Lestadiolaisäiti vastaa kysymyksiinne..
Kommentit (113)
SMeinasin kysyä juuri, että miten löydätte kummit jokaiselle lapsellenne, mutta teillä ei näemmä vielä ajankohtaista! Vai kuuluuko teidän uskontoon kummit ollenkaan?
Mitä mieltä lapsettomuushoidoista ja adoptiosta?
mulla kaksi lasta nyt ja oon ihan finaalissa välillä, voimat ja rahkeet ei riitä molempien täysipainoiseen huomioimiseen
Mutta onko Jumalan tahto myö se, että äiti esim. kuolee 12:sta lapsen synnytykseen, kun kroppa ei yksinkertaisesti kestä enää? Onko Jumalan tahto myöskin vaurioittaa äidin elimistöä (virtsankarkailut, ylipaino ja kaikki, mitä monen lapsen äiti riesakseen saa)? Mitä, jos äiti sairastuu? Kuka hoitaa ne lapset?
ja onko oikein, että monilapsisessa perheessä 5-vuotiaat joutuvat huolehtimaan 2-vuotiasta sisaruksista, kun äiti ei ehdi? Minne jää tuon 5-vuotiaan lapsuus vailla huolta ja vastuuta?
Tälläisiä täällä vana pohdiskelen...
Mutta onko Jumalan tahto myö se, että äiti esim. kuolee 12:sta lapsen synnytykseen, kun kroppa ei yksinkertaisesti kestä enää? Onko Jumalan tahto myöskin vaurioittaa äidin elimistöä (virtsankarkailut, ylipaino ja kaikki, mitä monen lapsen äiti riesakseen saa)? Mitä, jos äiti sairastuu? Kuka hoitaa ne lapset?
ja onko oikein, että monilapsisessa perheessä 5-vuotiaat joutuvat huolehtimaan 2-vuotiasta sisaruksista, kun äiti ei ehdi? Minne jää tuon 5-vuotiaan lapsuus vailla huolta ja vastuuta?
Tälläisiä täällä vana pohdiskelen...
Sitä en osaa sanoa, Miten se on jos 12 lapsen äiti kuolee synnytykseen. Ei se Jumala äidin vartaloa vaurioita..tottakai omasta terveydestäkin pidetään huolta ja minä en ainakaan aio päästää itseäni siihen kuntoon! Äidin sairastuessa lapsia hoitaa isä ja ainakin meillä on laaja tukiverkko sukulaisista ja ystävistä.
Mielstäni ei ole oikein, että 5-vuotias hoitaa 2-vuotiasta. Mutta tottakai, jos perheessä on monta pientä lasta, niin isommat huolehtivat pienemmistään ja näin samalla kasvavat omatoimisiksi. Leikki on lapsen työ ja tämä tulee kuitenkin muistaa!!
Jos te ette muka ehkäisyä käytä? :)
Vierailija:
SMeinasin kysyä juuri, että miten löydätte kummit jokaiselle lapsellenne, mutta teillä ei näemmä vielä ajankohtaista! Vai kuuluuko teidän uskontoon kummit ollenkaan?
Mitä mieltä lapsettomuushoidoista ja adoptiosta?
Yleensä lestadiolaisilla on suuri suku ja laaja ystäväverkko, josta " löytää" kummeja.
Jos itse en saisi lapsia, niin menisin varmasti lapsettomuushoitoihin! Adoptiokin olisi yksi vaihtoehto. Kuitenkaan yksinäisille ihmisille en näitä hyväksyisi.
jolla oli 12 lasta. Siinä äiti ihan pokkana kertoi, kuinka itse vetelee sikeitä aamusta, kun vanhemmat lapset laittavat itselleen SEKÄ pienemmilleen aamupalaa ja laittavat nämä myös kouluun jne.
Minusta on VÄÄRIN, että lapselle/nuorelle annetaan aikuisen vastuu ja tehtävät. Ei se itsenäistyminen sitä tarkoita...ettei saa olla itse lapsi ja se huolehdittava. Minusta on törkeää laittaa 10-vuotias kokkaamaan 7-vuotiaalle aamupalaa ja heittää tämän harteille vastuu ekaluokkalaisen kouluun ehtimisestä. Sehän on vanhempien työtä!!!
Vierailija:
Vierailija:Jos itse en saisi lapsia, niin menisin varmasti lapsettomuushoitoihin!
Vierailija:
mulla kaksi lasta nyt ja oon ihan finaalissa välillä, voimat ja rahkeet ei riitä molempien täysipainoiseen huomioimiseen
Täytyy myöntää, että kyllä itsekin välillä mietin samaa vaikka meillä on vain yksi lapsi. Luotan kuitenkin siihen, että mikäli meille vielä lapsia tulee niin saan voimia jaksaa huolehtia niistä kaikista ja huomioida kaikkia lapsia tasapuolisesti!:)
Lisäksi myös mietin sitä, miten voin rakentaa omaa uraani, jos meille tulee paljon lapsia. Ajattelen kuitenkin näin, että Jumala järjestää elämäni ja kulkekoon elämäni kuten hän hyväksi näkee.
Mitään todellista ehkäisyähän oikea lestadiolainen ei käytä MUTTA ettekö edes varmoja päiviä tai keskeytettyä yhdyntää?
Sama ajatushan siinä on, ollaanko selibaatissa vai käytetäänkö muuta ehkäisymenetelmää!!
Eikös sen lasten saamisen pitänyt olla jumalan tahto...
..Jumala on sallinut lääketieteen kehittyä, joten miksi en käyttäisi sitä hyödykseni. Eihän sekään ole 100 varma, onnistuuko hedelmöityshoidot vai ei!
meidän lesta naapurit kieltävät...noin 8 vuotiaaksi on saanut leikkiä ja nyt sitten ei enää saa ???
Vierailija:
jolla oli 12 lasta. Siinä äiti ihan pokkana kertoi, kuinka itse vetelee sikeitä aamusta, kun vanhemmat lapset laittavat itselleen SEKÄ pienemmilleen aamupalaa ja laittavat nämä myös kouluun jne.
Minusta on VÄÄRIN, että lapselle/nuorelle annetaan aikuisen vastuu ja tehtävät. Ei se itsenäistyminen sitä tarkoita...ettei saa olla itse lapsi ja se huolehdittava. Minusta on törkeää laittaa 10-vuotias kokkaamaan 7-vuotiaalle aamupalaa ja heittää tämän harteille vastuu ekaluokkalaisen kouluun ehtimisestä. Sehän on vanhempien työtä!!!
Mielestäni on hyvä, että oppii jo pienenä kantamaan vähän vastuuta toisesta ihmisestä. Senkin takia haluan enemmän lapsia, että he oppisivat kantamaan vastuuta myös toisita ihmisistä, eivätkä kasvaisi huoraan tähän ITSEKKÄÄSEEN maailmaan. Maailmassa tulee kuitenkin aina olemaan muitakin, kuin me itse!:)
Toisin sanoen lestadiolaisuutesi on valikoivaa. Voit hyväksyä osaksi elämääsi asiat jotka tuntuvat sinusta hyvälle ja perustella ne jumalan tahdolla mutta esimerkiksi lapsettomuus ei olisi ollut tällainen asia. Olisit siis lähtenyt korjaamaan tuon tilanteen ohi jumalan tahdon?
Minua kiinnostaisi myös tuo ehkäisyasia. Vastaisitko siihen.
Vierailija:
Vierailija:jolla oli 12 lasta. Siinä äiti ihan pokkana kertoi, kuinka itse vetelee sikeitä aamusta, kun vanhemmat lapset laittavat itselleen SEKÄ pienemmilleen aamupalaa ja laittavat nämä myös kouluun jne.
Minusta on VÄÄRIN, että lapselle/nuorelle annetaan aikuisen vastuu ja tehtävät. Ei se itsenäistyminen sitä tarkoita...ettei saa olla itse lapsi ja se huolehdittava. Minusta on törkeää laittaa 10-vuotias kokkaamaan 7-vuotiaalle aamupalaa ja heittää tämän harteille vastuu ekaluokkalaisen kouluun ehtimisestä. Sehän on vanhempien työtä!!!Mielestäni on hyvä, että oppii jo pienenä kantamaan vähän vastuuta toisesta ihmisestä. Senkin takia haluan enemmän lapsia, että he oppisivat kantamaan vastuuta myös toisita ihmisistä, eivätkä kasvaisi huoraan tähän ITSEKKÄÄSEEN maailmaan. Maailmassa tulee kuitenkin aina olemaan muitakin, kuin me itse!:)
Lestat vastaavat kysymyksiin VALIKOIDEN. Tässäkään ketjssa ei ole lestalta tulut yhtään vastausta ehkäisykysymykseen (keskeytetty, varmat päivät) mutta lapsilukuun tullee vastaukseksi sitä normaalia jeesustelua (jumalan tahto jne)
Kiellätkö lapsiasi leikkimästä " vääräuskoisten" kanssa
meidän lesta naapurit kieltävät...noin 8 vuotiaaksi on saanut leikkiä ja nyt sitten ei enää saa ???
Täytyy muistaa, että meitä lestadiolaisiakin on erilaisia, joten ei voida yleistää kaikkia tapoja ja käyttäytymismalleja!
Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia uskoon, rotuun, sukupuoleen jne katsomatta. Kuitenkin löytyy aina niitä, jotka ajattelvat vähän erillä tavalla.
..Jumala on sallinut lääketieteen kehittyä, joten miksi en käyttäisi sitä hyödykseni. Eihän sekään ole 100 varma, onnistuuko hedelmöityshoidot vai ei!
[/quote]
Jumala on sallinut myös ehkäisyvälineiden kehityksen osana lääketiedettä. Logiikkasi mukaan voisit siis huoletta käyttää myös ehkäisyä koska eihän sekään koskaan 100% varma ole!
Ehkäisy on nykypäivänä monen lestadiolaisen oma valinta käyttääkö vai ei. Sitäpaitsi lestadiolaisia on muutamaa eri suuntausta. Ei kannata aina yleistää ihan joka asiassa...
11 kk