Mua nuorta naista (22v) ihmetyttää aikuisten ihmisten köyhyydestä valittaminen
Ettekö osaa säästää? Minä ja mieheni olemme 22 vuotiaita, maksetaan vuokraa 900€/kk, on oma vm. 2014 oleva hyvä auto. Juuri ostettiin oma asunto, joka valmistuu vuoden päästä. Matkustellaan melko paljon. Mies on opiskelija, minä käyn töissä. Tienaan 2800€/kk bruttona ja mies saa opintotuen 250€/kk, sekä -lainan reilu 600€/kk. Kaikkiin hankintoihin rahat tienattu ja säästetty itse. Ymmärrän, että joillakin tulot ovat hyvin pienet ja voi olla suuriakin pakollisia menoja (sairauksia tmv.). Mutta haluaisin, että jokainen ymmärtäisi että elämällä säästeliäästi rahaa jää automaattisesti vaikka mihin suurempaan hankintaan ja säästöön. En pidä itseäni erityisen varakkaana, sillä tiedän että rahat on kerätty kasaan kovalla työllä ja pienillä menoilla. Mutta siitä huolimatta koen salaa pientä ylpeyttä kohtuullisen hyvästä taloudellisesta tilanteestamme, sekä ihmettelen miten ihmiset valittavat siitä, ettei mitään jää säästöön. Jos me ollaan parissa vuodessa päästy tähän pisteeseen niin kyllä tekin pystytte siihen!
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeistopuudeli taas räksyttää, hau hau hau.
Makaa sinä laiska kotona sohvalla vaan ja ihmettele kun elämä menee ohi.
Trololololololololooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
En haluaisi tavata miestä/poikaa, joka esittää huonosti mutta pakkomielteisesti 22-vuotiasta (? 😂😂😂) naista anopalstalla illasta toiseen.
Terkut ap.lle!!
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi tavata miestä/poikaa, joka esittää huonosti mutta pakkomielteisesti 22-vuotiasta (? 😂😂😂) naista anopalstalla illasta toiseen.
Terkut ap.lle!!
Sori mut nyt erehdyit henkilöstä😄😄
Ap
Eli 2200+850-900-800=1200/kk säästöön, jos 22v on käynyt samassa duunissa parikin vuotta ja opiskeleva poikkis ollut sen aikaa opiskelija. Voi olla, jopa enemmänkin kesäkausina.
Kyllä elämä opettaa, jos ei muuta niin hiljaa kävelemään.
Teimme mieheni kanssa kaikki "oikein".
Valmistuimme ylioppilaiksi ja pääsimme yliopistoon.
Jossain vaiheessa tilanteemme oli kuitenkin seuraava: Asuimme kahden pikkuisen kanssa kaupungin asunnossa minä kotihoidontuella ja mies kitkutti valmistumisvaiheessa ilman kunnon palkkaa (taksia ajoi riistofirmassa mistä ei jäänyt mitään käteen ja gradua piti tehdä koska aiemmin pitkälle viety graduhanke kaatui ja piti aloittaa alusta). Toimeentulotukeen emme olleet oikeutettuja.
No tästä viisi vuotta eteenpäin ja meillä on perheen tulot yli 100000e/v ja omakotitalo (vanha ei hieno) kohta maksettu. Autoja kaksi.
Minulla on kuitenkin köyhyyden trauma jäänyt ja tiedostan että muutaman ONNENPOTKUN kautta olemme tässä. Muistan kun harsotin vauvoja kun ei ollut kertisvaippoihon varaa ja kun mies sairastui ei minulla ollut rahaa lääkkeeseen.
Oli myös hyvin lähellä että meille ei puhjennut masennusta tai muuta mielenterveyttä uhkaavaa ja tällöin tilanteemme olisi varmasti erilainen kuin nyt.
Wau, olet varmaan ollut palkkatöissä kymmenvuotiaasta, kun olet noilla tuloilla saanut 22-vuotiaana ostettua säästöillä yli 200 000 asunnon. Respect!
Niin no, minä yh ostin asunnon juuri, lainaa otin 165000 ja säästin 35000 käsirahaksi. Säästin 4 vuotta, palkasta + tuista jää yhteensä kuussa rahaa 2100/kk. Pk-seutu.😀
Että onnittelen aloittajaa! Kaikki on mahdollista kun priorisoi (ja on terve).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkut ap.lle!!
Sori mut nyt erehdyit henkilöstä😄😄
Ap
Sinä et ole nainen. Se näkyy koko ajan selvemmin.
Mene ihmeessä lääkäriin. Et ole terve
Kiva tarina. Näinhän moni haluaisi elämän menevänkin. Mutta satuahan tämä oli tai sitten jotain unohtui kertoa.
Toki asunnot jossain itärajan pikkukunnassa on niin halpoja, että sieltä ostaa oman pienemmilläkin tuloilla ja rahaa jää vielä muuhunkin. 50 000 €:lla saa jo kolmion ja pk-seudulla tuolla rahalla ei saa mitään.
Katsoo ken haluaa .Kriitikoihin ei ole aina uskomista.Hyvä näyttelijä
kuitenkin asialla.Kyllä suomalaista elokuvaa tulee suosia.
Huh Huh mikä arvio. On ihan pakko katsoa koko perheen voimin pitääkö arvostelu paikkansa.
Miksi 22v ei pidä itseään aikuisena?
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän opintolainaa saa 600€/kk? Ainakin itse saan vain 300€/kk ja se tulee kahdesti vuodessa (kerralla puolen vuoden laina). Haiskahtaa provolta tämä.
Sitä paitsi noilla tuloilla ei osteta 2014 vm autoja, uusia asuntoja ja matkustella.
Opintolaina on nykyään 650€/kk. Siinä olet oikeassa että se maksetaan könttänä 2x vuodessa.
Miten teillä ap on lainan takaus hoidettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin miehesi tuota lainaa nostaa? Jos hän joutuu elämiseen joka kuukausi ottamaan 600€ eläimineen, niin ei se mitään säästämistä ole. Te elätte oletan velkaisina kohta, jos olette ostaneet asunnon muulla kuin käteisellä? Vai onnistuitteko säästämään noista mainitsemistasi tuloista etukäteen tuon asunnon? Entä auto? Sekin maksettu etukäteen? Ihailtavaa tosiaan jos 22vuotiaana onnistuit ostamaan sekä asunnon ja auton etukäteen säästetyillä rahoilla ja maksoit samalla vuokraa 900€ ja matkatkin olet maksanut käteisellä etukäteen. Olkoonkin sitten vaikka, että miehesi joutuu lainaamaan 600€ kuussa velaksi.
Joo tosiaan siksi nostaa lainaa kun se on erittäin järkevää (hyvitykset). Auto kahden vuoden maksuajalla on puolen vuoden päästä maksettu (23 000€). Asuntosäästöön laitettu osittain opintolainaa, loput opintolainasta rahastoihin. Matkoja tai muutakaan ole ikinä luotolla tai velaksi hankittu.
Ap
Eli ei se auto ollutkaan oma?
Vierailija kirjoitti:
Kylmää kyytiä tiedossa
Mieheni on valmistumassa hyväpalkkaiseen työhön hyvine työllisyysnäkymineen, joten en itse usko että tulemme olemaan rahallisesti ongelmissa myöhemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä ap on lainan takaus hoidettu?
Asp-laina eli valtion takaus
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmää kyytiä tiedossa
Mieheni on valmistumassa hyväpalkkaiseen työhön hyvine työllisyysnäkymineen, joten en itse usko että tulemme olemaan rahallisesti ongelmissa myöhemmin.
Ap
En haluaisi olla pessimisti, mutta elämä yllättää usein myös ikävästi. Pitäkää huoli että teillä on myös varasuunnitelmia.
Onhan teillä myös säästöjä useampi tonni? Ns. Puskurirahasto. Jotta ette joudu velkaantumaan enää enempää.
Älä huoli, kyllä sä sit ymmärrät kum vähän vielä kasvat 🙂!