Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko outoa jos pitää olla aina alkoholia kotona?

Vierailija
28.11.2018 |

Onko teillä? Käytän todella harvoin, mutta silloin kun käytän, pitää hakea heti seuraavana päivänä vastaava satsi varastoon. Ja seuraavaan juomiskertaan menee siitä vielä pitkä aika. Samapa se on, mutta ihmettelen mistä tulee tarve toimia näin, kun voisi yhtä hyvin ostaa aina silloin kun tulee tarve. Tulee jotenkin epävarma olo, jos ei ole sitä puskuria kotioloissa... vaikka en ikinä varsinaisesti käytä sitä niin äkkiä etteikö silloin ehtisi viinakauppaankin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa. Normaalimpaa on pitää alkoholijuomia kotona.

Vierailija
2/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut alkoholia kotona. Mies saa lahjaksi töistä aina useamman, eikä millään saada juoduksi niitä. Laivalta ostan aina tiettyä viinaa, jos edellinen on lopussa, et kyllä kai mä olen samanlainen kuin sä, en vain ole ajatellut sitä ennen. Miehellä voi olla saunakaljat vaikka kuinka kauan aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun kokoaikaa täydy olla täydentämässä, mutta aina on jotain mistä tehdä paukku tai toti.

Vierailija
4/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo tapa. On mullakin alkoholia jatkuvasti kotona, mut ei sitä "pidä olla". Ostan ison pullon viskiä, ni siitä riittää pitkäks aikaa juotavaa. Sitten kun pullo loppuu, ni ostan uuden lähiaikoina.

Vierailija
5/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo tapa. On mullakin alkoholia jatkuvasti kotona, mut ei sitä "pidä olla". Ostan ison pullon viskiä, ni siitä riittää pitkäks aikaa juotavaa. Sitten kun pullo loppuu, ni ostan uuden lähiaikoina.

Mitä viskiä?

Vierailija
6/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina alkoholia kotona, koska emme itse sitä käytä, mutta vieraille tarjoamme, ja vieraat tuovat myös tuliaisiksi.

Mutta minusta olisi outoa, jos sitä olisi pakko olla.

Vierailija
7/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä oli alkoholisti mikä ryysti kaiken käsiinsä saavan heti ellei pitänyt piilossa.

Kun suhteen jälkeen muutin uuteen omaan kotiin niin mä olin aidosti tosi iloinen kun sain ostaa juomaa kaappiin ja ne säilyi siellä!

Nykyään ei ole niin kovaa hinkua pitää puolikasta baaria kotona, mutta mustakin on kiva aina pitää jotain varalla ettei tarvi lähteä kauppaan kun jotain sattuu tekemään mieli.

Onhan mulla ruokaakin aina kaapit täynnä vaikka en kerralla kaikkea tarvitse.

Vierailija
8/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole outoa vaan on ihan normaalia että kotona on pulloja. Ei se tarkoita että ne pitäisi  juoda veks. Eikä se että on juonut pullon x veks tarkoita sitä että tulis tarve hakea äkkiä lisää.

Outo kysymys.

Vierailija
9/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei?

Mulla on biisoniviinaa. Varmaan 5v säilynyt avaamattomana.

Vierailija
10/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuosta sinun "pakostasi" mitään haittaakaan ole, kun et kerran juo liikaa. 

Meillä on aina viinakaapissa juomia montaakin laatua, mutta en ole ikinä ajatellut että se olisi joku pakko. Vaikka kyllähän se hassulta tuntuisi jos kaappi olisi tyhjä. Nytkin siellä on paria laatua viiniä, pullo Napue Giniä, Larsen XO konjakkia ja Limoncelloa. Emme juo usein tai suurkulutusmääriä, mutta tuntuu ihanalta luksukselta että sitten kun siltä tuntuu, voi ottaa viiniä ruoan kanssa tai kahvin kanssa konjakkia.

Vierailija
11/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään juo teetä kun muutaman kerran vuoteen. On mulla silti monen sorttista teelajia, vaikka itse tykkään vaan mintusta.

En koe omaavani ongelmaa.

Vierailija
12/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko jotenkin outoa. Minusta olisi oudompaa, että kaikki kotiin tuomani tai tuotu alkoholi pitäisi juoda tai muutoin kulutttaa (/"hävittää") heti, ettei sitä jäisi kotiin säilöön. Esimerkiksi minä yksin asuvana, poikamiehenä olen hankkinut muutaman pullon viiniä, odottamaan "oikeaa hetkeä."  Säästänyt viikko sitten lahjaksi saamani samppanijapullon itsenäisyyspäiväksi. (Kun oli muyutakin tarjottavaa, ettei ollut luontevaa avata tuota pulloa) Reissusta toin jokin aika sitten itselleni pullollisen konjakkia ja toisen kermalikööriä (Irish creamia) . Pitäiskö tästä nyt sitten kuitenkin muuttaa mielensä ja tyhjätä itsekeen kaikki, etteivät mene pilalle ja jää tilaa viemään...   

Vierailija
13/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalimpaa toi on kuin se, että jos kotona on alkoholia, se on "pakko" juoda heti pois. Mulla on nimittäin noin, jos avaan vaikka viinipullon, se ei kestä kuin päivän pari. Saatan vetää arkena huppeliin, jos kotona on. Ei se tervettä ole, vaikka aika vähän kokonaisuudessaan juonkin alkoholia.

Vierailija
14/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina kotona olutta, viiniä ja väkeviä. Ihan samalla tavalla kuin kaapissamme on ohrajauhoja ja kurpitsansiemeniä, pakastimessa hiivaa, vaikka ei niitäkään jatkuvasti käytetä. On vain helppoa ja kivaa, kun tarpeen tullen on mistä ottaa.

Vierailija
15/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MTV3: Alkoholikatastrofi Suomessa – ”Emme edes itse tiedä, missä olemme”

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/51795-mtv3-alkoholikatastrofi-suomessa…

Vierailija
16/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi palstalla ei saa keskustella alkoholin aiheuttamista laaja-alaisista yhteiskunnallisista haitoista ja tuhoista, vaikka kyseessä on kuitenkin eniten yhteiskuntaamme tuhoava asia ja lisäksi alkoholi on yleisin kuolinsyy maassamme? Ja myös kallein kuluerä veronmaksajille. Jonninjoutavasta paskasta saa keskustella, mutta ei todella vakavista asioista, jotka koskettavat koko yhteiskuntaa ja sen tulevaisuutta.

Vierailija
17/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/2016030721232363

Maailman viisi eniten addiktoivaa ainetta

1. Heroiini

Asiantuntijat rankkasivat heroiinin kaikista addiktoivimmaksi aineeksi. Heroiini sai 2,5 pistettä enimmäismäärän ollessa kolme pistettä. Heroiini kulkee verenkiertoon ja aivoihin, joissa se muuttuu morfiiniksi ja sitoutuu opioidireseptoreihin Heroiini nostaa dopamiinitasoja aivojen mielihyväjärjestelmässä jopa 200 prosenttia, todistavat eläinkokeet. Heroiinia pidetään myös vaarallisimpana huumeena, koska kerta-annos voi aiheuttaa kuoleman. Kuolettava annos on vain viisinkertainen verrattuna edellä mainittuun dopamiinitasoja 200 prosenttia nostaneeseen annokseen.

Heroiinia pidetään myös hyvin vahingollisena aineena yksilölle ja yhteiskunnalle. Oopiumiunikosta saatavia aineita kutsutaan yleisnimellä opiaatit, joihin myös heroiini kuuluu. Opiaattien laittomien maailmanlaajuisten markkinoiden arveltiin vuonna 2009 olevan 68 miljardia dollaria eli 62 miljardia euroa. Heroiinin sanotaan aiheuttavan erittäin voimakasta fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta.

2. Alkoholi

Alkoholi sijottui vertailussa toiseksi. Se sai 2,2 pistettä. Alkoholi vaikuttaa aivoihin monin tavoin. Eläimillä tehdyissä laboratoriokokeissa se nosti dopamiinitasoja aivojen mielihyväkeskuksissa 40-360 prosenttia. Mitä enemmän juo, sitä korkeammalle tasot nousevat. Voimakkaan pitkäaikaisen riippuvuuden kehittyessä vieroitusoireet voivat olla voimakkaita ja jopa hengenvaarallisia.

Arviolta jopa 22 prosenttia sitä juoneista kehittää jonkinasteisen riippuvuuden alkoholiin jossain vaiheessa elämänsä aikana. WHO:n mukaan yli kolme miljoonaa ihmistä kuoli alkoholin aiheuttamiin vammoihin vuonna 2012. Osa raadin tutkijoista olisi nostanut alkoholin ykköseksi listalla.

3. Kokaiini

Kokaiini estää keskushermostossa dopamiinin, serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinottoa hermosoluun. Kokaiinin välittömät vaikutukset ovat muun muassa energisyys tai hermostuneisuus sekä pulssin ja hengityksen tihentyminen. Kokaiinin ja amfetamiinin vaikutukset perustuvat samaan toimintaperiaatteeseen. Kokaiini vaikuttaa lamaannuttavasti tuntohermoihin. Siksi sitä on käytetty myös paikallispuudutteena. Tutkijoiden mukaan eläinkokeissa dopamiinitasot nousivat yli kolminkertaisiksi tavanomaisesta.

Arvion mukaan 14-20 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa käyttää kokaiinia. Vuonna 2009 maailmanlaajuisten markkinoiden arvioitiin olevan 75 miljardin dollarin eli 69 miljardin euron arvoiset. Noin 21 prosenttia kokaiinia kokeilleista tulee riippuvaisia jossain vaiheessa elämäänsä.

4. Barbituraatit

Barbituraatteja on käytetty esimerkiksi unettomuuden hoitoon, koska barbituraatit laskevat aivojen joidenkin osien aktiivisuutta. Pieni annos aiheuttaa euforisen olon, iso voi olla tappava, koska hengitys vaikeutuu. Kun barbituraatit olivat helposti saatavilla apteekista reseptillä, niiden väärinkäyttö ja riippuvuus olivat varsin yleisiä.

Nykyisin käyttö on vähentynyt huomattavasti. Voimakkaasta koukuttavuudestaan huolimatta barbituraatit ovat vasta neljäntenä. Syynä on heikko saatavuus, minkä vuoksi ne aiheuttavat nykyisin vähemmän ongelmia.

5. Nikotiini

Savuketta polttaessa nikotiini imeytyy elimistöön keuhkoista ja kulkeutuu aivoihin sekunneissa. Nikotiini aktivoi aivojen nikotiinireseptoreita, joka johtaa lisääntyneeseen dopamiinin eritykseen. Tupakalla on kiihdyttävä ja rauhoittavia vaikutuksia.

WHO:n arvion mukaan tupakan takia kuolee vuosittain 8 miljoonaa ihmistä vuoteen 2030 mennessä. Rotilla nikotiinin saanti nosti mielihyväkeskusten dopamiinitasoja 25-40 prosenttia.

Lähteet: PsyPost, Irti Huumeista, Päihdelinkki, Daily Mail.

Vierailija
18/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo avaus.

vrt. mitä varten pitää olla koko ajan jauhoja kaapissa? Kun aion leipoa, ehdin kyllä kauppaan. Miksi pitää maitoa jääkaapissa? Ostan uutta vasta kun tulee tarve käyttää maitoa.

Vierailija
19/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkijat-suomessa-meneillaan-alkoho…

"Tutkijat: Suomessa meneillään alkoholikatastrofi"

Tutkimuksen mukaan naisten alkoholin takia menetettyjen elinvuosien määrä on kaksinkertaistunut kahdessakymmenessä vuodessa. Miehet menettävät alkoholin takia kuitenkin yhä tuplasti elinvuosia naisiin verrattuna.

Suomessa menetetään vuosittain ennenaikaisia ehkäistävissä olevia elinvuosia 3900 jokaista 100 000 asukasta kohden. Määrä vastaa vajaata sataa neljäkymmenvuotista työuraa.

Menetys bruttokansantuotteelle on neljännes Suomen valtion vuosittaisesta budjetista.

– Kansakuntana menetämme vähän alle 13 miljardia vuodessa, Vohlonen sanoo.

Vierailija
20/21 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MTV3: Alkoholikatastrofi Suomessa – ”Emme edes itse tiedä, missä olemme”

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/51795-mtv3-alkoholikatastrofi-suomessa…

Linkki johon tässä viitataan on vuodelta 2012!!!