Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahat ei meinaa riittää, miten ruokkia teinit kunnolla, mutta tiukentaa ruokabudjettia?

Vierailija
25.11.2018 |

Joka kuukausi sama juttu, palkkapäivän jälkeen maksetaan laskut ja sitten ärsyttää.
Ollaan periaattessa ihan ok:sti pärjäävä keskituloinen perhe, mutta käytännössä kaikki rahat menee laskuihin ja ruokakauppaan.
Saadaan kyllä hoidettua kaikki lastenharrastukset ym. mutta tuntuu, ettei koskaan ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, kaikki menee laskuihin ja ruokaan.

Ymmärrän hyvin, että asumisen ja autojen kustannukset ovat ihan oma valinta ja niihin ”pakollisiinkin” laskuihin voi vaikuttaa.

Uskon silti, että kauppalaskut ovat meillä se helpoin säästön paikka.

Mutta nuo lapset syövät kuin hirvet. Kolme teiniä ja päiväkoti-ikäinen syövät niin paljon kuin jaksan ruokaa kotiin kantaa.
Teen joka päivä töiden jälkeen lämpimän ruuan ja mielestäni hyvin proteiinipitoisen. Silti se aamu-, väli- ja iltapalojen ruokamenekki on ihan jäätävä.

Teineillä on huutava nälkä koko ajan. Vetävät banaanin, pari leipää ja pari lasia maitoa aina keittiön ohi kävellessään. Aamulla syövät usein pussipuuroa, raejuustoa, keitettyjä munia.
Koulun jälkeen katoaa kaikki mahdolliset edellisen iltaruuan tähteet.
Ihan niin paljon kuin jaksan ruokaa laittaa tai kaupasta kotiin kantaa, niin kaikki katoaa. Ja ihan riukuja ovat kaikki eli eivät myöskään yli kulutuksensa näytä syövän.

Pitkä alustus, mutta miten olette saaneet loputtoman nälkäisten teinien ruokinnan ja kohtuullisen kauppabudjetin yhdistettyä?

Kommentit (831)

Vierailija
221/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin äitiyslomalla ja etenkin hoitovapaalla tosi pienillä tuloilla, tein itse joka toinen päivä sämpylöitä. Usein keitin isomman annoksen puuroa aamulla ja käytin osan sämpylöiden pohjana. Keräsin myös puolukoita runsaasti ja pyöräytin niistä usein itselleni smoothien banaanin ja jukurtin kanssa. Inhoan itse linssejä, mutta opettelin tekemään niistä punajuuren kanssa hyvän ja erittäin halvan sosekeiton. Aikaahan se vei. Keiton valmistus vie tunnin.

Kannattais pakastaa niin ei tule koko ajan käytettyä uunia. Sekin vie sähköä. Kerralla paistaa niin paljon kuin mahtuu pakkaseen. Myös lihaa kannattaa pakastaa.

Vierailija
222/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään lohduttaa niin sama juttu meillä!

Me käytetään paljon kasviproteiineja. Linssit ja pavut on hyviä ja edullisia ja niitä voi maustaa monella tavalla. Yleensä ostetaan purkissa, mutta halvinta on jos ostaa ison pussin, liottaa ja keittää kerralla paljon ja pakastaa annospusseissa. Sitten vaan heittää muutaman kourallisen papuja melkein ruokaan kuin ruokaan. Sopii niin salaatteihin, keittoihin kuin vaikka lihapadan tai jauhelihakastikkeen jatkeeksi.

Leivotaan myös paljon esim sämpylöitä. Käytämme paljon täysjyvätuotteita, on terveellisempää ja pitää nälän pidempään poissa. Esim spelttiin tehty vispipuuro maistuu välipalaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että suurin osa kommentoijista ei ymmärrä ruokien energiamääristä mitään.

Jos energiantarve on esim. 3500-4000 ckal niin se on oikeasti vaikea täyttää tavallisella kotiruualla. Olen itse laihduttanut ja laskenut kaloreita ja todella yllätyin miten vähän kaloreita meidän perheen tavallisissa ruuissa on.

Syömme terveellisesti ja monipuolisesti ja vatsan saa täyteen alle 2000 ckal. Tuplaenergia vaatii tupla-annoksen jos syö samaa ruokaa. Meillä on todettu haastavimmaksi ruokavalion terveellisyydestä pitäminen samalla kun yrittää turvata teinille riittävän energiamäärän (urheilijapoika). Ns. huonoja kaloreita om helppo löytää edullisestikin.

Vierailija
224/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teineillä on huutava nälkä koko ajan. Vetävät banaanin, pari leipää ja pari lasia maitoa aina keittiön ohi kävellessään.

Montako kertaa päivässä siis näin tapahtuu?

Meillä teini syö helposti kilon banaania ja mandariinia päivässä. Ei se kyllä kovin kallista ole

Vierailija
225/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohta ruokakulujen pienentämiseen on kaupan vaihto k-kaupasta s-ketjuun. Siinä säästää ruokakuluissa, kun ostaa halvemmalla ja saa ostoistaan vielä bonusta (rahaa).

Pitää paikkansa. Ihan huikeita nuo erot samoissa tavaroissa. Itselläni putosivat kulut huomattavasti, kun siirryin Prismaan. Citymarketista haen nykyisin vain tarjoukset.

Viime kuussahan tästä oli Hesarissakin iso juttu. Ruokakorin hintaero voi olla jopa 68 prosenttia.

Vierailija
226/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että syyövät kouulussa ja kuunnon aamupalaa ja laatiikkoruoat ja saaaisivat itsenäistyä mahdollisimman pian.

Vierailija
227/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä maustamattoman jogurtin itse säästää muuten hyvin! Ei ole edes vaikeaa :)

Uskallan muuten väittää, että jos teet teineille valmiiksi pizzaa jääkaappiin, niin sen napostelu lisääntyy kun jääkaapissa on jotain valmista. Samaten esim. jogurttipikarit ja valmiiksi siivutettu juusto.

Se syöminen ei ole aina nälkää! Ainakin itsellä on korkeampi kynnys syödä (siis tylsyyteen) silloin, kun se ruoka täytyy tehdä itse (ja välineet siivota pois). Myös esim. mehun olemassaolo saa lapsen juomaan sitä, ja esim. kaakaojauheen olemassaolo saa myös tekemään kaakaota, kun ei tarvitse kuin sekoittaa maitoon.. Ei ihmisen oikeasti tarvitse syödä ihan koko ajan.

Vierailija
228/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että suurin osa kommentoijista ei ymmärrä ruokien energiamääristä mitään.

Jos energiantarve on esim. 3500-4000 ckal niin se on oikeasti vaikea täyttää tavallisella kotiruualla. Olen itse laihduttanut ja laskenut kaloreita ja todella yllätyin miten vähän kaloreita meidän perheen tavallisissa ruuissa on.

Syömme terveellisesti ja monipuolisesti ja vatsan saa täyteen alle 2000 ckal. Tuplaenergia vaatii tupla-annoksen jos syö samaa ruokaa. Meillä on todettu haastavimmaksi ruokavalion terveellisyydestä pitäminen samalla kun yrittää turvata teinille riittävän energiamäärän (urheilijapoika). Ns. huonoja kaloreita om helppo löytää edullisestikin.

Hyviä kaloreita saa helposti, kun lurauttaa kylmäpuristettuja öljyjä ruokiin vähän enemmän.

Hoikkasten teinien kanssa ei ole mieltä säästellä rasvassa, pitää vaan huolta sen laadusta.

Vierailija
229/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.soppa365.fi/artikkeli/artikkelit/ruokalistalla-nyt/edullise…

Seuraavaksi miten itse säästän rahaa vaikka talossa mies 2 teiniä ja 1 taapero ja 2 alakouluikäistä

Aamuksi keitän ison kattilallisen 4 viljan puuroa (kotimaista on edullisin) ja tarjoan sen maidon ja voisilmän (tai jos tahdot säästää niin margariinin) tai hillon (xtra lettuhillo on hyvää ja edullista) kera keitä myös tusina tai pari munia ne kun menee myöhemminkin kylmänä tai vaikka salaatissa

Pääruuan kannattaa olla jotain edullista ja hyvää mutta hyvin täyttävää eli jos otat mallia minusta nii  tee itse iso kattilallinen papu-herne-kaali tai linssisoppaa ja kaikkiin kunnon lihaa ei jauhelihaa esim.

(Rainbow Porsaan ulkofilee, maustamaton on alta 6e kg ja hyvää vaikka joutuukin pilkkomaan itse) sopassa sekin hyvä puoli että jos nälkä yllättää helppo lämmittää mikrossa milloin vaa mieli tekee

Välipaloiksi hamstraan reissumies täysjyvä leipää ja halpaa makkaraa ja juustoa (esim.pouttu lauantai isona tankona ja rainbow kermajuusto ja noista saa yhdessä hyviä lämpimiä leipiä) banaanit on edullisia ja täyttäviä

iltapalana suosin just lämpimiä leipiä ja kaakaota.

Tässä neljänviljanpuuro ja kananmunat on ok.

Mutta kuka laittaa porsaan ulkofilettä keittion? Aivan hirveetä

Tai kuka syö lauantaimakkaraa?

Tietenkin liha pilkotaan itse aina. Mutta valitaan tarkoitukseen sopiva. Ulkofile pihveihin. Pekoni linssikeittoon. Naudan lapa keittoon ja pataan. Ja se jauheliha tai lapa lihakeittoon

Vierailija
230/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketjua en jaksa nyt lukea, ehkä joku mainitsikin Matsmartin ja kilpailijat? Muuten hävikkiin menevää säilykettä ja kuivia elintarvikkeita saa netistä halvalla. Osassa päiväyssyistä (tosi likellä), mut osassa on vaan esim. pakkaus muuttunut ja vanhat poistettu. Päiväykset näkyy tilatessa.

Alet ovh:hn on 20-90%, ja ison lootan toimitus 3.90 eur. Tossa on sekin hyvä, että ainakin matsmart ilmoittaa myös sen, paljonko toimituslaatikosta on jo täyttänyt.

Vierailija
231/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kasvisruokaa. Iso kattila porkkanavelliä ja lapsi sitä sitten lämmittää kun on nälkä. Hyvin toimii. Kun velli loppuu niin sitten vaikka kasvissosekeittoa iso satsi. Meillä ruuan kulutus hyvinkin kohtuullista eikä ole ylipaino ongelmia.

Vierailija
232/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua, joten en tiedä, onko kukaan maininnut tätä: Kai teidän nuoret hyödyntävät meidän veronmaksajien sponsoroiman nuorille maksuttoman lounaan joka koulupäivä. Jos syö koulussa koko tarjolla olevan lounasannoksensa, niin ei parin kolmen tunnin päästä teinikään ole vielä kuolettavan nälkäinen.

Onko lähellänne leipomoa ja jos on, niin onko mahdollisuus ostaa leipä suoraan sieltä. Esim. vähän muotopuolia limppuja saa ihan pilkkahintaan. Kannattaa myös ottaa selvää, onko lähellä myyntipistettä, josta voi ostaa isoja säkillisiä korppuja ja hapankorppuja.

Aika vaikea on kommentoida ja antaa vihjeitä, kun ei ole tiedossa, millaisilla rahasummilla operoitte ja millaiset kiinteät kulut teillä on kuukausittain. Kuinka monta maksullista harrastuista esim. teineillä on per nuppi? Jos raha on tiukalla, niin max. yksi per nuori. Olisi edullista, jos useampi harrastaisi samaa, niin voisi saada sisarusalennusta ja nuorempi periä vanhemman välineet. Kirpputorit lienevät teillä jo aktiivisessa käytössä? 

Keitän ja TARJOAN??

Ärsyttä täällä ainä kun Emäntä tarjoaa

Entäpä

Meillä keitetään xxpuuroa ja kukin ottaa sitä voin tai hillon kanssa?

Vierailija
233/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo. Kuinka monen jumalainen teinipoika on kuollut aliravitsemukseen? Turhaa draamaa, jos ja kun esim 100 g pähkinöitä = yli 500 hyvärasvaista kilokaloria. Ne teidän "urheilijat" vetää kaapit tyhjiksi koska mässäily on kivaa ja mamma senkun kantaa lisää sisäfilettä välipalaksi. Nälkä on ihan eri asia kuin nautinnonhalu.

Vierailija
234/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä kaloreita saa helposti, kun lurauttaa kylmäpuristettuja öljyjä ruokiin vähän enemmän.

Hoikkasten teinien kanssa ei ole mieltä säästellä rasvassa, pitää vaan huolta sen laadusta.

Pieni määrä öljyä ei kovin paljoa kaloreita lisää. Tässä taas yksi ortorektikko lisää ölyä salaattiin ja broileriin

Vierailija
235/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Kuinka monen jumalainen teinipoika on kuollut aliravitsemukseen? Turhaa draamaa, jos ja kun esim 100 g pähkinöitä = yli 500 hyvärasvaista kilokaloria. Ne teidän "urheilijat" vetää kaapit tyhjiksi koska mässäily on kivaa ja mamma senkun kantaa lisää sisäfilettä välipalaksi. Nälkä on ihan eri asia kuin nautinnonhalu.

Juu,porukka ei vaan millään tajua että teinit syö huvikseen kun ei tarvitse itse maksaa niitä mässyjä.

Vierailija
236/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tarpeeton syöminen näkyisi vartalossa?

Vierailija
237/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää ostaa sinne jääkaappiin naposteltavaa? Oma tyhmyys. Paras on ylhäällä kun ehdotettu iso kattila maittavaa kasvisruokaa. Kyllä ne teinipojat siitä lämmittää jos nälkä on. Ei maksa paljoa ja on terveellistäkin. Kannattaa myös opastaa syömään koulussa vähän reilummin.

Vierailija
238/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lellipentu kuole jos ei syö 10min. välein.

Vierailija
239/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tarpeeton syöminen näkyisi vartalossa?

Ei teininä.Vaihdettava halvempiin aineksiin ja samalla kummasti loppuu se herkkujen ahtaminen.

Vierailija
240/831 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittäkää perunoita ja siihen lisäksi kalaa, kananaa tai lihaa.

Ruisleipää ja maitoa pöytään. Porkkanaraastetta, kurkkua, tomaattia.

Menee monta tuntia ennenkuin nälkä yllättää taas.

Ihmettelin kesällä, kun moni kertoi, ettei jaksa helteellä ruokaa lapsille laittaa.

Mut nyt kylmän tultua meille kaikille maistuu suomalainen perusruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän