Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masentaa olla käyhä 40-vuotiaana, ilman säästöjä elää kädestä suuhun

Porkka
27.11.2018 |

Viisi vuotta sitten minulla oli säästöjä pahan päivän varalle, mutta niin siinä sitten kävi, että pahat päivät tulivat ja sairastuuin, olin 2 vuotta pois työelämästä (sairauslomalla) ja sen jälkeen palasin osa-aikaisesti töihin muutamaksi vuodeksi. Nyt olen parantunut (kyseessä siis kasvain, leikkaus jne.) ja teen taas täyttä työaikaa.

Mutta ahdistavaa kun säästöt menivät ja nyt on koko ajan paljon kuluja. Molemmat lapset opiskelevat ja on työn ja tuskan takana, että heitä pystyn siinä tukemaan. Mies on taloudessa kyllä myös, mutta tiukkaa on silti. Varsinkin kun omat nettotulot on 1560€ kuussa, niin ei sillä paljon juhlita.
No on sentään ok-talo, 14 vuotta sitten rakennettu ja velaton auto ja vene, että ei kai ihan suoranaisesti köyhiä olla, mutta jotenkin sitä kuvitteli että tässä iässä pitäisi olla vihdoin parempi tilanne ja pystyisi lapsiakin avustamaan enemmän. Nyt on koko ajan mielessä, että pitäisi saada taas rahaa säästöön, mutta en ole siihen pystynyt, kun koko ajan on jotain ylimääräisiä kuluja, kuten syksyn yo-kirjoitukset, uusi pesukone, uudet silmälasit jne.

On kyllä niin luuseri olo. Ja ei, en tilaa mitään lehtiä, en käy ulkona syömässä, ostan satokausikasviksia ja tarjoustuotteita. Mutta toisaalta jäi lääkekulujakin sairastumisen myötä pysyviksi lääkkeiksi, niihinkin menee rahaa. Kaikki on niin kallista. Ja joulukin tulee :(

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene torille myymään mämmiä.

Vierailija
2/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa, turha nyt kenenkään valittaa, että miksi olen matalapalkka-alalla ja opiskele paremmille ansioille, sillä en näe mahdollisuutta eli rahaa lähteä opiskelemaan ilman säästöjä tässä tilanteessa ja muutenkin nuo sairastelut verottivat joten kun katsoin tulevaa eläkettäni niin järkytyin, joten ei ole senkään vuoksi varaa olla taas 3-4 vuotta pois työelämästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään säästöjä enkä sellaisia kaipaakaan. Asuntoanikaan en omista ja auto on velaksi. Mukavan huoleton olo näin vailla omaisuutta tai isoa asuntovelkaa. Palkka on kyllä töistä hyvä niin ettei tarvi kulutustaan kauheasti miettiä, varsinkin kun tavoite on että kaikki menköön mikä tulee. 

Vierailija
4/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinulla on sentään lapsia ja puoliso. Olisit tyytyväinen siihen mitä sinulla on.

Vierailija
5/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, meillä muilla menee ihan yhtä huonosti, ellei huonomminkin. Teillä sentään oma talo, auto ja vene. Tällaista se on duunarin arki Suomessa.

Vierailija
6/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule. Saatan vaihtaa päittäin jossain vaiheessa, sillä tienaan nytten n. 3000e/kk mutta aikaa ei tahdo jäädä mihinkään. Paremmin tulen toimeen vähemmälle kun vietän suuremman osan ajasta kodin ulkopuolella. Ruokajonot jeesii jos tulee suru puseroon :)

Vierailija
7/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule. Saatan vaihtaa päittäin jossain vaiheessa, sillä tienaan nytten n. 3000e/kk mutta aikaa ei tahdo jäädä mihinkään. Paremmin tulen toimeen vähemmälle kun vietän suuremman osan ajasta kodin ulkopuolella. Ruokajonot jeesii jos tulee suru puseroon :)

Eipä minullakaan aikaa kauheasti jää. Klo 8 lähden töihin ja 17.40 oon kotona.

-ap

Vierailija
8/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso, lapsia, töitä, oma talo, auto ja vene.

Ja kehtaa valittaa.

Minulla ei ole mitään noista. Ei ole koskaan ollut. 

Ehkä kannattaisi olla hiljaa, kun ei tajua miten etuoikeutettu onkaan.

Vierailija
9/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kehtaa valittaa.

No katos noin siinä voi käydä jos syö liikaa "satokausikasviksia ja tarjoustuotteita".

Vierailija
10/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa ettei tullut ymmärrystä, kun palstallahan kaikilla on jäätävät säästöt ja lapsillekin ostetaan autot ja maksetaan vaihtisvuodet...

Vierailija
11/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko paljon ap:lle jää mielestäni aikaa. Me mieheni kanssa lähdemme töihin viimeistään 7.30 ja kotona aikaisintaan klo 19, yleensä 20 maissa. Ja joo emme ole yrittäjiä. Palkat ok, mutta arkisin ei ehdi eikä jaksa mitään harrastusta tms.

Vierailija
12/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kehtaa valittaa.

Jep, come on ap! Kuulut maailman rikkaimpiin ihmisiin tuolla omaisuuden määrällä.

Vierailija
13/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oliskin rikas bloggari jolle tulee tavaroita ja rahaa ovista ja ikkunoista.

ei ap

Vierailija
14/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. On se tuokin yksi tapa katsoa maailmaa... :)

Vierailija
15/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen köyhä, omistan vain uuden omakotitalon, auton ja veneen" ei ihan nyt osunu. 0/5

Vierailija
16/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, meillä muilla menee ihan yhtä huonosti, ellei huonomminkin. Teillä sentään oma talo, auto ja vene. Tällaista se on duunarin arki Suomessa.

Todellakin näin.

Linkolan sanoin Suomi on viheliäinen maa.

Mulla ainaki menee huonommin ja olen myös kohta 40.

Vierailija
17/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oliskin rikas bloggari jolle tulee tavaroita ja rahaa ovista ja ikkunoista.

ei ap

Laita blogi pystyyn niin näet kuinka helppoa se on.

Vierailija
18/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kommuuni pystyyn. Vuokraa huoneita siitä ja säästä asumisessa. Pari vuotta näin ja olet säästänyt hyvän summan.

Vierailija
19/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo opiskeluvuodet on kalliita. Vanhojentanssit, lakkiaiset, autokoulu ja mitä kaikkea. Sitten lapsi muuttaa kotoa pois ja toki toivoo voivansa auttaa erilaisten kodin tarpeiden hankinnassa. 

Pitäisi osata vaan ajatella positiivisesti että onneksi ei kuollut ja onneksi toipui työkykyiseksi. Mutta hankala se on löytää sitä aurinkoista asennetta kun joutuu penniä venyttämään. Vielä kuitenkin taitaa olla perinnöt saamatta? Ja muutaman vuoden päästä ne lapsetkin alkaa olla omillaan, sitten vähän helpottaa.

Vaikka ei olisi varaa ostaa lapsille autoja ja asuntoja, niin jo siitä saa olla tyytyväinen jos on onnistunut kasvattamaan heistä tolkulliset ja tasapainoiset ihmiset, joilla on terve itsetunto ja uskoa omaan tulevaisuuteen.

Vierailija
20/29 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samassa tilanteessa... pian 40 v ja ollut aina assarin tasolla töissä ja palkka sitä luokkaa myös. En ole koskaan ollut mitenkään kunnianhimoinen ja tyytynyt töihini. Havahduin siihen että kaikki kaverini alkaa olla johtajan tasoisssa töissä ja minulla ei ikinä mitään jää käteen palkasta, päinvastoin, Visa lasku kasvaa huomaamatta. Nyt lähdin opiskelemaan, jospa sitä vielä ehtisi tienata niin että olisi sitten rahaa auttaa kun lapsi joskus lähtee opiskelemaan. Meillä on asuntolainaa ja pian pitäis vaihtaa auto kun se vetelee viimeisiä.