Miten rauhoitutte yllättävästä ahdistuksesta?
Mitä teette, jos teille iskee ahdistus, hyperventilaatio, itkukohtaus tai kuulette vaikka ikäviä uutisia? Onko teillä jotain pikakeinoa kuten hengityksen säätely, jolla pääsette yli pahimmasta olosta?
Kommentit (23)
Minulla auttaa koiran kans lenkille lähtö:) varsinkin jos heittää pitkän lenkin...
Yleensä mulla paniikkikohtaus iskee illalla, kun pitäis alkaa nukkumaan\ olen jo nukahtanut ja herään siihen. Mulla auttaa, kun hoen itselleni: ei mitään hätää, tää on vaan paniikkikohtaus, ei mitään hätää, ei mitään hätää... Hengitys nenänkautta sisään ja suunkautta ulos. Myös kämmenellä silittäminen esim. Miehen jalkakarvoja auttaa :D tulee olo, että oon konkreettisesti paikalla. Kyljellä makaaminen ja mies ihan selkään kiinni ja halaa ympäriltä... Tämmösiä keinoja mulla.
Teehän työssäni lähes päivittäin erilaisia mielikuva-, läsnäolo- ja kehollisua tunneharjoituksia asiakkaiden kanssa, joten löytyy noita jonkinlainen valikoima. Paniikkiin toimii parhaiten hengitys (tarvittaessa mantralla "tämäkin - menee ohi"), ahdistukseen pari vaihtoehtoista mielikuvaharjoitusta (esim. oivamieli.fi sivustolta kannattaa kurkistaa jos kiinnostaa) ja suuttumuksen/ärtymykseen toimii lihasten (jännitys-)rentoutus (rinta auki, olat korviin ja alas, kädet nyrkkiin ja auki, tietoinen leuan rentoutus).