Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkään annatte lasten nukkua viikonloppuisin?

Vierailija
20.11.2018 |

Meillä teini-ikää lähestyvä valittaa kun pakotan heräämään "jo kymmeneltä". Mielellään valvoisi tietysti yökaudet. Miten teillä?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän lapset harrasta urheilua? Tennis- ja uintitreenit alkavat aikaisin. Samoin tuntemani jääkiekkoa harrastavat lähtevät aamulla pelimatkoille.

Omat nuoret ovat ihan itse innokkaina lähtemään pelaamaan tennistä. Paistavat munakkaankin itse.

Vierailija
42/46 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teidän lapset harrasta urheilua? Tennis- ja uintitreenit alkavat aikaisin. Samoin tuntemani jääkiekkoa harrastavat lähtevät aamulla pelimatkoille.

Omat nuoret ovat ihan itse innokkaina lähtemään pelaamaan tennistä. Paistavat munakkaankin itse.

Kaverin lasten tennistunti on iltapäivällä. Hän kuskaa heidät sinne, ja sen tunnin aikana me käydään yhdessä juoksulenkillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lapset, 10 ja 12, ovat aina olleet aamuvirkkuja ja heräävät viikonloppunakin viimeistään klo 9. Onneksi ei sentään enää klo 6, kuten pienempänä.

Itse kärsin unettomuudesta ja haluaisin nukkua viikonloppuna pitkään, kun lääkkeillä saan unen päästä kiinni, mutta lapset herättävät minut turhan aikaisin. Toivon hartaasti että teini-iän myötä lapsetkin haluaisivat nukkua viikonloppuna piempään.

Meillä ei ole mahdollista lasten kukkua yöllä laitteiden ääressä, koska laitan netin kiinni yöksi ja puhelimia ei säilytetä omassa huoneessa.

Minunkin yksi lapsistani oli aamuvirkku. Heräsi vauvana kuudelta. Koskaan ei kasin kouluaamut tuottaneet ongelmia. Yläasteellakin heräsi viimeistään ysiltä.

Olin aina varma, ettei se rytmi käänny, mutta Nyt poika on 18, ja nukkuu jopa yhteen.

Toinen oli aamu-uninen vauvasta lähtien. Ja nyt teininä valvoisi yöt.

Vierailija
44/46 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja teini-ikäiset ovat kyllä mielestäni eri asia myös nukkumisen suhteen.

Omat lapseni koulussa ja nuorempi herää itsekseen ensimmäisenä viimeistään klo 8. Vanhempi lapsi herää tai herätän hänet klo 9. Sunnuntaina herätän vanhemman lapsen 8.45, jollei ole herännyt.

Kyllä vanhemmalla lapsella ne viikonlopun pidempään valvomiset (lukee sängyssä klo 23 tai pidempään, jos olen itse nukahtanut) näkyy valitettavasta sunnuntai-iltana. Silloin ei väsytä. Maanantai aamuna kyllä väsyttää. Myös ulkoilun vähyys näkyy nukahtamisessa heti.

Vierailija
45/46 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsimaissa ja muuallakin on vääristynyt asenne uneen. Uni on tärkeää ihmiselle ja herätyskellot ovat hyvinvoinnin vihollisia numero yksi. Kenenkään ei pitäisi herätä herätyskellon käskystä. Uni on yhtä tärkeää kuin hengittäminen. Ajatelkaa tilanne että teiltä ruvettaisiin rajoittamaan ilman saantia. Esim. työpäivänä saakin vain 60% tarvitsemastaan ilmasta, jouduttaisiin käyttämään kaulassa jotain kuristinta joka rajoittaisi ilman saannin 60%iin tarpeesta.

Miettikää onko ole herätä herätyskellon soittoon? Eri keskustelu on sitten se, että nuoret menevät nukkumaan vasta aamuyöstä ja nukkuvat vaikka iltapäivään.

Tai esim. vettä saisi juoda vain 70% tarpeesta tai saisi käydä paskalla vain arkipäivisin.

Vierailija
46/46 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin teininä valvoa myöhään ja nukkua pitkään. Noin 15 vuotta kamppailinkin sitten nukahtamisvaikeuksien kanssa, lääkkeillä ja ilman. Nyt 30v+ olen vihdoin uskonut, että säännöllinen unirytmi on minulle välttämätön jos meinaan nukkua tarpeeksi, eli viikonloppuna ei nukuta niitä velkoja pois eikä illasta keikuta "kun aamulla saa nukkua". Aamulla noustaan ihmisten aikaan ja piste. Ja kyllä on kuulkaa elämä hunajaa kun herätessä ei itketä ja nukkumaan mennessä ei ahdista. Ihan satunnaiset heittely kestän kyllä (esim. reissu, juhlat), mutta en ikinä halua palata siihen että viikonloppu tankataan ja arkisin mennään puuroaivoilla. Ja toivon, ettei omat teinit sille polulle päädy ainakaan kovin pitkäksi aikaa koska se oli oikeasti tosi hajottavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi