Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Dokumentti sairaista koiraroduista nostatti raivon jo tekovaiheessa – ohjaaja täräyttää suorat sanat presidentti Niinistön koirasta: ”Ei Lennu hymyile siksi, että sillä olisi kivaa”

Vierailija
20.11.2018 |

Miksi se on niin vaikea myöntää, että esimerkiksi lyttykuonoiset ovat sairaita?

”Oli muutamia eläinlääkäreitä, jotka alkoivat huutaa, kun kysyin haastatteluun. Se oli todella hämmentävää. En ainakaan haluaisi viedä omaa lemmikkiäni tuollaiselle eläinlääkärille, joka ajattelee, ettei eläinten huonosta voinnista saa puhua.”
Voi jumalau... Tuohan se eläinlääkärille kivasti töitä kun koira on sairas, mutta tuollainen käytös on jopa lapsellista. Ei millään myönnetä lyttykuonoisten ongelmia. ”Onhan meidän koira ihan terve, mutta röhisee vaan hassusti :)))” huoh

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000005902012.html

Kommentit (210)

Vierailija
61/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 15v ja mulle sopisi ranskanbulldoggi sen ominaisuuksien perusteella. En kuitenkaan halua hankkia tuollaista sairasta koiraa :( Ei ole koiralle reilua. Pienempänä halusin myös lyttykuonoisia koiria, mutta onneksi vanhemmat tiesi niiden sairauksista. Eivät ikinä suostuneet/eivätkä vieläkään suostuisi.

En vain tiedä mikä rotu minulle sitten sopisi?

Jos haluat söpön pienen koiran jota voi kanniskella laukussa mukana, hanki pehmolelu.

Basenji on kiva, Pembroke Welsh Corgi, Havanese, 

Googla nämä, olisiko joku näistä sinulle sopiva rotu. Minä sain ensimmäisen koirani juuri kun olin 15 vuotias, ja minulla on ollut koiria siitä lähtien. Minun koira ei ollut silloin käslaukku koira vaan Tanskadoggi, ihana koira, mutta on myös nykään todella sairasrotu. Kun hankit koiran niin se tuo todella paljon, mutta siinä tulee mukana suuri vastuu. Haluatko ison vain pienen koira?

Meillä siis on aina ollut ja on nytkin koira, joten kokemusta on ja tietoa. Haluaisin vain ’oman’ koiran :) Nykyinenkin koira on erittäin rakas, joten en siis ole tietenkään sitä hylkäämässä!

Haluaisin pienen/keskikokoisen koiran. Ei mitään kääpiöpinseriä kuitenkaan. Kiitos vinkeistä!

se 15v

Mä en ymmärrä miksi sua lytättiin, fiksusti olet kirjoittanut ja ajatellut asioita koiran kannalta. En mä ainakaan saanut kuvaa että etsit käsilaukkukoiraa. Tiedän että sun ikäinen voi olla erinomainen "koiranomistaja". Heittomerkit siksi että tottakai koira on viime kädessä aikuisen vastuulla, olisi se hullua laittaa ikäisesi maksamaan eläinlääkärit yms. Mulla on 14-vuotias joka puhuu jo että haluaa aikuisena huskyn. :D Ja on ollut koko ikänsä eläinten kanssa, pärjää taatusti aikuisena haastavan rodun kanssa.

https://www.hankikoira.fi/rotutesti kokeiles tuota, saattaa tulla ideoita :)

Vierailija
62/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tarpeettoman tuskan ja kärsimyksen aiheuttaminen eläimille ole lain mukaan rangaistava teko? Sairaiden ja kärsimään tuotettujen koirien pentutehtailu on juuri tuota toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 15v ja mulle sopisi ranskanbulldoggi sen ominaisuuksien perusteella. En kuitenkaan halua hankkia tuollaista sairasta koiraa :( Ei ole koiralle reilua. Pienempänä halusin myös lyttykuonoisia koiria, mutta onneksi vanhemmat tiesi niiden sairauksista. Eivät ikinä suostuneet/eivätkä vieläkään suostuisi.

Jos haluat söpön pienen koiran jota voi kanniskella laukussa mukana, hanki pehmolelu.

Huoh... nykyään tuntuu, että jos olet alaikäinen, aina kuulee tätä: ”et osaa huolehtia koirasta”. En minä mitään laukussa kannettavaa koiraa ole ole ottamassa! Varmasti hoitaisin sitä paremmin kuin moni aikuinen. Ranskis olisi koon puolesta hyvä, koska ei vanhemmat edes suosutuisi ottamaan mitään saksanpaimenkoiran kokoista koiraa. Muutenkin sen luonne on kiva.

Nykyään ei saa näköjään haluta koiraa jos on alle 18v tai heti ollaan suosittelemassa jotain pehmolelua... en ymmärrä.. aikuiset ihmiset..

Se 15v jolle vastasit

Mittelspitz, kleinspitz, maltankoira, kääpiövillakoira?

Vierailija
64/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh... nykyään tuntuu, että jos olet alaikäinen, aina kuulee tätä: ”et osaa huolehtia koirasta”. En minä mitään laukussa kannettavaa koiraa ole ole ottamassa! Varmasti hoitaisin sitä paremmin kuin moni aikuinen. Ranskis olisi koon puolesta hyvä, koska ei vanhemmat edes suosutuisi ottamaan mitään saksanpaimenkoiran kokoista koiraa. Muutenkin sen luonne on kiva.

Nykyään ei saa näköjään haluta koiraa jos on alle 18v tai heti ollaan suosittelemassa jotain pehmolelua... en ymmärrä.. aikuiset ihmiset..

Se 15v jolle vastasit

Oli mullakin koira jo sua nuorempana. En vain näe mitään muuta syytä siihen, miksi juuri ranskis olisi sopivin, ellei halua juurikin elävää pehmolelua.

Pienistä koirista ei taida nykyään tervettä rotua löytyä, ellei ota jotain käyttöluokan terrieriä, jotka taas ovat todella aktiivisia ja vaativat osaavan koulutuksen.

- Se vastaaja.

Tarkoitin siis, että ranskis olisi luonteen jne perusteella sopiva, mutta en sitö hanki kuonon/sairauksien takia. Kirjoitin sen alkuperäiseen viestiin

se 15v

Vierailija
65/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googla nämä, olisiko joku näistä sinulle sopiva rotu. Minä sain ensimmäisen koirani juuri kun olin 15 vuotias, ja minulla on ollut koiria siitä lähtien. Minun koira ei ollut silloin käslaukku koira vaan Tanskadoggi, ihana koira, mutta on myös nykään todella sairasrotu. Kun hankit koiran niin se tuo todella paljon, mutta siinä tulee mukana suuri vastuu. Haluatko ison vain pienen koira?

Meillä siis on aina ollut ja on nytkin koira, joten kokemusta on ja tietoa. Haluaisin vain ’oman’ koiran :) Nykyinenkin koira on erittäin rakas, joten en siis ole tietenkään sitä hylkäämässä!

Haluaisin pienen/keskikokoisen koiran. Ei mitään kääpiöpinseriä kuitenkaan. Kiitos vinkeistä!

se 15v

Mä en ymmärrä miksi sua lytättiin, fiksusti olet kirjoittanut ja ajatellut asioita koiran kannalta. En mä ainakaan saanut kuvaa että etsit käsilaukkukoiraa. Tiedän että sun ikäinen voi olla erinomainen "koiranomistaja". Heittomerkit siksi että tottakai koira on viime kädessä aikuisen vastuulla, olisi se hullua laittaa ikäisesi maksamaan eläinlääkärit yms. Mulla on 14-vuotias joka puhuu jo että haluaa aikuisena huskyn. :D Ja on ollut koko ikänsä eläinten kanssa, pärjää taatusti aikuisena haastavan rodun kanssa.

https://www.hankikoira.fi/rotutesti kokeiles tuota, saattaa tulla ideoita :)

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Tein tuon testin hetki sitten ja sieltähän se ranskis tuli :D Pitää lukea nyt paljon erilaisia kirjoja ja nettiä. Ehkä se sopiva tulee vielä vastaan

Se 15v

Vierailija
66/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se 15v

ps. Haluaisin, että tämä keskustelu pysyisi asiassa. Minulle ei tarvitse enää ehdottaa koiraa, vaikka laitoinkin kysymyksen ensimmäiseen viestiin. Voin mennä kyselemään muualle :)

Tätä haluan vielä painottaa^ Tämä ketju ei ollut mun opastamiseen tehty :) Kuitenkin kiitos vinkeistä, mutta en tarvitse lisää ainakaan tässä ketjussa. Jos haluan lisää vinkkejä, voin tehdä sille oman kejun

Vierailija
67/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saksanpaimenkoirakaan enää ole terve..

https://goo.gl/images/vYABkY

Tuollaisia kuvia on netti täynnä... ihan oikeastikko joku ajattelee, että toi näyttää hienolta? En ikinä kehtais julkaista tuollaisesta koirasta kuvaa jolla on selkeästi vaivoja

Anteeksi, en ole koiraihminen, joten tämä on varmaan tyhmä kysymys. Mitä vaivoja esim. ko. koiralla on kuvan perusteella? 

Vierailija
68/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia kuvia on netti täynnä... ihan oikeastikko joku ajattelee, että toi näyttää hienolta? En ikinä kehtais julkaista tuollaisesta koirasta kuvaa jolla on selkeästi vaivoja

Anteeksi, en ole koiraihminen, joten tämä on varmaan tyhmä kysymys. Mitä vaivoja esim. ko. koiralla on kuvan perusteella? 

Takaraajat ja selkä laajaa miltei maata. Normaalisti koiran selkä on suora

Vierailija
69/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaraajat ja selkä laajaa miltei maata. Normaalisti koiran selkä on suora

Laahaa*

Vierailija
70/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
71/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisesta kopioitu:

”Docstopin Sairaan kaunis koira -dokumentissa nähtävät koirat, kuten ranskanbulldoggi Velmu, bullmastiffi Romu ja cavalierkingcharlesinspanieli Tuittu.

Niillä kaikilla on vakavia ongelmia liiallisen jalostamisen vuoksi: yhden henki ei kulje, toisella aivot eivät enää mahdu omaan kalloon, ja kolmas oksentaa heti syömisen jälkeen, koska hampaat ovat kelvottomat järsimiseen”

Surullista :(

Vierailija
72/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla lyttykuonoilla on myös luusto todella huonossa kunnossa. Vertauksen vuoksi, niin esim. saksanpaimenien lonkat ja selät ovat paaaaaljon paremmassa kunnossa.

Vierailija
73/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että näistä keskustellaan ja lyttykuonojen ja muiden sairaiden koirien kasvattajat ja omistajat saavat halveksuntaa osakseen.

Vierailija
74/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti minua ihmetyttää, että miten jotkut koiranomistajat eivät pysty näkemään erittäin selvää totuutta eli sitä, että heidän koiransa on selvästi huonovointinen ja sairas koska se edustaa jotain sairaaksi jalostettua koirarotua. Esimerkiksi erään tuttavapariskuntani chihuahua selvästi kärsii koska sillä on ollut monia eri sairauksia ja sitä on jouduttu monesti käyttämään eläinlääkärissä. Sitä en todellakaan uskalla tälle pariskunnalle sanoa, mutta minua ihmetyttää että miten he voivat sanoa itseään eläinrakkaiksi ja ovat silti ottaneet tuollaisen mulkosilmäisen pikkukoiran, jolla kieli roikkuu usein ulkona ja joka vaikuttaa selvästi avuttomalta ja jollain tapaa henkisesti jälkeenjääneeltä, jos siis koiralla voi esiintyä ihmisen kehitysvammaisuutta vastaavia ominaisuuksia.

Vierailija
75/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella julkkiksella näkee näitä lyttykuonoisia. Tosi surullista, että näin moni muukin hankkii sellaisen. Myös monet pukee koiriaan kaikenmaailman röyhelöihin, joten eikö tuollainen hengitysvaikeuksinen läkähdy kuoliaaksi siellä Amerikan lämmössä kesällä mekko päällä...

En muutenkaan ymmärrä näitä koirien vaatteita. Toki jos koiralla ei ole kunnon turkkia ja pihalla on pakkasta, ymmärrän toppatakin hyvin. Mutta kaikki mekot jne on ihan turhaa ja järjetöntä

Meidän koira on iso persoona. Jo pentuna kieltäytyi järjestelmällisesti kaikista vaatteista, ihan kaikista. Juoksupöksyt purtiin tuhansiksi palasiksi, ulkoiluhaalarista kiemurreltiin ulos tai käveltiin niin vaikeannäköisesti, että lenkki piti lopettaa, ja haalari riisua pois. Söpöilyvaatteita oli ihan turha yrittääkään, esim. tonttulakkia.

Vierailija
76/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kleini tai mitteli :)

Vierailija
77/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luusto on jalostettu vammaiseksi, jalostamalla on aiheutettu vamma.

Vierailija
78/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tarpeettoman tuskan ja kärsimyksen aiheuttaminen eläimille ole lain mukaan rangaistava teko? Sairaiden ja kärsimään tuotettujen koirien pentutehtailu on juuri tuota toimintaa.

Ikävä kyllä meidän lait ovat yhtä tyhjän kanssa. Sen vuoksi kannattaa äänestää eläinoikeuspuoluetta nyt kun siihen on ensi kerran mahdollisuus. Jonkun pitää mennä sinne laittamaan asiat kuntoon kun nykyiset eivät halua.

Vierailija
79/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niinkin "perus" koirarodulla kuin cockerspanielilla voi olla niin löysät silmäluomet, että ne roikkuvat irrallaan silmämunasta ja vaaleanpunainen sidekalvo paistaa. Tutun cockerilla oli tällaiset silmät ja kyllä tekee pahaa, kun ajattelee miten helposti sinne silmämunan ja limakalvon väliin menee likaa ja roskia, josta seuraa tulehduksia. Koiralla kuuluisi olla tiiviit silmäluomet, mutta kun ihminen on halunnut jalostaa "söpöjä" koirayksilöitä, joilla on muutamaa numeroa liian iso, söpösti roikkuva löysä nahka...

Aikoinaan omaa koirarotua valitessa ykköskriteerinä oli terve anatomia jalkojen, hännän, ruumiinrakenteen, silmien, suun ja korvien osalta. Yksilöhän voi aina sairastua, mutta epätervettä jalostusta ei pitäisi tukea.

Vierailija
80/210 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinkin "perus" koirarodulla kuin cockerspanielilla voi olla niin löysät silmäluomet, että ne roikkuvat irrallaan silmämunasta ja vaaleanpunainen sidekalvo paistaa. Tutun cockerilla oli tällaiset silmät ja kyllä tekee pahaa, kun ajattelee miten helposti sinne silmämunan ja limakalvon väliin menee likaa ja roskia, josta seuraa tulehduksia. Koiralla kuuluisi olla tiiviit silmäluomet, mutta kun ihminen on halunnut jalostaa "söpöjä" koirayksilöitä, joilla on muutamaa numeroa liian iso, söpösti roikkuva löysä nahka...

Aikoinaan omaa koirarotua valitessa ykköskriteerinä oli terve anatomia jalkojen, hännän, ruumiinrakenteen, silmien, suun ja korvien osalta. Yksilöhän voi aina sairastua, mutta epätervettä jalostusta ei pitäisi tukea.

Ihan mielenkiinnosta kysyn: mihin rotuun päädyit? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän