Aktiivimalli ei toimi käytännössä: 160000 työtöntä saa jo alennettua työttömyysturvaa
Tuo vastaa jo n. 40% työttömistä. Eli eihän tuo aktiivimalli selvästikään toimi niin kuin sitä alunperin mainostettiin.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.itä on, mutta ne eivät kelpaa. Siis suomalaisille.
Työvoimapula jo lähes kaksinkertaistunut – katso lista 15 ammatista, joiden tekijöistä eniten pulaa
https://www.talouselama.fi/uutiset/tyovoimapula-jo-lahes-kaksinkertaist…
Luitko tuon listan? Lääkäri, sossu, sh, kuulontutkija, raksan työnjohtaja... Meinaat, että kuka tahansa työtön voi hakea noihin töihin?
Siinä listassa oli myös siivooja. Ja mitä tulee noihin koulutusta vaativiin aloihin, niin kouluttautuminen Suomessa on harvinaisen helppoa verrattuna muuhun maailmaan. Jos vaan viitseliäisyyttä on.
Työtön ei saa kouluttautua.
Tunnen monia, jotka opiskelevat juurikin työkkärin luvalla ja jopa maksamina. Sote -alalle, opettajaksi jne. Joten puhut kakkaa.
Nyt puhut itse kakkaa. Ai että työkkärin maksamina :)
Voiko opettajaksi opiskella kahdessa vuodessa? Koska te-toimiston hyväksyntä opinnoille on se kaksi vuotta, sen jälkeen pitää rahoitus järjestää itse.
Ja sitä kahta vuottakaan ei työkkäri maksa toisin kuin tämä yksi väittää monen tuttunsa kohdalla olevan.
Vierailija kirjoitti:
Voiko opettajaksi opiskella kahdessa vuodessa? Koska te-toimiston hyväksyntä opinnoille on se kaksi vuotta, sen jälkeen pitää rahoitus järjestää itse.
Ja sitä kahta vuottakaan ei työkkäri maksa toisin kuin tämä yksi väittää monen tuttunsa kohdalla olevan.
Jos on älliä päässä katsoo sellaisen alan, joka työllistää jo kahden vuoden päästä ja maksaa palkkatulolla loput opiskelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin työnantajalle kelpaa työntekijä kun tämän työmarkkina-arvo on kohdallaan. Jos ei mitään töitä saa, niin kannattaa myös katsoa peiliin. Mitä voit tehdä oman työmarkkina-arvosi kohottamiseksi? Kouluttautua, itseopiskella, toimia yrittäjänä ja kerätä kokemusta, alentaa palkkaa, jne.. Ruikuttaminen siitä, että on yhteiskunnan ja muiden vika että itsellä menee huonosti on varmin tae että menee jatkossakin huonosti.
....
Sinun pitää saattaa tietotaitosi paremmalle mallille kuin 20 vuotta nuoremmilla on ja osoittaa tämä työnantajille.
Millä tavalla peiliin katsominen kääntää syntymävuoteni kaksi viimeistä numeroa toisin päin? Jos se jotenkin onnistuisi, menettäisin 35 vuoden kokemuksen ja kolme sivua ansioluettelostani.
Olen kouluttautunut sekä omaehtoisesti että työkkärin kustannuksella. Olen toiminut yrittäjänä, olen kerännyt kokemusta ja alentanut palkkaa.
Mutta tiedätkö mitä palkan alentamisesta seurasi? Työnantaja nauroi minulle! Sanoi sitten, että kyllä me sentään vähän parempaa palkkaa täällä maksamme. Ei siis toiminut sekään.
Minä voin vakuuttaa saattaneeni tietotaitoni paremmalle mallille kuin 20 vuotta nuoremmilla ja voi osoittaa sen työnantajille 4-sivuilla ansioluettelolla. Ei nuoremmat ole ehtineet niin pitkään opiskella eikä olla töissä. Olen myös vaihtanut alaa ja hankkinut lisäkoulutusta.
Jään nyt odottamaan seuraavaa neuvoasi.
Älä suotta ehdota, että muuta muualle, sillä tähän mennessä olen asunut jo 9 eri paikkakunnalla ja työn vuoksi 5 paikkakunnalla määräaikaisessa työssä viimeisen 10 vuoden aikana.
Jos olet noin erinomainen, niin ehkä vika on persoonassasi?
Pääkaupunkiseudulla etsitään metallialan työntekijöitä (mm. Hitsaajia) televisiomainoksin. Tällaista ei ole näkynyt miesmuistiin.
Miksi et myönnä että vika on vain ja ainostaan hänen iässään? Tai oikeammin työnantajien asenteessa sitä kohtaan.
Koska olen itse työantaja ja meillä ei ikä markkaa yhdelläkään työntekijällä, kunhan tuottavuus on kunnossa. Monet iäkkäät vain kuvittelevat että 20 vuotta samassa hommassa tekee hänestä sen alan superosaajan. Monesti he ovat ihan päteviä omassa hommassaan, mutta nykyajan työ on paljon dynaamisempaan ja edellyttää jatkuvaa kouluttautumista uusiin asioihin. Monella iäkkäämmillä tällainen elämänasenne ei tule haastattelussa ilmi, toiset taas ovat oikeasti superpäteviä ja ovat aina olleet ajan hermolla.
Yritykset ovat markkinataloudessa jatkuvassa kilpajuoksussa ja niin pitää olla työntekijöidenkin. Jos eivät ole, niin ei ole kohta töitä kellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.itä on, mutta ne eivät kelpaa. Siis suomalaisille.
Työvoimapula jo lähes kaksinkertaistunut – katso lista 15 ammatista, joiden tekijöistä eniten pulaa
https://www.talouselama.fi/uutiset/tyovoimapula-jo-lahes-kaksinkertaist…
Luitko tuon listan? Lääkäri, sossu, sh, kuulontutkija, raksan työnjohtaja... Meinaat, että kuka tahansa työtön voi hakea noihin töihin?
Siinä listassa oli myös siivooja. Ja mitä tulee noihin koulutusta vaativiin aloihin, niin kouluttautuminen Suomessa on harvinaisen helppoa verrattuna muuhun maailmaan. Jos vaan viitseliäisyyttä on.
Työtön ei saa kouluttautua.
Tottakai saa, aseellako uhkaavat jos meinaan kouluun mennä?
Omalla tavallaan.
Sehän oikeistohallituksella oli tarkotuksenakin, että laskevat tuntuvasti työttömyysturvaa, ja syyttävät siitä sitten työttömiä itsejään.
"Aktiivisuus" my ass.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on älliä päässä katsoo sellaisen alan, joka työllistää jo kahden vuoden päästä ja maksaa palkkatulolla loput opiskelut.[/quote
Tuttusi siis aikoo kahden vuoden jälkeen työllistyä opettajana ja jatkaa opintonsa loppuun niillä palkoilla? Näin hän on ilmoittanut hakemuksessaan te-toimistoon?
Järkyttävintä kaikessa tämä, että satojen tuhansien suomalaisten allekirjoittama kansalaisaloite aktiivimallia vastaan ignoorattiin täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii, valtio säästää isot rahat (=pienet) ja se oli tarkoitus (=nöyryyttää ja kiduttaa).
Valtio ei säästä yhtään mitään. Leikatun osan saat sossusta.
Kyllä säästää, on monia työttömiä jotka saavat ansiosidonnaista ja itse asiassa tähän porukkaan aktivoimalli on kohdistettu. Juuri työttömäksi jääneet ovat kunnossa ja työkykyisiä, mutta helposti on jääty kahdeksi vuodeksi tukien varaan ns. katselemaan ja tämä on erittäin vahingollista uudelleen työllistymisen näkökulmasta.
Perustele. Mulla on hitsaajan ammattitutkinto. Voimalaitospätevyydet tigille, onnistuu puikko-ja kaasuhitsaus/juottaminen kupoari/messinkin.
Kuvitteletko sä ihan oikeasti, että jos mä olen yli vuoden työttömänä, että en osaa enää hitsata?
No ei pidä paikkaansa, ammattitaitoni ei alennu yhtään mihinkään ja töihin menen heti, kun vaan löytyy työantaja, joka maksais ammattitaitoani vastaavan palkan.
Mutta kun ei, alle tessin hommia vaan tarjotaan vuokrafirmojen kautta. Ei kiitos.
Vuoden tauko töistä ”omasta halusta” ei ole mikään valttikortti työtä haettaessa. Myöskin uusia työtapoja, laitteita, materiaaleja tulee jatkuvasti ja näistä pitää pysyä ajan hermolla. Myös vuoden ränni ja räkä poskella vapisevin käsin ei vakuuta työnhaussa.
Jos töitä ei ole omalla paikkakunnalla, niin pitää joko muuttaa tai uudelleenkouluttautua. Tiedän että se ei ole helppoa, mutta ei ole pitkittynyt työttömyyskään.
Työnantajille voi myös olla hankala palkata jos töitä on satunnaisesti esim. tilauksista riippuen. Perustamalla oman yrityksen ja tekemällä hommia sen kautta voit löytää hyvän markkinaraon parin kolmen työnantajan välillä. Tietäisit itse sen mitä vuokravälitysfirmat ottavat, eli 40-50€/tunti.
Aktiivimallista ruikuttaminen ja täällä suun piekseninen ei auta yhtään.
Olet säälittävä vänkääjä.
Meinaatko, että melkein vuoden äitiysvapaalla olevan ammattitaito ei romahda, mutta työttömän romahtaa? Ei edellisen lainauksen kirjoittaja kertonut olleensa omasta halusta poissa työstä toisin kun vanhempainvapaalla olleet. Eikä kaikki työttömät suinkaan vietä aikaansa räkä poskella vaan kouluttautuvat - mutta huonompi homma on se, että opiskelu voi viedä työttömyyskorvauksen, jos ei ole nimenomaan aktiivimalliin sidottua tyhjänpäiväistä kurssia. Sama homma yrittämisessä, sillä ei yrittäjä saa työttömyyskorvausta vaikka ei olisi tuntiakaan työtä moneen kuukauteen.
En minäkään sanonut että pitkittynyt työttömyys mitenkään kaikilla estää työllistymisen, mutta sillä on vahva korrelaatio.
Oletko muuten huomannut miten perhevapaauudistuksesta kohkataan nyt kaikkialla? Tämä tehdään JUURI sen takia, kun naisten jäävät kotihoidontulella kotiin ja tämä ohjaa heidät vahvasti pois työmarkkinoilta ja tähän halutaan muutos.
Kouluttautuminen työmarkkinatuella on juuri tämän hallituskauden aikana tullut paljon vapaammaksi, kunhan se tähtää työllistymiseen (tutkintoon). Tämä on paljon parempi etuus kuin esim. opiskelijoilla on..
Yrittäjä saa työttömyyskorvausta kuten työntekijäkin, jos yrittäjyys katsotaan sivutoimiseksi. Mainitsemasi seikka että töitä ei ole moneen kuukauteen tekee siitä juuri sivutoimista. Lisäksi tämän hallituskauden aikana tehtiin lakimuutos että työttömyysturvalla saa toimia yrittäjänä jopa puoli vuotta ennen kuin arvio yrittäjyydestä tehdään. Mahdollisuuksia on, se on paljon itsestä kiinni. Itse asiassa paljon enemmän kuin hallituksesta tai työkkärin tädistä..
Myös sitä on tutkittu, keitä perhevapailla olevat äidit on ja ne on juuri niitä, joilla ei ole työpaikkaa, johon palata. Miten lyhentäminen nopeuttaa työhön paluuta, jos paikkaa ei ole? Lastenhoito on vaihtoehto työttömyydelle, ei työnteolle.
Onko linkkiä tähän tutkimukseen?
Perhevapaille (erityisesti kotihoidontuella) olevat ajautuvat pois työmarkkinoilta muistakin syistä kuin että ei ole työpaikkaa johon palata. Uudet x+y+z mallit hoitovapaan jakamisesta on tehty juuri sen takia että työnantajalle on ihan sama onko palkannut miehen vai naisen kun perhe saa lapsen. Tämä on hyvä, joskin se on perheille huono kun paremmin tienaavan on pakko olla pois töistä, mutta ensi kaudella tähän luvataan kilvan rahaa n. 200 miljoonaa jolla tämä kompensoidaan perheille muilta kerätyillä veroilla.. mielestäni veronkevennys olis tässä parempi malli.
Närvi: Äidit kotona ja työssä. Tuollainen artikkeli löytyy netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin työnantajalle kelpaa työntekijä kun tämän työmarkkina-arvo on kohdallaan. Jos ei mitään töitä saa, niin kannattaa myös katsoa peiliin. Mitä voit tehdä oman työmarkkina-arvosi kohottamiseksi? Kouluttautua, itseopiskella, toimia yrittäjänä ja kerätä kokemusta, alentaa palkkaa, jne.. Ruikuttaminen siitä, että on yhteiskunnan ja muiden vika että itsellä menee huonosti on varmin tae että menee jatkossakin huonosti.
....
Sinun pitää saattaa tietotaitosi paremmalle mallille kuin 20 vuotta nuoremmilla on ja osoittaa tämä työnantajille.
Millä tavalla peiliin katsominen kääntää syntymävuoteni kaksi viimeistä numeroa toisin päin? Jos se jotenkin onnistuisi, menettäisin 35 vuoden kokemuksen ja kolme sivua ansioluettelostani.
Olen kouluttautunut sekä omaehtoisesti että työkkärin kustannuksella. Olen toiminut yrittäjänä, olen kerännyt kokemusta ja alentanut palkkaa.
Mutta tiedätkö mitä palkan alentamisesta seurasi? Työnantaja nauroi minulle! Sanoi sitten, että kyllä me sentään vähän parempaa palkkaa täällä maksamme. Ei siis toiminut sekään.
Minä voin vakuuttaa saattaneeni tietotaitoni paremmalle mallille kuin 20 vuotta nuoremmilla ja voi osoittaa sen työnantajille 4-sivuilla ansioluettelolla. Ei nuoremmat ole ehtineet niin pitkään opiskella eikä olla töissä. Olen myös vaihtanut alaa ja hankkinut lisäkoulutusta.
Jään nyt odottamaan seuraavaa neuvoasi.
Älä suotta ehdota, että muuta muualle, sillä tähän mennessä olen asunut jo 9 eri paikkakunnalla ja työn vuoksi 5 paikkakunnalla määräaikaisessa työssä viimeisen 10 vuoden aikana.
Jos olet noin erinomainen, niin ehkä vika on persoonassasi?
Pääkaupunkiseudulla etsitään metallialan työntekijöitä (mm. Hitsaajia) televisiomainoksin. Tällaista ei ole näkynyt miesmuistiin.
Miksi et myönnä että vika on vain ja ainostaan hänen iässään? Tai oikeammin työnantajien asenteessa sitä kohtaan.
Koska olen itse työantaja ja meillä ei ikä markkaa yhdelläkään työntekijällä, kunhan tuottavuus on kunnossa. Monet iäkkäät vain kuvittelevat että 20 vuotta samassa hommassa tekee hänestä sen alan superosaajan. Monesti he ovat ihan päteviä omassa hommassaan, mutta nykyajan työ on paljon dynaamisempaan ja edellyttää jatkuvaa kouluttautumista uusiin asioihin. Monella iäkkäämmillä tällainen elämänasenne ei tule haastattelussa ilmi, toiset taas ovat oikeasti superpäteviä ja ovat aina olleet ajan hermolla.
Yritykset ovat markkinataloudessa jatkuvassa kilpajuoksussa ja niin pitää olla työntekijöidenkin. Jos eivät ole, niin ei ole kohta töitä kellään.
Sinä et ole tavannut tätä henkilöä (vaikka oletkin itse työnantaja). Olet vain päättänyt että hänessä on oltava jokin vika kun ei työllisty ja koska sinä työnantajana et pidä ikää itsessään esteenä et voi ymmärtää/uskoa/hyväksyä että hyvin moni muu työnantaja pitää.
Porukkaa tippuu kuin sieniä sateella toimeentulotukiluukulle. Erittäin aktiivisesti.
Hyvää tulevaa itsenäisyyspäivää....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on älliä päässä katsoo sellaisen alan, joka työllistää jo kahden vuoden päästä ja maksaa palkkatulolla loput opiskelut.[/quote
Tuttusi siis aikoo kahden vuoden jälkeen työllistyä opettajana ja jatkaa opintonsa loppuun niillä palkoilla? Näin hän on ilmoittanut hakemuksessaan te-toimistoon?
Monella alalla riittää tietty määrä opintoja sijaiskelpoisuuteen. Ei tarvitse olla koko tutkinto valmis. Lisäksi alla voi olla edellisiä tutkintoja, joita voi hyväksilukea. Mutta sinuahan ei kiinnosta opiskelu maassa, jossa se on ilmaista ja hyvin tuettua vaan haluat vängätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien lasku ei saa yhtäkään työnantajaa palkkaamaan työtöntä töihin yhtään nopeammalla aikataululla.
Tottakai saa, muun väittäminen on typerää. Jos tuet poistettaisiin kokonaan, niin kaikkihan ottaisivat vastaan mitä tahansa töitä millä ehdoilla tahansa.
Tämä ei tietenkään pidä olla tavoite, mutta sen väittäminen että tuet eivät vaikuta palkkaamiseen on paskapuhetta. Kyllä vaikuttavat, ne itse asiassa säätelevät hyvin pitkälle minimipalkkaa Suomessa ja tämä on hyvin ongelmallista työmarkkinoiden joustavuuden kanssa, joka johtuu pitkälti myös tukijärjestelmän jäykkyydestä.
Jostain syystänhaluat puhua joistain vähäpätöisistä töistä, kun tosiasiassa töitä hakee koulutettuja ja kunnianhimoisia ihmisiä, joiden mielessä on urasuunnitelmia ja korkea elintaso.
Aktiivimallin ainoat hyödyy ovat siinä, että sinisistä päästään varmemmin eroon kokonaan ja Keskusta tippuu reippaasti. Ja kyllä varsinkin Orpon vaalilupausten jälkeen moni älykkäämpi kokoomuslainenkin kavahtaa entistä puoluettaan.
Aika harva Suomessa haluaa kyykyttää köyhät ruoskittavaksi orjamassaksi. Fiksuimmat tajuavat, että sellainen vaikuttaa omaankin elämään, vaikka kuinka olisi itsellä varmat kymppitonnin kuukausitulot loppuelämäksi.
Siis mallin tarkoitushan oli säästää rahaa. Ja näitä säästöjä voi tulla kahta kautta:
1. Työtön saadaan potkittua töihin ja työttömyysturvamenot poistuvat (tai pienenevät, jos kyseessä on osa-aikatyö.)
2. Työtöntä ei saada potkittua töihin eikä hän mahdu koulutukseen - työttömyysturvaa leikataan ja menot pienenevät.
Osa työttömistähän on päässyt töihin, koska työttömien määrä on laskenut ja työllisten määrä noussut. Näistä tulee rahansäästöä. Osa ei ole päässyt töihin eikä koulutukseen ja näiden turvaa on leikattu - näistäkin tulee rahansäästöä.
Homma pelittää ja rahaa säästyy. M.O.T.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli toimii, koska on saatu leikattua työttömyysturvaa noin monelta. Totuus on, että meillä on työn kohtaamisen ja työttömien välinen ongelma. Lisäksi osa työttömistä on passivoitunut ja välttelee jo töitä.
Tämän ongelman hoitamiseen on kolme menetelmää ihan oppikirjojen mukaan:
1. Leikataan työttömyysturvaa, jolloin työtä kannattaa ottaa huonommillakin ehdoilla.
2. Nostetaan palkkoja, joten ero työttömänä olemiseen ja työssäkäyntiin kasvaa.
3. Tehdään työttömyys muuten vaan epämukavaksi.
Ykkönen ei mene läpi, palkkoja ei voi nostaa, joten jäljelle jäi oppikirjan mukaisista menetelmistä vain kolmonen eli työttömyydestä tehdään hankalaa, työlästä ja epämiellyttävää...
Mitäs jos tutustuisit oppikirjojesi lisäksi ihan tosielämään?
Mieleesi ei tule se vaihtoehto, että ongelma voisikin olla työnantajissa, joille työnhakijat eivät kelpaa.
Yhtä ainutta työtä en ole vältellyt. En vain ole päässyt yhteenkään jota olen hakenut. Ja niitä piisaa, sekä omalta alalta että muilta, sekä täältä kotiseudultani että kauempaa.
Tämä työttömyys on ihan tarpeeksi epämukavaa. Kertoisitko miten sen tekeminen epämukavammaksi saisi työnantajan palkkaamaan minut? Meinaatko, että jos vähennetään käytössäni oleviani rahoja esim. niin ettei ole varaa käydä parturissa kuontaloaan ruokkoamassa niin olisin työnantajan silmissä jotenkin houkuttavampi valinta?
Mikään hallituksen päätös ei saa sinulle töitä jos et pysty tuottamaan lisäarvoa työnantajalle.
Miten saisin ikääni vähennettyä 20 vuotta?
Hommaa uusi passi irakista, voit samalla vaihtaa nimenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii, valtio säästää isot rahat (=pienet) ja se oli tarkoitus (=nöyryyttää ja kiduttaa).
Valtio ei säästä yhtään mitään. Leikatun osan saat sossusta.
Kyllä säästää, on monia työttömiä jotka saavat ansiosidonnaista ja itse asiassa tähän porukkaan aktivoimalli on kohdistettu. Juuri työttömäksi jääneet ovat kunnossa ja työkykyisiä, mutta helposti on jääty kahdeksi vuodeksi tukien varaan ns. katselemaan ja tämä on erittäin vahingollista uudelleen työllistymisen näkökulmasta.
Perustele. Mulla on hitsaajan ammattitutkinto. Voimalaitospätevyydet tigille, onnistuu puikko-ja kaasuhitsaus/juottaminen kupoari/messinkin.
Kuvitteletko sä ihan oikeasti, että jos mä olen yli vuoden työttömänä, että en osaa enää hitsata?
No ei pidä paikkaansa, ammattitaitoni ei alennu yhtään mihinkään ja töihin menen heti, kun vaan löytyy työantaja, joka maksais ammattitaitoani vastaavan palkan.
Mutta kun ei, alle tessin hommia vaan tarjotaan vuokrafirmojen kautta. Ei kiitos.
Tollasilta pitäis ottaa kaikki tuet pois, olet varmaan just niitä joiden pitäisi saada vähintään 30 euroa tunti että työ kelpaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lindström nillitti twitterissä, kun joulunavauksessa oli saanut negatiivista palautetta kansalaisilta. Kyllä se sitten jaksaa uhriutua.
Eduskunnan kyselytunnin Lindström totesi näin
"Tämä on pitkä prosessi, koska pitkäaikaistyötön ei ole pelkästään työtön, vaan hänellä on paljon psykososiaalisia ongelmia, minkä takia hallitus panosti myös tähän asiaan riihessä ja laittoi sinne lisää rahaa"
Ihanaa yleistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella alalla riittää tietty määrä opintoja sijaiskelpoisuuteen. Ei tarvitse olla koko tutkinto valmis. Lisäksi alla voi olla edellisiä tutkintoja, joita voi hyväksilukea. Mutta sinuahan ei kiinnosta opiskelu maassa, jossa se on ilmaista ja hyvin tuettua vaan haluat vängätä.
Kiinnostaa toki ja siksihän minä olenkin tällä hetkellä opiskelija. Mutta tiedän myös miten nuo kuviot te-toimiston kanssa menevät, oletettavasti paremmin kuin sinä vaikka tunnetkin niin monia jotka jne.
Et vastannut kysymykseeni vaan selität omia ajatuksiasi (ja teet tulkintoja kuten mielipiteesi minusta). Työttömien kohdalla kun on sellainen hassu juttu että vaikka ne omat ajatukset ja suunnitelmat olisivat kuinka hyviä tahansa voi joku viranomainen päättää että eipäs käykään - eikä tämä ole mitään vänkäämistä, toisin kuin sinulta.
Onnistuu oikein hyvin 400 euron kuukausituloilla!