Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä iltavirkkuutta

Vierailija
20.11.2018 |

Ei ole oikeasti mitään perustetta siihen? Ymmärrän kyllä liukuvan rytmin, jos biologinen kello on vaikka 25-26 tunnin mittainen. Tällöin tosin on ihan sama herääkö joka aamu 5.30 vai 9.30 - univajetta kertyy 1-2 tuntia yössä.

Vähäinen ulkoa tuleva valo ei voi mitenkään vaikuttaa talvella vuorokausirytmiin. Ei siis mitenkään! Kaikki ulkoiset ärsykkeet jotka valvottavat löytyvät siis kotoota!

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan kiinnosta "perusteet", mutta olen aina ollut teinistä asti semmoinen että jos en millään herätyskelloilla pakota itseäni tiettyyn aikaan ylös, niin heräilen klo 12-14 välillä päivällä ja menen nukkumaan 3-5 välillä aamuyöstä. Ja voin parhaiten jos saan elää tuon luonnonrytmini mukaan. Vaikka nukkuisin ihan saman tuntimäärän mutta aikaisemmin, ei auta.

Vierailija
2/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua ainakaan kiinnosta "perusteet", mutta olen aina ollut teinistä asti semmoinen että jos en millään herätyskelloilla pakota itseäni tiettyyn aikaan ylös, niin heräilen klo 12-14 välillä päivällä ja menen nukkumaan 3-5 välillä aamuyöstä. Ja voin parhaiten jos saan elää tuon luonnonrytmini mukaan. Vaikka nukkuisin ihan saman tuntimäärän mutta aikaisemmin, ei auta.

Ongelma on liiallisessa pelaamisessa, kolajuomien ja energiajuomien juonnissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taas oikein ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä. Eli siis en taida ymmärtää itseäni :D

Vierailija
4/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin virkkaan mieluummin iltapäivästä kuin illalla.

Vierailija
5/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että ulkoa tuleva valo pakottaa iltavirkut nukkumaan päivät? Vai miten se perustelu tähän meni?

Vierailija
6/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin tuo rytmi sopii parhaiten. Oikein nautin siitä, että muu maa on rauhoittunut ympärilläni ja saan rauhassa paneutua omiin asioihini! Joskus valvon oikein varhaiseen ja silloin pääsen kokemaan aamun ennen muita, sekin on ihanaa.

Vierailija
7/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Energiajuomia en juo lainkaan, kolajuomiakin suht harvoin. Pelaamista harrastan toisinaan jos on joku hyvä peli juuri tullut mutta pitkiä kausia on välillä etten pelaa ollenkaan. Vuorokausirytmiasiat on ihan samat riippumatta pelaamisesta.

Vierailija
8/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ois vaikka sen että nautin pimeydestä ja vihaan valoa?

Vierailija
9/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkaa nukuttamaan vasta 00 jälkeen, mut yleensä päivällä valoisaan aikaan nukuttaa eniten siinä 14-15 aikaan ja on pakko mennä päiväunille. Valolla ei ole mitään vaikutusta mun unirytmiin, ihan sama vaikka on verhot auki ja kesällä yötön yö.

Vierailija
10/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on täsmälleen sama luonnollinen rytmi, ja sillä voin parhaiten, olen luova jne. Nyt on pakko lapsen koulun takia nousta jo seiskalta ja elämä on muuttunut melko kurjaksi ja ankeaksi. Pakolliset aamuherätykset tuntuvat väkivaltaisilta, luovuus on kadonnut. Kaikki on hankalaa, saatan nukahdella miten sattuu pätkissä iltapäivällä ja illalla ja milloin vain voin. Joskus valvon siihen aamuseiskaan asti ja päivä menee zombina. Rytmi on usein aivan sekaisin. Olen myös lihonut ja tekee mieli makeaa väsymyksen takia. Tähän ei totu.

Vierailija
11/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkkuus johtuu nuorilla siitä että yön ja pimeyden yhdistää alitajuisesti bilettämiseen ja railakkaaseen viikonloppuiltaan ja päivän ja valon tylsään puurtamiseen

Vierailija
12/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on täsmälleen sama luonnollinen rytmi, ja sillä voin parhaiten, olen luova jne. Nyt on pakko lapsen koulun takia nousta jo seiskalta ja elämä on muuttunut melko kurjaksi ja ankeaksi. Pakolliset aamuherätykset tuntuvat väkivaltaisilta, luovuus on kadonnut. Kaikki on hankalaa, saatan nukahdella miten sattuu pätkissä iltapäivällä ja illalla ja milloin vain voin. Joskus valvon siihen aamuseiskaan asti ja päivä menee zombina. Rytmi on usein aivan sekaisin. Olen myös lihonut ja tekee mieli makeaa väsymyksen takia. Tähän ei totu.

Lopetat sen kirkasvalolampun käytön ja kahvin juonnin viimeistään neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa. Enemmän liikuntaa. Ei läppäriä ennen nukkumaanmenoa. Lue kirjaa. Sinkkiä melatoniinia ja magnesiumia.

Vierailija
13/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei tarvitse ymmärtää - paitsi erilaisuutta tässäkin. Se, miten itse tekee tai nukkuu, ei ole mikään ainoa oikea tapa.

Vierailija
14/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua alkaa nukuttamaan vasta 00 jälkeen, mut yleensä päivällä valoisaan aikaan nukuttaa eniten siinä 14-15 aikaan ja on pakko mennä päiväunille. Valolla ei ole mitään vaikutusta mun unirytmiin, ihan sama vaikka on verhot auki ja kesällä yötön yö.

Tämä olikin ap:n pointti, ulkoa tuleva valo ei siis säätele rytmiäsi, joten voisit kääntää sen ajan kanssa toisenlaiseksi sen rytmin.

Vierailija
15/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut ikäni iltavirkku. Näin siitä huolimatta, että en juo kahvia, en kolaa, en juurikaan alkoholia, teetä korkeintaan aamuisin. En pelaa, enkä surffannut iltaisin netissä ennen kuin muutin yksin maalle vuosi sitten. 

Minulle vaan on luontaista aktivoitua illalla 16 - 19 välillä olen hieman saamaton, voin tehdä rutiinikotitöitä ja käydä lenkillä, mutta en inspiroidu mistään. Mutta sitten illemmalla saan ideoita, tekee mieli maalata, tai ahmia kirjaa sivu toisensa jälkeen, tai ommella, tai tehdä remonttia. Vasta klo 01 - 02 aikoihin alkaa unettaa, ja jos menen nukkumaan silloin, nukun makeasti aamu ysiin ja olen virkeä kun herään.

Olen tehnyt eläessäni jonkin verran etätöitä joissa tuo rytmi oli mahdollinen, ja tuo rytmi palaa aina lomalla. Silloin voin hyvin. Suurimman osan aikuisesta elämästäni olen kuitenkin käynyt töissä, jotka vaativat 6 - 7 aikaan heräämistä. Vaikka olen "treenannut" sitä rytmiä vuosia, ja aikanaan pidin siitä pari vuotta kiinni myös viikonloppuisin, en ole tottunut ikinä. Vieläkin aamuisin väsyttää, vieläkin illalla pitää pakottaa itsensä nukkumaan vaikka menossa olisi tuottoisin aika vuorokaudesta. Ja kun menee nukkumaan itselle "liian aikaisin", uni ei aina tule, ja se on usein katkonaista osan yöstä. 

Minä siis katson olevani luontaisesti iltavirkku. Nykyrytmi ei sovi minulle. Voin elää sen kanssa, mutta olisin onnellisempi ja tehokkaampi jos saisin elää omassa rytmissäni.

Vierailija
16/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla, jolloin minä olin lapsi ja nuori, oli noista kolmesta vain kolajuomia. Eikä sitäkään meille ostettu kuin ehkä kerran kuussa. Siitä huolimatta olin silloin ja olen edelleen illanvirkku. Toki pääsen aamulla ylös ja hommiin, mutta parhaimmillani olen iltaisin. Aamulla työtehoni ei ole häävi.

Vierailija
17/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä - valo säätelee vuorokausirytmiä, silloinkin vaikka se rytmi ei juuri vuoden ajan mukaan muuttuisi. Elimistö tulkitsee valon määrää osin suhteessa viimeaikaiseen valaistukseen, eli ei se uni välttämättä tule aiemmin jos pimeä tulee aiemmin, kun elimistö osaa tunnistaa vuoden mittaan tapahtuvat muutokset valossa.

Toki valo ei ole ainoa rytmiä säätävä tekijä, muutenhan jet lagia ei olisi. Valon lisäksi moni muu asia, kuten viimeaikainen uni-valvesykli vaikuttaa. Mutta valo (etenkin sininen valo) vaikuttaa kyllä aivan kiistatta melatoniinin eritykseen, ja melatoniini taas on se elimistön kello, joka kertoo missä mennään ja milloin "kuuluu" väsyttää.

t. 15

Vierailija
19/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut ikäni iltavirkku. Näin siitä huolimatta, että en juo kahvia, en kolaa, en juurikaan alkoholia, teetä korkeintaan aamuisin. En pelaa, enkä surffannut iltaisin netissä ennen kuin muutin yksin maalle vuosi sitten. 

Minulle vaan on luontaista aktivoitua illalla 16 - 19 välillä olen hieman saamaton, voin tehdä rutiinikotitöitä ja käydä lenkillä, mutta en inspiroidu mistään. Mutta sitten illemmalla saan ideoita, tekee mieli maalata, tai ahmia kirjaa sivu toisensa jälkeen, tai ommella, tai tehdä remonttia. Vasta klo 01 - 02 aikoihin alkaa unettaa, ja jos menen nukkumaan silloin, nukun makeasti aamu ysiin ja olen virkeä kun herään.

Olen tehnyt eläessäni jonkin verran etätöitä joissa tuo rytmi oli mahdollinen, ja tuo rytmi palaa aina lomalla. Silloin voin hyvin. Suurimman osan aikuisesta elämästäni olen kuitenkin käynyt töissä, jotka vaativat 6 - 7 aikaan heräämistä. Vaikka olen "treenannut" sitä rytmiä vuosia, ja aikanaan pidin siitä pari vuotta kiinni myös viikonloppuisin, en ole tottunut ikinä. Vieläkin aamuisin väsyttää, vieläkin illalla pitää pakottaa itsensä nukkumaan vaikka menossa olisi tuottoisin aika vuorokaudesta. Ja kun menee nukkumaan itselle "liian aikaisin", uni ei aina tule, ja se on usein katkonaista osan yöstä. 

Minä siis katson olevani luontaisesti iltavirkku. Nykyrytmi ei sovi minulle. Voin elää sen kanssa, mutta olisin onnellisempi ja tehokkaampi jos saisin elää omassa rytmissäni.

Tätä ihmisen ns. sirkadiaanista rytmiä on tutkittu tieteellisesti. Se taisi viime vuonna saada Nobel-palkinnon. Ihmisiä on ilta- ja aamuvirkkuja, meillä on oma sisäinen rytmimme.

Vierailija
20/49 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, iltavirkkuus ei ole ongelma, joka pitäisi korjata. Lopeta siis nuo höpsötykset colasta ja kirkasvalolampuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän