Aktiivimalli ei toimi käytännössä: 160000 työtöntä saa jo alennettua työttömyysturvaa
Tuo vastaa jo n. 40% työttömistä. Eli eihän tuo aktiivimalli selvästikään toimi niin kuin sitä alunperin mainostettiin.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin työnantajalle kelpaa työntekijä kun tämän työmarkkina-arvo on kohdallaan. Jos ei mitään töitä saa, niin kannattaa myös katsoa peiliin. Mitä voit tehdä oman työmarkkina-arvosi kohottamiseksi? Kouluttautua, itseopiskella, toimia yrittäjänä ja kerätä kokemusta, alentaa palkkaa, jne.. Ruikuttaminen siitä, että on yhteiskunnan ja muiden vika että itsellä menee huonosti on varmin tae että menee jatkossakin huonosti.
....
Sinun pitää saattaa tietotaitosi paremmalle mallille kuin 20 vuotta nuoremmilla on ja osoittaa tämä työnantajille.
Millä tavalla peiliin katsominen kääntää syntymävuoteni kaksi viimeistä numeroa toisin päin? Jos se jotenkin onnistuisi, menettäisin 35 vuoden kokemuksen ja kolme sivua ansioluettelostani.
Olen kouluttautunut sekä omaehtoisesti että työkkärin kustannuksella. Olen toiminut yrittäjänä, olen kerännyt kokemusta ja alentanut palkkaa.
Mutta tiedätkö mitä palkan alentamisesta seurasi? Työnantaja nauroi minulle! Sanoi sitten, että kyllä me sentään vähän parempaa palkkaa täällä maksamme. Ei siis toiminut sekään.
Minä voin vakuuttaa saattaneeni tietotaitoni paremmalle mallille kuin 20 vuotta nuoremmilla ja voi osoittaa sen työnantajille 4-sivuilla ansioluettelolla. Ei nuoremmat ole ehtineet niin pitkään opiskella eikä olla töissä. Olen myös vaihtanut alaa ja hankkinut lisäkoulutusta.
Jään nyt odottamaan seuraavaa neuvoasi.
Älä suotta ehdota, että muuta muualle, sillä tähän mennessä olen asunut jo 9 eri paikkakunnalla ja työn vuoksi 5 paikkakunnalla määräaikaisessa työssä viimeisen 10 vuoden aikana.
Jos olet noin erinomainen, niin ehkä vika on persoonassasi?
Pääkaupunkiseudulla etsitään metallialan työntekijöitä (mm. Hitsaajia) televisiomainoksin. Tällaista ei ole näkynyt miesmuistiin.
Miksi et myönnä että vika on vain ja ainostaan hänen iässään? Tai oikeammin työnantajien asenteessa sitä kohtaan.
SYRJINTÄÄ. Aika laitonta.
Lindströmin mukaan työttömyysturvassa pitää jatkossakin olla jokin pelote.
Pelotteita tarvittaisiin tilanteessa, jossa työpaikkoja olisi kaikille. Nyt ei niin todellakaan ole, joten pelotteita tehdään vain ihmisten kiusaamiseksi ja lannistamiseksi. Ja pakottamiseksi orjahommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin työnantajalle kelpaa työntekijä kun tämän työmarkkina-arvo on kohdallaan. Jos ei mitään töitä saa, niin kannattaa myös katsoa peiliin. Mitä voit tehdä oman työmarkkina-arvosi kohottamiseksi? Kouluttautua, itseopiskella, toimia yrittäjänä ja kerätä kokemusta, alentaa palkkaa, jne.. Ruikuttaminen siitä, että on yhteiskunnan ja muiden vika että itsellä menee huonosti on varmin tae että menee jatkossakin huonosti.
....
Sinun pitää saattaa tietotaitosi paremmalle mallille kuin 20 vuotta nuoremmilla on ja osoittaa tämä työnantajille.
Millä tavalla peiliin katsominen kääntää syntymävuoteni kaksi viimeistä numeroa toisin päin? Jos se jotenkin onnistuisi, menettäisin 35 vuoden kokemuksen ja kolme sivua ansioluettelostani.
Olen kouluttautunut sekä omaehtoisesti että työkkärin kustannuksella. Olen toiminut yrittäjänä, olen kerännyt kokemusta ja alentanut palkkaa.
Mutta tiedätkö mitä palkan alentamisesta seurasi? Työnantaja nauroi minulle! Sanoi sitten, että kyllä me sentään vähän parempaa palkkaa täällä maksamme. Ei siis toiminut sekään.
Minä voin vakuuttaa saattaneeni tietotaitoni paremmalle mallille kuin 20 vuotta nuoremmilla ja voi osoittaa sen työnantajille 4-sivuilla ansioluettelolla. Ei nuoremmat ole ehtineet niin pitkään opiskella eikä olla töissä. Olen myös vaihtanut alaa ja hankkinut lisäkoulutusta.
Jään nyt odottamaan seuraavaa neuvoasi.
Älä suotta ehdota, että muuta muualle, sillä tähän mennessä olen asunut jo 9 eri paikkakunnalla ja työn vuoksi 5 paikkakunnalla määräaikaisessa työssä viimeisen 10 vuoden aikana.
Jos olet noin erinomainen, niin ehkä vika on persoonassasi?
Pääkaupunkiseudulla etsitään metallialan työntekijöitä (mm. Hitsaajia) televisiomainoksin. Tällaista ei ole näkynyt miesmuistiin.
Miksi et myönnä että vika on vain ja ainostaan hänen iässään? Tai oikeammin työnantajien asenteessa sitä kohtaan.
Hän itse sanoo että ongelmat johtuvat liian suuresta palkkapyynnöstä. Joten miten on, mistä se ikä tähän tuli?
Vierailija kirjoitti:
Saako heistä kukaan mitään muuta tukea? esim. jotain vammaistukea, mt-rahaa (millä sitä kutsutaan)yms?
Joo, esim minä saan työttömyysturvan lisäksi kelan myöntämää kuntoutusterapiarahaa. Se on tietenkin tosi hieno juttu. Terapeutti saa siis valtiolta rahan, mutta minä maksan silti hänelle jonkun omavastuuosuuden 80-100e kuussa itse omasta tuestani.
Tässä tapauksessa siis häviää rahassa, mutta tietenkin voittaa siinä, että saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien lasku ei saa yhtäkään työnantajaa palkkaamaan työtöntä töihin yhtään nopeammalla aikataululla.
Tottakai saa, muun väittäminen on typerää. Jos tuet poistettaisiin kokonaan, niin kaikkihan ottaisivat vastaan mitä tahansa töitä millä ehdoilla tahansa.
Tämä ei tietenkään pidä olla tavoite, mutta sen väittäminen että tuet eivät vaikuta palkkaamiseen on paskapuhetta. Kyllä vaikuttavat, ne itse asiassa säätelevät hyvin pitkälle minimipalkkaa Suomessa ja tämä on hyvin ongelmallista työmarkkinoiden joustavuuden kanssa, joka johtuu pitkälti myös tukijärjestelmän jäykkyydestä.
Kerropa kuka palkkaa työttömän joka on fyysisen vamman vuoksi sairaslomalla (käytännössä yksikätinen, huonompi käsi on normaali ja toisessa jäätävät kivut pienestäkin liikkeestä onnettomuuden seurauksena) mutta eläkeyhtiö on evännyt työkyvyttömyyseläkkeen? Ei kukaan! Mitään muuta tukea ei tipu kuin työmarkkinatuki koska mies on töissä (pienipalkkainen hänkin). On aivan uskomatonta että aktiivimalli leikkaa jo muutenkin olematonta tukea. Jos leikkausprosentti kipuaa 47:mään niin alan rikolliseksi. On aivan naurettavaa ehdotella siivoojan tai hampurilaispaikan töitä jokaiselle koska nuo työt edellyttävät fyysistä terveyttä. Minullakin on erittäin hyvin työllistävä koulutus mutta en pysty sitä työtä tekemään yksikätisenä (suuhygienisti).
Sitähän ei muuteta kun olen niin pässi. Työttömiä on nöyryytettävä hintalapusta välittämättä. Hauskinta on se kun akateeminen työtön kärsii. Niin ja kunnon jauhelihapihvi pitää pilata lisäämällä siihen punajuurta. Mielelläni annan sille nimeni käyttöön.
Aktiivimalli siis leikkaa pahiten heikoimmassa asemassa olevilta, mm. perheellisiltä työkyvyttömiltä joilla ei ole mitään mahdollisuuksia täyttää aktiivimallin ehtoja. Elämäntapatyöttömät sinkut/pariskunnat saavat saman rahan takaisin sossun luukulta joten ei vaikuta heidän talouteensa mitenkään. Tätä hallitus ei ole ajatellut tippaakaan, muuten asia olisi jo korjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko opettajaksi opiskella kahdessa vuodessa? Koska te-toimiston hyväksyntä opinnoille on se kaksi vuotta, sen jälkeen pitää rahoitus järjestää itse.
Ja sitä kahta vuottakaan ei työkkäri maksa toisin kuin tämä yksi väittää monen tuttunsa kohdalla olevan.
Jos on älliä päässä katsoo sellaisen alan, joka työllistää jo kahden vuoden päästä ja maksaa palkkatulolla loput opiskelut.[/quote
Tuttusi siis aikoo kahden vuoden jälkeen työllistyä opettajana ja jatkaa opintonsa loppuun niillä palkoilla? Näin hän on ilmoittanut hakemuksessaan te-toimistoon?
Monella alalla riittää tietty määrä opintoja sijaiskelpoisuuteen. Ei tarvitse olla koko tutkinto valmis. Lisäksi alla voi olla edellisiä tutkintoja, joita voi hyväksilukea. Mutta sinuahan ei kiinnosta opiskelu maassa, jossa se on ilmaista ja hyvin tuettua vaan haluat vängätä.
Missäs vaiheessa siellä koulussa ollaan jos ollaan töissä 8-16 välillä
Yliopisto-opintoja suoritetaan lähes pääsääntöisesti työn ohessa aikuisiällä. Mutta jos se matikka jo on liian iso haaste niin ehkä sinusta ei ole akateemiseksi.
90% nykypäivän akateemisista ei osaa kertolaskua enempää.
Aktiivimallin tulisi olla sellainen, että aktiivisuudesta palkitaan. Mutta keneltäkään ei leikata tukia. On epäreilua, että kaikesta hakemisesta huolimatta ei pääse töihin ja siitä vielä rangaistaan. Kun ikää on 50 v ei työnatajia kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oliko vääristelty tilasto, mutta itse näin jokin aika sitten sellaisen, jonka mukaan ansiosdonnaisella oleva työllistyy vilkkaiten juuri ansiosidonnaisen viimeisellä jaksolla.
Viimeinen jakso jää viimeiseksi juuri siksi, kun hän työllistyy. Siis ikään kuin viimeinen päivä ennen kuolemaa on viimeinen siksi, että seuraavana päivänä on jo kuollut.
Takana voi olla sekin totuus, että viimeisiä ansiosidonnaisia korvauksia saava on ollut jo lähes 500 päivää työtön = pitkäaikaistyötön. Siksi hän on oikeutettu työllistämistukiin. Kannattaa ottaa sellainen 498 päivää työttömänä ollut vuodeksi täyden palkkatuen saava kuin vähän pätevämpi 230 päivää työttömänä ollut, jolle ei saa mitään tukea.
Haloo, siis työllistyminen vilkastuu, kun ansiosidonnainen on loppumassa.
Minäkin olen työllistynyt vähän ennen ansiosidonnaisen loppumista.
Olin koko työttömyysajan hakenut töitä ja nollatuntisopimuksella tehnytkin satunnaisesti muutamia tunteja. Enempää en onnistunut saamaan.
Työkkärin pupukursseillakin kävin aktiivisesti pomppimassa, sillä minulle kerrottiin sen edistävän työllistymistä.
Sitten kun se ansiosidonnainen oli lähes kokonaan käytetty, otti entinen työnantaja yhteyttä. Soitti minulle kertoakseen, että heiltä yksi vakituinen lähtee opiskelemaan ja kysyi voisinko tulla hänen tilalleen. Menin sitten opiskelemaan lähteneen tilalle.
Tilastoissahan tämä saadaan helposti näyttämään siltä, että olen tyytyväisenä vetänyt lonkkaa siihen asti kunnes ansiosidonnainen päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oliko vääristelty tilasto, mutta itse näin jokin aika sitten sellaisen, jonka mukaan ansiosdonnaisella oleva työllistyy vilkkaiten juuri ansiosidonnaisen viimeisellä jaksolla.
Viimeinen jakso jää viimeiseksi juuri siksi, kun hän työllistyy. Siis ikään kuin viimeinen päivä ennen kuolemaa on viimeinen siksi, että seuraavana päivänä on jo kuollut.
Takana voi olla sekin totuus, että viimeisiä ansiosidonnaisia korvauksia saava on ollut jo lähes 500 päivää työtön = pitkäaikaistyötön. Siksi hän on oikeutettu työllistämistukiin. Kannattaa ottaa sellainen 498 päivää työttömänä ollut vuodeksi täyden palkkatuen saava kuin vähän pätevämpi 230 päivää työttömänä ollut, jolle ei saa mitään tukea.
Olin koko työttömyysajan hakenut töitä ja nollatuntisopimuksella tehnytkin satunnaisesti muutamia tunteja. Enempää en onnistunut saamaan.
Työkkärin pupukursseillakin kävin aktiivisesti pomppimassa, sillä minulle kerrottiin sen edistävän työllistymistä.Sitten kun se ansiosidonnainen oli lähes kokonaan käytetty, otti entinen työnantaja yhteyttä. Soitti minulle kertoakseen, että heiltä yksi vakituinen lähtee opiskelemaan ja kysyi voisinko tulla hänen tilalleen. Menin sitten opiskelemaan lähteneen tilalle.
Tilastoissahan tämä saadaan helposti näyttämään siltä, että olen tyytyväisenä vetänyt lonkkaa siihen asti kunnes ansiosidonnainen päättyy.
Mulle kävi myös näin! Vaihdoin työpaikkaa aikoinaan toiseen. Ehdin olla uudessa työpaikassa reilut 2v kun yt:t alkoivat ja osastoni lakkautettiin jolloin kaikki irtisanottiin. Etsin töitä koko ajan ja kun ansiosidonnaista oli 3kk jäljellä soitin entiselle pomolleni että voisinko lisätä hänetkin suosittelijaksi. No hänpä kysyikin minua töihin takaisin koska heiltä oli lähdössä työntekijä opiskelemaan ja niinhän siinä kävi että sain hänen paikkansa. Varmasti myös mun kohdalla näytti siltä että taktisesti olin laskelmoinut paluun työelämään!
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimallin tulisi olla sellainen, että aktiivisuudesta palkitaan. Mutta keneltäkään ei leikata tukia. On epäreilua, että kaikesta hakemisesta huolimatta ei pääse töihin ja siitä vielä rangaistaan. Kun ikää on 50 v ei työnatajia kiinnosta.
RASISMIA JA SYRJINTÄÄ
Aktiivimalli on syrjivä eli siis pepusta. Työttömän pitää olla aktiivinen 65 pvän tarkastelujakson aikana, esim. työllistymistä edistävässä palvelussa 5 pvää. Jos on esim. kurssilla koko 65 pv:n ajan yhdellä aktiivisuuden tarkastelukaudella, mutta seuraavassa 65 pvän jaksossa ei ole mitään aktiivisuutta, niin giljotiini leikkaa. Eli aktiivisuus pitää ripotella tasaisesti viiden päivän kursseihin ympäri vuoden jotta pvraha ei tipu. Jos käyt jonkin pidemmän kurssin, mistä voi ihan oikeasti olla hyötyä työllistymisestä, leikkuri leikkaa.
jobilassi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mihinkään en päässyt vajaalla anssipäivillä. Kun ne oli llusittu - vietiin kilvan! Oli täysi tuki tulossa näet. Heti löyti 3 eri tynantajaa jotka oli palkkaamassa... mutta aiemmin ei kiinnostanut kun oli anssareita jäljellä... ja ei tukea tulossa kovinkaan paljon. Yli 500 anssaripäivää tukikohosi 100% ja kas - heti löytyi töitä!
En ymmärrä, eikö yleensä pitkäaikaistyöttömyys ole ehto työllistmistuille yms., eli vuosi? Vai saako työpaikka jotain lisätukea noista, jotka on ansiosidonnaisella? Kerrotte työhakemuksessa ansiosidonnaisen päivien määrän vai miten työpaikka tietää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin pupukursseillakin kävin aktiivisesti pomppimassa, sillä minulle kerrottiin sen edistävän työllistymistä.Sitten kun se ansiosidonnainen oli lähes kokonaan käytetty, otti entinen työnantaja yhteyttä. Soitti minulle kertoakseen, että heiltä yksi vakituinen lähtee opiskelemaan ja kysyi voisinko tulla hänen tilalleen. Menin sitten opiskelemaan lähteneen tilalle.
Mulle kävi myös näin! Vaihdoin työpaikkaa aikoinaan toiseen. Ehdin olla uudessa työpaikassa reilut 2v kun yt:t alkoivat ja osastoni lakkautettiin jolloin kaikki irtisanottiin. Etsin töitä koko ajan ja kun ansiosidonnaista oli 3kk jäljellä soitin entiselle pomolleni että voisinko lisätä hänetkin suosittelijaksi. No hänpä kysyikin minua töihin takaisin koska heiltä oli lähdössä työntekijä opiskelemaan ja niinhän siinä kävi että sain hänen paikkansa. Varmasti myös mun kohdalla näytti siltä että taktisesti olin laskelmoinut paluun työelämään!
Miksi soitit vasta niin myöhään? Jos etsit aktiivisesti töitä pari vuotta, niin miten keksit kysyä suosittelijaa vasta tuolloin?
Aktiivimalli on hirviön tekosia. Kirjoitan artikkeleita satasella kuussa. Tienaan siis 75 euroa kuussa niillä verojen ja muiden jälkeen. Nyt YTK oli toistamiseen keksinyt, että olen työllistynyt. No en ole. Nyt voi odottaa löysät housussa 30 päivää ensin työkkärikorvauksia ja sen jälkeen voikin sitten odotella asumistukea, koska asumistukea ei voi laskea ennen kuin työttömyyskorvaus on laskettu. Tämä ei ole todellistakaan. Just sanoivat työkkärissä, että oho oli taas käyny kassassa moka, no nyt sun pitää odotella 30 päivää, että asia tulee työkkärissä käsittelyyn. Ei voi tehdä mitään ennen sitä.
Olen yh, koska mieheni kuoli puoli vuotta sitten. Sain potkut, kun jouduin pitkälle saikulle järkytyksen takia. Onneksi on vähän puskurirahastoa, mutta on tää v ttu sellaista pelleilyä, että oksat pois. Masentuneena ja työttömänä on hemmetin vähän energiaa tälläiseen pelleilyyn ja soitti sitten minne tahansa, kukaan ei ota kantaa tai tiedä mistään mitää.
KAIKISTA HELPOINTA OLISI OLLA TÄYSIN TYÖTÖN. RAHAT TULISIVAT KUIN MANULLE ILLALLINEN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://blogi.tyj.fi/tyollistymispiikki-paivarahakauden-lopussa-koskee-…
Erittäin hyvin toimii. Saadaan leikata korvauksia mutta minä kulutan, olen työtoiminnassa ja se on kallis pilotti kokeilu yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://blogi.tyj.fi/tyollistymispiikki-paivarahakauden-lopussa-koskee-… .
Ehhehe! :D Taloustieteen pääaineopiskelijana huvittaa tuo iltalehden juttu. Nyt puhutaan siis piikistä, jossa työllistymisen todennäköisyys nousee kahdesta kuuteen prosenttiin. Tämähän on tieteellisissä piireissä hieman kyseenalainen näyttötapa noissa kuvaajissa, jos asteikko katkaistaan. Pitäisi aina olla se 100 prosenttia siellä ylärajana, eikä seitsemän, kuten tässä. Tottakai piikki näyttää hurjalta, jos se ulottuu sinne asteikon ylärajaan, mutta kun asteikko on käsitelty siten, että se antaa väärän vaikutelman, on kyse huonosta tieteellisestä käytännöstä.
Eikä näytä olevan ensimmäinen kerta, kun näitä tilastoja näytetään kyseenalaisessa valossa.
Tilastot ovat ihan kivoja ja on kiva piirrellä käppyröitä, mutta niillä saa aika hienosti harhautettua.
Joo, esim minä saan työttömyysturvan lisäksi kelan myöntämää kuntoutusterapiarahaa. Se on tietenkin tosi hieno juttu. Terapeutti saa siis valtiolta rahan, mutta minä maksan silti hänelle jonkun omavastuuosuuden 80-100e kuussa itse omasta tuestani.
Tässä tapauksessa siis häviää rahassa, mutta tietenkin voittaa siinä, että saa apua.