Lapsia inhoava tokaluokan ope vastaa hetken kysymyksiin:)
Anti tulla:D
Kommentit (95)
Luokanopeksi pääsyn vaatimukseksi monen vuoden koulutuksen lisäksi se että pykäät vähintään kaksi lasta maailmaan (plussaa jos on poika ja tyttö) mielellään niin että ainakin toisella on oppimisvaikeuksia tai keskittymishäiriö!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Minäkin olen opiskellut itselleni ammatin ja nykyisin lähes inhoan työtäni. Luulen myös, että meitä on useampiakin.
Työskentelen ammatissa, jonka harjoittajia jokainen teistä on joutunut jossain vaiheessa kohtaamaan, ehkä jopa minut. Väitän kuitenkin, että minusta ei useinkaan (jos koskaan) näe, kuinka paljon inhoan työtäni ja " asiakkaita" . Ja tämä on osa ammattitaitoa, pystyn hoitamaan työni hyvin, vaikka se ei enää minua kiinnostakkaan. Enkä ollenkaan epäile, etteikö osa opettajista pystyisi samaan, kuten esimerkiksi ap.
Niin kamalan julmaa kun se onkin, lapsen on terveellistä huomata, ettei hän ole kaikkien rakastama ja palvoma. Jotta kukaan ei ymmärtäisi väärin, en tarkoita etta kukaan saisi olla ilkeä tai inhotta, lähinnä neutraali.
Olen opiskellut ammatin, joka oli minulle lapsesta asti toiveammatti, mutta en enää jaksa / kestä tätä. Osaan opettaa ja kasvattaa opettajan roolissa oikein hyvin, mistä minulle on annettu kiittävää palautetta sekä koulutuksen aikana että työpaikoilla, mutta kun opettajan työ ei olekaan ihan sitä, mitä äkkiä luulisi. Täytyy olla koko ajan olla kuin joku komentaja tai poliisi, eikä saa rauhassa tehdä mitään tai opettaa, vaikka luokassa on niitä, jotka haluaisivat oppia ja kuunnella. Aina luokassa on niitä, jotka käyvät hermojen päälle. Jos ei hälistä ja riehuta, sitten valitetaan, niin että lopuiltakin menee motivaatio ja hyvä tuuli. Samoin opettajalta. Pelkään, että opettajat loppuvat pian kesken, niin kuin etelä-Suomessa ovat alkaneet loppua.
Opettajan työ on todellakin niin raskasta, että harva sitä jaksaa tehdä. Jos olisikin työrauha, keskinäisen kunnioituksen ilmapiiri ja voisi rauhallisesti keskustella ja oppia asioita, opettaja voisi hyvillä mielin tehdä työtään. Työn pitää antaa ainakin yhtä paljon kuin ottaa, mutta minulla ainakin on masentunut ja ankea olo usein töistä tullessa. Kaikki vanhemmat opettajat ovat sanoneet, että tilanne on pahentunut koko ajan ja yhä vaikemmaksi menee.
Vanhemmat, opettakaa lapsillenne toisia kunnioittava asenne, hyvät tavat ja käytös! Ja älkää vain arvostelko negatiivisesti opettajia lasten kuullen... Silloin on opettajan kasvatustyöltä otettu pohja pois. Ihan vasta yksi isä kehuskeli minulle, että kun hänen poikansa opettaja oli laittanut reissuvihkoon viestin, että poika oli heittänyt tyttöjä lumipalloilla, niin isä oli kirjoittanut vastaukseksi: " Ai, ettäkö ihan lumipalloilla. Oletko ihan varma?" Kiehuin raivosta, mutta koska en ole hänen poikansa opettaja, en sanonut sillä kertaa mitään. Arvatkaa vain, mitä tuo poika tekee seuraavalla kerralla ja mitä opettaja sille sitten voi tehdä?! Ja mitkä ovat opettajan fiilikset?
Jokaiselle jolla on lapsia; pidättekö jokaisesta lapsenne kaverista?
Entä jokaisesta tuttunne lapsesta...? Vastatkoon kaikki joilla useammasta kun muutamasta " ei omasta" lapsesta kokemusta.
Niinpä niin, varmasti suurimmalla osalla meistä on se inhokki lapsi, jota ei toivota kylään ymv. Te voitte ehkä hiukan vaikuttaa varsinkin pienempien lastenne kaveripiiriin, mutta opettajalla ei ole mahdollisuutta valikoida oppilaitaan.
Ajattelen samalla tavoin näistä huonosti käyttäytyvistä lapsista. Sinä ainakin ajattelet asiaa, haluat tehdä jotakin asialle ja olet väsynyt, kun tie on niin karikkoinen.
Ja se välilyönti-piste välilyönti -kouluavustaja saisi painua hemmettiin. Älä pilaa muiden kouluavustajien mainetta. Jo jonkin aikaa olen ajatellut, että OSA kouluavustajista työskentelee kouluavustajina siksi, ettei älli riittänyt niihin tavallisiin luokanopettajan opintoihin. Sinä olet yksi niistä. Asenne päin p..tä ja hahmottamis- sekä ymmärtämiskyky tuottaa ongelmia.
118, on ihan eri asia inhota naapurin lapsia, tutun lapsia, kun työssään omia oppilaitaan. Missä on ammatillisuus?
Nämä 2 asiaa eivät ole verrannollisia keskenään senkään takia, koska opettaja kohtaa työssään lapsia, eikä voi valita oppilaitaan. Tutun ja naapurin lapsien kanssa ei ole pakko olla tekemisissä. Ymmärrän, että ajoit varmaankin takaa sitä, että miten käsittää jonkun huonosti käyttäytyvän lapsen inhoaminen?!
Jotenkin alan ymmärtämään ap enemmän, koska hän suvaitsee erityislapsia (iso kiitos siitä) ja on huomannut, että he osaavat käyttäytyä jopa paremmin (varmaan suurennuslasin alla oleminen on tehnyt tehtävänsä;) kuin sellaiset lapset joita ei kotona kasvateta kunnioittamaan heidän kasvunsa tukijoita kodin ulkopuolella.
T : Erityislapsen äiti, joka tunnustaa, että on voinut katsoa asiaa liikaakin omasta näkökulmastaan? Ja kyseenalaistin opettajaa aika voimakkaastikin, olen niin herkästi provosoituva ;) Täällä jos joku aloituksessaan lataa kovilla paukuilla, lähden leikkiin samalla asenteella. :)
Mukavaa työpäivää ap. lle sinne koulumaailmaan, ehkä sinulla on kuitenkin jotain annettavaa niille pienille ärsyttäville ihmistaimille? Pian alkaa ansaittu kesäloma!
vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsia ja sitten tuovatpäiväkotiin ja kouluun lapset kasvatettavaksi. minun mielestä pitäs vitsat ottaa taas käyttöön. sain nykyajan lapset kuriin, etteivät silmille hypi.
Vierailija:
ja 3: suurin syy on varmaankin lasten typerissä vanhemmissa jotka antavat kaiken lapsille periksi, eivät usko että oma nicopetteri voisi tehdä mitään pahaa tai väärin, eivät opeta lapsille alkeellisiakaan käytöstapoja jne...Lisänä vastenmieliset ekaluokkalaiset joille tulee koti-ikävä kesken koulupäivän (on huonolla mallilla asiat jos 7-v ei osaa sen aikaa olla erossa vanhemmista) + ekaluokkalaiset jotka eivät vielä osaa itse esim pyyhkiä takapuoltaan. Eli vanhempien piikkiin kaikki.
ap
vastenmielisiksi. Vastenmielistä tässä on vain sinun asenteesi. TOivon totisesti, että osoittaudut mahoksi.
Vierailija:
vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsia ja sitten tuovatpäiväkotiin ja kouluun lapset kasvatettavaksi. minun mielestä pitäs vitsat ottaa taas käyttöön. sain nykyajan lapset kuriin, etteivät silmille hypi.
fyysisellä kurituksella saada lapset aisoihin.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että kasvatusvastuu on vanhemmilla. Minua myös sieppaa se, että koska luokissa ja päiväkotiryhmissä on muutamia häirikkölapsia, leimataan kaikki vanhemmat kasvatuskyvyttömiksi.
Me olemme kasvattaneet lapsiamme niin, että olemme miehen kanssa sopineet, miten lapsemme kasvatetaan, me teemme sitä joka päivä alkaen käytöstavoista toisen ihmisen huomioon ottamiseen. Myös ikäkauden ja lapsen kyvyt huomioon ottaen olemme opettaneet lapsemme tekemään tiettyjä asioita itse.
Mutta niitä vitsoja voisi ensin kokeilla sellaisiin aikuisiin, jotka ovat jättäneet vanhemmuuden muiden ihmisten harteille; ei siis lapsille vitsaa.
Vierailija:
Laittakaapa OAJ:n herroille palautetta, että opettajien jaksaminen pitäisi nostaa tapetille nyt. Mikä on Suomen tulevaisuus, kun se jää nykyajan kauhukakaroiden käsiin
Siitä tiedän kun opettajat jotka ovat lapsieni koulussa heillä kaikilla on omiakin lapsia.
Ap vois tosissaan tulla kertomaan miksi on hankkiutunut tuollaiseen ammattiin vaikka on lapsivihaaja
Kun ei ap:n asialliset vastaukset mielytä ja ei saa ap:lle luuta kurkkuun niin sitten valitetaan siitä kun hällä ei ole lapsia. Jo on meininki.