Olen työtön ja joutunut kieltäytymään 4 työpaikasta!
Kulkuyhteyksien takia! Asun Helsingissä, ja olen alle kouluikäisen yh, isä asuu muualla eikä tukiverkostoja ole. Lapsen päiväkoti aukeaa 6.30 ja työpaikkana olisi itselläkin pk jossa pitäisi olla 6.15. Mahdotonta! Vuorohoitopaikkaa en saa kun ei ole vuorotyö eli tarve myös iltahoidolle. Ei ole ajokorttia eikä varaa hankkia. Tarjotut työt pk seudulla, autolla kestäisi viimeksi tarjottuun 15 min ja julkisilla kahdella vaihdolla eli kolmella bussilla 55 min. Mitä tekisitte tilanteessani? Asuntotilanne ( vuokra) on hankala ja lpsem pk kifin vieressä joten en mielelläni lähtisi kesken vuotta vaihtamaan aluetta, varsinkin kun harrastukset kodin vieressä.
Miten te muut autottomat yksinhuoltajat olette ratkaisseet lapsen hoitokuviot?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois sieltä hkistä. Mikä ihne teitä kahta siellä pitää, jos tukiverkkojakaan ei ole. Luulisi lähikunnista jo löytyvän pyöräilymatkan päästä sulle töitä ja lapselle hoitopaikka ja vuokrakin pienenisi.
Problem solved 👍
Tuntuu työläältä yrittää etsiä sellainen paikkakunta, etsiä työpaikka, asunto ja hoitopaikka samaan aikaan. Kaiken tulisi olla järjestyksessä samaan aikaan. En tiedä mistä sellaisen paikan löytää jossa löydän asunnon ja työpaikan ja hoitopaikan heti läheltä toisiaan. Muitakin palveluita tulisi olla julkisten päässä tai lähellä
En aivan ymmärrä miksi näiden kaikkien asioiden pitäisi olla uudessa paikassa kerralla kunnossa? Tällä hetkellä elämässäsi mikään palanen ei toimi keskenään niin miksi uudessa paikassa kaiken pitäisi olla täydellistä heti? Monet kaupungit ja kunnat tarjoaa työsuhdeasuntoja joten a) etsi työ b) ilmoita kämpän tarpeesta c) lykkää lapsi samaan päiväkotiin.
Jos muutat tarpeeksi kauas työsuhteen sopimisen jälkeen, voit saada Kelalta liikkumisavustusta.
Olen muutenkin kuullut että Helsingissä ollaan joustamattomia aikataulujen suhteen, esimerkiksi Vantaalla armollisempia. Et taida muutenkaan asua junan tai metron varrella kun kaikkialle kestää tunti niin jäin miettimään asutko jossain Laajasalossa tai Munkkivuoressa tai mitä näitä pussin periä nyt on.
Jos aloitan työt vaikka7.1 ja lapsella hoitopaikka vasta 1.3 missä on sen aikaa?siksi pitäisi olla kaiken kunnossa heti. En voi käydä työssä ilman hoitopaikkaa. Viime keväänä suunnittelin Kirkkonummelle muuttoa, soitin päivähoidon ohjaajalle ja sanoi jonon olevan 3 kk kuten muuallakin. Oli asunto valmiiksi katsottu, työpaikkaa ei kun ajttelin että lapsella pitäisi olla hoitopaikka ensin. Ongelmana vain on se että välttämättä ei itae saakaan työtä läheltä kotia tai hoitopaikkaa, mitäs sitten? Sama tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sikäli mielenkiintoinen dilemma, että kunnan on pakko se hoitopaikka järjestää, oli vanhemman työaika mikä tahansa. Jos ei muita vaihtoehtoja ole, niin sitten saat lapsen samaan päiväkotiin kuin missä itse olet.
Joo mutta siinä ei huomioida työmatkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko saada lapsen samaan päiväkotiin töihin? Tarvittaessa vaikka eri ryhmään? Hoito olsi helpompaa järjestää.
Hoitopaikat ei Helsingissä järjesty noin vain, jos työt alkaisivat 7.1.2019 ei hoitopaikkaa saa noin nopeasti kun nyt on pk paikka kodin lähellä
Eikö ap voi irtisanoa nykyistä hoitopaikkaa ja hakea uutta lähempänä työpaikkaa tai samasta päiväkodista? Eihän hän tätä nykyistä paikkaa varsinaisesti tarvitse, kun ei ole vielä töissäkään. Minä ainakin soittaisin päivähoidon palveluohjaukseen ja kysyisin heidän neuvoaan.
Käyn keikkatöissä ja lapsi 5 v kyllä tuonikäisen on jo hyvä olla päiväkodissa eikä kotona äidin kanssa. Helsingissä halutaan laajentaa esiopetusta myös 5 vuotiaille ja katsotaan heidän siitä hyötyvän. Oli kotona 4 vuotiaaksi.
En ole ratkaissut omaa tilannettani mitenkään. Pystyin opiskelemaan toisen tutkintoni sillä ihmeellä, että sain lapselle paikan iltapäiväkodista. Sitten, kun lapsi menikin eskariin ja kouluun, en voinutkaan mennä alani töihin, koska työpaikat vaativat järjestään valmiutta ilta- ja viikonlopputöihin sekä usein myös ajokorttia, jota minulla ei myöskään ole eikä rahaa ajaa sitä. En minä pienen koululaisen voi antaa viettää iltoja ja viikonloppuja yksin kotona ja laittaa itse itseään nukkumaan. Olen uraohjaajan kanssakin tätä pitkään pohtinut, mutta ei hänkään tähän tilanteeseen mitään ratkaisua keksinyt. Sanoi vain, ettei noin pienelle tee hyvää jättää pitkiksi ajoiksi yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko saada lapsen samaan päiväkotiin töihin? Tarvittaessa vaikka eri ryhmään? Hoito olsi helpompaa järjestää.
Hoitopaikat ei Helsingissä järjesty noin vain, jos työt alkaisivat 7.1.2019 ei hoitopaikkaa saa noin nopeasti kun nyt on pk paikka kodin lähellä
Eikö ap voi irtisanoa nykyistä hoitopaikkaa ja hakea uutta lähempänä työpaikkaa tai samasta päiväkodista? Eihän hän tätä nykyistä paikkaa varsinaisesti tarvitse, kun ei ole vielä töissäkään. Minä ainakin soittaisin päivähoidon palveluohjaukseen ja kysyisin heidän neuvoaan.
Käyn keikkatöissä ja lapsi 5 v kyllä tuonikäisen on jo hyvä olla päiväkodissa eikä kotona äidin kanssa. Helsingissä halutaan laajentaa esiopetusta myös 5 vuotiaille ja katsotaan heidän siitä hyötyvän. Oli kotona 4 vuotiaaksi.
Nythän olisi kyse muutamasta viikosta, tuskin siinä ajassa lapsi kovin pahasti ehtii kärsiä kotona olosta? Käsittääkseni hoitopaikan pitäisi järjestyä lain mukaan parissa viikossa, kun on kyse vanhemman äkillisestä työllistymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois sieltä hkistä. Mikä ihne teitä kahta siellä pitää, jos tukiverkkojakaan ei ole. Luulisi lähikunnista jo löytyvän pyöräilymatkan päästä sulle töitä ja lapselle hoitopaikka ja vuokrakin pienenisi.
Problem solved 👍
Tuntuu työläältä yrittää etsiä sellainen paikkakunta, etsiä työpaikka, asunto ja hoitopaikka samaan aikaan. Kaiken tulisi olla järjestyksessä samaan aikaan. En tiedä mistä sellaisen paikan löytää jossa löydän asunnon ja työpaikan ja hoitopaikan heti läheltä toisiaan. Muitakin palveluita tulisi olla julkisten päässä tai lähellä
Juu kyllä siihen vähän joutuu omaa vaivaa näkemään, mutta come on girl! Katsot etusivulta/tmv. sopivan kämpän, ilmoissa usein on tiedot missä on lähimmät päivähoitopaikat, soitat kuntaan ja kysyt onko heillä lastenhoitajille töitä. Tämä kaikki hoituu kännyn ääressä kotona huomisen aikana. Googlemapsista näet millasta asuinaluetta se on.
Sitten nostat bebasi soffalta ja käyt paikanpäällä tsekkaamassa et kaikki on jees ja pakkaat kamat.
Tiedän kokemuksesta ettei kaikki onnistu noin helposti. Jonotin lapsen nykyistä hoitopaikkaa 6 kk. En usko että missään kehyskunnassa olisi kuvailemasi hoitotilanne ja asunnon läheltä.Koulukin pitäisi olla kävelymatkan päässä, aloittaa eskarin vuoden päästä. Jos vaikka muuttaisin esim Järvenpäähän, saisinko oikeasti noin vain asunnon, hoito - ja työpaikan niiin että lapsella olisi hoitopaikka heti? En usko. Jos muutan vaikka sinne Jäkeen etukäteen ja jonotan hoitopaikkaa 6 kk ja saan sen, ja sitten en saakaan töitä sieltä? Taas sama tilanne ja huonompi kun vähemmän päiväkoteja kuin täällä Helsingissä. En uskalla muuttaa ennenkuin olisi vakituinen työpaikka.
Ajatuksesi ovat juuttuneet kiertämään samaa rataa ja toistelemaan ettei mikään ratkaisu voi toimia ja yhtä asiaa ei voi tehdä ilman toista jolloin umpisolmu on ja pysyy. Oletko miettinyt mitkä päiväkodit ylipäänsä on sellaisia joihin voisit mennä töihin niin että homma toimii vai keskitytkö vain miettimään niitä joissa ei homma toimi kun joku niitä tarjoaa tilannettasi tietämättä? Mitä jos listaisit kaikki mahdolliset sopivat päiväkodit ja laittaisit hakemuksen niin ei tarvitsisi odotella huonoja tarjouksia?
Järvenpäässä jos asuisit aseman seudulla niin alle tunnin työmatkan säteellä olisi Helsingin, Vantaan, Keravan, Järvenpään, Hyvinkään ja Riihimäen kunnan työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
En ole ratkaissut omaa tilannettani mitenkään. Pystyin opiskelemaan toisen tutkintoni sillä ihmeellä, että sain lapselle paikan iltapäiväkodista. Sitten, kun lapsi menikin eskariin ja kouluun, en voinutkaan mennä alani töihin, koska työpaikat vaativat järjestään valmiutta ilta- ja viikonlopputöihin sekä usein myös ajokorttia, jota minulla ei myöskään ole eikä rahaa ajaa sitä. En minä pienen koululaisen voi antaa viettää iltoja ja viikonloppuja yksin kotona ja laittaa itse itseään nukkumaan. Olen uraohjaajan kanssakin tätä pitkään pohtinut, mutta ei hänkään tähän tilanteeseen mitään ratkaisua keksinyt. Sanoi vain, ettei noin pienelle tee hyvää jättää pitkiksi ajoiksi yksin kotiin.
Niin, ja lisään vielä, että viimeksi tänään jouduin kieltäytymään työpaikasta, kun selvisi, että olisin useana päivänä viikossa julkisilla vasta ysin aikaan illalla kotona, jolloin lapsen pitäisi jo olla nukkumassa. Ja esim. isovanhemmat ja muu suku asuu ihan toisaalla Suomessa. En voi velvoittaa myöskään ketään ystävääni hoitamaan lasta iltaisin, ja palkka ei riittäisi myöskään lastenhoitajaan. Eikä siinä yhtään mitään järkeä olisikaan, etten näkisi lastani päivällä, kun hän on koulussa enkä illalla, kun olisin töissä.
Jos työmatka autolla kestää 10 min ja julkisilla lähes tunnin, niin miten olisi ihan perinteinen munamankeli eli polkupyörä?
Kerrotko vielä mitkä on ne asiat jotka sitovat sinut Helsinkiin? Ja jos Jyväskylä / Järvenpää / Lahti / Kerava / Oulu pelottaa niin mikä niissä pelottaa? Se että ne eivät ole Helsinki?
Muutat lähelle lapsen isää. Isä voi tarvittaessa aamulla ottaa vastuuta lapsen viennistä hoitoon, jos se tuottaa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Menet duuniin ja hankit hoitajan kotiin.
Ja meinaat, että joku menisi ap:n kotiin duuniin jollain pikkupalkalla? Käytännössä ap:n palkka menisi sen hoitajan palkkaan. Vitum fiksua juu.
Hei, sulla on ilmeisesti vain yksi lapsi? Moni perhe tai yh muuttaa useamman lapsenkin kanssa, jolloin järjestyy paitsi hoitopaikkaa myös koulutupaikkoja. Se vaatii uskallusta, mutta kuulostaa siltä, ettei tilanteesi voi tuosta huonontua
Nyt vain rohkeasti hyppäät, otat työn vastaan ja sen jälkeen järjestelet muut asiat kuntoon. Elämä kantaa ja varsinkin tässä asiassa, lapsen on lainkin mukaan se paikka saatava. Älä ajattele niin monimutkaisesti ja kaikkia kauhukuvia, yhtään totuuttahan et tiedä ilman yrittämistä!
Eli yritä ensin ja sitten jos kaikki meneekin päin persettä (en usko), voit tulla toteamaan tämän. Nyt kaikki on vain arvausta ja ihan yhtä hyvin voikin käydä niin, että löydät paremman kämpän työn vierestä ja saat lapsen samaan hoitopaikkaan ja elämä helpottuu huomattavasti
Kysy, onko työpaikalla joku, joka haluaisi tehdä sun aamut. Keikkalaisena voi ilmoittaa, että tekee vain 8-16.
Vierailija kirjoitti:
Kulkuyhteyksien takia! Asun Helsingissä, ja olen alle kouluikäisen yh, isä asuu muualla eikä tukiverkostoja ole. Lapsen päiväkoti aukeaa 6.30 ja työpaikkana olisi itselläkin pk jossa pitäisi olla 6.15. Mahdotonta! Vuorohoitopaikkaa en saa kun ei ole vuorotyö eli tarve myös iltahoidolle. Ei ole ajokorttia eikä varaa hankkia. Tarjotut työt pk seudulla, autolla kestäisi viimeksi tarjottuun 15 min ja julkisilla kahdella vaihdolla eli kolmella bussilla 55 min. Mitä tekisitte tilanteessani? Asuntotilanne ( vuokra) on hankala ja lpsem pk kifin vieressä joten en mielelläni lähtisi kesken vuotta vaihtamaan aluetta, varsinkin kun harrastukset kodin vieressä.
Miten te muut autottomat yksinhuoltajat olette ratkaisseet lapsen hoitokuviot?
Miten sulla voi olla päiväkodissa pelkkää aamuvuoroa, kun ei kerran iltahoidon tarvetta ole?
En ihan ymmärrä sitä, etteikö lasta saisi vuorohoitopäiväkotiin Helsingissä, vaikkei ole vuorotyössä...
Voi olla, että tilanne on muuttunut vuodesta 2009, jolloin menin töihin enkä pitkän työmatkan vuoksi ehtinyt ajoissa lastani hakemaan klo 17.30 sulkeutuneeseen lähimpään päiväkotiin: myöhästyin 10 min. ja se riitti perusteluksi saada paikka n. 1½ km päässä olleesta vuorohoito pk:sta (joka ainakin tuolloin oli auki 6.15-21 tilanteen mukaan).
.
Vaikka se lysti maksoi lähes 200 €/kk minun tuloillani, lapsi nousi joka ilta ruokapöydästä, kun hain hänet n. klo 18.
Säästyi kuitenkin paljon ruokarahaa ja hermot.
.
Olen autoton yksinhuoltaja.
Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni pk aukesi virallisesti klo 6.30, mutta poikkeusta tehtiin kahden lapsen vuoksi, eli heidät sai viedä jo klo 6 hoitoon, oletan, että voisi onnistua ap sinunkin lapselle... Ja älä odottele vain niitä tarjottuja paikkoja, hae itse sopiviin paikkoihin.
En ehdi silti itse 6.30 alkavaankaan vuoroon kun viimeksi tarjottuun paikkaan yhteen suuntaan 55 min julkisilla. Autolla pääsisi 10 minuutissa! Ja Helsingissä olisi työpaikkakin! Aivan älytöntä.
Jos autolla pääsee 10min ni pyörällä pääsee 25min. Päikyt avaavat aiemmin usein jos tarve vaatii.
Hakemuksia vaan lähipäiväkoteihin. Kuka jää odottelemaan jotain työkkärin ehdotuksia.
En ole tukia vastaan, nostan itsekin soviteltua päivärahaa, mutta eikö kenestäkään muusta tunnu oudolta, että ap voi lopettaa työt ja sossu maksaa. Jos itse tekisin noin niin en saisi 3 kk senttiäkään, koska olen tyhmänä säästänyt pienistä tuloistani. Välillä tuntuu että olisi helpompi hassata säästöt, jäädä toimeentulotuelle ja hakea vielä harkinnanvaraista lasten harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole tukia vastaan, nostan itsekin soviteltua päivärahaa, mutta eikö kenestäkään muusta tunnu oudolta, että ap voi lopettaa työt ja sossu maksaa. Jos itse tekisin noin niin en saisi 3 kk senttiäkään, koska olen tyhmänä säästänyt pienistä tuloistani. Välillä tuntuu että olisi helpompi hassata säästöt, jäädä toimeentulotuelle ja hakea vielä harkinnanvaraista lasten harrastuksiin.
En ole lopettanut kun en ole aloittanutkaan kun olen tehnyt keikkatöitä. Mikä mielestäsi olisi ratkaisu jos päivähoitopaikkaa ei saa lähempää, kuten ei saa jonka hyvin tiedän vaikks täällä muuta jankutetaan? Keski suomern muutto keikkatyöläiseksi kuten joku ehdotti?
Olen sasnut viikko sitten työtsrjouksen mm espoosta paikasta johon kestää 1, 5 tuntia suuntaansa kolmella eri bussilla. Miten minun pitäisi toimia jotta ehtisin 30 km päähän ja viemään ja hakemaan lapsen hoidosta?
Taidan jatkaa keikkalaisena, paras ratkaisu meille. Ellen sittem voita vaikka lotossa ja pystyn maksamaan ja autoa töihinmenoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Problem solved 👍
Juu kyllä siihen vähän joutuu omaa vaivaa näkemään, mutta come on girl! Katsot etusivulta/tmv. sopivan kämpän, ilmoissa usein on tiedot missä on lähimmät päivähoitopaikat, soitat kuntaan ja kysyt onko heillä lastenhoitajille töitä. Tämä kaikki hoituu kännyn ääressä kotona huomisen aikana. Googlemapsista näet millasta asuinaluetta se on.
Sitten nostat bebasi soffalta ja käyt paikanpäällä tsekkaamassa et kaikki on jees ja pakkaat kamat.
Tiedän kokemuksesta ettei kaikki onnistu noin helposti. Jonotin lapsen nykyistä hoitopaikkaa 6 kk. En usko että missään kehyskunnassa olisi kuvailemasi hoitotilanne ja asunnon läheltä.Koulukin pitäisi olla kävelymatkan päässä, aloittaa eskarin vuoden päästä. Jos vaikka muuttaisin esim Järvenpäähän, saisinko oikeasti noin vain asunnon, hoito - ja työpaikan niiin että lapsella olisi hoitopaikka heti? En usko. Jos muutan vaikka sinne Jäkeen etukäteen ja jonotan hoitopaikkaa 6 kk ja saan sen, ja sitten en saakaan töitä sieltä? Taas sama tilanne ja huonompi kun vähemmän päiväkoteja kuin täällä Helsingissä. En uskalla muuttaa ennenkuin olisi vakituinen työpaikka.
Ajatuksesi ovat juuttuneet kiertämään samaa rataa ja toistelemaan ettei mikään ratkaisu voi toimia ja yhtä asiaa ei voi tehdä ilman toista jolloin umpisolmu on ja pysyy. Oletko miettinyt mitkä päiväkodit ylipäänsä on sellaisia joihin voisit mennä töihin niin että homma toimii vai keskitytkö vain miettimään niitä joissa ei homma toimi kun joku niitä tarjoaa tilannettasi tietämättä? Mitä jos listaisit kaikki mahdolliset sopivat päiväkodit ja laittaisit hakemuksen niin ei tarvitsisi odotella huonoja tarjouksia?
Järvenpäässä jos asuisit aseman seudulla niin alle tunnin työmatkan säteellä olisi Helsingin, Vantaan, Keravan, Järvenpään, Hyvinkään ja Riihimäen kunnan työpaikkoja.
Onko aseman seutu turvallista pienelle lapselle kulkea yksin kouluun? Haluan ajatella myös turvallisuutta, olen asunut parissa paikassa aseman vieressä jossa huumeruiskuja jne löytyi jatkuvasti.
Tämä on sikäli mielenkiintoinen dilemma, että kunnan on pakko se hoitopaikka järjestää, oli vanhemman työaika mikä tahansa. Jos ei muita vaihtoehtoja ole, niin sitten saat lapsen samaan päiväkotiin kuin missä itse olet.