Voinko saada vapautuksen lukion liikunnasta
Vedoten mielenterveysongelmiin? Tulevat tunnit ahdistavat ajatuksenakin jo niin paljon että haluaisin oikeasti kuolla.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän pyörätuolipotilas? Joutuuko hänkin liikuntatunnille?
Kyllä joutuu. Opettaja sitten vain ehdottaa hänelle sellaista liikuntaa, johon liikuntavamma ei ole este (ratakelaus, uinti, keilaaminen jne).
Maksaako koulu nuo harrastukset? Ei kouluissa tuollaisia mahdollisuuksia ole. Yksi liikuntasali ja ne on käytössä samaan aikaan. Ulkonakin voi tietty mutta kelitkin sen voi estää.
Ei maksa. Ei maksa keilaamista eikä uimassa käyntiä muillekaan lukiolaisille, vaikka niitäkin liikuntatunneilla tehdään. Lukio ei ole maksutonta kuten perusopetus.
Vierailija kirjoitti:
En saanut vapautusta, mutta helpotusta. En käynyt koulun liikuntatunneilla, mutta pidin semmosta päiväkirjaa, jossa oli joka toinen merkintä jostain liikuntamuodosta. Aina kun kävin kuntosalilla, otin kuvan peilin kautta laitteessa.
Hauskinta oli se, etten oikeasti tehnyt mitään liikuntaan liittyvään. Olin tuossa vaiheessa pahimmassa masennuskaudessani, syömishäiriö oli läsnä (parantelin itseäni samalla, joten en todellakaan halunnut liikkua, koskase olisi vain sekoittanut koko kuviota). Jo ala- sekä yläkoulu liikunta oli ihan jostain syvältä, etten enää ikinä halunnut kokea sitä.
Lukioni liikunnanopettaja ei ottanut kuuleviin korviinsa syömishäiriötäni tai muitakaan mt-ongelmia, vaikka kaikki lääkärintodistuksetkin vein. Sain sitten molemmista kursseista 7, joka oli enemmän kuin edes luulin.
42 jatkaa...
Kun toinen vanhemmistani kävi kuntosalilla/ryhmäliikunnassa, menin hänen mukaansa vain ottamaan oikeasti sen kuvan peilin kautta ja lähdin samointein kotiin.
Minä sain suorittaa lukion liikunnat itsenäisesti. Syynä juurikin mielenterveysongelmat (vaikea paniikkihäiriö ja ahdistus). Ensimmäistä kurssia yritin. En vaan pystynyt käydä niillä tunneilla. Yläasteella olin kiusattu eikä tilanne lukiossa ollut paljon parempi. Korvasin myös esitelmät kirjallisena työnä.
Suosittelen puhumaan opettajalle tai kuraattorille. Kyllä asiat järjestyvät. Omasta lukiostani on jo aikaa, mutta silloin päättötodistuksessa taisi olla vain suoritusmerkintä, ei numeroa. Jos ei onnistu, niin lintsaa pahimmat tunnit tai kysy, jos voisit korvata jotain ryhmälajeja itsenäisesti. Olen varma, että asia järjestyy. Kenenkään koulun käymisen ei tarvitse olla ylitsepääsemättömän ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei nettilukiossa ole liikuntakursseja. Eikös siitä saa perjaatteessa samat paperit.
Miten olisi e-Sports-kurssit? Onnistuisi myös netin kautta.
On kyllä taas ilkeitä kommentteja, en ihmettele yhtään kun nuoret voi pahoin. Yksi kysyy apua ja saa vain kuraa niskaansa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä taas ilkeitä kommentteja, en ihmettele yhtään kun nuoret voi pahoin. Yksi kysyy apua ja saa vain kuraa niskaansa.
Samaa ihmettelin! Ap:lla selvästi takana asiaan vaikuttavia kokemuksia ja täällä osa vaan lyttää. Huoh en ihmettele kun yhä harvempi edes puhuu ongelmistaan nykypäivänä kun paskaa saa niskaan jo anonyyminä.
Aloittaja, joskus pitää vaan näyrtyä tekemään sellaista, mitä ei halua tehdä. Tämä on sellainen tilanne, joko tappelet vastaan ja kärsit itse seuraukset tai joustat. Asperger tekee sen, että sinun on vaikea joustaa, kuvaamasi psyykkiset syyt tai asperger ei tee sitä että saisit helpotuksia lukioon, se kun on vapaaehtoinen eikö kenenkään ole pakko sitä suorittaa.
Jos haluat päättötodistukset päivälukiosta sinun on joustettava. Ihan niin kuin työelämässäkin sinun on joustettava eikö työelämä jousta sinun mukaasi. Ihan sama kuinka kauheaa sinulla on ollut, aikuisten maailma ei jousta. Sinä itse päätät, mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, joskus pitää vaan näyrtyä tekemään sellaista, mitä ei halua tehdä. Tämä on sellainen tilanne, joko tappelet vastaan ja kärsit itse seuraukset tai joustat. Asperger tekee sen, että sinun on vaikea joustaa, kuvaamasi psyykkiset syyt tai asperger ei tee sitä että saisit helpotuksia lukioon, se kun on vapaaehtoinen eikö kenenkään ole pakko sitä suorittaa.
Jos haluat päättötodistukset päivälukiosta sinun on joustettava. Ihan niin kuin työelämässäkin sinun on joustettava eikö työelämä jousta sinun mukaasi. Ihan sama kuinka kauheaa sinulla on ollut, aikuisten maailma ei jousta. Sinä itse päätät, mitä haluat.
Kiva kun yleistät, minulla ei ole aspergeria. Ja elämässä ei tarvi kuin kuolla.
Ap29
Saa sitä vapautuksen vaikka koko lukiosta. Sehän on täysin vapaaehtoinen koulu.
Käy keskustelemassa koulupsykologin kanssa. Psykologille on päästävä seitsemän päivän kuluessa. (Sanoit aiemmin, ettei kuraattorille ole aikoja viikkoihin.) Jotain kautta apua saa.
Kestätkö muuta opetusta, muttet liikuntaa?
Tässä vaihtoehtoja: 1) Jätä liikunnan kurssi(t) nyt välistä, hanki apua ja käy kurssi kun voit paremmin. 2) Kerro opettajallesi asiasta ja pyydä apua (tuskin saat apua jos et tuo tarvetta ilmi).
Mitä muuten nämä ehdotukset liikunnan kurssin korvaamisesta esim. kävelyllä on? Sama kuin kysyisi voiko lukion matikan kurssin korvata luettelemalla lukuja. :D Liikunnan oppiaineen tarkoitus ei ole että heilu/hikoile x määrä tunteja, sielläkin on tavoitteet. Nämä voivat olla esimerkiksi välineen käsittelyä tai strategisten valintojen tekemistä pelissä. Voit googlata oman opetussuunnitelmasi tai tarkistaa kurssitavoitteet. Sieltä voit saada vinkkejä osaamisesi demonstrointiin/suorittamiseen, jos pyrit saamaan suorituksen eri tavalla kuin kontaktiopetuksella. Tsemppiä.
En saanut vapautusta, mutta helpotusta. En käynyt koulun liikuntatunneilla, mutta pidin semmosta päiväkirjaa, jossa oli joka toinen merkintä jostain liikuntamuodosta. Aina kun kävin kuntosalilla, otin kuvan peilin kautta laitteessa.
Hauskinta oli se, etten oikeasti tehnyt mitään liikuntaan liittyvään. Olin tuossa vaiheessa pahimmassa masennuskaudessani, syömishäiriö oli läsnä (parantelin itseäni samalla, joten en todellakaan halunnut liikkua, koskase olisi vain sekoittanut koko kuviota). Jo ala- sekä yläkoulu liikunta oli ihan jostain syvältä, etten enää ikinä halunnut kokea sitä.
Lukioni liikunnanopettaja ei ottanut kuuleviin korviinsa syömishäiriötäni tai muitakaan mt-ongelmia, vaikka kaikki lääkärintodistuksetkin vein. Sain sitten molemmista kursseista 7, joka oli enemmän kuin edes luulin.