Johan alkaa taas päiväkodissa pompottelu
Ymmärrän sen, ettei joulun ja uuden vuoden välissä kannata olla koko kaupungin päiväkotihenkilöstö hyysäämässä sitä kourallista lapsia, jotka ovat hoidossa. Ymmärrän, ettei joka talossa kannata pyörittää niinä kahtena päivänä siivousta, keittiötä jne. Mutta mietin kyllä, että onko tämä äärimmilleen supistaminen aina tilaisuuden tullen ihan reilua lapsia kohtaan?
Eskari-ikäisenä oli viime kesäkuussa hoidossa 4 viikkoa, 3 eri tiloissa, joka maanantai uudessa ryhmässä aloittaen, eikä aina tiennyt ketkä aikuiset ovat ensi viikolla vastassa. Joka viikko supistettiin ja yhdisteltiin ja siirryttiin tontilta toiselle, ja suunnitelmat muuttuivat niin että kun olin lapsen yhteen psyykannut niin selvisi ettei se pidä paikkaansa. Okei, esikoiseni ei ole tässä suhteessa helpoin lapsi vaan on huonosti muutoksiin sopeutuva ja hyvin ennakointia arvostava, ujo, varovainen lapsi, joten välillä on hankalaa ja sille ei voi mitään, mutta silti.
Nyt olisi sitten kuopuksen joulukuun kattaus tämä: itsenäisyyspäivän jälkeinen perjantai tarjolla päiväkodissa X. Joulua edeltävän viikon hoito tarjolla päiväkodissa Y, välipäivät päiväkodissa W ja uudenvuodenviikko oletettavasti X, ei vielä tiedossa. Itsenäisyyspäiväviikolla myös alkuviikosta mahdollisesti ryhmien yhdistelyä. Kuopukseni taas on toista maata, hänet voi nakata ryhmään kuin ryhmään ja ei hän onneksi ole kaikkina noina aikoina hoidossa, mutta vähän kylmää niiden ihan pienten lasten vanhempien puolesta joilla ei ole vapaapäiviä/lomia joulun seutuun, niin lasta pyöritetään kuin salaattilingossa.
Kun huomioidaan joulunaika (3 viikkoa), kesä (10 viikkoa), koulujen syys- ja hiihtolomat (2 viikkoa) ja se että monesti vielä elokuun loppuun asti mennään vajailla ja yhdistetyillä ryhmillä (2-3 viikkoa) niin 17-18 viikkoa 52:sta lapsella ei välttämättä ole tarjolla hoitoa omassa päiväkodissa, omassa ryhmässä, omien aikuisten kanssa. Se on yli kolmasosa vuodesta, joskin toivottavasti lapsi itsekin on osan tuosta lomalla. Tähän toki vielä nuo itsenäisyyspäivän, pääsiäisen, vapun ja muun ympärille muodostuvat poikkeuspäivät ja henkilökunnan suunnittelupäivät. Tässä ei vielä ole huomioitu sitä, että sairastapaukset henkilökunnassa johtaa ryhmien yhdistelyyn ja siihen että aamulla on vieras naama vastassa.
Niin että kysyn vaan, onks tää nyt reilua?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hirveetö kun on veronmaksajien kustantama palvelu, joka hoitaa lasten hoidon äidin puolesta.
Minä en oikein ymmärrä tätä asennetta. Kunnallisista palveluista saa valittaa silloin kun ne on huonoja. Ne vanhemmat menee töihin ollakseen niitä kunnollisia veronmaksajia. Jos varaat ajan hoitajalle joka poistaa vain kaksi kolmannesta tikeistäsi tai lääkärille joka on ohjeistettu selvittämään vain esitiedot ja arvioimaan nykytila mutta hoito-ohjeisiin tai hoitosuunnitelmaan ei enää olekaan resursseja, toteatko vain että "on se hirveetä kun on veronmaksajien kustantama palvelu"? Jos tiet aurataan vain joulu- ja tammikuussa mutta helmikuun saatte kolata kaupunkilaisten talkoovoimin, eikö yhtään jurpi? Jos lapsesi peruskoulu järjestetään kelvottomasti, leijutko vain kiitollisuudesta kun se on järjestetty jotenkin?
Tai voisiko vika olla siinä, että tällä hetkellä maksetaan myös heidän lasten hoito, jotka eivät edes käy töissä?
Ei hoito, vaan varhaiskasvatus. Jonka on tarkoitus maksaa itsensä takaisin sillä että muita palveluja vaativia tuen tarpeita ehkäistään ja tunnistetaan varhaisemmassa vaiheessa, jolloin sekä kokonaiskustannus että inhimillinen kärsimys vähenee. Tämä on siis tarkoitus, toteutusta en ihan allekirjoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän jälkiviisastelua, mutta kannattaa selvittää mikä on kunnan ns. päivystävä(t) päiväkoti. Ja laittaa lapset sinne hoitoon. Meillä vaihtuu korkeintaan ryhmätila, mutta rakennus on aina sama oli sitten joulu tai kesä.
Meilläkin lapsi on yksityisessä päiväkodissa ( heillä on muistaakseni 7 tai 8 eri päiväkotia) ja päivystyspaikka on aina sama päiväkoti.
Luin ensin että "säilytyspaikka" :D tosin saattaakin olla ihan käypä termi, ku näitä lukee :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hirveetö kun on veronmaksajien kustantama palvelu, joka hoitaa lasten hoidon äidin puolesta.
Minä en oikein ymmärrä tätä asennetta. Kunnallisista palveluista saa valittaa silloin kun ne on huonoja. Ne vanhemmat menee töihin ollakseen niitä kunnollisia veronmaksajia. Jos varaat ajan hoitajalle joka poistaa vain kaksi kolmannesta tikeistäsi tai lääkärille joka on ohjeistettu selvittämään vain esitiedot ja arvioimaan nykytila mutta hoito-ohjeisiin tai hoitosuunnitelmaan ei enää olekaan resursseja, toteatko vain että "on se hirveetä kun on veronmaksajien kustantama palvelu"? Jos tiet aurataan vain joulu- ja tammikuussa mutta helmikuun saatte kolata kaupunkilaisten talkoovoimin, eikö yhtään jurpi? Jos lapsesi peruskoulu järjestetään kelvottomasti, leijutko vain kiitollisuudesta kun se on järjestetty jotenkin?
Tai voisiko vika olla siinä, että tällä hetkellä maksetaan myös heidän lasten hoito, jotka eivät edes käy töissä?
Ei hoito, vaan varhaiskasvatus. Jonka on tarkoitus maksaa itsensä takaisin sillä että muita palveluja vaativia tuen tarpeita ehkäistään ja tunnistetaan varhaisemmassa vaiheessa, jolloin sekä kokonaiskustannus että inhimillinen kärsimys vähenee. Tämä on siis tarkoitus, toteutusta en ihan allekirjoita.
. Yhden lapsen "varhaiskasvatuksen" hinta on noin 1000 euroa jos kyseessä on alle kolmevuotias. Yli kolmevuotiaalla se taitaa olla 700. Ja vanhempien maksama hinta on 0-300 ( ja rapiat)euroa.
Usein vanhemmat joilla on jokin ongelma lapsen kasvatuksessa, saavat keinoksi ongelmien ratkaisuun viedä lapsen varhaiskasvatuksen piiriin. Kuitenkin parempi ongelmanratkaisu oletettavasti olisi , että vanhempi saisi kotiin apua ja neuvoja lapsen kasvatukseen.
Olen itse ollut tuossa tilanteessa ja siksi näin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän päättäjillä on nyt pohdinnan alla suuri arvoitus: miksi ihmiset eivät tee lapsia.
Tuli vaan jostain syystä tämä nyt mieleen kun AP:n viestiä luin.
Ihmiset ei tee lapsia kun heidän hoitoaan ei voi täysin ulkoistaa yhteiskunnalle?
Veroäyreihin ja päivähoitomaksuihin tuntuvat korotukset, että jokaiselle perheelle voidaan järjestään juuri heidän tarpeitaan vastaava hoito? Johonkin se raja on vaan vedettävä.
Sinullahan nyt rajuja ehdotuksia on.
Mutta eivät nuo mitään uusia ideoita ole, vaikka luulit ehkä olevasi kekseliäs.
70-luvulla ja vielä 80-luvullakin lapsiperheet saivat tarvittaessa hoitajan kotiin. Esim. silloin kun perheeseen syntyi uusi vauva, tai jos äiti sairastui, tai jos lapsia oli perheessä useampia.Luuletko että se oli ilmainen mahdollisuus tai että kaikki halukkaat edes sellaisen saivat?
Jo päiväkotipaikka oli kuin lottovoitto, läheskään kaikki ei lapsiaan sinne saaneet. Minä olin koko sen ajan, kun hoitopaikkaa tarvitsin, ihan vanhempieni kokonaan maksamassa hoidossa - ensin kotiin palkattiin hoitaja, myöhemmin vanhempani maksoivat hoidostani tutulle perheenäidille, joka hoiti omia lapsiaankin kotona.
70-luvulla.80-luvulla sain itse kaksoset. He syntyivät keskosina, mieheni joutui pariksi viikoksi Venäjälle työmatkalle ja minä sairastuin jalat alta vievään oksennus-yrjötautiin. Konttasin vessan ja sängyn väliä. Hoida siinä sitten samalla kaksi pientä vauvaa. En saanut kunnalta kotiapua. En tosin tiedä olisiko ollut varaakaan. Ehkä siksi en saanutkaan?
70-luvulla tarvitsit itse hoitajaa ja 80-luvulla teit jo kaksoset. Aika suoritus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille sanottiin, että jos ilmoittaa lapsensa tulevan hoitoon ns. joulun välipäivinä, mutta lapsi ei tule hoitoon, niin joutuu maksamaa tuplahinnan. Ihmettelin, että miksi - jo nyt maksetaan kuukausittain päivähoitomaksu, miksi joutuu maksamaan vielä lisää siitä, että lapsi ei pääsekään hoitoon.
Täällä pitää maksaa kesäkuussa täysi maksu, vaikka lapsi olisi vain päivän hoidossa. Ja heinäkuulta menee puolikas maksu, vaikka lapsi ei olisi päivääkään heinäkuussa hoidossa ja kerrot sen jo huhtikuussa.
Siis MILLÄ ihmeellä ne perustelee sen, että heinäkuussa pitää maksaa puolikas maksu vaikka ilmoittaa etukäteen ettei tarvitse hoitopaikkaa heinäkuussa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Yhden lapsen "varhaiskasvatuksen" hinta on noin 1000 euroa jos kyseessä on alle kolmevuotias. Yli kolmevuotiaalla se taitaa olla 700. Ja vanhempien maksama hinta on 0-300 ( ja rapiat)euroa.
Usein vanhemmat joilla on jokin ongelma lapsen kasvatuksessa, saavat keinoksi ongelmien ratkaisuun viedä lapsen varhaiskasvatuksen piiriin. Kuitenkin parempi ongelmanratkaisu oletettavasti olisi , että vanhempi saisi kotiin apua ja neuvoja lapsen kasvatukseen.
Jep, siksipä kirjoitin että toteutusta en ihan allekirjoita. Moniin tilanteisiin se sopii, monissa se on keino välttää pidemmälle kantavan avun antaminen, tulipalojen sammuttelua puuttumatta itse ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, siksipä kirjoitin että toteutusta en ihan allekirjoita. Moniin tilanteisiin se sopii, monissa se on keino välttää pidemmälle kantavan avun antaminen, tulipalojen sammuttelua puuttumatta itse ongelmaan.
Ok, anteeksi, että luin tekstiäsi mustavalkoisin lasein. Olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisivat päiväkodin henkilökunnalle parempaa palkkaa niin saattaisi heitäkin alkaa työnteko kiinnostaa. Tuskin jollain 1500 netolla paljon pistelee.
Mua alkoi melkein itkettämään, kun luin tämän. Itse lopetin työn juuri siitä syystä, että en enää halua olla henkilö joka koittaa selvitä päivästä toiseen ilman, että sattuu mitään. Kun vielä on liian kiltti ihminen, joka tekee heidänkin työt, joita ei kiinnosta, ei ole oikein muuta näkymää kuin vakava Burn out. Varsinkin, koska haluaisi täyttää niin lasten, varhaiskasvatuksen, ja vanhempien odotukset ja tarpeet.
No sinä voit olla kutsumusammatissasi ja elää pyhällä hengellä, muilla on varmaan omat perheet ja omat lapset elätettävänä.
Paljonko maksaa hoitaja kotiin kahdeksaksi tunniksi? Luulisi, että yksittäisen tai parin päivän varahoidon sijaan kannattaisi ennemmin antaa lapsen jäädä kotiin ja ottaa hoito sinne. Jos lapsen stressillekin jonkun hintalapun laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisivat päiväkodin henkilökunnalle parempaa palkkaa niin saattaisi heitäkin alkaa työnteko kiinnostaa. Tuskin jollain 1500 netolla paljon pistelee.
Mua alkoi melkein itkettämään, kun luin tämän. Itse lopetin työn juuri siitä syystä, että en enää halua olla henkilö joka koittaa selvitä päivästä toiseen ilman, että sattuu mitään. Kun vielä on liian kiltti ihminen, joka tekee heidänkin työt, joita ei kiinnosta, ei ole oikein muuta näkymää kuin vakava Burn out. Varsinkin, koska haluaisi täyttää niin lasten, varhaiskasvatuksen, ja vanhempien odotukset ja tarpeet.
No sinä voit olla kutsumusammatissasi ja elää pyhällä hengellä, muilla on varmaan omat perheet ja omat lapset elätettävänä.
En oikein tajunnut tätä kommenttiasi. Toki edelleen joudun hankkimaan rahaa, en vain tee sitä paikassa, joka ajoi minut melkein hulluuteen. Tuosta tekstistäni jäi pois kohdata " lopetin työt" sana päiväkodissa. vaihdoin ammattiin,jossa viihdyn, ja jossa minun ei tarvitse vastata kenenkään hengestä oman terveyteni uhalla.
Toki hyvä työyhteistö varmasti on sellainen asia, mikä tekee päiväkotityöstä mielekästä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa hoitaja kotiin kahdeksaksi tunniksi? Luulisi, että yksittäisen tai parin päivän varahoidon sijaan kannattaisi ennemmin antaa lapsen jäädä kotiin ja ottaa hoito sinne. Jos lapsen stressillekin jonkun hintalapun laittaa.
Luotko aloitusta ollenkaan? Siinä puhuttiin 17-18 viikosta vuodessa, jolloin on tavallisesta poikkeavat järjestelyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On armaan joo, mutta on aika törkeää antaa ymmärtää ettei päiväkodin henkilökuntaa "työnteko kiinnosta" huonon paikan takia, ihan kuin siellä työskentelevät ihmiset eivät tälläkin hetkellä yrittäisi pääsääntöisesti parastaan ja osa hajoilisi sitä tehdessään.
Ne jotka ovat töissä päiväkodissa tekevät kyllä parhaansa ja heitä juuri surettaakin nykytilanne. Ne jotka eivät jaksa tai haluavat paremmat työolosuhteet ja palkan, siirtyvät muualle, jos vain voivat. Helsingissä on noin 800 lastentarhanopettajan vaje - tarkoittaa, että noin 800 lapsiryhmässä ei ole pätevää opettajaa lainkaan! Se on todella suuri osuus ryhmistä ja kun yhdessä ryhmässä on lapsia 12-21 (käytännössä voi olla 24...), niin aika montaa tuhatta lasta asia koskee.
Ei hyvanen aika, kaikesta sita pitaakin valittaa. Ehka se hoitohenkilokuntakin haluaa joskus olla lomalla? Oisit kiitollinen etta lapsesi kuitenkin saavat hoitoa. Asumme Englannissa ja mina ja mieheni kuitenkin joudumme menemaan toihin valitettavasti joulunaikaan. En pysty ottamaan vapaata kun kolleegat on raataneet toimistolla pari joulua kun mina olen ollut vapaalla ja aitiyslomalla, mies ei yksinkertaisesti voi alansa takia ottaa vapaata. Paivakodit ovat yksityisia ja kiinni loma-ajat. Me joudumme palkkaamaan agentuurin kautta yksityisen nanny-henkilon tulemaan kotiimme ja tama lysti yhteensa maksaa meille ainakin 1500 puntaa. Revippas siita.
Anteeksi, mutta lievästi kieli poskessa ja osaksi valitettavasti tosissaan todettava, että siinähän valmistautuvat jo tulevaan työelämäänsä: Ei aina tiedä missä, keiden kanssa ja koska, mutta mentävä on jos tehdä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvanen aika, kaikesta sita pitaakin valittaa. Ehka se hoitohenkilokuntakin haluaa joskus olla lomalla? Oisit kiitollinen etta lapsesi kuitenkin saavat hoitoa. Asumme Englannissa ja mina ja mieheni kuitenkin joudumme menemaan toihin valitettavasti joulunaikaan. En pysty ottamaan vapaata kun kolleegat on raataneet toimistolla pari joulua kun mina olen ollut vapaalla ja aitiyslomalla, mies ei yksinkertaisesti voi alansa takia ottaa vapaata. Paivakodit ovat yksityisia ja kiinni loma-ajat. Me joudumme palkkaamaan agentuurin kautta yksityisen nanny-henkilon tulemaan kotiimme ja tama lysti yhteensa maksaa meille ainakin 1500 puntaa. Revippas siita.
"Olisit kiitollinen kun me täällä Subanissa synnytetään kannon nokassa..."
Jätit kuitenkin mainitsematta että siellä teillä päin "esikoulu" alkaa jo 3-vuotiaana ja tarkoittaa 30h maksutonta tuntia viikossa.
Tottakai henkilökunta haluaa olla lomalla, mutta jännästi kaikissa muissa työpaikoissa ne lomat saadaan järjestettyä laittamatta lappua luukulle muutamaksi kuukaudeksi vuodessa. Ei terveyskeskus tai lastensuojelu ole jouluna kolmea ja kesällä viittä viikkoa kiinni vaikka niidenkin työntekijät varmaan mielellään lomailisivat.
Päiväkotihenkilökunnan on lomailtava yleisinä loma-aikoina, koska muita vaihtoehtoja ei juuri ole.
PÄIVÄKODISSA ON OLTAVA RIITTÄVÄ MÄÄRÄ HENKILÖKUNTAA TYÖVUOROIHIN.
Tehtaissaja toimistoissa on vähän toisin.
Yleisinä loma-aikoina on vähän työssäkäyvien lapsia hoidossa ja siksi on järkevää keskittää kotona olevien vanhempien lasten lomat näihin aikoihin. Näin päiväkodeissa pitäisi olla riittävä määrä henkilökuntaa muina aikoina.
Jos ryhmästä on koko ajan joku lomalla puuttuu jostakin työvuorosta työntekijä. Vai pitäisikö ilmoittaa vanhemmille, että tulkaa hakemaan lapsenne tänään kolmeen mennessä, koska Mirkku on lomalla eikä tekemässä vuoroaan?
Vierailija kirjoitti:
Eikös siellä ole kevyempi tuloverotus vrt Suomi. Että ehkä siitä sitten maksaa myös tarvittaessa sen nannynkin. Jatkossa joudut maksamaan lapsesi koulutuksen yksityiskoulussa vai laitatko siellä yleiseen. Siihen tietenkin kannattaa repiä sitä budjettia jo valmiiksi - luulisin. Koulutuskin maksetaan täällä Suomessa korkealla tuloverotuksella mutta onpa sitten tasapuolista kaikille. Jotta tuloveroja saadaan niin jouhevasti maksajien lapsille järjestetty päivähoito on välttämätön myös jouluna.
Siis milloin muulloin päiväkodin työntekijät sitten voisivat lomailla kuin yleisinä loma-aikoina? Vai ajatteletteko, että päiväkodeissa on ylimääräisiä työntekijöitä sen vuoksi, että voimme lomailla vuorotellen pitkin vuotta? Vai että pidämme lomat extempore silloin kun flunssakausi jyllää ja ryhmästä on lapsia pois?
T. Ope jonka lomat varmistuu viikko-kaks ennen niiden alkamista
ja jos taas olet hyvin pienituloinen, niin voit saada ilmaiseksikin lapsen hoitopaikan. Mutta joillain yksityisillä taitaa kalleimmat maksut tällä hetkellä olla noin 340 euroa.