Istuessa varpaat sinertää - Mistä johtuu?
Olen 23v nainen. Pituudelta ja painoltani 163cm/60kg. Minulla on teini-ikäisestä saakka ollut tämä vaiva eli mun ei tarvii istua kuin puolisen tuntia niin varpaat ja jalkaterät alkaa muuttumaan violetin värisiksi, verisuonet näkyy selvästi pinnassa ja kädellä kun koitan varpaita niin viileät ovat. Kun nousen seisomaan ja kävelen muuttuvat normaalin värisiksi, lenkillä ollessa varpaita alkaa kuumottaa ja kun tuun kotiin, otan sukat pois niin ovat punaisen väriset. Suihkussa muuttuvat violetinmustiksi/punaisiksi, tunnottomuutta esiintyy joissakin varpaissa välillä. Makuuasennossa normaalin väriset. Olen käynyt lääkärissä, mutta kukaan lääkäri ei ota tätä vaivaa tosissaan, pelkään että violetti väri viittaa kuolion kehittymiseen! Miten pääsen tästä vaivasta eroon?
Kommentit (40)
"Kun raudan määrä ei ole tasapainossa eli ”normaali”, elimistö lähettää joitakin merkkejä, joita ei tulisi sivuuttaa.
Yksi suurimmista ongelmista raudanpuutteeseen liittyen on se, että oireita ei esiinny ennen kuin tilanne on jo pahentunut. Anemia ei synny yhdessä yössä, vaan kehittyy pikemminkin asteittain, ja siinä on eri vaiheita.
Selvittääksesi, ovatko rautatasosi riittävät ikääsi nähden, sinulta on otettava täydellinen verenkuva."
https://askelterveyteen.com/raudanpuutteen-seuraukset-elimistossa/
Joku luettelee oireita ja muut arvaa -leikki!
Mikä 3. Luokan bilsan tunti tää on😂😂😂
Minä sairastan harvinaista sidekudossairautta, jossa yhtenä oireena on tuo "valkosormisuusoireilu" eli raynaudin syndrooma. Itselläni pahempana käsissä kun jaloissa. Oireilu alkoi jo 16 vuotiaana, mutta diagnoosin sain vasta 30 vuotiaana ja silloin oireita oli jo lukuisia lisää. Joskus tuo raynaud on ihan itsenäinen oire, ilman että taustalla on mitään reumaattista sairautta, mutta usein se on sidekudossairauden ensioire. Ja tuotakin oireilua VOI hoitaa verisuonia laajentavalla verenpainelääkityksellä. Omat oikean käden sormeni ovat aivan kamalan näköiset, koska verenkierto-ongelma on aiheuttanut haavoja, jotka ovat menneet kuolioon ja näin tuhonneet sormien kudosta.
Nro 25 jatkaa:
Raynaudilla ei ole mitään tekemistä anemian kanssa, eikä se liity suonikohjuihin. Kyseessä on jalkaterien ja kämmenien pienten verisuonten toimintahäiriö. Kylmyys ja kosteus pahentaa oireilua. Ja oireita tulee myös kesällä, sekä sisällä ja vaikka muuten ei paleltaisi saattaa pieni tuulenvire iskeä kädet ja jalat valkoisiksi, sitten sinisiksi ja lopulta lämmön palatessa punaisiksi. Jos tähän oireiluun liittyy esim. vatsavaivoja, lihas-ja nivelkipuja, väsymystä, ihon kiristymistä ja kovettumista, niin silloin on syytä epäillä sidekudossairautta.
Koko iän kestävästä liikkumattomuudesta aiheutuva oire. Toisilla siihen vielä se 50-60kg ylipainoa.
Olen työtön ja mulla tuskin on varaa yksityisenpuolen terveydenhoitoon. Miksi julkisella puolella ei tutkita ja hoideta kunnolla!?
25, kirjotit että sulla on raynaud. Sitäkö ei voida mitenkään parantaa? Onko sormiasi tai varpaitasi jouduttu amputoimaan? mulla tää vaiva esiintyy vaan varpaissa ja jalkaterissä eli ei siis käsissä ole ollenkaan... Tuo Eeva-Liisa Peltonen josta kirjotin aiemmin tähän keskusteluun taisi syödä raynaudiin lääkettä, mutta edes se ei auttanut pelastamaan hänen sormia, ainoastaan hidasti sairauden etenemistä. :(
Jos tämä on geneettistä niin eikö ole itsestäänselvyys että veri kiertää jokaiseen kehon osaan? olen pitänyt sitä aina itsestäänselvyytenä...
Liikuntaa harrastan sen verran että käyn päivittäin tunnin kestävällä kävelylenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja mulla tuskin on varaa yksityisenpuolen terveydenhoitoon. Miksi julkisella puolella ei tutkita ja hoideta kunnolla!?
25, kirjotit että sulla on raynaud. Sitäkö ei voida mitenkään parantaa? Onko sormiasi tai varpaitasi jouduttu amputoimaan? mulla tää vaiva esiintyy vaan varpaissa ja jalkaterissä eli ei siis käsissä ole ollenkaan... Tuo Eeva-Liisa Peltonen josta kirjotin aiemmin tähän keskusteluun taisi syödä raynaudiin lääkettä, mutta edes se ei auttanut pelastamaan hänen sormia, ainoastaan hidasti sairauden etenemistä. :(
Jos tämä on geneettistä niin eikö ole itsestäänselvyys että veri kiertää jokaiseen kehon osaan? olen pitänyt sitä aina itsestäänselvyytenä...
Ei ole jouduttu amputoimaan, koska sormiin tulleet haavat ja pienet kuoliot ovat toistaiseksi parantuneet itsestään. Yleensä amputointiin päädytään jos haava ei parane tai on syöpynyt niin pahasti esimerkiksi luuhun saakka, ettei sormea tai varvasta voi muuten parantaa.
Raynaudia ei pysty parantamaan, mutta oireita pystyy helpottamaan jos ne kokee häiritseviksi ja rajoittavat normaalia elämää. Kyllä ihan terveyskeskuslääkärin pitäisi osata diagnosoida Raynaud, jos yhtään viitsii asiaan perehtyä. Ja samalla kyllä pitäisi ottaa verikokeet että suljetaan pois mahdollisia sairauksis jotka saattavat raynaudiin liittyä.
En tiedä olisiko siitä apua, että kirjoittaa kaikki mahdolliset oireet ylös ja ottaa valokuvat jaloista silloin kun ovat pahimmillaan ja sitten vaan uutta lääkäriaikaa varaamaan? Tai varata ensin aikaa sairaanhoitajalle, jolle saa rauhassa kertoa kaikki oireet ja niiden haitat, sekä sen että lääkäri vähättelee. Jos hoitajan avulla asiaa saisi vietyä paremmin eteenpäin.
T:Se 25
http://sanoisinkosairasta.blogspot.com/?m=1
Tässä linkki mainitsemasi Eeva-Liisa Peltosen blogiin. Ja alemmasta linkistä löytää tietoa Raynaudista.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jouduttu amputoimaan, koska sormiin tulleet haavat ja pienet kuoliot ovat toistaiseksi parantuneet itsestään. Yleensä amputointiin päädytään jos haava ei parane tai on syöpynyt niin pahasti esimerkiksi luuhun saakka, ettei sormea tai varvasta voi muuten parantaa.
Raynaudia ei pysty parantamaan, mutta oireita pystyy helpottamaan jos ne kokee häiritseviksi ja rajoittavat normaalia elämää. Kyllä ihan terveyskeskuslääkärin pitäisi osata diagnosoida Raynaud, jos yhtään viitsii asiaan perehtyä. Ja samalla kyllä pitäisi ottaa verikokeet että suljetaan pois mahdollisia sairauksis jotka saattavat raynaudiin liittyä.
En tiedä olisiko siitä apua, että kirjoittaa kaikki mahdolliset oireet ylös ja ottaa valokuvat jaloista silloin kun ovat pahimmillaan ja sitten vaan uutta lääkäriaikaa varaamaan? Tai varata ensin aikaa sairaanhoitajalle, jolle saa rauhassa kertoa kaikki oireet ja niiden haitat, sekä sen että lääkäri vähättelee. Jos hoitajan avulla asiaa saisi vietyä paremmin eteenpäin.
T:Se 25
Hurjalta kuulostaa että elät osittain sormet kuoliossa!! ja nämä haavat ei oo tullu siitä, että oisit satuttanut itsesi? mulla on aina ollut käsitys että jos joku kehon osa lähtee menemään kuolioon niin se ei parane vaan kuolio jatkaa etenemistä ja ainut hoito on amputaatio... miten olet huomannut kuolion kehittymisen?
Otat sen mustikkapiirakan lattialta pöydälle..
Vierailija kirjoitti:
Otat sen mustikkapiirakan lattialta pöydälle..
Onko susta mukavaa kiusata kun toisella ihmisellä on hätä?
Huono ääreisverenkierto. Käytä kotona villasukkia. Liiku enemmän. Vältä diabetesta.
Sinisten varpaiden oireyhtymä:
https://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo99561