Minustakin on aika outoa jos nelikymppinen asuu vuokralla.
jotka asuvat vuokralla. Ei kyse ole omaisuuden puutteesta, vaan siitä, että laittavat rahansa mieluummin johonkin muuhun kuin asumiseen.
Tekeekö vuokralla asuminen sinun mielestäsi ihmisestä jotenkin huonomman?
Kommentit (50)
Itse tunnen monta 40-70-vuotiasta vuokralla asujaa joilla on muita omistusasuntoja (joissa vuokralaiset), kesämökkiä, taulukokoelmia ym. omaisuutta joiden arvo todennäköisesti kasvaa vuosien varrella.
jotka haluaa vaikka opiskella korkeakoulututkintoa, valmistuvat vähän ennen 30 v . Kuulostaa kuin et itse olisi parhemmin kouluja käynyt vaan mennyt töihin heti peruskoulusta. Tämän maan ongelma on se, että täällä ei ole vaihtoehtoja tuossa asumisessa. Kaikilla pitäisi olla oma. Mietipä vähän kuka sen varallisuuden on kerännyt, jonka suomalaiset ovat vuosikymmeniä pistäneet asuntoihin pihistellen muusta kulutuksesta.
Olen aina asunut vuokralla koska eivät ole pienet tulot riittäneet lainan ottamiseen. Ja asuin myös monta vuotta ulkomailla joten ei tullut mieleenkään oman asunnon ostaminen.
Olen pankin kanssa tehnyt laskelmia minkälaisia kk-kuluja minulle tulisi jos ostaisin oman asunnon koska maksan vuokra-asunnostani yli 800 euroa kk. ssa ja se on yhdelle ihmiselle aika paljon. No kaikkien lainanhoitokulujen ja lyhennysten ja yhtiövastikkeiden kanssa summaksi tulee lähes 1000 euroa kk: ssa ja neliöitä tulisi puolet vähemmän eli alle 40 neliön asunto olisi.
Ei onnistuisi, sillä tarvitsen tilaa kun vanha äitini on osan viikkoa luonani hoidossa ja myös lastenlapset vierailevat usein. Eikä muutenkaan ole mitään tarvetta omistaa asuntoa, kaupunki jossa asun on hyvä vuokranantaja eikä ole vaaraa että menettäisin asuntoni. Kun naapuritkin ovat vielä niin mukavia ja talo on rauhallinen niin ei ole tarvetta muuttaa minnekään muualle.
Sitäpaitsi miksi ihmeessä ihmisen pitäisi mitään omistaa täällä maallisen vaelluksensa aikana. Itse ainakin olen iän myötä(44v) vähentänyt tavarapaljoutta ja kierrätän omiani ja ostan käytettyjä ja korjaan ja kunnostan.
Lainaahan tämä kaikki vaan on eikä mitään täältä mukaamme viedä kun päätepysäkillä ollaan. :)
ja nyt samasta asunnosta 535 euroa, talo on remontoitukin tässä välissä
tosi yleistä asua vuokralla. Harva asuu omistusasunnossa. Miksi pitää omistaa jotain? et sä sitä kämppää saa hautaan mukanas. Nautitaan elämästä kun täällä kerran ollaan ja matkustellaan , ostellaan jne.
Meillä asumiskulut uudessa 170m2 talossa on 1000e /kk (sis. lainanhoito, vakuutukset, vesi, sähkö,lämmitys, kiinteistövero)
Asutaan mukavasti ja omaisuus karttuu eikä mistään tarvitse tinkiä
tosi yleistä asua vuokralla. Harva asuu omistusasunnossa. Miksi pitää omistaa jotain? et sä sitä kämppää saa hautaan mukanas. Nautitaan elämästä kun täällä kerran ollaan ja matkustellaan , ostellaan jne.
on peräisin? Omistusasunnossa asuva ei muka nauti elämästä, ei matkustele, eikä ostele mitään. Siis perustele, miksi?
Ehkä tuo joka viittasi elämättömään elämään ja nautinnoista luopumiseen on yksi meistä jotka todellakin pienistä tuloistaan maksavat lainaa kovine korkoineen ja jostain muusta se on sitten pakko tinkiä. Kuten matkustelusta ja kalliista vaatteista. Itselläni on nykyiset nettotulot vain n. 1200 euroa kuukaudessa ja kun maksan lainanlyhennyksiä ja vastiketta niin eipä kamalasti mällätä käteen jäävällä summalla. Ja nyt kun korkojen nousu on lisännyt kuluja ja ruuan hinta on noussut ja matkalippujen hintoja aiotaan korottaa niin taitaa mennä meikäläinen leipäjonoon vaan jonottamaan jos tulee jotain yllätysmenoja. Kuten tuli keväällä kun hammas halkesi ja jouduttiin leikkaamaan.