Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko elinluovutuskielto itsekästä?

Vierailija
26.11.2018 |

Olisiko julmaa/väärin kieltää luovuttamasta omia elimiään kuoleman jälkeen niitä tarvitseville? Ymmärrätkö jos jonkun toive on ettei elimiä luovuteta

Kommentit (171)

Vierailija
81/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa niitä kieltäytyjiä vaivaa se että ihmiset joilta elimiä otetaan muiden käyttöön eivät ole aina ihan täysin kuolleita vaan ns. "aivokuolleita". Eivät siis halua itseltään vietävän mitään ainakaan vielä siinä vaiheessa kun sydän vielä sykkii ja keuhkot toimivat (koneen avulla).

Itselläni ei ole mitään sitä vastaan jos siinä vaiheessa kun olen oikeasti kuollut (eli ei vain aivokuollut vaan oikeasti kuollut) minulta otettaisiin jotain elimiä muiden käyttöön. Kivahan se on jos niistä on jollekin iloa. Samoin saa ottaa vaikka koko kehon lääkisopiskelijoiden harjoitteluja varten, kunhan sen haudattaisiin normaalisti harjoitteluiden jälkeen.

En tosin ole tehnyt luovutuskieltoa joten elän sen tietoisen riskin kanssa että jos aivokuolen, minulta voidaan viedä elimiä vaikka eläisin vielä.

Tämä

Mulla ei ole kieltoa, mutta ikävää, että niitä otetaan vielä elossa olevalta (vaikkakaan aivot eivät toimisi)

Vierailija
82/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt elintenluovutus kiellon suoraan oma kantaan!

Suosittelen muillekkin ketkä eivät halua elimiään luovuttaa. En halua, että sydämeni lyö jonkun toisen rinnassa tai joku muu käy kusella "munuaisillani".

Olen minäkin tehnyt elintenluovutuskiellon. Kai huomasit Kannassa disclaimerin että tuo kielto ei vaikuta mitenkään mihinkään eikä kukaan tule sitä lukemaan.

Missä siellä tuollainen disclaimer muka on? Itsekin olen kieltänyt elimieni luovutuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Jokainen saa toimia kuten haluaa.

Juu niin saa. Saa olla itsekäs ja kamala ihminen jos haluaa.

Mulla on nuoresta asti ollut elinluovutuskortti lompakossa ja nykyisin olen myös kanta sivuilla ilmoittanut, että olen elinluovuttaja.

Siellä jonoissa on todella sairaita, pelokkaita ihmisiä. Pieniä lapsiakin.

Itse asiassa mua pelottaa kuolema vähemmän, kun mietin, että kuoleman jälkeen voin antaa noin upean lahjan ihmisille.

Vierailija
84/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen muillekkin ketkä eivät halua elimiään luovuttaa. En halua, että sydämeni lyö jonkun toisen rinnassa tai joku muu käy kusella "munuaisillani".

Olen minäkin tehnyt elintenluovutuskiellon. Kai huomasit Kannassa disclaimerin että tuo kielto ei vaikuta mitenkään mihinkään eikä kukaan tule sitä lukemaan.

Meneppä tarkastamaan lakipykälät ja ota asiasta selvää. Ihan jopa normaali kirjallinen kieltolappu riittää, myös että omaiset vahvistavat asian. Itseasiassa omaisten tarvitsee vain sanoa, että potilas on ilmaissut että ei halua elinsiirtoa riittää. Itsellä kokemusta tästä ja sanallinen kielto riitti....eipä koskettu sen ihmisen elimiin. Tämä tapahtui tänä vuonna.

Vierailija
85/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä siellä tuollainen disclaimer muka on? Itsekin olen kieltänyt elimieni luovutuksen.

Muista sitten, että jos joskus tarvitsisit itse luovutettua elintä, niin kieltäydyt siitä.

Sinulla ei todellakaan ole oikeutta siihen.

Vierailija
86/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jo muutenkin liikaa ihmisiä. En halua antaa varaosia eteenpäin.

Vierailija
87/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastenmielinen, itsekäs ihminen.

Osaan kuvitella, että jos sairastut vakavasti, sinä olet vauhdilla tunkemassa itseäsi elinsiirtojonoihin.

Vierailija
88/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Jokainen saa toimia kuten haluaa.

Juu niin saa. Saa olla itsekäs ja kamala ihminen jos haluaa.

Mulla on nuoresta asti ollut elinluovutuskortti lompakossa ja nykyisin olen myös kanta sivuilla ilmoittanut, että olen elinluovuttaja.

Siellä jonoissa on todella sairaita, pelokkaita ihmisiä. Pieniä lapsiakin.

Itse asiassa mua pelottaa kuolema vähemmän, kun mietin, että kuoleman jälkeen voin antaa noin upean lahjan ihmisille.

Eiköhän jokaisella ihmisellä ole päätäntävalta omasta kehostaan ja kukin saa päättää mitä sille tehdään sekä hänen eläessään että kuoleman jälkeen. Minäkin olin joskus elinluovutuksen kannalla, mutta tulin toisiin ajatuksiin. Jokainen saa päättää itse, kuka sinä olet syyllistämään?

Vierailija
89/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista sitten, että jos joskus tarvitsisit itse luovutettua elintä, niin kieltäydyt siitä.

Sinulla ei todellakaan ole oikeutta siihen.

Haistapa sinä vain kukkanen...

Vierailija
90/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastenmielinen, itsekäs ihminen.

Osaan kuvitella, että jos sairastut vakavasti, sinä olet vauhdilla tunkemassa itseäsi elinsiirtojonoihin.

Sinä vaikutat erittäin vastenmieliseltä jo tuolla fanaattisuudellasi ja toisten syyllistämiselläsi heidän henkilökohtaisista valinnoistaan, vaikka kuvittelet olevasi jokin pyhimys kun olet valmis luovuttamaan elimiäsi.

Vierailija
91/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on krooninen borrelioosi, minkä vuoksi olen tehnyt elinluovutuskiellon omakantaan. Borrelioosista liikkuu vieläkin vähän ristiriitaista tietoa ja osa lääkäreistä kyllä sanoo ettei se estäisi elin- tai verenluovutusta, mutta en silti halua sitä riskiä että joku muu mahdollisesti sairastuisi luovuttamastani elimestä tai verestä. Harmittaa, koska varsinkin verta haluaisin muuten käydä luovuttamassa.

Olenko sitten tämän takia itsekäs paska, en tiedä. Kovin moni täällä ainakin on suureen ääneen huudellut, ettei ymmärrä yhtäkään syytä olla luovuttamatta.

Vierailija
92/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kenenkään elimiä ei väkisin viedä, että lepo vaan nyt ihmiset.

Hoitakaa se elinluovutuskielto kortti vaikka lompakkoon ja omaisille tiedoksi.

Vierailija
93/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis elimiähän ei oteta käyttöön, ellei siihen erikseen suostu. Joten erillistä kieltoa ei tarvitse tehdä.

Minäkin olin tuossa luulossa joskus. Itse asiassa se on juuri toisinpäin, elimet otetaan automaattisesti, jos et ole nimenomaan kieltänyt sitä.

Vierailija
94/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on muutenkin liikaa ihmisiä nii lääketiede on itsekästä jos aina keinohengissäpidetään. 

Vierailija
95/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole mitään kieltoja antanut. Jos joku kuvittelee viinalla marinoimillani sisuskaluillani jotain tekevänsä kun olen kuollut niin viekööt.

-Arska

Vierailija
96/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan ok, jos periaate on niinkin päin että ei suostu ottamaan vastaan elimiä silloin jos itse sairastuu.

Vierailija
97/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen se oli noin. Nykyään oletuksena jokainen on luovuttaja, ellei erikseen kiellä.

Itse en aio kieltää.

Minusta luovutuskiellon tehneille ei pitäisi tarvittaessa myöskään antaa muiden elimiä.

Vierailija
98/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen se oli noin. Nykyään oletuksena jokainen on luovuttaja, ellei erikseen kiellä.

Itse en aio kieltää.

Minusta luovutuskiellon tehneille ei pitäisi tarvittaessa myöskään antaa muiden elimiä.

Onneksi sun mielipiteellä ei ole väliä :D elimiä saa jos haluaa ja niitä ei tarvitse luovuttaa jos ei halua. Näin se nyt vaan menee...turha piipitys sikseen.

Vierailija
99/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se itsekästä. Voi kun kelpaisin luovuttajaksi, mutta eipä se ole mahdollista, kun on syövän sairastanut.  Kantasoluja luovuttamalla voi myös pelastaa ja auttaa https://www.veripalvelu.fi/kantasolurekisteri

Vierailija
100/171 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kohtaa, kun tuli tämä sääntö, että viedään "tuhkatkin pesästä" jos ei ole erikseen kieltänyt, kielsin luovutuksen. Ennen sitä minulla oli aina mukanani elintenluovutustestamentti. Minua ei pakoteta tekemään asioita. Ajattelin luovuttaa ruumiini lääketieteen opiskeliboiden käyttöön kuoltuani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän