Minustakin on aika outoa jos nelikymppinen asuu vuokralla.
jotka asuvat vuokralla. Ei kyse ole omaisuuden puutteesta, vaan siitä, että laittavat rahansa mieluummin johonkin muuhun kuin asumiseen.
Tekeekö vuokralla asuminen sinun mielestäsi ihmisestä jotenkin huonomman?
Kommentit (50)
Kun elää 10 vuotta sossuntuella niin velkaa kertyy helposti. Miksi 18-vuotiaalla pitäisi olla työkokemusta? Mun vanhemmat ei antaneet ainakaan lupaa mennä töihin alle 18v.
Mulla ei ole opintolainaa koska ammatti on hankittu työvoimakoulutuksena. Onneksi työhaastattelija ei kysynyt mitään aikaisemmista töistä eikä halunnut nähdä mitään todistuksia. En jaksa lähteä selittämään mun mielenterveysongelmia kellekään.
9
Jos tulee heikommat ajat, joutuu vaan luopumaan.
Ihmettele vaan. En kyllä tiedä kovinkaan montaa 30-v. jolla olisi muutakuin velkainen asunto. Opiskellessa menee helposti 5-6v, sitten onkin jo 24v...muutama vuosi töitä ja häät...raskaaksi ja kotihoidon tuelle...ei siinä omaisuutta ehsi kertymään sen ihmeemmin. Itselläni on elämässäni muitakin tavoitteita kuin taloudellisia. Raha ei ole minulle tärkeää, vain välttämätön paha :)
mutta olen alkanut säästämään jo 16 vuotiaana ensimmäisistä kesätyöpalkoista.
Olen tehnyt pienipalkkaista työtä ja silti minulla on aina jäänyt säästöön rahaa. Oma asunto ostettiin yhdessä mieheni kanssa, takaajia lainaan ei tarvittu, kun minulla oli niin hyvin rahaa säästössä.
Opintolainaa en ole ottanut, tein töitä opintojen ohella, kulutusluottoja en ole ottanut kun olen säästänyt rahat etukäteen ostoksiin, ainoa laina on asuntolaina.
Rahaa en minäkään voi sanoa palvovani, elämä on vain huomattavasti helpompaa kun osaa käyttää rahaa.
Meillä oli päällekkäin kahden asunnon lainat eikä pankki silti halunnut takaajia vaikka lainaa oli lähemmäs 300.000e, olin niin hyvin hoitanut raha-asiani että luottivat meihin. Pienistä tuloistani on aina mennyt rahastoihin hiukan kuukausittain.
Omat lapseni tulen myös opettamaan siihen, että töitä on tehtävä.
ja ilman meitä vuokralla asuvia ei asuntovelallisetkaan repis mistään sitä ylpeyttä ja ylemmyydentuntoa, me sen annamme. Ajakaa ohi ja räkäskää jos mielenne tekee.
Mut saako sitä mukaan täältä lähtiessään?
tulevaisuuden turvaamista. Rahaa tai omaisuutta ei mukaansa saa kun täältä on aika pois lähteä, mutta vanhuuden omaisuudella voi turvata.
Koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus mukanaan tuo ja siksi on hyvä varautua.
Pienituloisella luonteva omaisuuden kerryttäminen on omistusasunto, asumisesta on aina jotakin maksettava joten luontevaa on maksaa asumista itselle. Vanhuksena kun velattoman asunnon myy, maksaa sillä loppuelämän kulut eikä tarvitse eläkkeellä pelkästään kituuttaa.
Ennemmänkin säälittää tuttu vajaa kolmekymppinen pariskunta, joka otti isohkon asuntolainan, nainen on äitiyslomalla eikä työpaikasta tietoakaan, miehen palkalla kituuttavat ja köyhästi näyttävät elävän, auto on ikivanha, kaikkien vaatteet kirpparilta ja kaupasta ostetaan pelkkiä tarjoustuotteita mutta..onhan se asunto kuitenkin oma neljänkymmenen vuoden päästä ;)
ja omaisuuteni on tällä hetkellä + - nolla, kun sain juuri opintolainat kuitettua. Sain 24-vuotiaana ensimmäisen tutkintoni valmiiksi ja siitä lähtien työskentelin vain keväästä syksyyn Suomessa ja talviksi painoin maailmalle - Nepaliin, Indonesiaan, Intiaan, Brasiliaan jne. Elin maailmalla kesän aikana kertyneillä säästöillä ja keväisin palasin tyhjätaskuna Suomeen. Kolme vuotta sitten perustin perheen eikä säästöjä ole kertynyt äitiyslomalla ja kotihoidon tuella eläessä. Voisin hyvinkin omistaa asunnon tällä hetkellä jos olisin sovinnaisesti jäänyt Suomeen töihin ja joka kuukausi kiltisti laittanut siivun palkastani säästöön. Mutta minkäs teit, kun mieli teki maailmalle. Aikoja ulkomailla en vaihtaisi mistään hinnasta asuntoon. Kun ei ole tippaakaan turvallisuuden hakuinen ihminen, niin ei oikein mene nuo perustelut omistusasumisen ihanuudesta läpi...
meilläkin on vanha auto, kun auto on huono sijoitus ja toisekseen eipähän tarvitse pelätä että joku naarmuttaa autoa marketin pihassa.
Vaatteet ostetaan kirpparilta, koska miksi ostaa täydellä hinnalla kaupasta kun kirpparilta löytää halvalla hyviä vaatteita ja ruuat ostan alennuksella, miksi turhaa maksaa kallista hintaa kun halvemmallakin saa terveellistä ruokaa. Toisille nuo asiat on arvokysymyksiä ja toimisivat samoin vaikka tilillä olisi miljoonia.
Minä elän tässä ja nyt ja hoidan lapseni mahdollisimman hyvin.Olen niitä hölmöjä, jotka eivät säästä vanhuudenvaralle. Niin monta nuorta on lähipiiristä kuollut kesken kaiken, lapset kyllä pärjäävät ilman perintöjäkin.
Olin lasten kanssa kotona kunnes täyttivät 3 ja vaikka asuntoa en omista enkä juuri mitään muutakaan niin uskon et lapseni ovat tyytyväisiä ja onnellisia. Tuttavapiirissä on isä joka tekee rahaa lapsille mutta koskaan ei juurikaan leiki niiden kanssa nyt vaan kokajan paahtaa täysillä tukka putkella. Meillä on monia tapoja elää ja minä en vanhuuttani sure, uskon et nälkäkuolemaa en kohtaa vaikken nyt siihen niin panostakkaan. Töissä käyn ja eläkettä saa joskus jonkun verran, ehkä.
ja asun vuokralla. So? Asuin pitkään Ruotsissa ja siellä erilaiset vuokra-aasuntosysteemit ovat ihan OK, kukaan ei iihmettele.
Miksi pitäisi tehdä velkaa, kun halvemmalla asun vuokralla (74.5 neliötä ja vuokra 550). Tolla rahalla ei kummostakaan lainaa lyhennellä. ja kun lapset muuttaa pois, on helppoa muuttaa pienempään asuntoon. Eikä sitten joskus tarvitse tapella asunnosta saatavasta perinnöstä! Lasten siis....
Meillä on juuri tuo 74,5 m2 kerrostalo kolmio. lainanlyhennys ja korot on 320 EUR/kk ja yhtiövastike 180 EUR/kk, yhteensä siis 500 EUR/kk. Asunto onkin sitten oma 20 vuoden kuluttua, jolloin itse maksat vuokraa vastaavasta kolmiosta 1200 EUR/kk (siis 20 vuoden kuluttua). Toki olemme tehneet 20 kEUR remontin vielä lisäksi, mutta asunto tuntuukin tosi kivalta. Matkaa keskustaankaan ei ole kuin 2,5 km joten kaikki palvelut on liki.
Pääkaupunkiseudulla hinnat vähän eri luokkaa eikä 550€ todellakaan riitä lainanlyhennykseen! Missä Melba?
Ei kaikki halua lainariippaa vedettäväksi ja maksaa korkoa vielä siitä. Asian muutta vallan, jos keksitään, miten tuon kämpän + muun mammonan saa mukaansa kun kuolee. Sitten voitais harkita. Ehkä.
tässä toinen kummajainen. omistusasunto edelleen hommaamatta ja lapset jo lähes kotoa lähdössä...siis siitä vuokrakämpästä, jota kodiksi kutsumme. Ei tämä elämä ole niin yksiselitteistä eikä määre tälle elämälle olla asumismuoto.
Aivan totta, pääkaupunkiseudulla ei tuolla 550 EUR/kk saa mitään.
Valkeakoskella toki aivan uudet asunnot ovat yli 2000 EUR/m2 (tontit ovat halpoja), mutta hyvin hoidettuja kerrostaloja saa edelleen 700-1000 EUR/m2 hintaan valita itselleen sopivan. Meidänkin taloyhtiössä on remonttia tehty reippaasti, vaikka kallein, eli putkiremontti on tekemättä. Eikä sitä tietenkään tarvitse tehdä, koska ei ole mitään tarvetta....toistaiseksi. Toki vuoden -76 rakennus tarkoittaa, että se tehdään lähivuosikymmeninä.
Asunto on vieläpä ostettu 110 prosenttisesti lainarahalla muutamia vuosia sitten, eli remonttikustannukset on osittain tuossa lainan lyhennyksessä mukana. Loput kustannukset saikin melkein kotitalousvähennykseen........
Tervetuloa asuntomessuille ensi vuonna 2009.
Tulipa vielä huomattua sekin tosiasia, että Etelä-Pirkanmaan ja pääkaupunkiseudun palkkatasokin on yllättävän lähellä toisiaan. Tämä toki on varmasti alakohtainen ja tapauskohtainen, mutta sitäkin on tullut vertailtua ihan tosimielellä.
Ps. Melba on tuntematon käsite ? (kiitos ja anteeksi tyhmyyteni)
Ei saa olla niin itsekäs ja ahne, että ajattelee vain itseään.
Ei kaikki halua lainariippaa vedettäväksi ja maksaa korkoa vielä siitä. Asian muutta vallan, jos keksitään, miten tuon kämpän + muun mammonan saa mukaansa kun kuolee. Sitten voitais harkita. Ehkä.
niin voisi mieli muuttua.
Suuret ikäluokat jäävät nyt eläkkeelle, kun meidän aikamme on siirtyä eläkkeelle ei olekkaan eläkkeiden maksajia enää. Ihmiset elää pidempään ja sitä myöten sairaudetkin lisääntyy ja Suomi menee kohti amerikkalaista mallia vain rikkailla on varaa sairastaa.
Jos et saa kunnon eläkettä eikä sinulla ole säästöjä niin miten maksat lääkkeet, hoidot, vuokrat yms.? Jos elät eläkkeelle jäämisen jälkeen vielä 20-30 vuotta on se pitkä aika kituuttaa.
Jos olet ostanut aikanaan asunnon on se velaton vanhuuspäivinä, myyt sen ja niillä rahoilla elät ihan mukavasti eläkepäiväsi, etenkin jos olet pitänyt asunnon kunnossa.
Itse rakensimme keskisuuren kaupungin keskustan läheisyyteen ja meillä on iso tontti, tälle tontille mahtuisi 10 omakotitaloa, tämä tontti nousee arvoon arvaamattomaan tulevaisuudessa.
Jos sitä, niin se on minusta ihan ok, olet sijoittanut tulevaisuuteen opiskelemalla, mutta jos kulutuskuottoja tms. niin en ymmärrä.
Onko siis kyse ihan ekasta työpaikasta? Etkö ikinä ole ollut missään töissä? Jos minulle tulee työnhakija joka on 18v eikä ole yhtään minkäänlaista työkokemusta, niin todenäköisesti en palkkaisi.
Minusta hyviä etappeja arvioida omaa elämää on 30v, 35v, 40v...
Jotain pitää aina olla saavutettuna.