Miten sana "crepes" lausutaan?
Yhdessä kahvilassa mainostettiin Crepes makealla tai suolaisella täytteellä. Jäin miettimään, että mitä jos minun olisi tehnyt mieli sellaista, niin miten olisin sen tilannut?
"mulle tollanen Krepes/Krepee/repes/herpes makealla täytteellä"
Vai peräti "No nuita krepepsiä voisin ottaa makkeella täytteellä?"
On taas yksi ärsyttävä sana, joka ei sovi kieliä osaamattoman suomalaisen suuhun.
Kommentit (31)
Samasta syystä olen jättänyt ostamatta kerta toisensa jälkeen xD siis joo miksi ei suomessa voi olla suomenkielisiä sanoja
"Saisinko kaksi krep makealla täytteellä, kiitos." Kyllähän tuo nyt hölmöltä kuulostaa.
kreps mutta r on kurkkuärrä, tosin Suomessa sanoisin että "krepesejä makealla täytteellä"
Näköjään amerikkalaisittain lausutaan ”kreip”
Tyhmä sana.
Vierailija kirjoitti:
#Repes#
Mäkin repesin 😁
Yksi kreppi kiitos? Yksi kreippi kiitos? Kun ei tuo nyt vaan sovi suomenkieleen.
Vierailija kirjoitti:
kreps mutta r on kurkkuärrä, tosin Suomessa sanoisin että "krepesejä makealla täytteellä"
Ei kyllä äänny s sanan lopussa.
Ääntämys riippuu siitä, missä olet. Ranskaksi Kreps kurrkkuärrällä, englanniksi sama englantilaisella ärrällä. Suomeksi se äännetään ”letut” tai ”2 lettua”.
Ajatelkaa miten tyhmältä sekin kuulostaa, jos sanoo "yksi krep makealla täytteellä" lausuen tuon sanan täysin oikeaoppisesti kurkkuärrineen. Ei vaan oikein istu suomen kieliseen lauseeseen. :)
"Ottaisin kaksi krepsiä makealla täytteellä. Tai "Noita krepsejä kaksi, kiitos". Varmasti tulet ymmärretyksi :)
Vierailija kirjoitti:
Ääntämys riippuu siitä, missä olet. Ranskaksi Kreps kurrkkuärrällä, englanniksi sama englantilaisella ärrällä. Suomeksi se äännetään ”letut” tai ”2 lettua”.
Miksi ruokalaji ei voisi jo alunperin olla nimellä lettu siinä listassa. Hassulta tuntuu sanoa lettu, jos listassa lukee crepes.
Mielestäni voi hyvin sanoa lettu, kun ne kerran lettuja on. Ihan kuten voi myyjältä pyytää känttyä, vaikka se oikeasti onkin pulla.
Jos liike haluaa myydä tuotteitaan ranskaksi, niin asiakkaan sopii tilata ranskaksi. "Dö krep silvuplee." ja sitä rataa. Ei ongelmaa.
Krep