Aikuisen kotona asuvan pojan juominen
Olen 50 kymppinen perheenäiti, jolla on 3 lasta. Ongelmana minulla on se, että 20 vuotias poikani rymyää joka ikinen viikonloppu järkyttävässä kännissä kotiin ja herättää koko muun perheen ja koiran. Sitten tämä sama sankari makaa koko seuraavan päivän darrassa huoneessaan eikä pysty tehdä muka mitään. Onko muilla mammoilla samoja ongelmia, miten saisin poikaani ryhtiliikkeen?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalia naisia yllättäen täällä taas vastaamassa. Miksi te teette lapsia jos vihaatte niitä niin paljon että olet samantien potkimassa omilleen? Eli siis valtion ja kaupingin tuilla asumiseen. Tuossakaan ei ole mitään muuta ongelmaa kuin se, että tyyppi ei tajua tulla hiljempaa nukkumaan. Ihan normaalia että parikymppinen asuu kotona jos kerran tilaa on.
Olen parikymppinen eikä nykyään todellakaan ole ok asua kotona muuten vaan jos ei osallistu kaikkiin kodin töihin ja noudata sovittuja sääntöjä. Silloin vaan syrjäytyy ja jää ikuisesti mammanpojaksi. Tuet ovat sen verran hyviä tällä hetkellä että kenellä vain on varaa asua vähintään soluasunnossa. (poislukien pk-seutu) Kotona asuminen vähentää huomattavasti sosiaalisia suhteita, Sillä nuorten vuorokausirytmi on aivan erilainen kuin vanhempiensa eikä tällöin voi kavereitakaan kutsua. Jos asuu kuitenkin kotona esim. opiskelun loppuun asti, on opeteltava kaikki kotityöt, osallistuttava kodin töihin tasavertaisesti vanhempien kanssa ja säästettävä omaan asuntoon. Ei yksikään parikymppinen nainen halua ajatellakaan parisuhdetta miehen kanssa jolle äiti tekee kaiken. Itsenäisyys on yksi tärkeimmistä asioista tän hetken nuorille aikuisille.
N 25
Toisaalta monet näistä pojista ovat varmaan sitä mieltä, ettei ne halua parisuhteeseen sun kaltaisen ahneen ja tunteettoman materialistin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletteko oikeasti sitä mieltä, että koska äiti on päättänyt lapsen pitää, niin on hänen vastuullaan huolehtia/elättää täysi-ikäistä poikaansa? Missä vaiheessa saa sitten tämän napanuoran katkaista, ja lapsen opittava selviämään omillaan?
Ei kai vanhempien kuolemaansa asti pidä elättää vaikka 40-vuotiasta aikamiespoikaansa, vain sen vuoksi, että hän 40 vuotta sitten päätti lapsen haluta.Vanhemmat sanovat usein lasten hankkimisen syyksi oman verisiteen jatkuvuuden, lisäsisällön elämään ja lastenlapset. Nämä kaikki ovat itsekkäitä syitä, mutta varsinkin ensimmäinen on sitä, sillä siinä oletetaan, että lastenlapsia tulee.
Nuo kaksikin muutakin ovat käytännössä "tehdään omaksi iloksi" syitä. Mielestäni lapsi on tämän perusteella täysin oikeutettu perimään vanhemmilta maksua siitä mielihyväpalvelusta, jonka lapsi tuottaa vanhemmilleen ihan olemassaolollaan.
Uskomatonta, että tällaista peukutetaan.
Jokainen aikuinen ihminen on jo Suomen lain mukaankin velvollinen elättämään itsensä. Jos siihen ei pysty on Kela.
Useimmissa yhteiskunnissa on ajattelu juuri toisin päin. Koska sai elämän ja hoivan, ,niin auttaa vanhempiaan tarvittaessa myöhemmin. Mutta kannatan meidän yhteiskunnan mallia eli lapsella ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiinsa nähden. Sen sijaan lapsi pitää hoitaa hyvin.
Näköjään mammat ei kuitenkaan halua tätä käytännössä toteuttaa.
Moni tuntuu kärsivän pahoista ymmärtämisvaikeuksista. Lapsi pitää hoitaa hyvin, ei aikuinen. Toki tukea voi ja jossain määrin moraalisesti voi katsoa jopa näin velvollisuudekseen, mutta puheet siitä, että olisi koko elämänsä elatusvelvollinen on täyttä tuubaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletteko oikeasti sitä mieltä, että koska äiti on päättänyt lapsen pitää, niin on hänen vastuullaan huolehtia/elättää täysi-ikäistä poikaansa? Missä vaiheessa saa sitten tämän napanuoran katkaista, ja lapsen opittava selviämään omillaan?
Ei kai vanhempien kuolemaansa asti pidä elättää vaikka 40-vuotiasta aikamiespoikaansa, vain sen vuoksi, että hän 40 vuotta sitten päätti lapsen haluta.Vanhemmat sanovat usein lasten hankkimisen syyksi oman verisiteen jatkuvuuden, lisäsisällön elämään ja lastenlapset. Nämä kaikki ovat itsekkäitä syitä, mutta varsinkin ensimmäinen on sitä, sillä siinä oletetaan, että lastenlapsia tulee.
Nuo kaksikin muutakin ovat käytännössä "tehdään omaksi iloksi" syitä. Mielestäni lapsi on tämän perusteella täysin oikeutettu perimään vanhemmilta maksua siitä mielihyväpalvelusta, jonka lapsi tuottaa vanhemmilleen ihan olemassaolollaan.
Uskomatonta, että tällaista peukutetaan.
Jokainen aikuinen ihminen on jo Suomen lain mukaankin velvollinen elättämään itsensä. Jos siihen ei pysty on Kela.
Useimmissa yhteiskunnissa on ajattelu juuri toisin päin. Koska sai elämän ja hoivan, ,niin auttaa vanhempiaan tarvittaessa myöhemmin. Mutta kannatan meidän yhteiskunnan mallia eli lapsella ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiinsa nähden. Sen sijaan lapsi pitää hoitaa hyvin.
Näköjään mammat ei kuitenkaan halua tätä käytännössä toteuttaa.
Moni tuntuu kärsivän pahoista ymmärtämisvaikeuksista. Lapsi pitää hoitaa hyvin, ei aikuinen. Toki tukea voi ja jossain määrin moraalisesti voi katsoa jopa näin velvollisuudekseen, mutta puheet siitä, että olisi koko elämänsä elatusvelvollinen on täyttä tuubaa.
Ymmärtämisvaikeuksia on esim. niillä, jotka eivät ymmärrä, että yksipuolisella päätöksellä tehdyistä lapsesta kuuluu myös vastuu vanhemmille.
Palstan naiset saavat kyllä koko ajan vastenmielisempiä piirteitä. Jopa omia poikia haukutaan ja lopulta hylätään, jos ne eivät toimi mammaa miellyttävämmällä tavalla. Näköjään mammankin tarkoituksena on pakottaa pojistaan arkena raatavia rahantekokoneita ja edes omaa lasta ei pidetä minkään arvoisena, jos raataminen ei kiinnosta. Jopa oma lapsi on epäonnistunut, jos se ei edes ahneen mamman opetuksesta huolimatta suostu rooliinsa rahantekokoneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 kymppinen perheenäiti, jolla on 3 lasta. Ongelmana minulla on se, että 20 vuotias poikani rymyää joka ikinen viikonloppu järkyttävässä kännissä kotiin ja herättää koko muun perheen ja koiran. Sitten tämä sama sankari makaa koko seuraavan päivän darrassa huoneessaan eikä pysty tehdä muka mitään. Onko muilla mammoilla samoja ongelmia, miten saisin poikaani ryhtiliikkeen?
Ryhtiliikettä ei tule, jos et muuta suhtautumistasi. Sinä sallit poikasi käytöksen.
Minulla oli kaukainen sukulainen ja hänellä oli sama ongelma. Poika ei halunnut muuttaa äitinsä luota pois koska huolto oli täydellinen.
Äiti sitten päätti avittaa poikaansa ja meni kaupungin sos.toimistoon puhumaan tilanteesta ja oli itkeä tirauttanut kovasta osastaan. Se auttoi, ja sossu hommasi pojalle asunnon ja takuut mitä tarvitsi. Eikä aikaakaan mennyt kuin pari kuukautta kun poika muutti omilleen.Kova kohtalo äidillä kun ei halunnut huolehtia omasta lapsestaan?
Ja avittaa? LOL. Dumppaamistahan tuo on.
Ai dumppaamista, kun ei enää aikuista työssä käyvää poikaa halua elättää?
Harva kestää vuosikausia katsoa, huolehtia , pestä pyykit ja hommata ruokaa jääkaappi täyteen. Pahimmillaan maksaa taksit ja siivota kaikki jäljet. Kyllä siinä stressimittari täyttyy.Itsepähän päätti tehdä mukulan. Siitä pitää myös huolehtia.
Hölynpölyä. Lapsesta pitää huolehtia alaikäisenä. Sen jälkeen hän on aikuinen ja hänen velvollisuutensa on huolehtia itsestään. Elämä on lahja ja kun ihminen on aikuinen, hänellä on itsellään vastuu siitä, miten tätä lahjaa käyttää.
Jos tekee päätöksen uuden elämän luomisesta, silloin luojalle kuuluu myös vastuu aikaansaannoksestaan. Tämä nyt on ihan ilmiselvä juttu.
Eikö äitisi ole käskenyt sinua jo nukkumaan, lapset tarvitsevat kunnon yöunet 😈
En asu vanhempieni luona, vaan omassa kämpässä.
Minkä ikäisenä muutit pois kotoa?
Parikymppisenä, omasta aloitteesta. Liittyy asiaan miten?
Mikä vaikeus on sille omalle jälkikasvulle sanoa, että ei tuollainen käytö ei käy ? Kyllä minä olen omalle kersalle sanonut, että niin kauan kun minä maksan, niin kauan myös minä teen säännöt joiden mukaan eletään. Tottakai tuonikäinen nyt välillä juhlimassa käy, mutta jos se häiritsee/on jatkuvaa, niin sitten vain lempeästi ilmoitetaan, että omaan kotiin mars.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaikeus on sille omalle jälkikasvulle sanoa, että ei tuollainen käytö ei käy ? Kyllä minä olen omalle kersalle sanonut, että niin kauan kun minä maksan, niin kauan myös minä teen säännöt joiden mukaan eletään. Tottakai tuonikäinen nyt välillä juhlimassa käy, mutta jos se häiritsee/on jatkuvaa, niin sitten vain lempeästi ilmoitetaan, että omaan kotiin mars.
Häh? Kotonahan se asuu.
Miksi pojan pitää muuttaa eikä äidin? Äiti tässä on se kitisijä, joka ei pysty sopeutumaan elämään muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankitte hänelle yhdessä oman kämpän missä asua. Tuossa iässä jo aikakin.
Eiköhän aikuinen mies hommaa itse asuntonsa, ei siinä äitiä tarvita.
Ei hommaa jos ei ole rahaa. Pitää auttaa alkuun tai muuten ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
On maita, joissa aikuisen lapsen asuminen kotona ei tee lapsesta jotenkin huonoa ja surkeaa. Ihmisen historian ja kehityksen kannalta on ollut yleistä, että kotona (tai yhdessä) on asunut lapset, vanhemmat ja isovanhemmat, jos ovat elossa. Ei ole ollut keksittyä sääntöä, että lapsi laitetaan 18-vuotiaana pihalle, vaan kaikki sukupolvet ovat asuneet ja toiminee yhdessä. Näin aivan huomaamattakin seuraava sukupolvi on saanut tukea ja oppineet työt sekä taidot. Tämän rinnalla on tullut koulut täydentämään sivistystä.
Niin ja ne lapset ei ryyppää, ihan esimerkkinä Italia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On maita, joissa aikuisen lapsen asuminen kotona ei tee lapsesta jotenkin huonoa ja surkeaa. Ihmisen historian ja kehityksen kannalta on ollut yleistä, että kotona (tai yhdessä) on asunut lapset, vanhemmat ja isovanhemmat, jos ovat elossa. Ei ole ollut keksittyä sääntöä, että lapsi laitetaan 18-vuotiaana pihalle, vaan kaikki sukupolvet ovat asuneet ja toiminee yhdessä. Näin aivan huomaamattakin seuraava sukupolvi on saanut tukea ja oppineet työt sekä taidot. Tämän rinnalla on tullut koulut täydentämään sivistystä.
Italiassa on ihan normimenoa tissutella punkkua pitkin viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma nykyvanhemmilla on sanoa jälkikasvulleen, että perseilyä ei sallita ja kotona ollaan vanhempien säännöillä. Sitte voi tehdä kuten haluaa kun asuu omillaan ja itse maksaa laskunsa ja elämisen.
Olen sanonutkin, mutta aina sanoo että joo ei herätä muita. Pojalla ei muutenkaan ole varaa muuttaa omaan kämppään kun käy vain 2-3 kertaa viikossa töissä. Ap
Miten sillä on sitten varaa ryypätä? Annatko sille rahaa?
Kyllä hän 3 työpäivällä saa sen 300 euroa viikossa tienattua, en rahoita poikani juomista. En viitsi vielä heittää pihalle, mutta ärsyttää kun jos ei ole työpäivä arkena saattaa herätä vasta 2 päivällä ja pelata pleikkaa koko päivän. Välillä hän tekee myös niin, että häipyy keskellä päivää ja tulee vasta yöllä kotiin. Ap
Kyllä heiitäisin pihalle, poika on jo siinä iässä. Yhdessä haette vuokrakämppiä.
Neuvot asumistuet ja ym.
Maksat vuokratakuun ja ekan vuokran.
Näin meillä tehdään ja yhdessä täytetään kaikki kaavakkeet.
Minä opetan häntä ja tuen vielä muuton jälkeenkin.
Äitiä taitaa vaan vituttaa kun itse ei voi ryypätä koska haluaa. Jos äitikään ei saa ryypätä koska haluaa, niin pitäähän sitä olla niin lapsellinen, ettei poikakaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta humalaan tuleminen on täysin junttia. Alkoholia voi juoda kohtuudella ja sivistyneesti, vaikka sinä ehkä et.
Vierailija kirjoitti:
Äitiä taitaa vaan vituttaa kun itse ei voi ryypätä koska haluaa. Jos äitikään ei saa ryypätä koska haluaa, niin pitäähän sitä olla niin lapsellinen, ettei poikakaan saa.
Aha, Jonne 13 v. puuttui keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma nykyvanhemmilla on sanoa jälkikasvulleen, että perseilyä ei sallita ja kotona ollaan vanhempien säännöillä. Sitte voi tehdä kuten haluaa kun asuu omillaan ja itse maksaa laskunsa ja elämisen.
Olen sanonutkin, mutta aina sanoo että joo ei herätä muita. Pojalla ei muutenkaan ole varaa muuttaa omaan kämppään kun käy vain 2-3 kertaa viikossa töissä. Ap
Miten sillä on sitten varaa ryypätä? Annatko sille rahaa?
Kyllä hän 3 työpäivällä saa sen 300 euroa viikossa tienattua, en rahoita poikani juomista. En viitsi vielä heittää pihalle, mutta ärsyttää kun jos ei ole työpäivä arkena saattaa herätä vasta 2 päivällä ja pelata pleikkaa koko päivän. Välillä hän tekee myös niin, että häipyy keskellä päivää ja tulee vasta yöllä kotiin. Ap
Kyllä heiitäisin pihalle, poika on jo siinä iässä. Yhdessä haette vuokrakämppiä.
Neuvot asumistuet ja ym.
Maksat vuokratakuun ja ekan vuokran.
Näin meillä tehdään ja yhdessä täytetään kaikki kaavakkeet.
Minä opetan häntä ja tuen vielä muuton jälkeenkin.
Onko lapsesi siis kehitysvammainen? Alkoholisti ei "tukea" tarvitse. Pihalle ja sassiin, muu on juopottelun mahdollistamista.
Minulla asuu raitis parikymppinen kotona. Hän osallistuu kaikkiin kotitöihin, ruokaostoksiin ja vastikkeen maksuun. Hän on tehnyt näin siitä päivästä kun täytti 18 vuotta.
En ymmärrä teitä, jotka estätte lapsenne aikuistumisen paapomalla. Se on karhunpalvelus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin örvelletään kännissä koko perhe hereille.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle tulee varmasti järkytyksenä seuraava tieto... suurin osa ihmisistä ei halua örveltää kännissä pitäen koko perhettä hereillä. Suurin osa pystyy myös kontrolloimaan juomistaan... ja sitten on alkoholistit, joilla karkaa homma käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mammat sitten tekevät lapsia jos eivät halua elää niiden kanssa?
Heh, en todellakaan ajatellut elää jonkun juopon kanssa loppuelämääni, vaikka kuinka itse olisin tehnyt.
Mutta mulla ei ole tällaista ongelmaa ollutkaan. Ihan kaikki kolme ovat itse halunneet asettua omilleen opiskeluvaiheessa lukion jälkeen ja se on luonnollista.
Jos joku olisi ollut vaikeampi tapaus, niin olisi jäänyt nähtäväksi. Pois ei varsinaisesti olisi potkittu ap:n tyyppisessä tapauksessa, mutta kannustimet käyttöön ja aina se ei ole porkkana.
Vierailija kirjoitti:
Ja mun kolmikymppinen tyttö rymyää viikonloppusin kännissä. Aloitti ilmeisesti vapauden, kun erosi. Raahaa sit kaks lastaan mulle hoitoon, kun ei ole isäviikonloppu.
Eikö äiti opeta poikaa palvelemaan naista ja menemään töihin tienaamaan naiselle rahaa?