Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lähihoitajat tekevät esimerkiksi sairaalassa?

Vierailija
19.11.2018 |

Tarkoitus ei ole vähätellä, mutta minua kiinnostaa että mitä lähihoitajat tekevät esimerkiksi leikkaussalissa, ensiavussa jne. vaativissa paikoissa? Onko se lähinnä paineiden mittailua, lääkkeen ja instrumenttien ojentelua vai saavatko tehdä jotain "järkevää"?

Kommentit (195)

Vierailija
101/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyspuolella ainakin on sairaaloissa mielenterveyshoitajia. Sielläkin voi työ olla osastosta riippuen monenlaista.

Vierailija
102/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja ei todellakaan saa kanyloida eikä antaa

mitään i.v. lääkkeitä. Joku valehteli täällä. Korkeintaan ensihoitoon suuntautuneet saa tehdä moista, mutta sitäkin epäilen.

Ambulanssissa tosiaan saa kanyloida. Varmasti muuallakin.

No mä tiedän ettei missään muualla saa, joten kerro ihan oikeasti että missä lähärit kanyloi potilaita. Todella haluan tietää.

Minäkin tiedän, että ensihoitoon suuntautunut ja ambulanssissa töitä tekevä lähihoitaja voi käydä sairaalassa laittamassa kanyylin. Paikkoja en kerro, kun se vaitiolovelvollisuus on olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajt eivät esim. saa/ osaa ottaa ompeleita tai hakasia pois leikkaushaavoista, sen tekee sairaanhoitajakoulutuksen saanut.

Mikähän tuosta mielestäsi tekee niin vaativan toimenpiteen, etteivät saisi?

No mun mielestä pika inri ja suoniverinäyte ei myöskään ole mitään vaativia ja lähärit saisi ne mun puolesta tehdä, mutta kun eivät saa! Minkä sille mahtaa.

Vierailija
104/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja emmekä saa ottaa mitään verinäytteitä. Monessa paikassa emme saa jakaa edes lääkkeitä jos talossa on sh, hän jakaa lääkkeet.

Emme saa myöskään katetroida, kanyloida tai suorittaa suonensisäistä lääkehoitoa vaan tästä kaikesta vastaa sh:t. Emme myöskään saa kirjoittaa lähetteitä emmekä konsultoi lääkäriä, vaan sen tekee sh:t.

Käytännöt vaihtelevat kovasti. Mitään pätevää syytähän ei ole kieltää lähihoitajaa tekemästä asioita, jotka hänen koulutukseensa ovat sisältyneet, kuten juurikin lääkkeenjako tai katetrointi. Myös verinäytteitä lh saa ottaa, jos hän on siihen saanut koulutuksen.

Vierailija
105/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajt eivät esim. saa/ osaa ottaa ompeleita tai hakasia pois leikkaushaavoista, sen tekee sairaanhoitajakoulutuksen saanut.

Mikähän tuosta mielestäsi tekee niin vaativan toimenpiteen, etteivät saisi?

No mun mielestä pika inri ja suoniverinäyte ei myöskään ole mitään vaativia ja lähärit saisi ne mun puolesta tehdä, mutta kun eivät saa! Minkä sille mahtaa.

Joissakin paikoissa saa. Tosiaan ihan työpaikkakohtaista.

Vierailija
106/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitään i.v. lääkkeitä. Joku valehteli täällä. Korkeintaan ensihoitoon suuntautuneet saa tehdä moista, mutta sitäkin epäilen.

No mä tiedän ettei missään muualla saa, joten kerro ihan oikeasti että missä lähärit kanyloi potilaita. Todella haluan tietää.

Minäkin tiedän, että ensihoitoon suuntautunut ja ambulanssissa töitä tekevä lähihoitaja voi käydä sairaalassa laittamassa kanyylin. Paikkoja en kerro, kun se vaitiolovelvollisuus on olemassa.

Et kerro, koska ei niitä paikkoja ole. 😂

Mä oon ite lähihoitaja, joten tiedän kyllä varsin hyvin. Älä valehtele täällä.

Vierailija
107/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa pääsee opiskelemaan lähihoitajaksi.

Ei nyt kuka tahansa, mutta seula saisi olla tiukempi.

Vierailija
108/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat tekee perustyötä. Suihkutuksia, asentohoitoja, verenpaineen mittausta, syöttämistä, juottamista, alapääpesut ja vessatukset. Sitä on lähihoitajan työ.

Vierailija
109/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään syytä valehdella. Ethän sinä voi tietää kaikkien paikkojen systeemejä. Todellakin on käynyt niin, että vanhukselle ei saatu kanyylia laitettua sairaalassa. Sairaankuljettaja sen sitten sairaanhoitajien pyynnöstä laittoi.

Vierailija
110/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja emmekä saa ottaa mitään verinäytteitä. Monessa paikassa emme saa jakaa edes lääkkeitä jos talossa on sh, hän jakaa lääkkeet.

Emme saa myöskään katetroida, kanyloida tai suorittaa suonensisäistä lääkehoitoa vaan tästä kaikesta vastaa sh:t. Emme myöskään saa kirjoittaa lähetteitä emmekä konsultoi lääkäriä, vaan sen tekee sh:t.

Käytännöt vaihtelevat kovasti. Mitään pätevää syytähän ei ole kieltää lähihoitajaa tekemästä asioita, jotka hänen koulutukseensa ovat sisältyneet, kuten juurikin lääkkeenjako tai katetrointi. Myös verinäytteitä lh saa ottaa, jos hän on siihen saanut koulutuksen.

Ei päteviä syitä useimmiten olekaan näihin rajoituksiin, kyse on hierarkiasta ja siitä, että sairaanhoitajien "tontille" ei saisi hyppiä.

Vierailija
111/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään syytä valehdella. Ethän sinä voi tietää kaikkien paikkojen systeemejä. Todellakin on käynyt niin, että vanhukselle ei saatu kanyylia laitettua sairaalassa. Sairaankuljettaja sen sitten sairaanhoitajien pyynnöstä laittoi.

Nyt puhuttiin niistä musta paikoista, ei ambulanssista.olet muuten kertonut tuon täysin saman tarinan jossain muussakin keskustelussa 🤔

Vierailija
112/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei kyllä lh- koulutuksessa ollut verinäytteiden ottoa ollenkaan.

Vierailija
113/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaussalissa ja päivystyksessä ei ole lähihoitajia ollenkaan. Ei myöskään päivystysosastoilla.

Sen sijaan vuodeosastoilla on, ja tekevät siellä ihan tavallista lähihoitajan työtänsä eli perushoitoa.

Vierailija
114/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päteviä syitä useimmiten olekaan näihin rajoituksiin, kyse on hierarkiasta ja siitä, että sairaanhoitajien "tontille" ei saisi hyppiä.

Siitäkin voi olla joskus kyse, ettei ihan oikeasti tiedetä tarkkaan, mitä lähihoitajan koulutus pitää sisällään ja mitkä heidän oikeutensa työtehtävien suhteen ovat.

Vierailija
115/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään lakiahan ei ole sille mitä lähihoitaja saa tehdä. Hyvin harva asia on sellainen, jota ei voisi tehdä. Työapaikoilla on eri käytäntöjä. Jos sairaalassa lähihoitajia on, he tekevät saman työn kuin sairaanhoitajat ja päinvastoin. Eli kaikki tekevät perushoidon myös. Sairaanhoitaja antaa iv-lääkkeet.  Kyllä minun mielestäni voisi palata vanhaan systeemiin. Silloin perushoitajat huolehtivat lähinnä perushoidosta ja sairaanhoitajat sairaanhoidosta. Näin jäi kaikilla aikaa siihen omaan hommaan. Soisin sairaanhoitajille kaiken kirjallisen työn myös. Ei minun arvoani alenna ollenkaan, vaikka työhöni ei kuuluisi lääkehoitoa, haavanhoitoa, katetrointina jne.

Lähäri

Vierailija
116/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus ei ole vähätellä, mutta minua kiinnostaa että mitä lähihoitajat tekevät esimerkiksi leikkaussalissa, ensiavussa jne. vaativissa paikoissa? Onko se lähinnä paineiden mittailua, lääkkeen ja instrumenttien ojentelua vai saavatko tehdä jotain "järkevää"?

Lähihoitajat eivät työskentele leikkaussalissa, siellä on vaan sairaanhoitajia.

Vierailija
117/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaussalissa ja päivystyksessä ei ole lähihoitajia ollenkaan. Ei myöskään päivystysosastoilla.

Sen sijaan vuodeosastoilla on, ja tekevät siellä ihan tavallista lähihoitajan työtänsä eli perushoitoa.

Kyllä päivystyksessä lähihoitajia on. Sairaanhoitajat tekevät perushoitoa osastoilla ihan samoin.

Vierailija
118/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, siis miksi ihmeessä lähihoitajat sitten opiskelevat 2-3 vuotta? Mitä järkeä päntätä fysiologiaa ja anatomiaa sekä harjoitella toimenpiteiden tekemistä, jos työtehtävät ovat lähinnä siivoomista ja paskavaippojen vaihtoa? Ne osaisi kuka tahansa hoitaa lyhellä perehdytyksellä jo ensimmäisenä työpäivänä.

Vierailija
119/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhuttiin niistä musta paikoista, ei ambulanssista.olet muuten kertonut tuon täysin saman tarinan jossain muussakin keskustelussa 🤔

Niin olenkin ja et ymmärtänyt mitä sanoin. Jos ambulanssin hoitaja voi käydä sairaalassa laittamassa kanyylin, niin miksei siellä työskentelevä voisi.

Vierailija
120/195 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä ei kyllä lh- koulutuksessa ollut verinäytteiden ottoa ollenkaan.

Meillä oli. Ja paljon muutakin mitä ilmeisesti ei joka paikassa opeteta. Se on harmillista, että eri kouluissa voi olla niin erilaiset tavat. Pitäisi olla kaikille yhteneväinen opetussuunnitelma

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä