IS: Dokumentti sairaista koiraroduista nostatti raivon jo tekovaiheessa – ohjaaja täräyttää suorat sanat presidentti Niinistön koirasta: ”Ei Lennu hymyile siksi, että sillä olisi kivaa”
Miksi se on niin vaikea myöntää, että esimerkiksi lyttykuonoiset ovat sairaita?
”Oli muutamia eläinlääkäreitä, jotka alkoivat huutaa, kun kysyin haastatteluun. Se oli todella hämmentävää. En ainakaan haluaisi viedä omaa lemmikkiäni tuollaiselle eläinlääkärille, joka ajattelee, ettei eläinten huonosta voinnista saa puhua.”
Voi jumalau... Tuohan se eläinlääkärille kivasti töitä kun koira on sairas, mutta tuollainen käytös on jopa lapsellista. Ei millään myönnetä lyttykuonoisten ongelmia. ”Onhan meidän koira ihan terve, mutta röhisee vaan hassusti :)))” huoh
Kommentit (210)
Ranskanbulldogin ei tarvitse näyttelykehässä mennä kuin kaksi kierrosta "reippaasti" ja sen jälkeen se kuulostaa tukehtuvan 👍 Miten menee omasta mielestänne, kasvattajat ja omistajat?
Vierailija kirjoitti:
Esim. persialaiskissat, miten nekin on saatu niin rumiksi lyttynaamoiksi, kun aiemmin olivat tosi kauniita.
Kuvassa persialaiskissa ennen ja nyt:
https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_674,f_auto,fl_lossy,q_…
En omista kissoja, mutta olen ymmärtänyt että persialaisesta on 2 linjaa, perinteinen ja näyttely (show)? Se näyttelylinja olisi tuo tosi lyttykuonoinen, perinteinen taas normaalimmalla naamalla kuten linkin vasemmanpuoleisessa kuvassa. Luin tästä jostain englanninkielisiltä kissarotusivuilta, eli voi olla että on esim. USAlainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Esim. persialaiskissat, miten nekin on saatu niin rumiksi lyttynaamoiksi, kun aiemmin olivat tosi kauniita.
Kuvassa persialaiskissa ennen ja nyt:https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_674,f_auto,fl_lossy,q_…; .
Äh, lainaus meni pieleen. Uusi yritys (varmaan menee mönkään tämäkin...)
En omista kissoja, mutta olen ymmärtänyt että persialaisesta on 2 linjaa, perinteinen ja näyttely (show)? Se näyttelylinja olisi tuo tosi lyttykuonoinen, perinteinen taas normaalimmalla naamalla kuten linkin vasemmanpuoleisessa kuvassa. Luin tästä jostain englanninkielisiltä kissarotusivuilta, eli voi olla että on esim. USAlainen juttu.
Lennu näyttää harvinaisen vastenmieliseltä koiralta.
Koirat ja kissat vielä lisääntyvät varsin nopeasti, eli jos asialle haluttaisiin tehdä jotain, niin ei se mikään sadan vuoden projekti ole. Toki jotkut rodut ovat olleet jo pitkään ääreviä, mutta monella muutos on tapahtunut nopeasti. Tässä esim. sakemannin kehitystä
https://ayerslegends.com/wp-content/uploads/2018/05/German-Shepherd-Dow…; .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 15v ja mulle sopisi ranskanbulldoggi sen ominaisuuksien perusteella. En kuitenkaan halua hankkia tuollaista sairasta koiraa :( Ei ole koiralle reilua. Pienempänä halusin myös lyttykuonoisia koiria, mutta onneksi vanhemmat tiesi niiden sairauksista. Eivät ikinä suostuneet/eivätkä vieläkään suostuisi.
En vain tiedä mikä rotu minulle sitten sopisi?
Jos haluat söpön pienen koiran jota voi kanniskella laukussa mukana, hanki pehmolelu.
Huoh... nykyään tuntuu, että jos olet alaikäinen, aina kuulee tätä: ”et osaa huolehtia koirasta”. En minä mitään laukussa kannettavaa koiraa ole ole ottamassa! Varmasti hoitaisin sitä paremmin kuin moni aikuinen. Ranskis olisi koon puolesta hyvä, koska ei vanhemmat edes suosutuisi ottamaan mitään saksanpaimenkoiran kokoista koiraa. Muutenkin sen luonne on kiva.
Nykyään ei saa näköjään haluta koiraa jos on alle 18v tai heti ollaan suosittelemassa jotain pehmolelua... en ymmärrä.. aikuiset ihmiset..
Se 15v jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 15v ja mulle sopisi ranskanbulldoggi sen ominaisuuksien perusteella. En kuitenkaan halua hankkia tuollaista sairasta koiraa :( Ei ole koiralle reilua. Pienempänä halusin myös lyttykuonoisia koiria, mutta onneksi vanhemmat tiesi niiden sairauksista. Eivät ikinä suostuneet/eivätkä vieläkään suostuisi.
Jos haluat söpön pienen koiran jota voi kanniskella laukussa mukana, hanki pehmolelu.
Basenji on kiva, Pembroke Welsh Corgi, Havanese,
Googla nämä, olisiko joku näistä sinulle sopiva rotu. Minä sain ensimmäisen koirani juuri kun olin 15 vuotias, ja minulla on ollut koiria siitä lähtien. Minun koira ei ollut silloin käslaukku koira vaan Tanskadoggi, ihana koira, mutta on myös nykään todella sairasrotu. Kun hankit koiran niin se tuo todella paljon, mutta siinä tulee mukana suuri vastuu. Haluatko ison vain pienen koira?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh... nykyään tuntuu, että jos olet alaikäinen, aina kuulee tätä: ”et osaa huolehtia koirasta”. En minä mitään laukussa kannettavaa koiraa ole ole ottamassa! Varmasti hoitaisin sitä paremmin kuin moni aikuinen. Ranskis olisi koon puolesta hyvä, koska ei vanhemmat edes suosutuisi ottamaan mitään saksanpaimenkoiran kokoista koiraa. Muutenkin sen luonne on kiva.
Nykyään ei saa näköjään haluta koiraa jos on alle 18v tai heti ollaan suosittelemassa jotain pehmolelua... en ymmärrä.. aikuiset ihmiset..
Se 15v jolle vastasit
Samaa mieltä! Varmasti moni alaikäinen osaa ja haluaa huolehtia koirista. Itsekkin olin nuorena (ja olen vieläkin!) tosi koirarakas ja intoa löytyi koiran hoitamiseen. Nuoria on erilaisia ja joillekkin se pehmolelu varmasti olisi parempi vaihtoehto, mutta ei näin voi ajatella automaattisesti jos alaikäinen haluaa koiran
Ai, kun se Lennu on söpö kun se on tukehtumaisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googla nämä, olisiko joku näistä sinulle sopiva rotu. Minä sain ensimmäisen koirani juuri kun olin 15 vuotias, ja minulla on ollut koiria siitä lähtien. Minun koira ei ollut silloin käslaukku koira vaan Tanskadoggi, ihana koira, mutta on myös nykään todella sairasrotu. Kun hankit koiran niin se tuo todella paljon, mutta siinä tulee mukana suuri vastuu. Haluatko ison vain pienen koira?
Meillä siis on aina ollut ja on nytkin koira, joten kokemusta on ja tietoa. Haluaisin vain ’oman’ koiran :) Nykyinenkin koira on erittäin rakas, joten en siis ole tietenkään sitä hylkäämässä!
Haluaisin pienen/keskikokoisen koiran. Ei mitään kääpiöpinseriä kuitenkaan. Kiitos vinkeistä!
se 15v
Ihmisetkin näyttää söpöiltä kun ne on tukehtumaisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä siis on aina ollut ja on nytkin koira, joten kokemusta on ja tietoa. Haluaisin vain ’oman’ koiran :) Nykyinenkin koira on erittäin rakas, joten en siis ole tietenkään sitä hylkäämässä!
Haluaisin pienen/keskikokoisen koiran. Ei mitään kääpiöpinseriä kuitenkaan. Kiitos vinkeistä!se 15v
ps. Haluaisin, että tämä keskustelu pysyisi asiassa. Minulle ei tarvitse enää ehdottaa koiraa, vaikka laitoinkin kysymyksen ensimmäiseen viestiin. Voin mennä kyselemään muualle :)
Täytyypä hankkia joku oikein sairaaksi jalostettu koira lemmikiksi. Ah sitä voiman ja vallan tunnetta kun pääsee säätelemään ja kontrolloimaan elollisen olennon kärsimyksiä.
Haukkovat henkeä kouristuksenomaisesti. Vähän niin kuin nauraisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 15v jolle vastasit
Oli mullakin koira jo sua nuorempana. En vain näe mitään muuta syytä siihen, miksi juuri ranskis olisi sopivin, ellei halua juurikin elävää pehmolelua.
Pienistä koirista ei taida nykyään tervettä rotua löytyä, ellei ota jotain käyttöluokan terrieriä, jotka taas ovat todella aktiivisia ja vaativat osaavan koulutuksen.
- Se vastaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vastaus oli siis sinulle joka olet 15 vuotias ja haluat koiran. Tsemppiä koiranhakuun, jos vanhemmat ovat mukana niin saatte paljon iloa koirasta. Itselläni on nyt 5 koira ja se on Parson Russelli, tämä jaksaa lenkkeillä ja nauttii perheestä, mutta ne voi olla hankialia, joten sitä en suosittele ensimmäiseksi koiraksi. Meillä on todella kiva yksilö ja on mitä parhain lasten kanssa. Mutta harkitse rauhassa, soittele kasvattajille niin saat vastauksia. Käy koirapuistoissa katsomassa koiria. Kyllä se oikea rotu sinulle löytyy. Ja, tosiaan minulla on kaikki 5 ollut eri rotuisia, kaikki on hankittu eri tilanteisiin. Ensimmäinen 15 vuotiaana, toinen nuorena aikuisena, silloin tuli mukaan toinen vahingossa, joten minulla oli 2 koiraa samaan aikana, neljäs tuli lapsiperheeseen, ja nyt tämä viides joka asuu meidän perheessä jossa kaksi teiniä (ihan just aikuisia). Odotan että tämä parson, on vielä mukana 10 vuotta. Ja, katson sitten uudestaan. todennäköisesti en hanki itselleni uutta koiraa tämän jälkeen, mutta voisin vaikka eläkkeellä olla jonkun koiravahti.