Uskotko, että yksi kumppani voi riittää tekemään ihmisen onnelliseksi ja täyttää kaikki emotionaaliset tarpeet koko elämän ajan?
Minä en usko, ja siksi olen polyamorinen. Minulle on luontevaa, että eri kumppanit vastaavat eri tarpeisiin. Rakkaus ei ole mikään rajallinen resurssi.
M34
Kommentit (78)
Ei sitten hetkeksikään. Minä ole lopettanut ja elelen yksin tyytyväisempänä kuin koskaan. En enää edes ymmärrä miksi naiset vauhkoavat niin monesta asiasta, kaikki kosketuspinta naisten ajatuksiin on kadonnut.
Emotionaalisia tunteita voi tyydyttää monella tavalla, ei liity yksiavioisuuteen millään tavalla. Mutta, mikäs siinä, jos joillekin sopii buffet-pöytä, tärkeintä on, että kukin on tyytyväinen omaan valintaansa.
Ap, olen sitä mieltä että kenenkään toisen velvollisuus EI ole tehdä ihmistä onnelliseksi ja täyttää hänen tarpeitaan vaan se on ihan ihmisen oma juttu se. Ihan typerä ajatus vastuuttaa joku muu asiassa jossa vastuu on ensisijaisesti itsellä.
Vaikka sinä olet sitoutumiskyvytön ja haluat naiskennella ympäriinsä, kaikki eivät ole kaltaisiasi. Toivon ettet sotkeudu ihmisiin joiden arvot eroavat paljon omistasi koska noin toimimalla satutat muita ihmisiä vain siksi että sinä pakenet sitoutumista ja olet elämyshakuinen.
Vierailija kirjoitti:
Montako kumppania sinulla on?
Olen ns. solo poly, eli pyrin solmimaan romanttisia ja seksuaalisia suhteita samaan tapaan kuin ystävyyssuhteita. Mutta jos tarkoitat ihmisiä, joiden kanssa harrastan seksiä, minulla on tällä hetkellä kaksi vakituista seksikumppania, joista toista tapaan viikonlopun verran keskimäärin kerran kuudessa viikossa ja toista pari kertaa viikossa. Kummankin kanssa teen monia perinteisiä parisuhdejuttuja kuten illallisella käymistä tai verhojen ostoa. Minulla on myös ystävä, jonka kanssa vietän aikaa ja jonka kanssa meillä on hellyyttä mutta ei varsinaista seksiä.
M34
En usko. Sillä mennään pieleen, että uskotaan toisen ihmisen olevan vastuussa omasta onnesta. On klisee, että onni tulee sisältä päin, mutta niin se vain on.
Onnea ei tuo yksi kumppani, eikä kymmenen eri kumppania.
Jäälleen totean etään parisuhdeterapeutin sanat: vaatii suurta viisautta erottaa omat henkilökohtaiset ongelmat parisuhteen ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olen sitä mieltä että kenenkään toisen velvollisuus EI ole tehdä ihmistä onnelliseksi ja täyttää hänen tarpeitaan vaan se on ihan ihmisen oma juttu se. Ihan typerä ajatus vastuuttaa joku muu asiassa jossa vastuu on ensisijaisesti itsellä.
Vaikka sinä olet sitoutumiskyvytön ja haluat naiskennella ympäriinsä, kaikki eivät ole kaltaisiasi. Toivon ettet sotkeudu ihmisiin joiden arvot eroavat paljon omistasi koska noin toimimalla satutat muita ihmisiä vain siksi että sinä pakenet sitoutumista ja olet elämyshakuinen.
Olen samaa mieltä siitä, että jokainen on vastuussa omasta onnellisuudestaan. On siten oikeastaan virheellistä käyttää ilmaisua "tehdä toinen onnelliseksi". Mutta kyllä suhteita silti solmitaan, koska ne vastaavat tarpeisiin: halutaan kokea läheisyyttä, tulla rakastetuksi, tulla ymmärretyksi, jakaa oma maailmansa toisen kanssa jne.
M34
Yleensä ihmisillä on myös perhe ja ystäviä..
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmisillä on myös perhe ja ystäviä..
Olet täysin oikeassa. Kuitenkin on paljon sellaisia tarpeita, joihin useimpien ihmisten kohdalla vastataan vain parisuhteessa. Minulla on todella ihania ja rakkaita ystäviä ja välit vanhempiin kunnossa, mutta en silti ollut koskaan täysin tyytyväinen ilman romantiikkaa ja seksiä. On siinä syynsä, miksi melkein kaikki parisuhteita tavoittelevat.
M34
Käsittääkseni nuoret suhtautuvat polyyn paljon suopeammin kuin kolmikymppiset. Ja toisaalta moni, joka on jo monogamiaa vuosien ajan kokeillut voi kiinnostua tästä. Oletko huomannut että tässä olisi millainen ikäjakauma?
En usko, että kenenkään täytyy tehdä minut onnelliseksi. Olen itse vastuussa tunteistani,
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kenenkään täytyy tehdä minut onnelliseksi. Olen itse vastuussa tunteistani,
Kadun jo nyt otsikointiani.
M34
Ai että onko ihmisellä velvollisuus tehdä joku onnelliseksi koko elämän ajaksi? Onko jollakin velvollisuus tehdä minut onnelliseksi koko elämän ajaksi? On kyllä kohtuuttomat vaatimukset. Onnellisuus on pään sisällä oleva tunne. Ihminen on yksin vastuussa siitä, sitä ei aikuinen ihminen voi eikä saa sälyttää muiden vastuulle.
Ei yksi tai useampi. Ei sitä lopulta voi tehdä kukaan muu kuin henkilö itse.
Kuinka paljon sul on tarpeita? :DDD
riittääkö yks isotissinen ja yks pienitissinen???? :DDDD
Yksi ihminen riittää, mutta onnellisuuden kanssa sillä ei ole tekemistä. Yksi ihminen riittää siihenkin, mutta se ihminen olet sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni nuoret suhtautuvat polyyn paljon suopeammin kuin kolmikymppiset. Ja toisaalta moni, joka on jo monogamiaa vuosien ajan kokeillut voi kiinnostua tästä. Oletko huomannut että tässä olisi millainen ikäjakauma?
Tiedän kyllä ihan kaiken ikäisiä monisuhteilijoita. Mutta olen kyllä myös lukenut, että nuoret millenniaalit ja Z-sukupolvi pitävät tätä luonnollisempana asiana. Minusta se on hyvä uutinen. Elämä kaipaa vähemmän muotteja ja enemmän vapautta.
M34
Kai toi voisi toimia, tuollainen ystävyys-parisuhdemeininki. Olen itse aina ihmetellyt että ainakin omalla kohdallani ystävyysuhteet sujuu mutta parisuhteet ei, että mikä siinä oikein on. Luulisi että olisi samoja elementtejä tai jos osaa olla ystävä niin osaisi olla suhteessakin. Melkein toivoisin että voisin elää ap:n kuvailemalla tavalla, mutta taidan olla liian konservatiivinen kuitenkin siihen (olen suht lyhyiden suhteiden sarjamonogaami, nelikymppinen nainen).
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemisestä sitoutumisella on tämän asian kanssa? Monet polyt ovat olleet vuosia naimisissa, heillä on lapsia ja niin edelleen. Ihmeellisiä ennakkoluuloja sinulla.
Uskon omalla kohdallani.