Pitäkää ne kissat sisällä jos ette viitsi ulkoiluttaa niitä valjaissa tai rakentaa ulkotarhaa
En ymmärrä näitä, harva laskee koiraakaan juoksentelemaan vapaana pitkin kyliä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/634d4dde-2054-4b9a-9311-b136497d8244
Kommentit (93)
Kissan irtipidosta voi olla mitä mieltä vain, mutta yksi asia on varma: uutisen kissanrääkkääjä on harvinaisen sairas ja kusip*inen yksilö, ei ole millään mittarilla normaalia runnella kissa tuohon kuntoon, vaikka eläin miten v*tuttaisi.
Josta päästäänkin siihen, etten ymmärrä kissan vapaata irtipitoa tiiviin asutuksen piirissä. Liikenne ja nämä sair*at paskapäät ovat uhkana. Ja kissan leikkaamattomuus irtipidon lisäksi on omistajalta silkkaa kusip*isyyttä, jolla irtokissoja taataan sadisteille rääkättäväksi jatkossakin.
Maatilat on eri asia, siinä ei naapuri ole yleensä heti nurkan takana ja kissalla on oikeasti joku funktio.
Turha napista. Minä pidän mun koirat irti, koska niilläkin on oikeus ulkoilla missä lystäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi on 2018 ja itsekkäät paukapäät sössöttää siitä miten kesykissan paikka on ulkona. Ei ole. Suosittelen päivittämään lemmikinpitotaidot tälle vuosituhannelle. Se oma kissa voi ihan rauhassa "kadota reissuillaan" eli jäädä auton alle tai pedon raatelemaksi ilman sen kummempaa reaktiota, mutta sitten kun joudutaan kohtaamaan silmästä silmään se eläimelle aiheutunut vahinko aletaan kyllä itkeä. Jokainen joka päästää kissansa valvomatta ulos on henkisesti valmistautunut siihen että sinne se lemmikki myös voi kuolla karsealla tavalla. Kuvottavaa.
Suosittelen yrittämään ymmärtämään että monelle kissa ei ole lemmikki vaan hyötyeläin.
Mitähän hyötyä kissasta on kaupungissa?
Maatilat jne ymmärrän, mutta en kaupunkiolosuhteissa irti pitämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi on 2018 ja itsekkäät paukapäät sössöttää siitä miten kesykissan paikka on ulkona. Ei ole. Suosittelen päivittämään lemmikinpitotaidot tälle vuosituhannelle. Se oma kissa voi ihan rauhassa "kadota reissuillaan" eli jäädä auton alle tai pedon raatelemaksi ilman sen kummempaa reaktiota, mutta sitten kun joudutaan kohtaamaan silmästä silmään se eläimelle aiheutunut vahinko aletaan kyllä itkeä. Jokainen joka päästää kissansa valvomatta ulos on henkisesti valmistautunut siihen että sinne se lemmikki myös voi kuolla karsealla tavalla. Kuvottavaa.
Suosittelen yrittämään ymmärtämään että monelle kissa ei ole lemmikki vaan hyötyeläin.
Mitähän hyötyä kissasta on kaupungissa?
Maatilat jne ymmärrän, mutta en kaupunkiolosuhteissa irti pitämistä.
Kaupungissa/taajamissa en pitäisi lemmikkikissaa irti minäkään koska se pääsisi liian helposti kielletyille alueille naapureista alkaen ja naapurustosta saattaa hyvinkin asua joku sekopäinen kissavihaaja.
t. maalainen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kuvottavaa, todellakin. Mä en voi ymmärtää niin julmaa ihmistä, joka lukee näitä juttuja lehdistä, näkee ojassa auton yliajamia raatoja, kuulee juttuja rääkätyistä kissoista, ja eiku antaa kissan mennä vapaana ja alttiina kaikille raakuuksille. Mä en vois elää itseni kanssa, jos omalla toiminnallani olisin edesauttanut esim. kidutuksesta aiheutuvaa kärsimystä eläimelle.
Naapuri soitti kerran poliisille, kun näki mun koiran hetken oveni edessä narussa, kun pari mattoa kopistin. Sanoivat tutkittuaan asiaa, että jos tuo hullu sua vielä häiriköi, niin soita.
Talven tultua samaisen naapurin pation oven takana huusi pieni kissanpentu (ilmeisesti livahtanut ovesta ulos) kymmenen asteen pakkasessa. Ilmeisesti pentutehtailija, kun virolaiset kävi kyselemässä meiltäkin, että jossain täällä pitäisi olla kissoja myynnissä. Menivät sitten tuonne naapuriin ostoksille. Että tällaisia hulluja. Ja "kissat kuuluu luontoon", just joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen yrittämään ymmärtää, että maaseudulla se on hyötyeläin, mutta kaupungeissa vilkkaan liikenteen ja kaikkien mahdollisten vaarojen keskellä haittaeläin! Tässä nyt tuskin käsitellään maaseudun rauhassa silmänkantamattomissa metsissä kuljeskelevia kissoja, joilla ulkovarastot, navetat ja tallit suojinaan. ohis
Kissojen omistajat eivät ikinä opi. Eivät opi mitään tästäkään tapauksesta. Ovat yksinkertaista porukkaa, aivan turha tätä keskustelua on enää jatkaa.
Susillehan kissa on helppo saalis, helpompi kuin koira. Tai ketulle. Mutta ei sekään kissanomistajaa kiinnosta yhtään, kunhan misse saa olla luonnon armoilla.
Eikä varmaan haittaa, kun auto ajaa yli, onhan sillä missellä ollut oikeus kulkea missä haluaa. Eikä tässäkään kissanomistaja tajua, ettei se autoilija sitä misseä ole sinne tielle laskenut, mutta onhan se kiva syyttää muita kuin itseään tapahtuneesta joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kissojen omistajat eivät ikinä opi. Eivät opi mitään tästäkään tapauksesta. Ovat yksinkertaista porukkaa, aivan turha tätä keskustelua on enää jatkaa.
Susillehan kissa on helppo saalis, helpompi kuin koira. Tai ketulle. Mutta ei sekään kissanomistajaa kiinnosta yhtään, kunhan misse saa olla luonnon armoilla.
Eikä varmaan haittaa, kun auto ajaa yli, onhan sillä missellä ollut oikeus kulkea missä haluaa. Eikä tässäkään kissanomistaja tajua, ettei se autoilija sitä misseä ole sinne tielle laskenut, mutta onhan se kiva syyttää muita kuin itseään tapahtuneesta joka tapauksessa.
Juuri näin. Tämä vastuun laistaminen ja muiden syyttely on niin ominaista, kuten nyt tuossa ekassa kommentissakin. Ja mitä ihmettä yleensä kukaan tekee (kaupunkialueella) tällaisella "hiiren pyydystäjällä", joka vinkuu ulos jo aamuvarhaisella, kuljeksii päivän jossain tiellä tietymättömillä, ja palaa iltahämärissä syömään ja muutamaksi yön tunniksi nukkumaan. Tai on päiväkausia kokonaan poissa.
Siinäpä sitten kysellään josko joku olisi meidän kisua nähnyt, kun on ollut jo pari viikkoa kateissa. Kauppojen seinissä ja lyhtypylväissä näitä näkee. On raukka voinut pitkäänkin kitua jonkun rääkkääjän jäljiltä metsässä. En ihan kutsuisi eläinrakkaudeksi tällaista välinpitämättömyyttä, suorastaan tunteettomuutta.
Mitä jos kaikki kotieläimet kulkisivat vapaina?
VAPAUTTAKAA KAIKKI KOTIELÄIMET!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Tämä vastuun laistaminen ja muiden syyttely on niin ominaista, kuten nyt tuossa ekassa kommentissakin. Ja mitä ihmettä yleensä kukaan tekee (kaupunkialueella) tällaisella "hiiren pyydystäjällä", joka vinkuu ulos jo aamuvarhaisella, kuljeksii päivän jossain tiellä tietymättömillä, ja palaa iltahämärissä syömään ja muutamaksi yön tunniksi nukkumaan. Tai on päiväkausia kokonaan poissa.
Siinäpä sitten kysellään josko joku olisi meidän kisua nähnyt, kun on ollut jo pari viikkoa kateissa. Kauppojen seinissä ja lyhtypylväissä näitä näkee. On raukka voinut pitkäänkin kitua jonkun rääkkääjän jäljiltä metsässä. En ihan kutsuisi eläinrakkaudeksi tällaista välinpitämättömyyttä, suorastaan tunteettomuutta.
Sekä somessa. Yhtenään saa lukea:
"Kenen kissa, onko luvalla vai luvattomasti irrallaan? Turkki huonokuntoinen jne. *kuva*"
"Onko kukaan nähnyt kissaani, väri se ja se, tuntee nimensa x jne. *kuva*"
"Tämmöinen kissa x otettu kiinni ja viety paikkaa x *kuva*".
Kissojen omistajat ovat yhtä idiootteja kuin rescuekoiria rahtaavat mammatkin.
Kissojen sterkkaus ja sirutus pakolliseksi. Kun kesäkissan joku ottaa, on sillä kissalla siru ja se on sterkattu, saadaan kesäkissan hylännyt vatipää vastuuseen heitteille jättämisestä jne.
Pitäsi autoilu kieltää ihmisiltä. Näin vältyttäisiin hirvittäviltä auto-onnettomuuksilta. Miten kukaan voi sallia ihmisten autoilun, kun tietää kuinka paljon vammauttavia, kivuliaita ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia tapahtuu.
Ymmärrän, että kissa voi olla maatilalla hyötyeläin.
En vaan jotenkin jaksa uskoa, että nämä kaikki kissan vapauttaa puolustavat olisivat maanviljelijöitä. Kyllä esim. mun vanhemmat asuvat ihan maalla ja heillä on nyt sisäkissa. Silloin kun oli vielä navetta, oli navettakissoja, joita ei edes päästetty sisälle levittämään tauteja.
Kissa on suurimmalle osalle lemmikki siinä missä koirakin. Jotenkin tragikoomista, kun joku tulee kertomaan, että "mullakin on ollut tässä lemmikkinä kissa. Tosin en ole nähnyt sitä taas puoleen vuoteen, että varmaan on kuollut. Niin kuin ne edelliset kahdeksan. Pitäis varmaan hommata uusi!".
Samaan hengenvetoon kysytään silmät pyöreinä, että miksen päästä mun kissaa ulos. :D No, just siks et oon tähän kissaan kiintynyt. En halua, että se kuolee. Ulkokissan keskimääräinen elinikä on noin 2-4 vuotta. Oikein hoidettu sisäkissa voi elää parikymppiseksi.
Pihapiirin kautta vanha tie mitä kautta kissat kulkee kylille ja jotkut pitkien matkojen takaa.Lähinnä ollut Ilves ongelmaa kun käyty hiukan kiinni ja vähän aikaan sitten ei sitten millään ulos mikä hiukan viittasi jo susiin.
Vierailija kirjoitti:
En vaan jotenkin jaksa uskoa, että nämä kaikki kissan vapauttaa puolustavat olisivat maanviljelijöitä. Kyllä esim. mun vanhemmat asuvat ihan maalla ja heillä on nyt sisäkissa. Silloin kun oli vielä navetta, oli navettakissoja, joita ei edes päästetty sisälle levittämään tauteja.Kissa on suurimmalle osalle lemmikki siinä missä koirakin. Jotenkin tragikoomista, kun joku tulee kertomaan, että "mullakin on ollut tässä lemmikkinä kissa. Tosin en ole nähnyt sitä taas puoleen vuoteen, että varmaan on kuollut. Niin kuin ne edelliset kahdeksan. Pitäis varmaan hommata uusi!".
Samaan hengenvetoon kysytään silmät pyöreinä, että miksen päästä mun kissaa ulos. :D No, just siks et oon tähän kissaan kiintynyt. En halua, että se kuolee. Ulkokissan keskimääräinen elinikä on noin 2-4 vuotta. Oikein hoidettu sisäkissa voi elää parikymppiseksi.
Ei taida niitä kissoja olla tiloilla navetoissa, talleissa jne. samalla tavalla kuin ennen vanhaan nykyisin. Ainakaan samassa mittakaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan jotenkin jaksa uskoa, että nämä kaikki kissan vapauttaa puolustavat olisivat maanviljelijöitä. Kyllä esim. mun vanhemmat asuvat ihan maalla ja heillä on nyt sisäkissa. Silloin kun oli vielä navetta, oli navettakissoja, joita ei edes päästetty sisälle levittämään tauteja.Kissa on suurimmalle osalle lemmikki siinä missä koirakin. Jotenkin tragikoomista, kun joku tulee kertomaan, että "mullakin on ollut tässä lemmikkinä kissa. Tosin en ole nähnyt sitä taas puoleen vuoteen, että varmaan on kuollut. Niin kuin ne edelliset kahdeksan. Pitäis varmaan hommata uusi!".
Samaan hengenvetoon kysytään silmät pyöreinä, että miksen päästä mun kissaa ulos. :D No, just siks et oon tähän kissaan kiintynyt. En halua, että se kuolee. Ulkokissan keskimääräinen elinikä on noin 2-4 vuotta. Oikein hoidettu sisäkissa voi elää parikymppiseksi.Ei taida niitä kissoja olla tiloilla navetoissa, talleissa jne. samalla tavalla kuin ennen vanhaan nykyisin. Ainakaan samassa mittakaavassa.
Ei todellakaan ole. Siksi nämä selitykset kissasta hyötyeläimenä eivät oikein ole uskottavia.
Varsinkin kun samaan kissaan välillä viitataan myös lemmikkinä ja sen kuolemaa aidosti itketään. Mitään siitä ei vaan opita. Surun väistyttyä otetaan uusi kissa, eikä suostuta myöntämään ongelmaa.
(Tämä asenne on ainakin mun naapurustossa hyvin yleinen.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan hengenvetoon kysytään silmät pyöreinä, että miksen päästä mun kissaa ulos. :D No, just siks et oon tähän kissaan kiintynyt. En halua, että se kuolee. Ulkokissan keskimääräinen elinikä on noin 2-4 vuotta. Oikein hoidettu sisäkissa voi elää parikymppiseksi.Ei taida niitä kissoja olla tiloilla navetoissa, talleissa jne. samalla tavalla kuin ennen vanhaan nykyisin. Ainakaan samassa mittakaavassa.
Ei todellakaan ole. Siksi nämä selitykset kissasta hyötyeläimenä eivät oikein ole uskottavia.
Varsinkin kun samaan kissaan välillä viitataan myös lemmikkinä ja sen kuolemaa aidosti itketään. Mitään siitä ei vaan opita. Surun väistyttyä otetaan uusi kissa, eikä suostuta myöntämään ongelmaa.
(Tämä asenne on ainakin mun naapurustossa hyvin yleinen.)
Kun eikös nykyisin ole jo tarkat säädökset maitotiloilla ja lihantuotantotiloilla ettei navetoissa pyörisi ulkopuolisia, ei niitä kissojakaan, mahdollisten tautien takia?