Miksi lapset vanhetessaan eivät halua pukeutua lämpimästi ja suojaavasti?
Miksi kapinointi niin monen lapsen kohdalla kohdistuu nimenomaan suojaaviin ja lämmittäviin vaatteisiin? Alkaa yleensä kurahousukiukuttelusta, sitten pian ei toppahaalari kelpaa, pipokin on tyhmä ja jatkuu vielä teinien paljaisiin nilkkoihin.
Itselleenhän he vain hallaa tekevät kun palelevat ja kastuvat!
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvin, hyvin harva pieni lapsikaan nyt haluaisi pukeutua kurahousuihin, mutta ne pakotetaan päälle. Varsinkaan toppavaatteiden päälle puettuna. Mieti nyt itse miltä tuntuisi.
Mutta minkäs teet kun pakkopuetaan niihin.
Kyllä haluaa, kun annetaan sopivat vaihtoehdot! Leikitkö vaan tässä laatoilla vai laitatko kurahousut ja leikit sitten takapihalla, jossa hiekkalaatikko, keinu jne. :)
Ei halua kurahousuja, mutta haluaa leikkiä. Siksi alistuu nöyrästi. Melko natsia. Toppapuvun kanssa hyvin harvoin tarvitsee kurahousuja - paitsi jos mamma haluaa tietty säästää sen jälleenmyyntiin uudenveroisena.
Ikinä ei oo kotipihassa tarttenu kurahousuja pukea, vaatteet on olleet muuten soveltuvia märkään ja kuraiseenkin ulkoiluun ja ne on tarkoitettu käytettäviksi.
Meillä kyllä lapset pukevat kurahousut, koska juuri kotipihassa on kuraista, sellaista savista. Ei liity mihinkään jälleenmyyntiarvoon mitenkään, vaan siihen, että eivät ne ulkovaatteiden kosteudenkesto-ominaisuudet loputtomiin pesua kestä. Päiväkodissa taas on kuivempi piha, samoin koulussa.
Kurahousuissa ei se vastustelu taida liittyä varsinaisesti siihen, että niissä housuissa olisi jotain kamalaa, vaan siihen, että kavereilta on kuullut, että ne on vaan vauvoille.
Koska se ei ole nyt muodikasta. Tämän vastauksen saan joka kerta kun töissä patistan teinejä ulos välitunnille. Meidän koulussa on sisäilmaongelma ja siksi kaikilla välitunneilla mennään ulos. Joka päivä teinit ovat vieläkin lähes kesävaatetuksella koulussa vaikka tietävät että joutuvat ulos välkälle. Joka välkkä valittavat kun on kylmä mutta vaikka hoksautan aina että voivat joka aamu valita laittaa tarpeeksi vaatetta koska tietävät että välkät ollaan ulkona, silti tulevat joka päivä kouluun paljain nilkoin. Helpommalla päästäisiin jos annettaisiin vaan olla sisällä mutta terveysviranomainen on näin määrännyt joten tällä mennään ja saavatpa ainakin joka tunti raitista ilmaa sen tunkkaisen sisäilman jälkeen.
Miksei paljasnilkkateinit voisi laittaa sitten ennemmin vaikka niitä Hai-saappaita? Olisi ainakin nilkat suojassa. Vai onko Hait nyt jo viimein out?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvin, hyvin harva pieni lapsikaan nyt haluaisi pukeutua kurahousuihin, mutta ne pakotetaan päälle. Varsinkaan toppavaatteiden päälle puettuna. Mieti nyt itse miltä tuntuisi.
Kyllä haluaa, kun annetaan sopivat vaihtoehdot! Leikitkö vaan tässä laatoilla vai laitatko kurahousut ja leikit sitten takapihalla, jossa hiekkalaatikko, keinu jne. :)
Ei halua kurahousuja, mutta haluaa leikkiä. Siksi alistuu nöyrästi. Melko natsia. Toppapuvun kanssa hyvin harvoin tarvitsee kurahousuja - paitsi jos mamma haluaa tietty säästää sen jälleenmyyntiin uudenveroisena.
Ikinä ei oo kotipihassa tarttenu kurahousuja pukea, vaatteet on olleet muuten soveltuvia märkään ja kuraiseenkin ulkoiluun ja ne on tarkoitettu käytettäviksi.
Meillä kyllä lapset pukevat kurahousut, koska juuri kotipihassa on kuraista, sellaista savista. Ei liity mihinkään jälleenmyyntiarvoon mitenkään, vaan siihen, että eivät ne ulkovaatteiden kosteudenkesto-ominaisuudet loputtomiin pesua kestä. Päiväkodissa taas on kuivempi piha, samoin koulussa.
Kurahousuissa ei se vastustelu taida liittyä varsinaisesti siihen, että niissä housuissa olisi jotain kamalaa, vaan siihen, että kavereilta on kuullut, että ne on vaan vauvoille.
Siihenkin Varmaan, mutta onhan ne nyt myös työnnöt ja ahdistavat jonkun toppahaalarin päällä. Vaikka olis väljät.
Muistan kuinka omassa lapsuudessa vihasin kudoksia koska ne rajoittivat liikkumista ja hiostivat. Olin kova kiipeilemään ja temppuilemaan. Omat lapset ei ole joutuneet kurahousuja pitämään paitsi päiväkodissa. Piha on rakennettu sellaiseksi ettei se ole savivelliä.
Itse viimevuonna kuljin nilkat paljaana idioottina, luulin näyttäväni jotenkin hyvältä... vuodessa on ehtinyt tapahtua iso muutos enkä todellakaan välitä siitä miltä näytän nilkat piiloon ja pipo päähän en aijo palella tänä talvena!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ala-asteella (varmaan viidennellä tai kuudennella) salaa kadehdin (ja itse palelin) yhtä rinnakkaisluokan tyttöä, kun se uskalsi tulla aina niin käytönnöllisissä vaatteissa kouluun. Oli talvella toppahaalaria ja kunnon rukkaset ja pipot. Ja se kun kulki aina pyörällä kouluun (ei vissiin äiti eikä isä päässyt kuskaamaan) niin sadekelillä oli sadetakki ja sadehousut päällä (itse en olisi suostunut mistään hinnasta).
Se oli joko "oman tien kulkija" tai toinen vaihtoehto on se, että kotona oli
tosi kova kuri ja ne vaatteet puettiin, jotka äiti käski.
Miksi aina oletetaan, että lämpimästi puettu teini on siihen pakotettu? :D
En itse olisi voinut teininä kuvitellakaan pukeutuvani napamittaiseen paitaan ja takkiin ja olla ilman pipoa talvipakkasilla. Kaikesta huolimatta olin kapinoiva ja röökaava nuori.
T16 kirjoitti:
Itse viimevuonna kuljin nilkat paljaana idioottina, luulin näyttäväni jotenkin hyvältä... vuodessa on ehtinyt tapahtua iso muutos enkä todellakaan välitä siitä miltä näytän nilkat piiloon ja pipo päähän en aijo palella tänä talvena!
Hyvä, kiltti tyttö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihenkin Varmaan, mutta onhan ne nyt myös työnnöt ja ahdistavat jonkun toppahaalarin päällä. Vaikka olis väljät.
Muistan kuinka omassa lapsuudessa vihasin kudoksia koska ne rajoittivat liikkumista ja hiostivat. Olin kova kiipeilemään ja temppuilemaan. Omat lapset ei ole joutuneet kurahousuja pitämään paitsi päiväkodissa. Piha on rakennettu sellaiseksi ettei se ole savivelliä.
Meillä on liikkuvainen kohta 7 täyttävä tyttö ja ”savivellisyyden” vuoksi on omalla pihalla kurikset jonkin verran käytössä, mutta en ole huomannut niiden rajoittavan leikkimistä, ihan samalla tavalla puuhailee kuin kuivallakin kelillä, eikä ole hiestä märkä sisään tullessa. Mutta ehkä eri lapset vaan on erilaisia ja jotkut hikoaa ja ahdistuu ja toiset ei?
Niinkuin 6 sanoi, talvivaatteet olivat teininä pulleita ja kömpelön näköisiä. Pipot lätistivät hiukset ja tekivät niistä sähköiset. Toppavaatteet saivat näyttämään 10 kiloa lihavammalta. Ja se kun niitä piti näin pohjoisessa käyttää yli puolet vuodesta! Ihan kohtuutonta. Se oli ulkonäkökysynys, ei kapinointia.
Vielä nykyisinkin talvi- ja sadevaatteiden ulkonäöllä on merkitystä, mutta ei niin paljon, että suostuisin palelemaan. Mielestäni on aika lapsellista, jos aikuinen ei kehtaa pitää pipoa tai esim. pyöräilykypärää. Silloin on jääty johonkin teiniasteelle.
T16 kirjoitti:
Mitä te nykyajan teinit suostutte käyttämään? Käykö pipo ja rukkaset? Toppahousut? Sadetakki sateella?
Vierailija kirjoitti:
T16 kirjoitti:
Mitä te nykyajan teinit suostutte käyttämään? Käykö pipo ja rukkaset? Toppahousut? Sadetakki sateella?
Pipo, hanskat, sadetakki sateella kyllä ainakin minun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan asutte kaupungissa. Kyllä kurahousuja haha-asutusalueella tarvitaan ja lapset voi rymytä lätäkössä, metsässä, hiekkiksellä jne. Kyllä se kurahousut pahimman kuran ja veden pitää poissa että ei tarvitse joka päivä toppapukua olla pesemässä. Kurikset on helppo huuhdella.
Meillä kohta eskari in menevä muksu vielä pukee riemuiten Kurikset päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T16 kirjoitti:
Pipo, hanskat, sadetakki sateella kyllä ainakin minun puolesta.
Mulla sadehousut (Rukka) on sellainen, että ei meinaa kehtaa laittaa, vaikka joskus ne ostinkin sateessa pyöräilyä varten. Noloa, enkä ole edes teini vaan aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Koska nuoruus on välitila. Sen hankaluutta ilmennetään pukeutumalla väärin.
Nuoruus on hulluutta.
Itse kyllä muistan, että olin tyytyväinen siihen, että välillä ihan käskettiin pukemaan jotain. Oma ylpeys ei olisi antanut oma-aloitteisesti myöntää olleeni väärässä! Esim. joskus en olisi halunnut käyttää rukkasia, vaan vain ohuita neulesormikkaita, joissa sitten sormet sinisinä olin niin cool että. Oli ihan hyvä, että kovalla pakkasella äiti pakotti ne talvirukkaset käteen vaikka tietysti olin muka olevinani kovasti asiaa vastaan!