Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lähihoitajat tekevät esimerkiksi sairaalassa?

Vierailija
19.11.2018 |

Tarkoitus ei ole vähätellä, mutta minua kiinnostaa että mitä lähihoitajat tekevät esimerkiksi leikkaussalissa, ensiavussa jne. vaativissa paikoissa? Onko se lähinnä paineiden mittailua, lääkkeen ja instrumenttien ojentelua vai saavatko tehdä jotain "järkevää"?

Kommentit (195)

Vierailija
121/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh, siis miksi ihmeessä lähihoitajat sitten opiskelevat 2-3 vuotta? Mitä järkeä päntätä fysiologiaa ja anatomiaa sekä harjoitella toimenpiteiden tekemistä, jos työtehtävät ovat lähinnä siivoomista ja paskavaippojen vaihtoa? Ne osaisi kuka tahansa hoitaa lyhellä perehdytyksellä jo ensimmäisenä työpäivänä.

Lähihoitajien koulutuksessa on paljon sosiaalialan opintoja, siis aika moni jatkaa sosionomiksi. Lähihoitajahan on sosiaali- ja terveysalan perustutkinto. Siis hoitotyön opetusta aika vähän, enemmän sosiaalialan luentoja yms. Tiedän asian kun on sekä lähihoitajan että sairaanhoitaja (AMK) tutkinnot. Kun lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi, lähihoitajan tutkinnosta ei luettu mitään hyväksi, vaan opiskelin sairaanhoitajaksi 3 1/2 vuotta. AMK:ssa sanottiin, että lähihoitaja ja sairaanhoitaja (AMK) ovat aivan eri ammatteja, alemmasta tutkinnosta ei lueta mitään hyväksi.

Vierailija
122/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa lähihoitajana olen perushoidon lisäksi katetroinut, suorittanut peritoneaalidialyysia , hoitanut ravitsemusta Peg-napin kautta, hoitanut avannepotilasta, cystofixpotilasta, ottanut suoniverinäytteitä, pistänyt injektioita lihakseen, hoitanut erilaisia haavoja, poistanut tikkejä...

Lähihoitajana 14vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajt eivät esim. saa/ osaa ottaa ompeleita tai hakasia pois leikkaushaavoista, sen tekee sairaanhoitajakoulutuksen saanut.

Mikähän tuosta mielestäsi tekee niin vaativan toimenpiteen, etteivät saisi?

Hakasten ja ompeleiden poisto on kyllä ihan lähihoitajan perustyötä. Eikä se mitään kovin haastavaa ole...

Vierailija
124/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja emmekä saa ottaa mitään verinäytteitä. Monessa paikassa emme saa jakaa edes lääkkeitä jos talossa on sh, hän jakaa lääkkeet.

Emme saa myöskään katetroida, kanyloida tai suorittaa suonensisäistä lääkehoitoa vaan tästä kaikesta vastaa sh:t. Emme myöskään saa kirjoittaa lähetteitä emmekä konsultoi lääkäriä, vaan sen tekee sh:t.

Kamala työpaikka jossa ei saa käyttää koko ammattitaitoaa. Itse olen aina vältellyt tuollaisia, ja omassa työpaikassani sairaalan vuodeosastolla työ sh:sta eroaakin ainoastaan iv-lääkityksen osalta. Tosin nestepussin saa kyllä vaihtaa jos se loppuu ja kanyyli on jo valmiina. Ja muutoin on kaikki ihan samaa työnkuvaa lääkärinkiertoineen, lääkjeenjakoineen, katetrointeineen ynnä muineen toimenpiteineen.

Vierailija
125/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh, siis miksi ihmeessä lähihoitajat sitten opiskelevat 2-3 vuotta? Mitä järkeä päntätä fysiologiaa ja anatomiaa sekä harjoitella toimenpiteiden tekemistä, jos työtehtävät ovat lähinnä siivoomista ja paskavaippojen vaihtoa? Ne osaisi kuka tahansa hoitaa lyhellä perehdytyksellä jo ensimmäisenä työpäivänä.

Lähihoitajien koulutuksessa on paljon sosiaalialan opintoja, siis aika moni jatkaa sosionomiksi. Lähihoitajahan on sosiaali- ja terveysalan perustutkinto. Siis hoitotyön opetusta aika vähän, enemmän sosiaalialan luentoja yms. Tiedän asian kun on sekä lähihoitajan että sairaanhoitaja (AMK) tutkinnot. Kun lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi, lähihoitajan tutkinnosta ei luettu mitään hyväksi, vaan opiskelin sairaanhoitajaksi 3 1/2 vuotta. AMK:ssa sanottiin, että lähihoitaja ja sairaanhoitaja (AMK) ovat aivan eri ammatteja, alemmasta tutkinnosta ei lueta mitään hyväksi.

Minä en saanut juuri mitään hyväksiluettua, vaikka oli pari entistä kouluasteen ammattia. Siis, kun aloitin lähihoitajaopinnot. Ei tämä systeemi ole hyvä. Lähihoitajan pitää osata niin paljon monelta alalta ja siksi kai opetus joissakin paikoin on pirstaleista. Vieläköhän joskus palataan entiseen ja opiskellaan taas juuri sitä omaa alaa koko opiskeluaika.

Lähäri

Vierailija
126/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveyspuolella ainakin on sairaaloissa mielenterveyshoitajia. Sielläkin voi työ olla osastosta riippuen monenlaista.

Virkanimitykseni on mielenterveyshoitaja, koulutus on lähihoitaja. Työnkuva on suhteellisen laaja.

Uskokaa jo, että ne kaikki lähihoitajat ei ole pyyhkimässä perseitä vanhainkodeissa. Kummallista jankkaamista täällä.

Vierailija
127/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajt eivät esim. saa/ osaa ottaa ompeleita tai hakasia pois leikkaushaavoista, sen tekee sairaanhoitajakoulutuksen saanut.

Mikähän tuosta mielestäsi tekee niin vaativan toimenpiteen, etteivät saisi?

Meidän piti lähihoitajaopinnoissa opetella ompelemaankin erilaiset tikit. Juuri siksi, että osattaisiin ne myös poistaa, kun tiedetään miten ne on tehty.

Mutta kyse lienee ollut "tavallisten" haavojen ompelemisesta ja tikkien poistamisesta niistä, ei LEIKKAUS-haavoista?

Ei sillä ole väliä mikä haava on. Viimeksi poistin hakasia sektiohaavasta, koska olen töissä vastasyntyneiden tehovalvontaosastolla, ja yhdellä äidillä oli sektioarvesta hakastenpoisto eikä hän halunnut lähteä erikseen mihinkään niitä poistattamaan. Vauvojen osastolla ei usein tällaisia toimenpiteitä tule koska emme siis hoida äitejä, mutta minä poistin ne kun satuin olemaan vuorossa ainoa joka osasi ne poistaa. Olen siis lähihoitaja, ja koska olen osastolla melko uusi ja aiemmin työskennellyt mm kirurgisella vuodeosastolla niin leikkaushaavojen hoito on minulle hyvinkin tuttua. Vastasyntyneiden osastolla pitkään työskennelleet sh:t ja kätilöt taas eivät olleet pitkään aikaan tehneet mitään hakastenpoistoja joten eivät halunneet siihen ryhtyä.

Vierailija
128/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidossa lähihoitajana olen perushoidon lisäksi katetroinut, suorittanut peritoneaalidialyysia , hoitanut ravitsemusta Peg-napin kautta, hoitanut avannepotilasta, cystofixpotilasta, ottanut suoniverinäytteitä, pistänyt injektioita lihakseen, hoitanut erilaisia haavoja, poistanut tikkejä...

Lähihoitajana 14vuotta

Kaikkea tuota minäkin olen tehnyt. 

Lähäri

Vierailija
129/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveyspuolella ainakin on sairaaloissa mielenterveyshoitajia. Sielläkin voi työ olla osastosta riippuen monenlaista.

Virkanimitykseni on mielenterveyshoitaja, koulutus on lähihoitaja. Työnkuva on suhteellisen laaja.

Uskokaa jo, että ne kaikki lähihoitajat ei ole pyyhkimässä perseitä vanhainkodeissa. Kummallista jankkaamista täällä.

Juuri sitä tarkoitin. Enää ei kouluteta mielenterveyshoitaja nimikkeellä, vaan koulutus on lähihoitaja. Joku kun väitti, että esim. Tays ei palkkaa lähihoitajia. Laitoin linkin, jossa haettiin neljää mielenterveyshoitajan tointa. Jotkut eivät ymmärrä, että ammattinimike voi olla ihan eri kuin koulutus.

Vierailija
130/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku katkeroitunut trollaa täällä ties mistä syystä. Ihmisillä on paha olla, se paistaa läpi. Sääliksi käy.

Vierailija
131/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on molemmat tutkinnot, ja sain ensimmäisen harjoittelun ja useamman kurssin kyllä hyväksiluettua, sekä useita pienempiä osioita kurssien sisällä. Ensimmäiset 1,5 vuottahan sh-opinnoista oli aikalailla sitä asiaa mitä olin tehnyt lähihoitajana työkseni jo useamman vuoden sairaalassa. Sen jälkeen vasta päästiin uusiin asioihin, alussa meinasin turhautua monta kertaa...

Vierailija
132/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri sitä tarkoitin. Enää ei kouluteta mielenterveyshoitaja nimikkeellä, vaan koulutus on lähihoitaja. Joku kun väitti, että esim. Tays ei palkkaa lähihoitajia. Laitoin linkin, jossa haettiin neljää mielenterveyshoitajan tointa. Jotkut eivät ymmärrä, että ammattinimike voi olla ihan eri kuin koulutus.

Helsingin kaupunki ja HUS palkkaavat myös vakituiseen toimeen mielenterveyshoitaja nimikkeellä. Ja koulutukseksi kelpaa mielenterveys- ja päihdetyön suuntaamisen käynyt lähihoitaja. Nämä vakinaistettavat ovat yleensä psykiatriassa jo jonkun vuoden sijaisuuksia tehneitä, hyviksi havaittuja tyyppejä. Psykiatriassa ei muutenkaan ole erityisen hierarkista systeemiä, vaan moniammatillinen yhteistyö toimii hyvin. Joku itseään korostava tyyppi tekee itsensä lähinnä naurunalaiseksi. 

Vierailija
133/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
134/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat tekevät arvokasta hoitotyötä.

T instrumentoivana hoitajana toimiva esh joka suorittanut myös AMK- tutkinnot x 2. Kyllä saa seurata ja liki lukea ennakkoon kirurgin toimia.

Arvo kaikille hoitotyöläisille.

Vierailija
135/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus ei ole vähätellä, mutta minua kiinnostaa että mitä lähihoitajat tekevät esimerkiksi leikkaussalissa, ensiavussa jne. vaativissa paikoissa? Onko se lähinnä paineiden mittailua, lääkkeen ja instrumenttien ojentelua vai saavatko tehdä jotain "järkevää"?

Joku jo kertoikin että avustus asennoissa, siirroissa jne. EIVÄT ojentele instrumentteja, sen tekee sh ja siihen kuuluu konkreettista leikkauksessa avustamista eikä pelkkää tavaroiden ojentelua. Leikkaushoitajan työ voi olla hyvinkin haastavaa ja saakin toimia lisäkirurgina.

Hmm, toinen sanoo, että lähihoitaja ei edes työskentele leikkaussalissa ja sun mukaan toimii lisäkirurgina.

Kyseinen hoitaja puhui SAIRAANHOITAJISTAM ei lähihoitajista. Ymmärrys hoi, äly älä jätä! -ohis

Vierailija
136/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan kummallinen erityispiirre on tämä lähihoitajien dissaus. Kaikki halutaan niputtaa samaan sakkiin ja jos joku kertoo faktan, että kaikki eivät työskentele vanhainkodeissa, aletaan vänkäämään vastaan. 

Onko niin, että lähäreiden dissaaminen on keino yrittää hallita omaa alemmuuskompleksia? 

Vierailija
137/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perushoito: ruokailuissa avustaminen, pukeminen, wc- ja hygienia-apu. Verenpaineiden mittausta, haavahoitoa, näytteenottoa, potilaiden vointien seurausta, ohjaus ja neuvonta esim. ennen leikkausta tai kotiutumista.

Tossa mun perustyöpäivän tapahtumia.

Vierailija
138/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että tästä tulee keskustelua. Niin hirvittävän vääriä käsityksiä lähihoitajan työstä tuntuu olevan. Kaikki vanhat sosiaali-ja terveysalan kouluasteiset tutkinnot ovat nykyisin lähihoitajan tutkintoja. Tosin laajempina ja monipuolisempina eikä vanhaa kouluastetta sellaisenaan enää edes ole. 

Silti vanhan opistotason sairaanhoitajakoulutuksen suorittaneet sh:t ovat olevinaan niin paljon pätevämpiä. Vaikka on todettu nykyisen lh-koulutuksen hyvinkin vastaavan heidän opintojaan.

Kuka on todennut? Itse olen "vanhamuotoinen" sh ja esh. Meillä oli jo sh-opinnoissa teho ja lei-aneharjoittelut. Sitte erikoistuin leikkaus- ja anestesiasairaanhoitoon ja tehohoitoon. Et muka lähäri ois opiskellut saman? Anna mun nauraa. Et ois pärjännyt teholla kuin 10 minsaa! Itse olin 15 v yiopistosairaalan teholla joka oli siihen aikaan Suomen isoin teho. Jatko-opiskelin ja nyt olen TtM.

Vierailija
139/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan kummallinen erityispiirre on tämä lähihoitajien dissaus. Kaikki halutaan niputtaa samaan sakkiin ja jos joku kertoo faktan, että kaikki eivät työskentele vanhainkodeissa, aletaan vänkäämään vastaan. 

Onko niin, että lähäreiden dissaaminen on keino yrittää hallita omaa alemmuuskompleksia? 

Kaikki eivät työskentele. Tunnen yhdenkin, joka on ihan eri alan myyntijohtaja ja toisen, joka toimii vartijana. Ei se silti ole tyypillinen lähihoitajan tehtävä. Jokaista päivystyksessä työskentelevää lähihoitajaa koden on n. 1000 palvelutaloissa työskentelevää ja 200 päiväkodissa työskentelevää.

Ei anna kovinkaan realistista kuvaa lähihoitajan työstä, jos puhutaan päivystyksessä työskentelystä.

Minä tiedän muuten myös sairaanhoitajan, joka on päiväkodissa työssä, vaikka aina täällä väitetään, että sairaanhoitaja ei olisi pätevä tekemään työtä päiväkodissa toisin kuin lähihoitajat. Se ei tarkoita, että kaikkia sairaanhoitajat osaisivat, olisivat päteviä tai voisivat mennä päiväkotiin töihin, se tarkoittaa, että tässä yhdessä päiväkodissa on nähty järkeväksi perustaa sairaanhoitajan toimi päiväkodin tarpeisiin. Kenenkään ei todellakaan kannata alkaa sairaanhoitajaksi, jos haluaa varhaiskasvatukseen töihin eikä keskimääräinen sairaanhoitaja myöskään tiedä tai osaa varhaiskasvatuksesta hölkäsen pöläystä.

Sama pätee lähihoitajiin ja päivystyksiin, leikkureihin ja varsinkin kanyylin laittoihin sairaaloissa, kun sairaanhoitajat eivät osaa, mikä on täällä jonkun lempilegenda. Muuten olisi tapahtunut Porvoon sairaalassa, mutta sielläkin hankalasti kanyloitavan potilaan kanyloi oman osaston lääkäri, anestesialääkäri, anestesialääkäri keskuslaskimokanyylilla (tuossa järjestyksessä), jos sairaanhoitaja ei saa kanyylia. Sinne ei soiteta mitään siirtokuljettajaa tai palomiestä kanyloimaan yhtään ketään, vaikka Porvoossa ovatkin.

Vierailija
140/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät työskentele. Tunnen yhdenkin, joka on ihan eri alan myyntijohtaja ja toisen, joka toimii vartijana. Ei se silti ole tyypillinen lähihoitajan tehtävä. Jokaista päivystyksessä työskentelevää lähihoitajaa koden on n. 1000 palvelutaloissa työskentelevää ja 200 päiväkodissa työskentelevää.

Ei anna kovinkaan realistista kuvaa lähihoitajan työstä, jos puhutaan päivystyksessä työskentelystä.

Minä tiedän muuten myös sairaanhoitajan, joka on päiväkodissa työssä, vaikka aina täällä väitetään, että sairaanhoitaja ei olisi pätevä tekemään työtä päiväkodissa toisin kuin lähihoitajat. Se ei tarkoita, että kaikkia sairaanhoitajat osaisivat, olisivat päteviä tai voisivat mennä päiväkotiin töihin, se tarkoittaa, että tässä yhdessä päiväkodissa on nähty järkeväksi perustaa sairaanhoitajan toimi päiväkodin tarpeisiin. Kenenkään ei todellakaan kannata alkaa sairaanhoitajaksi, jos haluaa varhaiskasvatukseen töihin eikä keskimääräinen sairaanhoitaja myöskään tiedä tai osaa varhaiskasvatuksesta hölkäsen pöläystä.

Sama pätee lähihoitajiin ja päivystyksiin, leikkureihin ja varsinkin kanyylin laittoihin sairaaloissa, kun sairaanhoitajat eivät osaa, mikä on täällä jonkun lempilegenda. Muuten olisi tapahtunut Porvoon sairaalassa, mutta sielläkin hankalasti kanyloitavan potilaan kanyloi oman osaston lääkäri, anestesialääkäri, anestesialääkäri keskuslaskimokanyylilla (tuossa järjestyksessä), jos sairaanhoitaja ei saa kanyylia. Sinne ei soiteta mitään siirtokuljettajaa tai palomiestä kanyloimaan yhtään ketään, vaikka Porvoossa ovatkin.

Ei tapahtunut Porvoossa. Kyseessä ei ollut siirtokuljettaja, vaan perustason ensihoitaja. Eikä siis palomies. Häntä ei soitettu sairaalaan, vaan sattui tuomaan sinne potilaan. Ei ilmeisesti ollut ehditty vielä lääkäriä kutsua paikalle. Sairaanhoitajat sanoivat, että sinähän voisit yrittää, kun kanyyleja laitat paljon. Tässä tilanteessa perustason ensihoitaja tietenkin auttoi ja sai kanyylin laitettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi