Menin ensimmäistä kertaa kaukojunalla Turkuun. Minua ei autettu ollenkaan, katsottiin vain kuin hölmöä.
Olen 39-vuotias helsinkiläinen, asunut Helsingissä koko ikäni. Kaupungin sisällä kuljen julkisilla, eli käytän hyvin paljon busseja, junia, ratikkaa jne. Kaupungin ulkopuolelle menen pääasiassa aina autolla.
Nyt tulin Turkuun, ensimmäistä kertaa ikinä kaukojunalla. Lipun ostaminen oli mielestäni hankalaa, koska en hahmottanut kumpaan suuntaan juna oli menossa ja kumpaan suuntaan istuimeni olisi. Tulen pahoinvoivaksi, jos on selkä menosuuntaan päin.
No, astuin junaan ja osasin kyllä etsiytyä oikeaan junavaunuun. Jostain syystä en nähnyt penkeissä numeroita ollenkaan, etsin niitä lentokonetyylisesti penkkien yläpuolelta, mutta ne olivatkin penkeissä kiinni. Kysyin muilta matkustajilta missä paikka sejase on. Katsoivat kuin hölmöä. Toistin, että minulla on paikka sejase, että osaisiko joku auttaa, missä se paikka on. Joku mummo vain osoitti penkeissä olevia laattoja, jolloin älysin katsoa oikeaa paikkaa.
Käytän kaupungin sisällä vain matkakorttia, eli en leimaa mitään lippua missään, eikä niitä koskaan kysellä. Nyt en tiennyt, miten liput tarkastetaan vai olisiko ne pitänyt jo tarkastaa/leimauttaa jossain ennen kuin astuu junaan. Kysyin vierustoverilta, että milloin nämä liput tarkastetaan. Hän otti kuulokkeet korvilta ja sanoi, ettei tiedä. Vastasi kai totuudenmukaisesti, kun ei sitten tiennyt, milloin se konduktööri tulee.
Otti kyllä päähän. Olen mielestäni ihan kykeneväinen ihminen, mutta koska tämä oli ensimmäinen kerta, kaikki oli uutta. Ihan kuin olisin ollut turisti - ja kyllähän turistit saavat kysyä ja heitä autetaan! Mutta suomalainen kysyy apua yksinkertaiseen asiaan - pakko olla jotenkin jälkeenjäänyt.
Jäi paha maku suuhun. Ensi kerralla menen autolla :( No, kunhan pääsen täältä junalla takaisin Helsinkiin.
Kommentit (70)
Ajatella että jotkut lähtee reilaamaan ilman mitään kokemusta mistään heti kun täyttää 18. Voiko lähteä jo aiemminkin?
Kyllä mäkin ihmettelisin, jos joku tulisi junaan ja kysyisi: "missä on paikka E 13? Minulla on paikka E 13, missä se on?"
Saattaisin katsoa kummissani.
Ja sitten kysyisi vieruskaverilta: "Koska nämä liput leimataan?"
Vastaisuuden varalle kirjoitti:
Junan kulkusuunnan näkee sekä netistä että automaatilta ostettaessa istumapaikkakartan vaunun nro 1 alareunasta. Itsekin huomasin tämän vasta äskettäin, junalla useamman vuoden säännöllisesti matkustaneena.
Entäs jos junassa on vain vaunut 11-15? Tällaisia "ongelmatapauksia" kulkee esim. Oulun ja Rovaniemen välillä ja katsoin yhdenkin junan läpi - missään ei näy kulkusuuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin koko lähi- ja kaukoliikennejaottelu on aivan naurettavaa. Mitä ihmeen lähiliikennettä se on rovaniemeläiselle? Kyseessä on kuitenkin Valtion rautatiet eikä Helsingin rautatiet.
Lähiliikennettä on muissakin kaupungeissa kuin Helsingissä.
Luettelistko kaupungit, missä Suomessa on lähiliikennejunia pk-seudun ulkopuolella?
Junan aikataulut näkyviin prkle!!
Viereen lippujen hinnat ja myyntipaikat.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella että jotkut lähtee reilaamaan ilman mitään kokemusta mistään heti kun täyttää 18. Voiko lähteä jo aiemminkin?
Kuule siihen aikaan kun reilattiin( 70-90-l.)
Kaikki!!!! euroopan aikataulut olivat yhdessä kirjassa. Lisämaksut maksettiin konnarille rahalla. Rautatieasemilla oli raidekartta, isoilla asemilla valotaulu ja kuulutukset.
Hyvin toimi.
Jostain syystä ihmiset olivat myös puhetaitoisia. Kun joku kysyi apua, häneltä ei tivattu piuhat korvissa että mitä varten kyselet, vaan autettiin. Kielivaikeuksista viisveisaten. Juteltiin ja tarjottiin eväitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä? Siis sinulle neuvottiin, mistä näet penkkinumerot ja näin löysit paikkasi.
Mitä sulta jäi puuttumaan? Eiväthän he paikaltaan nähneet missä juuri sinun kysymäsi paikka oli. Luulen, että ihmiset eivät heti tajunneet, ettet ymmärtänyt missä istuinnumerot ovat. Oma ajatukseni olisi juurikin ollut "mikset katso itse?" ihan ilman sarvia ja hampaita. Että onko sinulla huono näkö vai mikä tässä on se ongelma.
Toisessa kysymyksessäsi tuli ilmeisesti kommunikaatiokatkos. Jos olisit kysynyt niin kuin kirjoitit; "Tarkastetaanko liput junassa vai olisiko ne pitänyt tarkastaa/leimauttaa ennen kuin astuu junaan?" olisit varmasti saanut haluamasi vastauksen. Nyt kysymyksestäsi sai helposti sen kuvan, että pyysit arviota konduktöörin saapumisajalle. Lisäkysymykset ja selitykset olisivat auttaneet saamaan viestisi perille.
Usein ihmiset ovat junassa ajatuksissaan ja kun tulee yllättävä kysymys aiheesta joka yleensä on ihmisille itsestään selvä, menee hetki hahmottaessa että mitäs tässä nyt kysyttiinkään. Ei se ole ilkeyttä.
Nimenomaan näin. Voin kuvitella että jos olisin kaukojunassa ja itse jo asettunut paikoilleni ja järjestelisin tavaroita ja sitten joku kysyy "Missä on paikka 78" ja sitten uudelleen "Minulla on paikka 78, missä se on" niin miten ihmeessä siihen osaisi vastata? Enhän minä ole kiinnittänyt sen suurempaan huomiota paikkojen numerointiin, sen verran vain että olen löytänyt oman paikkani. Joten joutuisin arvailemaan onkohan se mahdollisesti minun paikastani taaksepäin, vai eteenpäin. Sen sijaan jos joku kysyy "Mistähän nämä paikkanumerot näkee" niin tottakai vastaisin välittömästi.
Samaten "Milloin liput tarkistetaan" on hyvin epäselvä kysymys. On tosiaan aikamoisen harvinaista että 39-vuotias ihminen ei ole elämässään matkustanut kaukojunassa eikä tiedä että konduktööri kulkee junassa katsomassa liput. Olisin ilmanmuuta käsittänyt että tuo tosiaan tarkoittaa "milloin" eli miten pitkän ajan kuluttua lähdöstä. Eli olisin ajatellut että henkilö esim. haluaa mennä vessaan tms. mutta haluaa tarkistuttaa lippunsa ensin. Ei olisi oikeasti tullut mieleenkään että tarkoitus on kysyä pitääkö lippu leimata jossakin, vai miten se tarkistetaan.
Pysy kanssa, äläkä tule ihmistenilmoille haisemaan.