Kun yrititte vauvaa, niin kävittekö välillä vetämässä ns. ”perseet”?
Minusta on kummallista, että jos yritetään vauvaa, niin välillä tai joka viikonloppu ollaan vetämässä kännejä? Missä vaiheessa sitä edes tietää, jos onkin raskaan?
Lisäksi jokainen lapsettomuudesta lukenut tietää, että liiallinen alkoholin käyttö vaikuttaa naishormoneihin.
Kommentit (70)
Hyvä aloitus!
Olen väitellyt tästä aiheesta muutaman ystäväni kanssa ja jään seuraamaan kommentteja.
Voitte kätilöiltä kysyä miltä ne vauvat näyttävät, kenen äidit ovat tuota harrastelleet.
Njet, vähensin käyttöä jo ennen yrittämistä. Kun ehkäisy jätettiin pois, en juonut tippaakaan. Raskautuminen onnistui tosin ensi yrittämällä. Kuukausia tai jopa vuosia yrittäneillä voi olla eri tilanne alkoholin suhteen.
Minust kertoo äidin epäkypsyydestä, jos ei voi malttaa mieltänsä olematta dokaamatta yrityksen aikana.
Toinen vaihtoehto on mahdollinen päihdeongelma. Silloinhan se juominen jatkuu läpi raskauden.
En todellakaan juonut.
Yritettiin ”vain” 6 kk. Juon muutenkin niin harvoin, niin ei ollut mikään ongelma.
Tupakka ja alkoholi kannataa lopettaa sillä vaikuttavat hedelmällisyyteen
Ihminen, joka juo itsensä tarkoituksellisesti änkyrään on mielestäni säälittävä eikä välitä terveydestään.
Ihan normaalisti elin ja olin. Minulla on tasan tarkka 28 päivän kierto niin en olisi voinut olla tietämättä raskaudesta. Juon alkoholia mutta en vedä perseitä muutenkaan. Meillä on kaksi täysin tervettä lasta.
Kuka terve aikuinen edes vetää ”perseitä”?
Eikö humalahakuinen juominen ole teinien ja juoppojen hommaa?
Kuulostaa typerältä idealta yritti lasta tai ei.
Hedelmöittynyt munasolu leijailee muutamia päiviä kohtuun, kiinnittymisen jälkeen elää n. 21 päivää kohdun seinämällä. Jos olet juuri tehnyt raskaustestin niin perskänni ei nyt haittaa jos pakko on (ei kai se nyt muutenkaan hyväksi ole) koska lapsella ei ole vielä hetkeen yhteyttä sinun aktiiviseen elimistöösi.
Alussa vähensin juomista hyvinkin radikaalisti sekä muutenkin muutin elintapojani, kunnes kuukaudet ja vuodet alkoivat kulumaan ja huomasin että koko elämäni on "katkolla" yrittämisen vuoksi ja kaikki pyöri sen ynpärillä. Ihan sattumalta olin ollut muutaman kuukauden ilman alkoholia ennen kun tärppäsi, mutta en kokisi siitä huonoa omaatuntoa jos asia olisi toisin. Jos on yhtään perillä omasta kierrostaan ymmärtää kyllä milloin on hyvä olla ilman alkoa.
Kyllä on taas jeesustelua. Miten ihmiskunta yleensä on vielä olemassa ja suurimmalla osalla ei ole aivovauriota vaikka alkoholia on todellakin juotu ennen vanhaan oli raskaana tai ei. Olutta juotiin ihan veden sijasta. Ja viiniä veti rikkaat.
Äidillä ja alkiolla ei ole yhteistä verenkiertoa heti koska ei ole ihan alkuraskaudessa istukkaakaan.
Itse tiesin molemmilla kerroilla ilman testiä että olen raskaana kp 27 ja jos jotain olin sitä ennen juonut niin sillä ei ole mitään väliä sen raskauden kannalta aikuisten oikeasti.
Mutta eiköhän jokainen aikuinen ihminen päätä itse kuinka tiukkapipoisesti elää silloin kun raskautta yrittää. Eihän alkoholia ole pakko juoda koskaan.
Jep jep. Näissä moralisoivat aina ensi yrittämällä raskaaksi tulleet. Itsellä takana viisi vuotta ilman ensimmäistäkään alkanutta raskautta, voin sanoa että todellakin silloin tällöin olen ottanut sen toisenkin saunakaljan.
Kuka nyt ylipäätään vetää perseitä enää, yritti vauvaa tai ei? Vastaus siis on ei.
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Näissä moralisoivat aina ensi yrittämällä raskaaksi tulleet. Itsellä takana viisi vuotta ilman ensimmäistäkään alkanutta raskautta, voin sanoa että todellakin silloin tällöin olen ottanut sen toisenkin saunakaljan.
Tätä itsekin ajattelin. Aina kuitenkin toitotetaan, että eläkää ihan normaalia elämää eikä saa liikaa stressata niin vauva saa alkunsa jne. Kyllä siihen aina toisinaan jokunen olut tai lasi viiniä kuuluu. Tsemppiä yritykseen teille!
Toki kävin. Tosin meillä meni ehkäisyn poisjätöstä lapsen syntymään reilu 5 vuotta....
Emme varsinaisesti yrittäneet raskautua kummankaan lapsen kohdalla. Jätin ehkäisyn pois yhteisestä päätöksestä, sillä ajatuksella että raskaus saa alkaa, jos on alkaakseen. Raskaudet alkoivatkin nopeasti yllätyksekseni.
Ennen esikoista tuli juhlittua paljon,ja se tietysti mietitytti kun raskauduin. Lopetin luonnollisesti alkoholin käytön heti kun huomasin olevani raskaana. Lapsi on terve ja aina ollut todella älykäs, hieno poika.
Entisaikaan, vielä 70-luvullakin, äitien alkoholin käyttöä ei pidetty ihmeellisenä ongelmana. Oma äitini kertoi että lääkäri kehoitti häntä juomaan olutta raskauden aikana pahoinvointiin, mikä tuntui järkyttävältä nykytiedolla. En onneksi ole mikään fas-lapsi minäkään. Näkisin ettei mihinkään hysteriaan alkoholin suhteen ennen raskautta ole tarvetta. Alkoholin käyttöä raskauden alettua en hyväksy missään nimessä.
Yritän paraikaa, ollut tosi varovainen tammikuusta asti kun ehkäisy jätettiin pois, juon vain puoli lasia olutta kerrallaan (jos oon siis iltaa istumassa tms., ei tosiaan edes joka viikko) ja vain niinä päivinä kun on just ollut kuukautiset. En nyt ihan hirveästi siitä stressaakaan mutta lapsi olisi todella toivottu joten en voisi olla niin itsekäs että olisi 'pakko päästä dokaamaan'. Kaksi entistä kämppäkaveriani joivat ja polttivat tupakkaa koko raskausajan, ihan tietoisesti, lapset olivat onneksi terveitä. Toiselle oli jopa lääkäri sanonut että älä nyt lopeta juomista, vieroitusoireet ovat vauvalle pahemmat kuin kohtuullinen määrä alkoholia pikkuhiljaa pitkin päivää. Eli jos on jo valmiiksi alkoholisti ja raskaus on vahinko niin voi olla että paljon ei ole tehtävissä, alkoholin vieroitusoireet kun ovat pahemmat kuin melkein minkään muun huumeen...
Sulla on liikaa aikaa.