Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et tykkää ystäväsi somepäivityksistä?

Vierailija
27.11.2018 |

Olen tuntenut ystäväni vuosia ja viestittelemme viikoittain, näemme noin kerran kuussa tai harvemmin. Olen miettinyt, miksi ystäväni ei tykkää somepäivityksistäni. En päivittele arkisia pikkuasioita someen tyyliin kahvikuppikuva auringonlaskussa, vaan kerron jos on jotain kertomisen arvoista. En myöskään päivitä esimerkiksi facebookiin kuulumisiani päivittäin, vaan muutaman viikon välein. Ystävä ei kuitenkaan koskaan tykkää päivityksistäni, joissa olen esimerkiksi kertonut valmistumisestani, merkittävästä työasiasta jne. Tuntuu oudolta, että ystävä ei tykkää esim. valmistujaiskuvastani, mutta puolitutut käyvät tykkäämässä. Ystävä käy kuitenkin tykkäämässä etäisempien tuttujensa "äidin mussukka Liisa-Lauri 11 kk opettelee seisomaan tukea vasten" päivityksistä. Miksi ystävä ei tykkää somessa päivityksistäni? Jos itse käyttäydyt näin, mikä käytökseen on syynä? En viitsi kysyä asiaa suoraan ystävältäni, koska hän on herkkä ja saattaisi suuttua kysymyksestä.

ap

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää enää yhden tutun kuvista, koska hän ei koskaan tykkäile minun. Minusta tämä on reilua, koska en halua olla se joka vain antaa toiselle huomiota ja hyväksyntää saamatta itse sitä samaa toiselta. Sekä livenä että somessa. Ja jos jollekin ei ole tykkäily oleellista somessa, niin häntä ei myöskään haittaa se, että minä lopetan hänen kuvistaan tykkäily.

Olen vaan kaikessa sellainen sitä saa mitä tilaa -tyyppi. Ensin kohtelen muita kuten haluaisin itseäni kohdeltavan, eli esim. tykkään edes niistä "tärkeimmistä" somekuvista (tyyliin hääkuva tai kuva uudesta perheenjäsenestä). Oletan muidenkin toimivan näin. Jos en itse saa toivomaani samanlaista kohtelua takaisin, niin sitten vaan kohtelen muita kuten he kohtelevat minua. Eli tässä tapauksessa lakkaan vain tykkäämästä heidän kuvistaan. Yksinkertaista.

Tämä on minusta ihan hyvä tapa toimia ihmissuhteissa, kaikki saavat sellaista kanssakäymistä kuin toivovat (ja ansaitsevat!). Sekä livenä että somessa. Jos siis muut eivät sopeudu minun toimintaani, minä sopeudun heidän. Tietysti itselleni sopivissa rajoissa.

Ja tämä tykkäilyasia nyt on aika pieni juttu, jossa on helppo muuttaa omaa toimintaa just sen mukaan, miten se toinen osapuoli toimii, ilman että siitä aiheutuu itselle mitään vaivaa.

Vierailija
22/27 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole sosiaalista statusta tarpeeksi.

Meillä kaikki tykkää kiusaajahenkisen pikkuesimiehen kuvista somessa, koska täytyy olla hyvää pataa sellaisten ihmisten kanssa. Pari tyyppiä kutsui hänet jopa häihinsä. Pistää miettimään kuinkahan kiusaajahenkisiä nämä ovat.

Mikäli tykkäämiset loppuu työyhteisössä, tietää joutuneensa pahanpuhunnan kohteeksi. Näin meillä naisvaltaisella alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää enää yhden tutun kuvista, koska hän ei koskaan tykkäile minun. Minusta tämä on reilua, koska en halua olla se joka vain antaa toiselle huomiota ja hyväksyntää saamatta itse sitä samaa toiselta. Sekä livenä että somessa. Ja jos jollekin ei ole tykkäily oleellista somessa, niin häntä ei myöskään haittaa se, että minä lopetan hänen kuvistaan tykkäily.

Olen vaan kaikessa sellainen sitä saa mitä tilaa -tyyppi. Ensin kohtelen muita kuten haluaisin itseäni kohdeltavan, eli esim. tykkään edes niistä "tärkeimmistä" somekuvista (tyyliin hääkuva tai kuva uudesta perheenjäsenestä). Oletan muidenkin toimivan näin. Jos en itse saa toivomaani samanlaista kohtelua takaisin, niin sitten vaan kohtelen muita kuten he kohtelevat minua. Eli tässä tapauksessa lakkaan vain tykkäämästä heidän kuvistaan. Yksinkertaista.

Tämä on minusta ihan hyvä tapa toimia ihmissuhteissa, kaikki saavat sellaista kanssakäymistä kuin toivovat (ja ansaitsevat!). Sekä livenä että somessa. Jos siis muut eivät sopeudu minun toimintaani, minä sopeudun heidän. Tietysti itselleni sopivissa rajoissa.

Ja tämä tykkäilyasia nyt on aika pieni juttu, jossa on helppo muuttaa omaa toimintaa just sen mukaan, miten se toinen osapuoli toimii, ilman että siitä aiheutuu itselle mitään vaivaa.

Näin sen pitääkin mennä. Osan itsekkyys tulee hyvin eteen. Pommittavat somea kuvillaan, mutta eivät tykkää muiden julkaisuista. Pistää miettimään, että miksi. Yleensä ne postaukset eivät ole muita kummempia. Tykkään vain kohteliaisuudesta, koska se on eräänlainen sosiaalisuuden muoto nykypäivänä.

Vierailija
24/27 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tykkää yhtään mistään, periaatteesta. Mielestäni se on lapsellista. 

Miksi edes olet fb:ssa? Mitä lapsellista siinä muka on?

Vierailija
25/27 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tykkää yhtään mistään, periaatteesta. Mielestäni se on lapsellista. 

Miksi edes olet fb:ssa? Mitä lapsellista siinä muka on?

Ryhmien takia joutui liittymään, kun on paljon harrastuksia. En pyydä ketään kaveriksi, en julkaise elämästäni mitään enkä kommentoi kenenkään päivityksiä, ellei se ole oleellista ryhmässä. Hyvä esimerkki suomalaisten itsetunnon heikkoudesta, kun tykkäykset on niin tärkeitä. 

Vierailija
26/27 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Facebookia käytä muut kun eläkeläiset.

Syy on siinä

Väärin, Facebook on edelleen käytetyin sosiaalisen median alusta Suomessa. Kaikissa ikäryhmissä ja tuloluokissa.

Lähde: Uutismedia verkossa 2018. Reuters Institute Digital News, Suomen maaraportti.

Vierailija
27/27 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä estin entisen ystäväni, jonka kanssa ei ollut enää mitään yhteistä, päinvastoin vittuilua vanhoista asioista. Hän ei ikinä kommentoinut mitään päivityksiäni, tai tykännyt niistä. Itse satunnaisesti tykkäilin hänen lapsiinsa liittyviä päivityksiä. Lisäksi hän liittyi samoihin ryhmiin missä itse olin, eikä kertaakaan kommentoinut mitään vaikka itse olen aktiivinen ryhmissä ja kerron henkilökohtaisia asioita.

Muutaman viikon jälkeen tämä ”ystävä” vaati selitystä rajanvedolleni ja toivotteli kivat loppuelämät.

Harmitti hirveästi, NOT.

Aika surullista että ihmiset antaa somen vaikuttaa ystävyyteen. Koko tykkäämiskulttuuri on typerä. Aivan turhaa stressiä siitä kuka tykkää mistäkin ja miten paljon, ihan naurettavaa. Huomasin tämän pitkän some tauolta paluun jälkeen, että tuo on todellakin naurettavaa käytöstä. Ei mitään merkitystä sillä millaisia ollaan irl, mutta some on se mikä määrittää. En itse ole asian suhteen poikkeus ja tuo käytös pitäisi kytkeä pois. Ne tykkäys nappulat ovat siellä puhtaasti koukuttamassa käyttäjiä, siitä saa huumeisiin verrattavan high-fiiliksen kun saa tykkäyksiä ja siihen ihmiset sitten jää koukkuun, tykkäillään muiden kuvista jotta saadaan itselle tykkäyksiä ja ei sitten kostoksi tykkäillä niistä, jotka ei itselle anna tykkäyksiä lopetetaan jopa koko ystävyys jonkun tykkäyksen tai tykkäämättömyyden takia. Some olisi paljon parempi paikka kaikille ilman sydämmiä ja peukkuja. 

Juurihan kerroin että vittuili irl.