MTV: Jelmiinan lasten isä teki itsemurhan ja pappa surmasi itsensä ja mummin
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jelmiinan-lasten-isa-teki-itsemurha…
Pidetään tämä keskustelu asiallisena, niin ei poistu kuten edellinen. Kyllä tästä on saatava puhua, kun asianomaiset ovat sen itse julkisuuteen tuoneet!
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Miehen muiston kunnioittamiseksi olisi voinut valita sanat hieman paremmin.
Tosi kunnioittavastihan hän tuosta miehestä puhui. Itse puhuisin vähän eri tavalla, jos mulla olisi exä joka on kännipäissään särkenyt tavaroita niin että lapset on pelänneet. Vai muuttuvatko alkoholistin pahat teot hyviksi, kun tämä kuolee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen muiston kunnioittamiseksi olisi voinut valita sanat hieman paremmin.
Tosi kunnioittavastihan hän tuosta miehestä puhui. Itse puhuisin vähän eri tavalla, jos mulla olisi exä joka on kännipäissään särkenyt tavaroita niin että lapset on pelänneet. Vai muuttuvatko alkoholistin pahat teot hyviksi, kun tämä kuolee?
Ei tietenkään muutu. Mielestäni olisi ollut asiallista mainita miehen alkoholismista, joka johtui lapsuuden käsittelemättömistä traumoista, mutta ei olisi tarvinnut tuoda esiin tarkkoja yksityiskohtia teoista. Nainen kuitenkin meni miehen kanssa naimisiin kaiken tuon jälkeen ja siitä huolimatta. Kyseessä ei ollut mikään ex, niin kuin joku jossain kommentissa heitti, vaan naimisiin oli menty vasta hiljattain ennen miehen kuolemaa. Miksi mennä naimisiin, jos piti miehen toimintaa vääränä?
Ovatkohan lapset saaneet apua asian käsittelyyn, ettei siirry traumat taas eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tästä nyt pitäisi keskustella? Elämässä sattuu ja tapahtuu. Mikä on oma antisi keskusteluun linkin jakamisen lisäksi?
Olot, joissa jotkut lapset elävät? Sukupolvelta toiselle periytyvät traumat?
Yhdessä perheessä vaari, isä ja poika meni mökille hirttäytymään. Kaikki päätti vielä päivänsä lähes saman ikäisinä.
Napapiirin sankarit taisi alkaa tuolla tarinalla.
Onkohan vanhempien poikien isä kuvioissa? Aika rankkaa menettää montaa isää / isähahmoa varhaislapsuudessa.
Valmistuu lähihoitajaksi mielenterveys- ja päihdetyön puolelle. Ei ehkä kovin hyvä idea. Eikö tuossa olisi jo ihan tarpeeksi muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan vanhempien poikien isä kuvioissa? Aika rankkaa menettää montaa isää / isähahmoa varhaislapsuudessa.
Eipä ne noissa piireissä yleensä ole kuvioissa.
Vanhimmilla pojilla jo kolmas "isi" elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän jäi kyllä vaivaamaan jutussa, että miksi uutta miestä kutsutaan isäksi. Lapsillahan on isä, kuollut sellainen. Ja miksei itsemurhasta voinut kertoa lapsille? Parempi sitten kuulla muilta lapsilta koulussa, niin kuin jutun mukaan oli käynyt?
Oikeastiko tämä nainen miettii, että ''miksi?''?
Kannattaisi nyt hakea niille lapsille keskusteluapua, jotta edes seuraava sukupolvi saisi välineitä käsitellä traumoja. Koska traumoja on taatusti tullut, kun isä/isäpuoli on ollut raivoava juoppo ja sitten tappanut itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin aina särähtää, kun löytyy lapsiperheessä lause: Selvinpäin oli maailman ihanin ja lapsirakkain, mutta humalassa pelottava. Ja alkoholi maistui liiankin hyvin
En ymmärrä. Joko korkki kiinni tai sitten toiselta aikuiselta päätös että lasten kanssa muualle. Se ei ole loppujen lopuksi tuon vaikeampaa.
Ja ei, en vaadi tipatonta lapsuutta, mutta jos vanhempi on rähinäviinaan kallistuva, sen korkin on pysyttävä kiinni kun talossa on lapsia.
Noniin, tällaisia hurskastelijoita näissä keskusteluissa aina kaivataankin!!
On hyvä jos itse on saanut elää hyvän ja seesteisen lapsuuden. Siltä pohjalta ja vailla avarakatseisuutta on helppoa tuollaisia tekstejä kirjotella.
Toivon että henkilöt joilla on näin vähän elämänkokemusta olisivat mielummin hiljaa tai ai akin yrittäisivät leikkiä fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin aina särähtää, kun löytyy lapsiperheessä lause: Selvinpäin oli maailman ihanin ja lapsirakkain, mutta humalassa pelottava. Ja alkoholi maistui liiankin hyvin
En ymmärrä. Joko korkki kiinni tai sitten toiselta aikuiselta päätös että lasten kanssa muualle. Se ei ole loppujen lopuksi tuon vaikeampaa.
Ja ei, en vaadi tipatonta lapsuutta, mutta jos vanhempi on rähinäviinaan kallistuva, sen korkin on pysyttävä kiinni kun talossa on lapsia.
Noniin, tällaisia hurskastelijoita näissä keskusteluissa aina kaivataankin!!
On hyvä jos itse on saanut elää hyvän ja seesteisen lapsuuden. Siltä pohjalta ja vailla avarakatseisuutta on helppoa tuollaisia tekstejä kirjotella.
Toivon että henkilöt joilla on näin vähän elämänkokemusta olisivat mielummin hiljaa tai ai akin yrittäisivät leikkiä fiksua.
Ei ole mitään hurskastelua vaan pitäisi olla päivän selvä asia jokaiselle.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän jäi kyllä vaivaamaan jutussa, että miksi uutta miestä kutsutaan isäksi. Lapsillahan on isä, kuollut sellainen. Ja miksei itsemurhasta voinut kertoa lapsille? Parempi sitten kuulla muilta lapsilta koulussa, niin kuin jutun mukaan oli käynyt?
Pasihan oli ainakin joillekin näille Jelmiinan lapsille isäpuoli? Missä ensimmäinen isä?
Vierailija kirjoitti:
En osaa edes kuvitella, millaista on kun herää laukaukseen ja löytää vanhemmat kuolleina ! Miehellä oli niin pahoja traumoja, ettei perheen rakkaus riittänyt .
Omasta näkökulmasta tuo turvaton lapsuus lienee ollut pahempi, että on joutunut pakenemaan. Vaikuttanut äitiinkin, ei äiti pysty tuolta edes itseään suojelemaan, saati sitten lapsia. Monta turvatonta vuotta. Jos ollut vauva-aikana niin vaikuttanut vahvimmin perusturvallisuuden muodostumiseen.
Noin WT-nimellä ei ole yhtään ihme että elämänhallinta ruopii syväväylän pohjamutia.
JELMIINA😂😁 Siinä on vanhemmilla taas oikein välähtänyt!
Vierailija kirjoitti:
Besservisserit taas liikkeellä. Muiden arvostelu on helppoa jos itsellä ei ole asiasta kokemusta.
Minä olen väkivaltaisen alkoholistiluuserin lapsi, periaatteessaka kaikki meni lapsuudessa ja etenkin nuoruudessa niin päin persettä kuin olla ja voi - mm sen ainoan kerran kun kehtasin tuoda kämpille tytön niin eikös äijä alkanut kähmiä sitä ja sen jälkeen haastamaan riitaa kun käskin jättämään rauhaan. Kauanpa mielitiettyni minua tuon jälkeen katseli....
Pidin silloin ja pidän edelleenkin niitä luusereina jotka selittää päihderiippuvuuden olevan sairaus - minulla se sairaus tulee geeneissä mutta ei se vaadi kuin itsekuria eikä mitään muuta. En todellakaan halua olla sellainen luuseri kuin vanhempani ja muuttaessani omilleni sanoin "kiitos siitä että sain oppia miten ei ainakaan pidä rahaa ja viinaa käyttää."
Vierailija kirjoitti:
Pätekää te hyvät ihmiset nyt täällä. Elämä ei ole kaikille helppoa ja elämä ei ole reilu.
Hommatkaa ne kirkkaimmat kruunut itsellenne. Olkaa niitä parhaita!
Minä en hyysää holisteja tms, mutta myötätuntoa voin kokea enkä osoita syyttävällä sormella enkä huutele kaduilla ja toreilla syyttävästi, saatika jossain sättipalstalla.
...sättii hän muita sättipalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Besservisserit taas liikkeellä. Muiden arvostelu on helppoa jos itsellä ei ole asiasta kokemusta.
Minä olen väkivaltaisen alkoholistiluuserin lapsi, periaatteessaka kaikki meni lapsuudessa ja etenkin nuoruudessa niin päin persettä kuin olla ja voi - mm sen ainoan kerran kun kehtasin tuoda kämpille tytön niin eikös äijä alkanut kähmiä sitä ja sen jälkeen haastamaan riitaa kun käskin jättämään rauhaan. Kauanpa mielitiettyni minua tuon jälkeen katseli....
Pidin silloin ja pidän edelleenkin niitä luusereina jotka selittää päihderiippuvuuden olevan sairaus - minulla se sairaus tulee geeneissä mutta ei se vaadi kuin itsekuria eikä mitään muuta. En todellakaan halua olla sellainen luuseri kuin vanhempani ja muuttaessani omilleni sanoin "kiitos siitä että sain oppia miten ei ainakaan pidä rahaa ja viinaa käyttää."
Samis täällä. Isä alkoholisti ja sitä myöten koko lapsuus täynnä pelkäämistä, häpeämistä, väkivaltaa yms. Ihme oli, ettei kukaan kuollut niissä joukkopieksämisissä. Usein nukuttiin vaatteet päällä tai nukuttiin suosiolla kylmässä ja pimeässä aittarakennuksessa säkkien ja heinien alla.
Ja olen aina tiedostanut kantavani perimässäni päihderiippuvuusalttiutta. En ole absolutisti, mutta aina olen tarkkaillut omaa alkoholin käyttöä. (olen korkeakoulutettu, asiantuntijatyössä, rauhallista perhe-elämää, harrastuksia, matkustelua, kesämökkeilyä, omaisuutta mukavasti, ja juuri kukaan ei tiedä tai arvaa, mistä oloisto olen noussut). Ja ryyppäävä mies on ollut täydellinen turnoff - semmoiset sai jäädä nuoruuden tuttavuuksiksi, elämänkumppaniksi valitsin ihan toisenlaisen) . Sellaiset viinan vietävissä olevat vaistoaa tällä kokemuksella jo valovuosien päästä. Samaten sellaiset, joille alkoholi on jonkinlainen excuse - isänikin sai rähinävaihteen päälle jo korkillisesta viinaa, loppuvaiheessa ei tarvittu enää sitäkään - jo pelkkä täyden viinapullon näkeminen riitti. Tyhjä viinapullo puolestaan merkitsi jo lähes tappamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama pätee näihin ns "masentuneisiin" anorektikoihin jne. Ei se vaadi kuin itsekuria eikä mitään muuta.
Todellakin. Mitä tällä uutisella haettiin, sääliä ja myötätuntoa, vai mitä?