Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen alhainen syntyvyys - miesnäkökulmaa kaivataan!

Vierailija
21.11.2018 |

Tuntuu, että nyt kun mediassa puhutaan paljon alhaisesta syntyvyydestä ja pelotellaan sillä, niin naisia syyllistetään joka paikassa ihan kohtuuttomasti. Artikkeleista jää helposti kuva, etteivät koulutetut naiset kaipaa elämäänsä lapsia ja lykkäävät niiden hankintaa kunnes on monen kohdalla jo myöhäistä.

Musta kuitenkin tuntuu, että monissa parisuhteissa mies on se, joka sitä lapsenhankintaa haluaa lykätä. Ainakin omalla kohdalla ja monien kavereidenkin kanssa on näin: katsotaan vähän myöhemmin, ei vielä, työ täytyy olla ensin pisteessä X, pitää olla X määrä rahaa, tai auto, tai talo...tuntuu, että noita syitä olla hankkimatta lapsia löytyy loputtomiin! Haluisinkin siis kuulla, mistä se lapsettomuus parisuhteessa olevien miesten kohdalla johtuu? Halutaanko että kaikki olisi ns. valmista ennen vauvaa, ollaanko suhteessa väärään ihmiseen, onko omat harrastukset ja kaverit vielä tärkeämpiä, pelottaako oman elämän menetys, oma isyys tai onko huonoja lapsuusmuistoja? Painaako taloudelliset vai tunnesyyt enemmän? Eikö vaan haluta lapsia muttei kehdata sitä vauvakuumeilevalle kumppanille sanoa? Keskustelua, kiitos!

Kommentit (6577)

Vierailija
1541/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin nimenomaan mies haluaa lykätä lasten saamista sillä mystisellä viidellä vuodella. Jos olisin saman ikäinen kuin hän, ei todellakaan olisi vuosia aikaa odotella.

Meillä molemmilla on vakituinen työ ja itse opiskelen työn ohella uutta ammattia. Asutaan omistusasunnossa ja ollaan muuttamassa isompaan, kunhan löydetään sopiva. Periaatteessa kaikki on siis "valmista"

Onneksi tässä on iän puolesta aikaa odotella. Kierukka pitäisi vaihtaa 2 vuoden päästä ja itse näkisin siinä hyvän välin alkaa yrittämään lasta. Endometrioosi voi kuitenkin vaikeuttaa asiaa huomattavasti, joten toivottavasti mieskin olisi tuolloin valmis. Ikinä ei tiedä tärppääkö heti vaiko vasta vuosien hoitojen ja yrityksen jälkeen

Eikö sinulla ole asiaan mitään sananvaltaa? 7 t.M66

Vierailija
1542/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin nimenomaan mies haluaa lykätä lasten saamista sillä mystisellä viidellä vuodella. Jos olisin saman ikäinen kuin hän, ei todellakaan olisi vuosia aikaa odotella.

Meillä molemmilla on vakituinen työ ja itse opiskelen työn ohella uutta ammattia. Asutaan omistusasunnossa ja ollaan muuttamassa isompaan, kunhan löydetään sopiva. Periaatteessa kaikki on siis "valmista"

Onneksi tässä on iän puolesta aikaa odotella. Kierukka pitäisi vaihtaa 2 vuoden päästä ja itse näkisin siinä hyvän välin alkaa yrittämään lasta. Endometrioosi voi kuitenkin vaikeuttaa asiaa huomattavasti, joten toivottavasti mieskin olisi tuolloin valmis. Ikinä ei tiedä tärppääkö heti vaiko vasta vuosien hoitojen ja yrityksen jälkeen

Hoidot pitäisi kieltää jos ei ole aloittanut ajoissa yrittämistä.

Ikää tällä hetkellä 20 vuotta, joten ajoissa ehtii aloittamaan vaikka hetken odottelisikin. Puoliso on 30v, joten jos oltaisiin saman ikäisiä ei aikaa hirveästi olisi. Taitaisi aika paljon paheksumista tulla, jos tässä iässä olisin jo pari mukulaa pyöräyttänyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole asiaan mitään sananvaltaa? 7 t.M66

Yhtä paljon minun sanani painaa kuin hänen. Ei toista voi pakottaa lisääntymään. Ja niinkuin äskön kommentoin olen vasta 20, joten hyvin malttaa hetken odottaa.

Vierailija
1544/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo on hirveän ylikansoitettu, eli jokainen tekemättä jätetty lapsi on ilmastoteko. Lisää ihmisiä Suomeen saadaan esim. afrikasta ja lähi-idästä jos täältä käy kantikset vähiin. Lasten hankkiminen on tässä tilanteessa murhaamiseen verrattava, kuvottavan moraaliton teko.

Vierailija
1545/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus on kyllä molempien pariskunnan osapuolten harteilla ja päätös tehdään yhdessä.

Itse olemme asiasta keskustelleet, ja emme vielä lopullista päätöstä tehneet. Ollaan vielä sen verran nuoria, että ei ole varmaa voimistuuko lapsen hankkimisvietti vanhemmiten vai miten käy... kummallakaan ei ole lapsne hankkimista vastaan sanottavana paljoa, kuten ei myöskään puollettavana.

Syitä tosin vastaan ja puoltavaan mielipiteeseen lasta/lapsia koskien on monia. Ilmasto, vapaus, vaiva, aika, stressi, kiire, elämänlaatu, elämän mahdollisuudet..

Alkup. postaukseen vastaan, ertä miehillä aivan yhtä suuri vastuu nykyajan lapsettomuudesta kuin Naisillakin. Se on ja pitäisi olla parisuhteessa molempien yhteinen päätös. Jos ei ole niin sitten on kyllä väärän henkilön kanssa parisuhteessa.

Vierailija
1546/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sen yleensä nainen päättää, että haluaako äidiksi vai ei? Meillä esikoinen syntyi kun vaimo oli 23 ja itse olin 27. Kummallakin oli opiskelut ohi ja vakituinen työpaikka. Kolme vuuotta esikoisen syntymästä alettiin yrittämään toista. Nyt lapset ovat jo isoja, yhteenlaskettu ikä yli 30 joten meidän urakkamme alkaa olla taputeltu. Mutta tuohon itse kysymykseen liittyen niin uskoisin että työsuhteen vakiintumattomuus ei ainakaan helpota suunnitelmia lasten hankkimiseksi. Ja nykyään niitä pätkätöitä on vaan paljon enemmän kuin ennen.

Vierailija
1547/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sen yleensä nainen päättää, että haluaako äidiksi vai ei? Meillä esikoinen syntyi kun vaimo oli 23 ja itse olin 27. Kummallakin oli opiskelut ohi ja vakituinen työpaikka. Kolme vuuotta esikoisen syntymästä alettiin yrittämään toista. Nyt lapset ovat jo isoja, yhteenlaskettu ikä yli 30 joten meidän urakkamme alkaa olla taputeltu. Mutta tuohon itse kysymykseen liittyen niin uskoisin että työsuhteen vakiintumattomuus ei ainakaan helpota suunnitelmia lasten hankkimiseksi. Ja nykyään niitä pätkätöitä on vaan paljon enemmän kuin ennen.

Ei se pelkkä naisen päätös auta, siihen tarvitaan myös miehen halu tulla isäksi. Miehet nyt tuntuvat vetkuttelevan lapsenhankintaa vaikka vaimo kertoo, että hänellä ikä tulee kohta vastaan.

Vierailija
1548/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se oli aikoinaan vapauden menetyksen pelkoa. Alettiin seurustella kun mies oli 20 v., ja vielä 8 vuotta myöhemmin hänellä oli sama levy päällä, että mukaviahan ne lapset on, mutta... Kun itse täytin 30 v., laitoin miehen tiukille; mikä on syy, ettei hän ole valmis isäksi, vaikka pitää lapsista. Sieltä paljastui kaivelun jälkeen, että miestä pelottaa elinikäinen vastuu lapsestaan. Entäs jos rahat ei riitä, jos tulee työttömyys, entäs jos syntyy vammainen lapsi ja oma osaaminen ja voimat ei riitä sen kanssa jne. Lisäksi häntä pelotti, ettei voi tehdä omia päätöksiään, esim. matkustella minun kanssa kahdestaan äkkilähdöllä lomalla tai irtisanoutua työpaikasta, kun on lasten elatuksesta vastuussa.

Näitä pelkoja me sitten pureskeltiin. Minä selitin, että fysiologisesti minulla on niin rajallinen aika tulla äidiksi, ettei sitä voi paljon lykätä. Parin vuoden kuluttua syntyi esikoinen, joka on nyt jo 10v. Ja nuorempi on 6 v. Äkkilähdöllä ei ole käyty matkoilla, eikä syntynyt vammaisia lapsia, ei ole myöskään työttömyys vielä syönyt perheen elantoa. Kaikkeen ei voi varautua, mutta kokonaisuutena hyvin on mennyt.

Vierailija
1549/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin mun mieheltä, että miksi hän ei oo halunnut lapsia, niin vastaus oli, ettei pidä lapsista.

Sanoi kyllä, että ois tehnyt mun kanssa lapsen, jos olisin halunnut ja rakastanut sitä lasta.

Mä taas assu-piirteisenä häiriinnyn lapsista ihan kamalasti ja oon aivan liian tunnemaailmaltani, että äitiys onnistuisi multa lapselle oikealla tavalla. En koe oloani luontevaksi lasten kanssa. Eikä mulla oo minkäänlaista äitiviettiä. Joten ei lapsia minulle!

Joten voisin tästä keskusteluketjusta ja miehen puheista päätellä, että miehet on aikaisemmin suurimmalta osin vaan suostuneet naisen haluun tai sitten ihan huijattu siihen. Assuna jotenkin täysin käsittämätön ajatus mulle. Nykyään naisen arvoa, kun ei mitata äitiyden kautta, niin ei oo mitään tarvetta painostaa miestä tekemään niitä lapsia

Vierailija
1550/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mä mitään tiedän... kirjoitti:

Kysyin mun mieheltä, että miksi hän ei oo halunnut lapsia, niin vastaus oli, ettei pidä lapsista.

Sanoi kyllä, että ois tehnyt mun kanssa lapsen, jos olisin halunnut ja rakastanut sitä lasta.

Mä taas assu-piirteisenä häiriinnyn lapsista ihan kamalasti ja oon aivan liian tunnemaailmaltani, että äitiys onnistuisi multa lapselle oikealla tavalla. En koe oloani luontevaksi lasten kanssa. Eikä mulla oo minkäänlaista äitiviettiä. Joten ei lapsia minulle!

Joten voisin tästä keskusteluketjusta ja miehen puheista päätellä, että miehet on aikaisemmin suurimmalta osin vaan suostuneet naisen haluun tai sitten ihan huijattu siihen. Assuna jotenkin täysin käsittämätön ajatus mulle. Nykyään naisen arvoa, kun ei mitata äitiyden kautta, niin ei oo mitään tarvetta painostaa miestä tekemään niitä lapsia

Tuskin nainen , joka haluaa lapsen, ajattelee asiaa niin, että hänen arvonsa mitataan äityiden kautta. Ei ainakaan minulla edes käynyt mielessä moinen.

Ja ei se aina ole niin, että mies taipuu naisen tahtoon tehdä lapsi. Tuskin ollaan ainoa pari maailmassa, jossa nimenomaan mies halusi lasta. 

Oli jo menettänyt toivonsa tulla koskaan isäksi, kun sitten 40vuotiaana toiveensa toteutui.

Lapsi oli minulle vahinko, miehelle toiveen täyttymys, mutta pakko myötää, että  parasta kuitenkin, mitä elämässäni on ikinä tapahtunut.

Vierailija
1551/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsäännölliset työajat ja työpäivät vaikuttaa paljon tähän ja se harmittaa. Perhe-elämä ei todellakaan toimi jos ei koskaan teidä varmuudella milloin koko perhe voi viettää aikaa yhdessä..

Vierailija
1552/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa paljon yleistyksiä tällä palstalla. Meitä on moneen: jotkut naiset eivät halua lapsia, jotkut miehet haluaa. Jotkut naiset eivät ole kelvollisia vanhemmiksi, jotkut miehet ovat. Joskus menee parisuhde vituiksi, joskus ei. Ja kaikki toistepäin.

Yritetään olla katsomatta jokaista tilannetta/ihmistä omien kokemusten kautta.  Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, ja toivottavasti jos niitä lapsia tehdään, lapsi ei ole se joka joutuu kärsimään huonosta vanhemmuudesta.

1553/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä mä mitään tiedän... kirjoitti:

Tuskin nainen , joka haluaa lapsen, ajattelee asiaa niin, että hänen arvonsa mitataan äityiden kautta. Ei ainakaan minulla edes käynyt mielessä moinen.

Ja ei se aina ole niin, että mies taipuu naisen tahtoon tehdä lapsi. Tuskin ollaan ainoa pari maailmassa, jossa nimenomaan mies halusi lasta. 

Oli jo menettänyt toivonsa tulla koskaan isäksi, kun sitten 40vuotiaana toiveensa toteutui.

Lapsi oli minulle vahinko, miehelle toiveen täyttymys, mutta pakko myötää, että  parasta kuitenkin, mitä elämässäni on ikinä tapahtunut.

Totta kai on poikkeuksia ja mutta aiemmin naisen arvo on hyvinkin mitattavissa äitiyden kautta.

Joka ikisissä perhejuhlissa Martta-täti kiersi kaikki lisääntymisikäiset parisuhteessa olevat naiset läpi ja kuulusteli, että minkälainen lisääntymisaikataulu on suunnitelmissa. Seuraavalla kierroksella sitten kiersi naimattomat naiset, että eikös sitä sopivaa sulhoa löydy, kun ne munasolut alkaa jo menemään vanhaksi ja juorut alkaa tommosesta vanhastapiiasta kohta kulkemaan.

Nykyään sen tietää jo Marttakin, ettei oo soveliasta kysellä tommosia. Ei enää kukaan huohota niskaan, eikä valtamedia maalaa täydellisestä äidistä kuvaa. Lisääntyminen päin vastoin heikentää naisen asemaa työelämässä, koska se on aina naisen työnantaja, jolle ne kulut pääosin lankeaa ja äiti miltei aina on se, joka jää lapsen kanssa kotiin ja on pois töistä, kun lapsi sairastuu yms.

Vierailija
1554/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evoluutio kyllä hoitaa pois lisääntymishaluttomat

Implikaatio, että lisääntymättömät ihmiset ovat huonompia geneettisesti, on täysin paikkansa pitämätön ja tyhmä väite. Sille ei löydy mitään faktuaalisia todisteita, vaan on lähinnä lisääntymishaluisten omassa egoistisessa ja narsistisessa päässä syntynyt ajatus ihmisistä, joita he vihaavat koska he poikkeavat massasta. Lopeta niiden subjektiivisen mielipiteiden tyrkyttäminen yleisenä totuutena, kun sitä se ei ole. Moni ei-kelvollinen ihminen lisääntyy, se on ikävä totuus ja asia jonka pystyy havaitsemaan empiirisillä todisteilla asiasta. Moni esimerkiksi mentaalitapaus, jolla on päihdeongelmia, lisääntyy vaikka kapasiteettia vanhemmaksi ei ole ollenkaan.

Vierailija
1555/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus on kyllä molempien pariskunnan osapuolten harteilla ja päätös tehdään yhdessä.

Eihän. Jos toinen ei halua lapsia, sitten lapsia ei yhdessä hankita. Oma keho, oma päätös.

Vierailija
1556/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret naiset on sekaisin kuin pelikaanit, ei heissä ole äitiainesta joiden kanssa lapsia haluaisi tehdä.
Lapsen kannalta kaikken parhain ratkaisu olisi tehdä lapsia jonkun tervejärkisen keski-iän ylittäneitten kanssa.

Tästä minä haluaisin kuulla lisää. Miten tuo onnistuu käytännössä?

No jos et tuohon ikään ole vielä siitä päässyt selville, niin voin kertoa miten se tapahtuu :

Molemmat ottaa vaatteet pois, voi kyllä olla ottamattakin, sitten odotetaan että miehellä sarvi jäykistyy, sen jälkeen laitetaan naaras selälleen ja avataan siltä haarat, sitten telakoidutaan sisäkkäin ja aletaan nylkyttämään. Siitä tulee kyllä tieto milloin sen voi lopettaa. Siinäpä se on pulla sitten uunissa, otetaan pois n. 9 kk myöhemmin. Ei ole sen vaikeampaa.

Vierailija
1557/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua lasta koska ne vie kaikki rahat. Toinen on, että muija lihoaa muodottomaksi

Lapset on riesa. Siksi tein vasektomian.

Kiitos ja kunnia, että päädyit vasektomiaan !

Lapsi todellakin vie rahat ja jos ei siihen ole valmis, ei lasta kannata hankkia.

Ja jos vaimosi on sinulle muija ja hänen lihomisensa muodottomaksi (kestää noin 6kk) pilaa elämäsi olet todellakin lapsettomuuden ansainnut.

Voi kun muutkin tälläiset miehet, jotka eivät halua elättää jälkeläistään ymmärtäisivät teettää itselleen vasektomian. 

Kiitos vielä kerran hyvästä päätöksestä. Maailma ja naiset kiittää

Todella monen naisen keho kärsii peruuttamatonta vahinkoa raskauden ja synnytyksen myötä. Emätin jää törrölleen, vastanahka roikkuu, kilot jäävät, lantio levenee, tissit lapastuvat, tyyli jää homssuiseksi...

Miksi kukaan mies haluaisi nähdä kumppanissaan tällaisen muutoksen jopa alle 30-vuotiaana?

Varmaan aika monikin mies, koska kyllä niitä lapsia vain syntyy vielä nykyäänkin ja osa ihan nuorille pareille. Ja huom, molempien yhteisestä halusta saada lapsi. Kaikille miehille ei se "törröllään"? oleva emätin ei ole maailman loppu ;)

Syntyvyys on Suomessa romahtanut, jos et ole huomannut.

Vierailija
1558/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi muisto menneiltä vuosilta, jonka aina siis muistan.  Yksi yleisönosaston kirjoitus 70-luvulta.  En siis ole enää eilisen teeren tyttöjä.

Tämän muistan aina.  Mies kirjoitti, ilmeisen tosissaan, siitä, kuinka itsekkäitä nuoret naiset ovat nykyaikana.  Siis silloin 70-luvulla.  Naisen tehtävähän maailmassa on synnyttää ja miehen tehtävä on siittää.

Hän, siis se mies, oli tullut siihen tulokseen, että tämä asia pitäisi lailla säätää ja jotenkin vielä siten, että jokainen mies Suomessa velvoitettaisiin (huom. "velvoitettaisiin") saattamaan tietty määrä naisia raskaaksi.  

Kas kun tilanne oli miehen mielestä se, että nuoret naiset kulkevat kohtu tyhjinä, vaikka niissä jokaisessa pitäisi koko ajan olla uusi elämä sykkimässä.  Eihän ole olemassa ylevämpää tehtävää naiselle, kuin synnyttää uutta elämää.  

Jokaisen miehen ja jokaisen naisen pitäisi siis olla mukana tässä asiassa.  Koska läheskään kaikista yhdynnöistä ei seuraa raskautta, on miesten siitettävä useita kertoja useita naisia ja niin edespäin.

Kyseessä luultavasti vanhempi mies, joka ei mielestään ollut saanut elämässään nuorilta naisilta sitä, mitä kaipasi, eli paljon tai edes yleensä seksiä.  Niinpä hän kehitteli tällaisen hienon teorian, millä lailla uhkaava lapsiluvun pieneneminen saataisiin hoidetuksi.  Onhan niitä siitoskykyisiä miehiä (kuten hän itse), mutta vika on itsekkäissä nuorissa naisissa, jotka kulkevat mieluummin kohdut tyhjinä.  

Olisi pitänyt leikata talteen tämä hengentuotos.  

Olkoon tämä tässä ketjussa vaikka ns. kevennyksenä.  Ei siitä muuhunkaan ole.  Eikä ollut silloinkaan, kun ei ottanut valtio onkeensa.

Peräkammarin pojalla oli testosteronitasot korkeella :D  

Vierailija
1559/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä olla hankkimatta lapsia. Kyllä isänmaallisuutta ja perinteitä pitäis sen verran vaalia, että hankkii lapsia.

Vierailija
1560/6577 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

abortti pitäisi kieltää koska se on lapsenmurha. Niin Suomeen syntyisi enemmän lapsia jos heidän annettaisiin syntyä

Ei ole eikä syntyisi. Abortteja tehtäisiin vähintään yhtä paljon vaikka abortti olisi kielletty. Se vain että ne olisivat turvattomia ja aiheuttaisivat monen tytön ja naisen vammautumisen ja monta naisen kuolemaa vuosittain eli silloin väkiluku vain vähenisi.

Maltalla abortti on kielletty ja maassa syntyvyys on 1.3 lasta per nainen. Suomessa 1 49.

Jokaisella naisella on aina oikeus päättää siitä tekeekö lapsia vai ei ja jos niin kuinka monta ja milloin ja kenen kan⁸⁸ssa. Lapsen tekeminen on ihmiselämän henkilökohtaisin asia johon ei kenelläkåän muulla ole mitään sanomista eikä lapsia tehdä yhteiskuntaa varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän