Kävikö sinun kouluaikana kertaakaan niin että opettaja sai raivokohtauksen opetuksen aikana?
Ei välttämättä tarvitse olla oman luokan opettaja.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Toisella ja kolmannella luokalla minulla oli opettaja, joka alkoi karjua ja pisti nurkkaan tyyliin aivastuksesta ja saattoi jättää jälki- istuntoon jos esim. meni teroittamaan kynää ilman lupaa. Me olimme aivan kusi sukassa ja hyvä, kun uskalsimme tunneilla hengittää :( ! En ymmärrä, miten tuollainen ihminen voi opettaa lapsia.
Mä uskalsin hengittää ja jäädä jälkkään :D Mulla oli rakastava isä, joka vain naureskeli kun ope antoi muklekin jälkkää. Sä olet vain huonojen vanhempien suohelematon vellihousu, niin sait kotoakin siis vihaa päällesi, jos ope toimi väärin? Mäpäs en saanutkaan, niin ei jälkkä haitannut. Puhumisesta tunnilla sitä tuli 1.-2.:lla, kun ope oli pedakoginen epäosaaja..
Valitettavasti kävi, oltiin ekalla tai tokalla luokalla, kun opella pimahti ja se repi taulusienen palasiksi. Oltiin aika paniikissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisella ja kolmannella luokalla minulla oli opettaja, joka alkoi karjua ja pisti nurkkaan tyyliin aivastuksesta ja saattoi jättää jälki- istuntoon jos esim. meni teroittamaan kynää ilman lupaa. Me olimme aivan kusi sukassa ja hyvä, kun uskalsimme tunneilla hengittää :( ! En ymmärrä, miten tuollainen ihminen voi opettaa lapsia.
Mä uskalsin hengittää ja jäädä jälkkään :D Mulla oli rakastava isä, joka vain naureskeli kun ope antoi muklekin jälkkää. Sä olet vain huonojen vanhempien suohelematon vellihousu, niin sait kotoakin siis vihaa päällesi, jos ope toimi väärin? Mäpäs en saanutkaan, niin ei jälkkä haitannut. Puhumisesta tunnilla sitä tuli 1.-2.:lla, kun ope oli pedakoginen epäosaaja..
Säälittävän typerä äitini kyllä olisi raivostunut, koska hänestä opettaja on sellainen kaiken yli menevä auktoriteetti, eikä äitini rakastanut lapsia, ei edes minua, vaan oli sellainen paska ja kylmä ihminen. Siksipä hänelle ei jälki-istunnoista kerrottukaan (isän kanssa siis). Isä oli onneksi lämmin ja järkevä. Tuon valittajan vanhemmat siis eivät kumpikaan olleet.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kävi, oltiin ekalla tai tokalla luokalla, kun opella pimahti ja se repi taulusienen palasiksi. Oltiin aika paniikissa.
Ehkä sä olit, kun autistina et tajunnut, mikä muut (open) saa suuttumaan.
Kyllä, Porissa pikkukoulussa opettaja oli melkoinen raivotar. Huusi niin, että viereisissä luokissakin olijatkin saivat traumoja, kun ääni kantautui heidän luokkiin asti. Itse olin valitettavasti tämän raivopään luokalla.Tätä kesti neljä vuotta. Pelkäsin mennä kouluun ja pelkäsin opettajaa. Äitinikin otti yhteyttä kouluun asiasta, mutta ei muutosta. Huh huh. vuonna 1985 aloitin ekaluokan.
Jep. Yksi raivopää, jolle kohtaukset oli sääntö eikä poikkeus oli niin pebasta, että valitettiin rehtorille. Puhuttelun sai ja pyysi anteeksi.
Kävi. Se oli myös aikaa, jolloin oppilaaseen tarttumisesta ja tämän nostamisesta rinnuksista seinälle ei tullut huomautusta suurempia sanktioita. Ollessani ala-asteikäinen meillä oli kaikilla tutustumiskäynti kuraattorille ihan vain että tietäisimme kuka hän on. Hän kysyi, pelottaako minua koulussa mikään ja sanoin, että joskus, jos opettajat huutaa. Hän alkoi sitten h u u t a a minulle, että jonkun se kuri on pidettävä. Ja kyllä pelotti.
Kyllä ja monta kertaa.
Ensimmäisistä kouluvuosista on todella hienot muistot, mutta opettaja jäi myöhemmin eläkkeelle ja saatiin näitä karjuvia opettajia ja siinä vaiheessa kiinnostus kouluun väheni.
Muistan erityisesti kimeä äänisen open, joka huusi monta kertaa päivässä pää punaisena, oli syytä tai. Tai ainakin syy jäi epäselväksi.
Ja hän käytti korkokenkiä ja se jatkuva kop.kop...luokkahuoneessa ja käytävillä, kun korot oli ontot. Ja vielä aikuisenakin korkokengien ääni ahdistaa ja saa muistot pintaan, kun joku käyttää onttoja korkoja.
Olihan noita. Ala-asteella miesopettaja nosteli poikia housujen vyölenkeistä naulakkoon, löi ja kiroili. Naisopettaja saattoi lyödä viivottimella. Henkinen väkivalta oli ihan yleistä - opettajat pilkkasivat ja haukkuivat oppilaita ihan estoitta, eikä kukaan tietenkään asiaan puuttunut. Opettajathan olivat kansakunnan kermaa ja aina oikeassa. Yläasteella puutuimme porukalla asiaan, kun opettaja pilkkasi kaverimme migreeniä. Ei se mitään auttanut, oltiin koko luokka kuulemma pikkurikollisia. Yksi opettaja pilkkasi ja nöyryytti minua koko luokan edessä, eikä siitä tullut mieleenkään sanoa vanhemmille tai valittaa. Tämä opettaja oli ihan tunnettu siitä, että joku joutui hänen hampaisiinsa joka tunnilla.
AMK:ssa yksi opettaja aloitti opintojaksonsa kehumalla itseään ja haukkumalla kaikki korkeakoulutetut kollegansa ja meidät. Se oli aivan käsittämätön veto, joka johtui siitä, että olimme antaneet turhan huonot arviot hänen ystävälleen, jonka opetus oli aivan luokatonta. Näin saimme myöhemmin kuulla.
Oli talvipakkanen ja odotin koulumme tuulikaapissa äiti hakemaan kun oli hammaslääkäri. Eräs miesope, joka ei luojan kiitos ollut oma openi, tuli kyselemään kuka minä olen ja vaati kovaan ääneen siirtymään ulos odottamaan. Ohi kävellyt reksi pelasti minut sanoen, ettei tarvitse mennä ulos palelemaan vaan voin hyvin odottaa siinä missä olen. Myöhemmin näin ruokalassa, miten se minua häätänyt miespe heitti maitolasillisen yhden oppilaan kasvoille syystä, joka liittyi jotenkin porkkanoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kävi. Se oli myös aikaa, jolloin oppilaaseen tarttumisesta ja tämän nostamisesta rinnuksista seinälle ei tullut huomautusta suurempia sanktioita. Ollessani ala-asteikäinen meillä oli kaikilla tutustumiskäynti kuraattorille ihan vain että tietäisimme kuka hän on. Hän kysyi, pelottaako minua koulussa mikään ja sanoin, että joskus, jos opettajat huutaa. Hän alkoi sitten h u u t a a minulle, että jonkun se kuri on pidettävä. Ja kyllä pelotti.
Taisit olla oikea äidin pikkumussukka?
Vierailija kirjoitti:
Olihan noita. Ala-asteella miesopettaja nosteli poikia housujen vyölenkeistä naulakkoon, löi ja kiroili. Naisopettaja saattoi lyödä viivottimella. Henkinen väkivalta oli ihan yleistä - opettajat pilkkasivat ja haukkuivat oppilaita ihan estoitta, eikä kukaan tietenkään asiaan puuttunut. Opettajathan olivat kansakunnan kermaa ja aina oikeassa. Yläasteella puutuimme porukalla asiaan, kun opettaja pilkkasi kaverimme migreeniä. Ei se mitään auttanut, oltiin koko luokka kuulemma pikkurikollisia. Yksi opettaja pilkkasi ja nöyryytti minua koko luokan edessä, eikä siitä tullut mieleenkään sanoa vanhemmille tai valittaa. Tämä opettaja oli ihan tunnettu siitä, että joku joutui hänen hampaisiinsa joka tunnilla.
AMK:ssa yksi opettaja aloitti opintojaksonsa kehumalla itseään ja haukkumalla kaikki korkeakoulutetut kollegansa ja meidät. Se oli aivan käsittämätön veto, joka johtui siitä, että olimme antaneet turhan huonot arviot hänen ystävälleen, jonka opetus oli aivan luokatonta. Näin saimme myöhemmin kuulla.
Niin varmaan olittekin. Kunnioitus tipotiessään, älä nyt meille valehtele.
Selkeästi teillä ei ole mitään kykyä asettua opettajan asemaaan. Kuvitteletteko te, että sellaisten huonokäytöksisten pikkupässien opettaminen on jollekin nautinto? Itse olette olleet ilkeitä ja huonokäytöksisiä (pientä poikkeusta lukuunottamatta) opettajia kohtaan tai saaneet seurata ikätovereittenne olevan. Kunnioittava ihminen halveksisi niitä huonokäytöksisiä vajakkinuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit olla oikea äidin pikkumussukka?
On se vähän pelottavaa, jos istut siinä 8-9 -vuotiaana pienessä luokkahuoneessa yksin tuntemattoman vanhemman miehen kanssa, joka yhtäkkiä alkaakin ilman syytä huutaa sinulle täyttä kurkkua.
Luokanvalvoja veti yhden pojan luokasta ulos sen hiuksista repien.
Meidän yläasteella jos luokassa ei oltu hiljaa tai häiriököitiin niin opettaja sanoin aina, "haenko xxxx paikalle", tai "jos ei toi h*lvetin pelleily lopu niin joudutte xxxx puhutteluun". Kyseessä oli siis vanha rauhanturvaaja/ammattisotilas mies opettaja, oli ollut useissa konfliktialueilla. Tämä mies hehkui auktoriteettiä, katsoi aina silmiin niin vahvasti, että ahdisti. Oli aineen opettaja sekä liikunnan opettaja, eläkkeellä nykyisin. Hänen puhutteluun ei haluttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan olittekin. Kunnioitus tipotiessään, älä nyt meille valehtele.
Kukas psyko tätä ketjua nyt on tullut terrorisoimaan? Kuulostat kovin kylmältä ja julmalta ihmiseltä. Opettaja et ainakaan ole, koska ei sinunkaltaisesi opettajana saisi jatkaa nykyään onneksi päivää pidempään.
Musiikinopettaja oli muka "niin taiteellinen ja temperamenttinen" vaikka raivohullu akka se oikeasti oli. Saattoi hiipiä yhtäkkiä selän taakse ja alkaa huutamaan, jos jokin ei miellyttänyt. Jotkut tykkäsi, varsinkin opettajan omat lellipennut, mutta me aremmat oppilaat pelättiin.
Huutamista tehostamassa hänellä oli aina pilli, johon hän vihelsi saadakseen luokan hiljaiseksi. Kerran suutuspäissään puhalsi mikrofoniin sillä pillillään, niin että kaikilla korvissa soi sen jälkeen. Sitten tekopyhänä puhui toisella kertaa kuulon suojaamisen tärkeydestä, kun sekin kai kuului opetussuunnitelmaan. Hitsin mulkku.
Pari opettajaa jotka olivat yli keski-iän ylittäneitä vähän synkänoloisia miehiä. Pahiten on jäänyt mieleen kun luokallamme oli poika jonka jostain syystä opettaja otti silmätikuksi niin heitti pojan luokan oven ''lävitse' käytävään. Se on jäänyt mieleen ja tuntuu vieläkin pahalta.
Kävi useamman kerran ja opettajan epäasiallista käytöstä, mutta eihän sitä lapsena osannut kyseenalaistaa, kuin vasta aikuisena, kun tapahtumat jäi mielensopukoihin.
Ja oli pari opettajaa, jotka jakoivat oppilaat, ilman syytä, hyviksiin ja pahiksiin ja nyt aikuisena ymmärrän, että taustalla oli vanhempien asema.
Muistan vielä vuosikymmenien jälkeenkin, kuinka eräs äikänope haukkui erään vähävaraisen perheen pojan ainekirjoituksen ja meni henk.kohtaisuiksiin, jopa haukkui pojan sisarukset ja kuinka mitään voinut häneltä odottaa ja lopulta paljastui ainekirjoituksen kuuluvan toiselle pojalle. Opettaja ei pyytänyt edes anteeksi virhettään. Ja kun kerroin kotona, vanhemmat kohautti vain olkapäitään.