Olen Suomen ainoa äiti, jolla ei ole omaa aikaa yhtään
Olen laittanut omat tarpeeni taka-alalle, jotta olisi varaa edes perusasioihin laskujen jälkeen. En käy salilla, en ostele meikkejä, en vaatteita, en käy yhtään missään, en kampaajallakaan. Ei ole omaa aikaa, jotta saisin olla vain yksin, tekemässä jotain muuta kuin hoitaa lasta ja tehdä kotitöitä. Kaikki tuet mitä saan, menee muiden tarpeisiin. Paisun kotiin kuin pulla, ei ole motivaatiota lenkkeillä vaunujen kanssa, ei se ole omaa aikaa, silloinkin olen lapsen kanssa koko ajan ja lenkkikin on täysin hyödytön, kun milloin pitää pysähtyä minkäkin asian takia.
Mies, mitä hän tekee? Omaa aikaa on yllin kyllin, kaiken maailman kissan ristiäisiä saunailloista pikkujouluihin, miehen juttuihin löytyy aina varaa. Joka kerta, kun otan puheeksi omat tarpeeni, niihin ei ole varaa lainkaan.
Olen kyllästynyt, menettänyt mielenkiintoni kaikkeen, perheeseen, mieheen, parisuhteeseen ja luovuttanut sen suhteen, että saisin itseni kuntoon ja elämänlaatuuni parannusta. Kun ei ole varaa.
Olen Suomen ainoa äiti, jolla ei ole varaa yhtään mihinkään.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Eli olen Suomen ainoa äiti jolla ei ole varaa mihinkään eikä omaa aikaa yhtään.
Ap
No missä sun omat säästöt on? Ootko ruvennut tekemään kakaroita ilman rahaa? Ihan kuule kattele sinne peiliin vaan.
Et ole ainoa.Toinen samanlainen täällä. Mulla vaan on kolme lasta,eikä kukaan enää noin pikkuinen.Tsemppiä,lapset kasvaa ja asiat järjestyy..
Opiskelen ja asutaan lasten kanssa paikkakunnalla missä olematon tukiverkosto. En pääse mihinkään yksin eikä kyllä ole mihinkään ylimääräiseen edes varaa. Voisin märehtiä ja surra kurjaa tilannetta, mutta positiivisella asenteella elämä on paljon helpompaa. Lasten kanssa ulkoillaan ja tehdään kävelylenkkejä, kotona tanssitaan ja jumpataan yhdessä. Kunnossa kyllä pysyy vaikka ei pääsekään salille. Omaa aikaa saan sitten kun lapset pärjää hetken yksin kotona.
Sulla on mies, puhu sille että haluat enemmän omaa aikaa. Onko se koskaan lapsensa kanssa?
Pikkulasten kanssa on raskasta, mutta eivät noi ikuisesti ole kotona. Kannattaa pyytää neuvolaa/lastensuojelua avuksi, sinulla taitaa olla todella ongelmia tuon oman voinnin kanssa eikä suhteesi äitiyteen vaikuta hyvältä. Itse kaksi vuotta kotona 24/7 eikä ahdista yhtään, olen itse halunnut antaa aikaani vauvalle, vaikka talous on tiukka sitä voidaan suunnitella, mitä tarvitaan, mitä lapsi tarvitsee, edullisesti saa käytettynä vaatetta, hope lta voi toivoa lasten vaatetta, Facebook rokalava ryhmistä saa ilmaiseksi huonekaluja, vaatteita ja muita tarvikkeita, ruokaa voi ostaa tarjouksista, leipoa itse, mitään valmista einestä ei edes kannata ostaa, korvikemaito on poikkeus jos tätä on lapselle tarjottava. Ruokapankki on joissakin paikkakunnilla. Soseet tekee vauvalle itse viikoksi samaan hintaan kun ostaisi valmiina purkin tai pari.
Ilmaiseksi voi käydä monissa tapahtumissa mm. museoissa on välillä ilmaisia päiviä, kirjasto, perhepäivä puistot.. lapsen kanssa voidaan liikkua ja nähdä muita ihmisiä, ei tarvitse saada viettää iltaa yksin voidakseen saada elämään sosiaallisia tilanteita. Perhekerho on tutustumisen arvoinen. Pyydä apua rohkeasti. Mummoa, pappaa, entistä koulukaveria ketä tahansa voi pyytää avuksi, ei lapsen tarvitse päästä yöksi kylään, riittää kuin se naapurin eläkeläinen vaikka vie lapsen puistoon keinumaan samalla kuin oman lapsen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Samantapainen ongelma täällä, hoidan täysin lapset ja kotityöt. Ei omaa aikaa yhtään, rahaa kyllä on.
Jopa käynyt mielessä potkia mies pihalle, kun ei ole mitään kiinnostusta lapsen tai kotitöiden hoitoon.
Muutenkin pyöritän tätä koko perhettä yksin.
Itse olen tosin ukkoni valinnut että ei sille mitään enää voi. Virheitä sattuu.
Mä ainakin potkisin pois, elämää helpottaa kun se stressiä aiheuttava henkilö ei ole mukana kuvioissa.
Jos ei mies suostu auttamaan lapsen kanssa niin neuvolasta voisi kysyä perhetyöntekijää avuksi. Saisit muutaman tunnin omaa aikaa.
Jos minulla olisi ollut mies, niin olisin joskus ottanut omaa aikaa ja vaikka vienyt roska ulos silloin kun huvitti. Olisin vielä viivytellyt matkalla.
Et ole ainoa äiti, jolla ei ole omaa aikaa. Pieni lapsi vaatii jatkuvaa valvontaa ja hoivaa mutta kun lapsi kasvaa, viihtyy hän jo itsekseenkin hetken.
Minulla oli ihan samanlainen kuvio, kun lapset oli pieniä. Mies ei osallistunut arkeen oikein mitenkään ja töiden jälkeen oli aina harrastamassa. Kun mies oli harvoin kotona, olisin halunnut viettää aikaa yhdessä perheenä enkä lähteä lenkille tms. Näin jälkikäteen olen ymmärtänyt että olisi pitänyt vaan kylmästi jättää lapsi isän hoitoon ja tehdä asioita jotka olivat tärkeitä ennen vauvaa. Olin vaan niin väsynyt fyysisesti ja henkisesti etten jaksanut enää lähteä kotoa mihinkään.
Oma tilanteeni helpottui, kun lapsi meni päivähoitoon ja palasin töihin. Oli mahtavaa saada viettää aikaa toisten aikuisten seurassa, eikä kukaan roikkunut koko ajan lahkeessa kiinni. Mieli alkoi kirkastua, kun sain olla töissä oma vanha itseni, enkä ollut pelkästään toisille kaikkensa antava äiti.
Suosittelen siis palaamaan töihin tai opiskeluihin, jotta saat elämääsi muutakin sisältöä kuin koti ja vauva.
Onko sut kahlittu ketjulla patteriin vai miksi et voi lähteä jonnekin, kun mies tulee kotiin? Käymään kaverillasi kahvilla tai menemään lenkille?
Ota tosiaan sitä omaa aikaa- ilmoitat miehelle että nyt lähden lenkille/kauppaan ja viivyt muutaman tunnin!
Älä suostu kynnysmatoksi vaan jämäkästi otat oman aikasi. Parin kerran jälkeen mies tottuu olemaan lapsensa kanssa. Äläkä suostu maksamaan yksin kaikkea lapsesta koituvaa kulua, vaatteita ym. Yhteinen
lapsi joten kulutkin puoliksi tai mies maksaa jopa enemmän koska on enemmän tulojakin. Älkää hyvät
siskot suostuko kaikkeen vaan kasvattakaa selkärankaa!
Mä voin kilpailla sun kanssa tästä... Mut itsepähän olen tähän ryhtynyt ja mielummin köyhänä ilman omaa aikaa kotona, kuin töissä. Meillä siis myös alle vuoden ikäinen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Eli olen Suomen ainoa äiti jolla ei ole varaa mihinkään eikä omaa aikaa yhtään.
Ap
Mmh, ai hemmetti miten raivostuttavaa ruikutusta. Ihan itte oot elämäs rakentanut. Pystyt myös muuttamaan asioita, yritä.
Vierailija kirjoitti:
Kellään äidillä ei ole ikinä omaa aikaa. Niin se vaan on.
Tämä alkuvastaus ei ole ap:lle vaan sinulle: Minulla on. On ollut aina. Johtuu siitä, että lasteni isä on hyvä ihminen ja minulla ei tarvetta heittäytyä marttyyriksi niin kuin monella äidillä on.
Mutta sitten sellainen juttu, että jos ap:n lapsi on vaunuikäinen, ap ole kiltti ja ota olosi puheeksi neuvolasta. Kuulostat siltä, että sinulla on baby blues. Siitä ei tarvitse kärsiä kenenkään
Onko miehesi yöllä kotona? Itse nimittäin kävin lenkillä sydänyöllä kun olin varma että lapset nukkui ja jos jotain sattui niin minulla oli luuri mukana. Vaikka yöjuoksuni leikkasi omat unet n4-5h niin jotenkin se piristi. Tieto siitä että taas muutaman yön jälkeen pääsee lenkille niin auttoi oman ajan kaipuuseen. Tosin nuorin oli jotain 5v eikä mitään yösyöttöjä kun keksin yölenkkeilyni. Mutta jos sinulla on vain yksi lapsi niin voithan laittaa sen päiväunille rattaisiin ja reipasta kävelyä. Itsellä oli kaksostenrattaat niin siihen verraten yhtä on kevyt lykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mites olet noin päästänyt itelles käymään?
Ei Kelan tuilla luxuselämää kukaan vietä. Vai viettääkö?
Ei, ja siksipä pitää olla säästöjä ennen lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylensyöntiin on kuitenkin varaa?
En syö yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan normaali ihminen.
Ap.
Hahhaha ja paisut paisut 😂 mitä jos söisit kuitenkin vähemmän? Ihan testiksi vain. Ruokavalion pitäisi koostua muistakin aineista kuin sokerista, rasvasta ja vehnästä.
Lapsetkin ovat onnellisempia hyvinvoivan ja itsestään huolehtivan äidin kanssa
MLL lastenhoitajan saa muistaakseni kympillä tunniksi. Ei ole mielestäni hirveän paha hinta.
Kenen olet antanut tehdä päätökset elämässäsi itsesi sijaan? Kohtaloko sinut on määrännyt tuohon asemaan?
Mä en kerta kaikkiaan tajua näitä samanlaisia aloituksia. Ihmisellä on kaikki vapaus mitä kuvitella saattaa, ja silti ajautuu johonkin vankilaan tahtomattaan. Ja ruikutusta päälle.
Sulla voisi olla vaihtoehtona todellinen vaihtoehdottomuus jos olisit syntynyt jonnekin muualle. Nyt voit aina valita ja järjestellä, pistää aivosolut ja tahdonvoiman liikkeelle. Pistä toimeksi ja lopeta valitus.