Sinun tai läheisesi kokemus lastensuojelusta?
Kiinnostaisi kuulla erilaisia, niin positiivisia kuin negatiivisiakin kokemuksia lastensuojelusta. Miten sinä tai läheisesi on kokenut lastensuojelun? Tehtiinkö lapsestasi lastensuojeilmoitus vai haitko itse apua? Onko joku joutunut valheellinen/virheellisen ilmoituksen uhriksi? Miten asia selvisi? Nyt saa vapaasti kertoa omat tai läheisen/ystävän kokemuksen. Ketään en ole tuomitsemassa, vaan olen ihan vain utelias kuulemaan erilaisia kokemuksia.
Kommentit (29)
Meillä ihan hyvät kokemukset. Koulusta tekivät muutamia ls.ilmoituksia, lähinnä siksi, kun poika ei käynyt koulua. Oli paljon poissaoloja ja sitten jäi kokonaan pois. Myös kotona oli ongelmia. Sossut ehdottivat lopulta ammatillista perhekotia johon itse suostuin. On ollut hyvä paikka ja oikea ratkaisu.
Lastensuojelusta ei ole edes negatiivisia kokemuksia vaan siitä että ihmiset tehtailevat ilmoituksia pikkuasioista tai jopa keksivät syyksi sellaista mitä ei ole tapahtunut. Joka paikassa ohjeistetaan että ilmoitus pitäisi tehdä jos pienikin huoli herää ja se on mennyt valitettavasti ihmisille jakeluun liiankin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihan hyvät kokemukset. Koulusta tekivät muutamia ls.ilmoituksia, lähinnä siksi, kun poika ei käynyt koulua. Oli paljon poissaoloja ja sitten jäi kokonaan pois. Myös kotona oli ongelmia. Sossut ehdottivat lopulta ammatillista perhekotia johon itse suostuin. On ollut hyvä paikka ja oikea ratkaisu.
Minkäikäisestä lapsesta on kyse? Ja mitä ongelmia oli kotona? Jos et olisi suostunut perhekotiin, niin olisiko lapsi viety joka tapauksessa?
ap
Lastensuojelua ei ainakaan voi oman kokemukseni mukaan moittia lasten turhista huostaanotoista tai liian vahvoista keinoista puuttua perheiden elämään. Perheen asioita tutkaillaan ja yritetään saada kuntoon pitkäänkin. Varmasti hankalia tilanteita arvioida, milloin tarvitaan järeitä keinoja ja mikä on lapselle se paras vaihtoehto, etenkin tilanteissa, missä toinen vanhempi on ns. kunnollinen ja toinen tuottaa ongelmia. Perheen sisäisistä asioita voi olla vaikea saada selkoa. Vaikka isien oikeuksia kovasti puolustellaan ja isien öikeutta lapseensa, kaikki isät eivät ole hyväksi lapsen hyvinvoinnille ja terveelle kehitykselle, ei aina terveydelle ja hengellekään. Eikä ne äiditkään aina ole lapselle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikäa toimittaja sākin olet?
En ole toimittaja. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tästä aiheesta pitäisi keskustella enemmän mediassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelusta ei ole edes negatiivisia kokemuksia vaan siitä että ihmiset tehtailevat ilmoituksia pikkuasioista tai jopa keksivät syyksi sellaista mitä ei ole tapahtunut. Joka paikassa ohjeistetaan että ilmoitus pitäisi tehdä jos pienikin huoli herää ja se on mennyt valitettavasti ihmisille jakeluun liiankin hyvin.
Millaisia juttuja olet kokenut/kuullut? Millaisia valheellisia ilmoituksia on tehty? Onko niiden motiivina ollut ns. päteminen vai perheen vahingoittaminen?
ap
Kokemus oli täsmälleen sama, kuin olisi erittäin pahan narsistin kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Kokemus oli täsmälleen sama, kuin olisi erittäin pahan narsistin kanssa tekemisissä.
Haluaisitko kertoa lisää kokemuksistasi? Kuulisin todella mielelläni. Jos jostain syystä pelkäät esim. paljastuvasi, niin muuta tietoja (ei nyt sillä, että nimiä luulisin sinun paljastavankaan).
ap
2 vastaa. Poika oli 12v. Kotona riiteli sisarusten kanssa, enkä yksin pärjännyt hänelle. En tiedä oisko viety "väkisin", en nähnyt kuitenkaan järkeväksi alkaa pitkittämään hankalaa tilannetta. Luulen, että jos ois jatkettu kotona poika ois ajautunut lopulta päihteiden käyttäjäksi.
Tuttu on menettänyt kaikki lapsensa, hänestä aiheettomasti koska kaikki meni ihan normaalisti. Tilanne
-äidillä vaihtuvia miessuhteita, lapsilla 4 isää joista 1 karannut ulkomaille eikä siis ollenkaan kuvioissa mukana. Lastensuojeluun oli yhteydessä yksi isistä.
-ei koulutusta eikä työtä. Eikä kuulemma voi hankkiakaan, liian hankalaa.
-vanhimmalla lapsella päihdeongelma, näpistelyä yms.
-äidillä hamstrausongelma, siis tasoa säilötään monen vuoden ilmaisjakelulehdetkin
-asunto pieni kolmio, jossa enimmillään asui 8 hlö + lemmikkejä. Vesivahinkokin kävi.
Osa lapsista asuu isänsä luonsa, osa jossain laitoksessa. Äiti aktiivinen jossain lastensuojelun uhrit ryhmässä.
Mielivalta. Se on se sana joka siitä ekana tulee mieleen. Ja suojattomuus.
Huonoja. Teimme eräästä lapsesta ls-ilmoja, meitä syytettiin kiusaamisesta kun lapsen huoltajalle vain soitettiin. Kun mieheni otti yhteyttä kunnan "pääsossuun" alkoi tapahtua. No, huoltajalle soitettiin ja tarjottiin kotiapua, josta tietenkin kieltäytyi...
Nyt ei ole hajuakaan miten lapsella menee. Hyvin tai huonosti, sossuja ei kiinnosta entisen lastensuojelun asiakkaan puuhat.
Ihmetyttää jutut siitä miten lastensuojelu mukamas vie lapset pienestäkin syystä vanhemmiltaan. Lähipiirissä olen jo vuosia seurannut tilannetta jossa lapset olisi pitänyt saada turvaan jo vuosia sitten mutta aina vain katsellaan. Kuviossa mukana alkoholi myös keskellä viikkoa ja huumeet.
Erityislapselle pitäisi olla omat toimivat tukimuodot mistä saisi vaikka niitä tukiperheitä ja terapioita yms. On todella väärin että nämä perheet kuuluvat lastensuojelun piiriin, vaikka ongelma ei ole kyvyttömyys vanhemmuuteen, vaan lapsen sairaus!! Tästä syystä kokemusta on paljon niin hyvää kuin huonoa, lähinnä huonoa on avun saaminen, prosessi voi olla hyvin hidas ja apu ei kohtaa tarvetta, perhetyön kanssa keskustelu voi olla tosi turhaa jos toivoisi voivansa nukkua edes yhden yön heräämättä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää jutut siitä miten lastensuojelu mukamas vie lapset pienestäkin syystä vanhemmiltaan. Lähipiirissä olen jo vuosia seurannut tilannetta jossa lapset olisi pitänyt saada turvaan jo vuosia sitten mutta aina vain katsellaan. Kuviossa mukana alkoholi myös keskellä viikkoa ja huumeet.
Todella kamalaa, jos silmät ummistetaan tuollaiselta, eikä lapsia haeta turvaan. Tämä ei kuitenkaan poissulje sitä, että lapsia saatetaan ottaa huostaan tekaistuin, väärin tai puuttuvin syin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mielivalta. Se on se sana joka siitä ekana tulee mieleen. Ja suojattomuus.
Millaiseen mielivaltaan olet törmännyt, ja millä tavalla koit itsesi/perheesi suojattomaksi?
ap
Hyvät kokemukset. Kuin suoraan oppikirjasta. Kaikki avohuollon tuki tarjottiin ja kokeiltiin ja huostaanotto vasta, kun äiti itse halusi. Toisen lapsen kohdalla puolustivat lasta koulussa tomerasti kiusaamistapauksessa. Koulunväki kun vaan nakkeli niskojaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä uudistuksessa voi olla sekä hyvää että huonoa. Minua on kuitenkin ihmetyttänyt se, että lastensuojelun piirissä olevien lasten huoltajat tekevät toisistaan ilmoituksia juuri jonkin pikku asian takia. En usko, että siinä on ihan puhdas huoli perusteena.
Me jouduimme/pääsimme lastensuojelun asiakkaiksi, kun minä (äiti) jouduin psykiatriselle yllättäen. Sairaalan sosiaalityöntekijä teki ilmoituksen, kun kävi ilmi, että olen hoitanut lastenhoidon pääasiallisesti. Kävivät kotona, en tarkkaan tiedä, mitä tekivät silloin siellä, mutta kai se oli lähinnä keskusteluapua. Tytär sai taksikyydityksen päiväkotiin. Se oli ehkä se konkreettisin apu siinä kohtaa.
Pääsin sairaalasta kotiin ja pari vuotta meni, kunnes elämä heitti lisää vaikeuksia eteen. Mies sairastui ja jouduin taas sairaalaan, tällä kertaa omasta tahdosta. Lapset joutuivat laitokseen siinä kohtaa. Olimme siis sosiaalipuolen asiakkaita, mutta ei lastensuojelun. Vaatimalla vaadin kuitenkin apua tyttärelleni ja sitä saadaksemme piti lastensuojelun asiakkuus hyväksyä, eikä se mua sinällään haittaa. Tosin apu ei ole ihan sitä, mitä odotin, mutta nyt on jotain muuta apua tulossa. Tosin ihan omaa ansiotani.
En koe lastensuojelua pahana. Mua on aina kohdeltu hyvin ja arvostavasti. Mielipiteeni on huomioitu.
Mikäa toimittaja sākin olet?