Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette uskovaisista

Vierailija
20.11.2018 |

Mitä mieltä olette niistä ihmisistä, jotka tunnetaan uskovina? Onko se positiivinen vai negatiivinen asia ja miten se näkyy heidän elämässään?

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se kyllä näkyy käytöksessä ilman tuputtamistakin. Esim. työssä reiluus ja oikeudenmukaisuus ja juuri tuo aikaisemmin mainittu rauha. Itse olen aina pitänyt rehellisyyttä hyvänä asiana ja toki rehellinen voi olla ei-uskovakin ja uskova valehdella myös.

Miten reiluus ja oikeudenmukaisuus on uskosta kiinni?

Kuitenkin yksi suurimmista syrjintäperusteista on ollut eri uskomukset.

Voi, taidat olla todella yksinkertainen ihminen. Eihän tuossa väitettykään noiden ominaisuuksien olevan uskosta kiinni. Nuo piirteet monesti vain uskovaisella löytyvät, niinkuin monta muutakin hyvää ominaisuutta. Rautalangasta vielä sinulle, m o n e s t i, ei aina.

Nämä ovat hyviä esimerkkejä "musta tuntuu" -ajattelusta. Kaikki oikea tieto, faktat ja tutkimukset osoittavat että keskimääräisesti uskovainen:

1) valehtelee todennäköisemmin kuin uskonnoton

2) tekee välivaltarikoksen todennäköisemmin kuin uskonnoton

3) omaa heikomman empatiakyvyn kuin uskonnoton

4) tekee petoksen helpommin kuin uskonnoton

5) tekee omaisuusrikoksen useammin kuin uskonnoton

Nämä ovat tietenkin keskiarvoja ja hyviä/huonoja ihmisiä ja esimerkkejä löytyy molemmista joukoista. Asiaa on tutkittu hyvin paljon ja on aika kiistatonta, että uskonnollisuuden ja moraalin sekä empatian korrelaatio on negatiivinen. Syytä ei tiedetä.

Tämä on siis sitä ihan oikeaa faktaa, jota uskovaiset yrittävät kiistä mutta jos asiaa kaivelee yhtään syvemmältä perustelu on joko "musta tuntuu" tai "koska Raamattu".

Itse en tiedä onko jumalaa/jumalia, olemassa. Olen siis agnostikko.

Vierailija
102/117 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se kyllä näkyy käytöksessä ilman tuputtamistakin. Esim. työssä reiluus ja oikeudenmukaisuus ja juuri tuo aikaisemmin mainittu rauha. Itse olen aina pitänyt rehellisyyttä hyvänä asiana ja toki rehellinen voi olla ei-uskovakin ja uskova valehdella myös.

Voi, taidat olla todella yksinkertainen ihminen. Eihän tuossa väitettykään noiden ominaisuuksien olevan uskosta kiinni. Nuo piirteet monesti vain uskovaisella löytyvät, niinkuin monta muutakin hyvää ominaisuutta. Rautalangasta vielä sinulle, m o n e s t i, ei aina.

Pitäisi olla myös tutkimustulokset. Kuka tehnyt, missä ja onko tarpeeksi aineistoa.

Nämä ovat hyviä esimerkkejä "musta tuntuu" -ajattelusta. Kaikki oikea tieto, faktat ja tutkimukset osoittavat että keskimääräisesti uskovainen:

Nämä ovat tietenkin keskiarvoja ja hyviä/huonoja ihmisiä ja esimerkkejä löytyy molemmista joukoista. Asiaa on tutkittu hyvin paljon ja on aika kiistatonta, että uskonnollisuuden ja moraalin sekä empatian korrelaatio on negatiivinen. Syytä ei tiedetä.

Tämä on siis sitä ihan oikeaa faktaa, jota uskovaiset yrittävät kiistä mutta jos asiaa kaivelee yhtään syvemmältä perustelu on joko "musta tuntuu" tai "koska Raamattu".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla myös tutkimustulokset. Kuka tehnyt, missä ja onko tarpeeksi aineistoa.

Anna vielä tieto, kuka tutkinut, missä?

Vierailija
104/117 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaimmillaan se näkyy elämässä itsevarmuutena ja rauhana, jota on hankala muulla tavalla selittää. Usein tällaiset ihmiset myös menestyvät elämässään ja osaavat hyvin käsitellä ihmisiä ja eri tilanteita. Ja sekös ei-uskovaisia niin ärsyttääkin, ja yritetään luoda median kautta kuvaa täysistä hörhöistä ;)

Ajattelen että ovat hyvin usein tällaisia passiivis-aggressiivisia oman hännän nostajia.

Vierailija
105/117 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta uskovat, joiden elämässä usko näkyy, ovat ihania. Uuden testamentin sanomahan on uskon ohella lähimmäisyys. Oikea usko tuo tervettä itsetuntoa, mutta myös toisen kunnioittamista.

Ei sovi valehtelu, pettäminen yms toista kohtaan.

Itse olen hyviä uskovia tavannut ja heidän elämässään on se jokin..joka ei tee lähimmäiselle pahaa. Toki jokainen voi loukata toista joskus vahingossa.

Vierailija
106/117 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niitä oikeita uskovia on?

Vierailija
107/117 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisena tunnen monlaisia uskovia. Hyviä tyyppejä, tiukkapipoja, ärsyttäviä, yksinkertaisia, oikeasti mukavia, ihan tavallisia ihmisiä jne. Persoonia mahtuu laidasta laitaan.

Itse taidan nykyään olla pas*apää. En vain yksinkertaiseksi jaksa oikein ihmisten seuraa, joten pysyttelen kotona omissa ja puolisoni seurassa.

Vierailija
108/117 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisista eniten jää mieleen vain ne kierot toisia hyväksikäyttävät ihmiset, ja niiden uhrit.

En pidä siitä touhusta mitä kaikenmaailman lahkojen hämärissä puuhastellaan.

Se on ihan eri asia jos kuluu ihan vaikka luterilaiseen kirkkoon, jossa toiminta on melko järkevää ja ihmisiä ei riistetä ja hyväksikäytetä uskon varjolla.

Itse uskon tuonpuoleiseen johonkin, mutta en kuulu mihinkään uskontokuntaan, enkä usko miesten kirjottamiin uskontoihin, kaikki ovat naisia ja luontoa vihaavia, tehty sillä mielellä että saadaan alistaa naiset seksiorjiksi jne. 

En kutsu itseäni uskovaiseksi, koska en usko uskontoihin. Vaikka mullakin oma "jumalani" tms uskomukset on.

Vierailija
109/117 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan yks lysti uskooko joku johonkin kunhan pitää sen omana asiana eikä tuputa muille päivittäin. Pari tällästä päivittäin tuputtajaa poistin pari päivää sitten fb kavereista. Liika on liikaa.

En tiedä joudunko nyt helvettiin mutta yhtään ei oo tunne että olisin tehnyt syntiä.

Minäkään en tuputa maailmankatsomustani kenellekään. Kerron kyllä jos kysytään. En tosin täällä :)

Vierailija
110/117 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovaisista eniten jää mieleen vain ne kierot toisia hyväksikäyttävät ihmiset, ja niiden uhrit.

En pidä siitä touhusta mitä kaikenmaailman lahkojen hämärissä puuhastellaan.

Se on ihan eri asia jos kuluu ihan vaikka luterilaiseen kirkkoon, jossa toiminta on melko järkevää ja ihmisiä ei riistetä ja hyväksikäytetä uskon varjolla.

Itse uskon tuonpuoleiseen johonkin, mutta en kuulu mihinkään uskontokuntaan, enkä usko miesten kirjottamiin uskontoihin, kaikki ovat naisia ja luontoa vihaavia, tehty sillä mielellä että saadaan alistaa naiset seksiorjiksi jne. 

En kutsu itseäni uskovaiseksi, koska en usko uskontoihin. Vaikka mullakin oma "jumalani" tms uskomukset on.

Jumalaan ja Jeesukseen voi uskoa kuulumatta yhtään mihinkään. Se on kristinuskon ydinsanoma, että kertomus Jeesuksen Kristuksen ristiinnaulitsemisesta on totta.

Vierailija
111/117 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MiesOletettu999 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen956 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnon nimissä on tehty niin paljon pahaa

Tekisi mieli oksentaa joka kerta kuin kuulen tämän, se kertoo niin paljon sanojastaan. Ainakaan kristinusko ei väitä ihmisen olevan täydellinen (uskovankaan), vaan ihminen on vajavainen ja tekee virheitä. Se kannustaakin parannukseen. Kyllä pahoja tekoja tehdään ihan ihmisten omista syistä. Jos ne laitetaan uskonnon piikkiin, on vika silti ihmisessä eikä siinä uskonnossa. Paitsi is-la-missa, jossa suoraan kehotetaan tappamaan vääräuskoiset .

Ihan sama kehoitus löytyy lukuisista kohdista raamattuakin.

Lopeta lässytys ja jakeita kehiin. Lopussa jokainen polvi notkistuu, ja silloin on turha itkeä meille että miksi ette kertoneet. Voin kertoa, on kyllä yritetty.

5. Moos. 13:13-16 ”Jos saatte tietää, että jossakin niistä kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän asuttaviksenne, on kelvottomia miehiä, jotka ovat viekoitelleet kaupunkinsa asukkaat palvelemaan muita, teille vieraita jumalia … teidän on miekalla surmattava sen kaupungin asukkaat. Julistakaa kaupunki Herralle kuuluvaksi uhriksi, hävittäkää se ja surmatkaa sekä asukkaat että heidän karjansa.”

Muita kymmeniä kehotuksia tappaa erinäisistä syistä lienee turha listata tähän erikseen?

Miski muutit tekstiä? Jätit pois kohdat missä käsketään tutkia asiaa Ja selvittää se tarkoin.

Pakanat uhrasivat omia lapsiaan polttamalla epäjumalille tuohon aikaan, kun taas Israelin kansan keskuudessa seurattiin Jumalan kymmentä käskyä.

Ja silloinko on kansanmurha oikein, kun tarkoin ensin tutkitaan ja murhattavien joukossa on tapahtunut uhraamista ja epäjumalanpalvontaa?

Minusta on oikein, että Jumala hukuttaa lasten polttajat, petturit, valehtelijat, murhaajat, raiskaajat ja kaikki, jotka rakastavat pahaa helvetin tuleen.

Selvä. Mutta tuossa mainitussa lainauksessa käsketään tappamaan koko kaupungin asukkaat ja karja, koska heidän keskuudessaan on pahoja miehiä.

Käsky tappaa ei mitenkään rajoittunut vain pahantekijöihin.

on kelvottomia miehiä, jotka ovat viekoitelleet kaupunkinsa asukkaat palvelemaan muita, teille vieraita jumalia,

5. Mooseksen kirja 13:14

Niin? Kaupungin asukkaat on pahojen miesten toimesta saatu palvomaan ei-kristittyjä jumalia.

Ja käsky on tappaa kaikki kaupungin asukkaat miekalla. Vauvat, naiset, lapset, teinit, miehet ja karja.

Ainakin Helsingissä ja Oulussa olen havainnut juuri kuvatunkaltaista epäjumalanpalvontaa. Toivottavasti miekkasi on hyvässä terässä - aika brutaalilta ja työläältä urakalta vaikuttaa em. käskyn noudattaminen.

Ei nämä käskyt olleet tuntemattomia heille, kyllä näillä kaupungeilla oli tieto miten tuli menetellä.

Jos ymmärtäisit miten todellinen Jumala on ja miten Hänen käskynsä ovat koko luomakunnan parhaaksi, ymmärtäisit, että kyse ei ole mistään pienistä sivu seikoista.

Joka on pienessä väärä, on myös suuressa väärä.

Kymmenen käskyä tiivistyy yhteen käskyyn "rakasta lähimmäistäsi, niin kuin itseäsi"

Tämä oli Israelin kansan perusta, kun näitä noudatettiin, se oli todella kaunista, ihmiset pitivät huolta toisistaan ja jopa muukalaisille jätettiin viljaa pelloille, jota saivat kerätä nälkäänsä.

Vihollisille tarjottiin armoa ja muukalaisetkin saivat liittyä heihin.

Kun ihmiset luopuivat elävästä Jumalasta, luopuivat he käskystä "rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään" ja jokainen voi päätellä mitä siitä seuraa kun ei enää rakasteta.

Tätä sinä et kuitenkaan halua nähdä, vaan poimit kohtia, joista jätät osia pois, jotta saisit asiat kuulostamaan epäoikeudenmukaisilta.

Vanhan liiton aikaan sodittiin lihan miekalla, uudessa liitossa soditaan hengen miekalla.

Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.

Heprealaiskirje 4:12‭-‬13

Vierailija
112/117 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisia on joka lähtöön, kuten ateistejakin.

Vierailija
113/117 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa on muutamia todella epäystävällisiä kommentteja... Ateisteilta...

Entä sitten?

Vierailija
114/117 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun profetiat ovat tähänkin mennessä toteutuneet. Tällä hetkellä on menossa uskosta luopuminen, varsinkin Suomessa nopeaan tahtiin.

Juu ei ole.

Vierailija
115/117 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa on muutamia todella epäystävällisiä kommentteja... Ateisteilta... Osa ateistista on erittäin epäsivistynyttä sakkia, ja sitten vielä kehuskellaan koulutuksella.... Huvittavaa. Kaikki ateistit eivät tähän sorru tietenkään.

Minäkin ihmettelin tätä koulutuksellaan ja tuloillaan kehuvaa ihmistä, joka sanoi Jeesuksesta tödella törkeän ilmaisun.

Ihan jonkinlaisten tapojen mukaan kenenkään uskoa ei herjata. 

Totta kai herjataan. Uskonnot ovat suurin syöpä maan päällä, eikä niistä hymistelemällä ja hyväksynnällä eroon päästä. Väkivaltaa ja vihaa se tulee vielä vaatimaan.

Vierailija
116/117 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen956 kirjoitti:

Pidän yliluonnolliseen uskovia vähän reppanoina pelkureina, jotka eivät osaa seisoa omilla jaloillaan ja kantaa vastuuta/syyllisyyttä omista teoistaan ja elämänvalinnoistaan.

Aina löytyy korkeampi voima jolla on viimeinen vastuu ja anteeksianto. Selkärangatonta.

Minusta sattumaan uskominen vaatii yhtä paljon uskoa, kuin siihen, että kaikki on luotu. Loppuosasta osittain samaa mieltä. Tunnen kaksi aivan kamalaa uskovaa, molemmat luonnehäiriöisiä. Käyttävät uskoa toisten kyykyttämiseen. Sitten tunnen myös aivan ihania ja sydämellisiä uskovia, kuten mummoni. Eli uskoviin ja ei uskoviin mahtuu niin monenlaista väkeä, ettei ketään pitäisi tuomita sen perusteella uskooko, vai ei.

Miksi pitäisi uskoa sattumaan? Sattumanvaraiset tapahtumat ovat ihan faktuaalisesti demonstroitavissa, ei niiden olemassaoloon tarvitse uskoa.

Sitä en myöskään ymmärrä miten ss liittyy tähän keskusteluun?

Evoluution mekanismia ei ole vielä todistettu. Mutta evoluutio on kyllä jo todistettu saduksi. Esimerkiksi dinosaurusten pehmytkudoslöydöt todistavat asian. Kannattaa googlata samantien.

Mitä helvettiä oikein hourailet, ääliö? Evoluutio on luonnossa havaittava ilmiö, joka ilmenee mm. siinä että et ole identtinen klooni vanhemmistasi. Kannattaa lopettaa se hihhulisivuilla pyöriminen samantien.

En tietenkään ole, kun olen 2 solusta koostunut ihminen. Se jo selittää, etten voi olla identtinen. 

Ja todistaa evoluution.

Vierailija
117/117 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tiedä, paitsi ne jotka valehtelee tietävänsä. Kyse onkin uskosta, eli olet ilmeisesti agnostinen ateisti?

Ketju on lukittu.