiinni, tytön perheen tuttu pappi ja koko perhe pitivät saarnan jossa sanoivat tytön joutuvan kiirastulen! Tyttö joutui olemaan viikon sisällä ja ruokana vain leipää,vettä ja kaalikeittoa. Tämä tapahtui 2000 luvun keskivaiheilla. Kuinka sairas tuo 'uskonto' onkaan. PS. Lapsia tuossa perheessä oli 15.....
Kommentit (20)
Tuotahan se on yhä heilläkin.
Jehovilla tulee neuvosto puhumaan asioista. Eli sun pitää tunnustaa syntisi joukolle vanhoja Jehovia ja he sitten päättävät rangaistuksesi. Oli se sitten meikit tai aviorikos.
Tuttua settiä. Tosin meillä lapsia oli vain 8.
Tuohon yhteisöön kun on lapsesta asti kasvanut niin ei edes hoksaa, miten paljon nuo säännöt voi hätkähdyttää muita ihmisiä. En siis itse ole ollut lestadiolainen enää vuosikausiin, mutta näköjään turruin pahasti, koska ei noi jutut enää tunnu oikein miltään (paitsi jos ihan kunnolla ryhdyn pohtimaan lasten kokemaa säikyttelyä/painostusta siinä yhteisössä).
Tämä on se porukka joka ei kuulu "sinipunavapaavuorelaisvihervassareihin"eli ovat meidän kapeakatseisen pääministerin suojeluksessa.
Aloittajan kertoma tapaus kuulostaa oudolta, mutta kaikkihan on mahdollista. Tuollainen ei kuitenkaan ole varmastikaan yleistä. Olen entinen vl.
Provo
Jäit kiinni kiirastulesta. Luterilaiset ei usko siihen, se on katolisten juttu. Keksi jotain muuta kyllä nämä tiedetään eikä kaikissa perheissä ja lestadiolaisyhteisöissä toimita fanaattisesti muutenkaan.
Koruja ei saa käyttää. Yleensä lessut tunnistaa siitä että niillä on hirmu piukat vaatteet kun muuten ei saa koreilla.
Ja tuon työkaverin perheen omituisen toimintamallin mukaan päättelet, että kaikissa lestadiolaisperheissä toimittiin/toimitaan noin?
Siis luterilainen pappi saarnaa _kiirastulesta_? Olisiko kuitenkin helvetti kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Koruja ei saa käyttää. Yleensä lessut tunnistaa siitä että niillä on hirmu piukat vaatteet kun muuten ei saa koreilla.
Älä jaksa
Vierailija kirjoitti:
Provo
Jäit kiinni kiirastulesta. Luterilaiset ei usko siihen, se on katolisten juttu. Keksi jotain muuta kyllä nämä tiedetään eikä kaikissa perheissä ja lestadiolaisyhteisöissä toimita fanaattisesti muutenkaan.
Eipä lestadiolaiset olekaan luterilaisia.
Miksi nuori kapinoi herraa vastaan? Ei kenenkään tarvitse meikata. Jokainen on luojan suoma lapsi ja kaunis niin. Saatana siellä tytössä kapina henkeä koittaa lietsoa!
Vierailija kirjoitti:
Provo
Kyllä mun luokka kaveri pienenä sanoi että sitä harmittaa että mä joudun tulimereen kun en ole uskovainen ja katson telkkaria. Nykyään ne kaikki kattoo telkkaria - tietokoneelta. Tekopyhää sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo
Eipä lestadiolaiset olekaan luterilaisia.
Kyllä ovat, ota selvää äläkä selitä valheita totuutena.
Vierailija kirjoitti:
Siksi monet vanhoillislestadiolaiset naiset harrastaa ratsastusta. Piukat housut jalassa saavat olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo
Kyllä mun luokka kaveri pienenä sanoi että sitä harmittaa että mä joudun tulimereen kun en ole uskovainen ja katson telkkaria. Nykyään ne kaikki kattoo telkkaria - tietokoneelta. Tekopyhää sakkia.
Osaatko lukea vai etkö vain ymmärrä? Kirjoittaa et ainakaan osaa. Toistan: kaikissa perheissä ja lestadiolaisyhteisöissä ei toimita fanaattisesti.
Yhdellä kokemuksella ei voi kaikkia tuomita. Luulisi tuon olevan itsestäänselvää. Käsitykset muuttuvat ja tulkinnat. Raamatussa ei ole kielletty telkkarin katsomista, joten monet lestadiolaiset siksi sitä katsovat ja irtautuvat ristiriitaisuuksista ja yksittäisten ihmisten päätäntävallasta.
Olen jo keski-ikäinen. Luokallani oli lestadiolaistyttö, joka salaa koulussa luki nuortenlehtiä, koska kotona oli kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Provo
Tuo hyppäsi minullakin silmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo
Tulimeri on synonyymi helvetille ei kiirastulelle.
Satuolentoa jos palvoo totena vielä 2000-luvulla niin mitä muuta voi odottaa?