Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Istuessa varpaat sinertää - Mistä johtuu?

Vierailija
18.11.2018 |

Olen 23v nainen. Pituudelta ja painoltani 163cm/60kg. Minulla on teini-ikäisestä saakka ollut tämä vaiva eli mun ei tarvii istua kuin puolisen tuntia niin varpaat ja jalkaterät alkaa muuttumaan violetin värisiksi, verisuonet näkyy selvästi pinnassa ja kädellä kun koitan varpaita niin viileät ovat. Kun nousen seisomaan ja kävelen muuttuvat normaalin värisiksi, lenkillä ollessa varpaita alkaa kuumottaa ja kun tuun kotiin, otan sukat pois niin ovat punaisen väriset. Suihkussa muuttuvat violetinmustiksi/punaisiksi, tunnottomuutta esiintyy joissakin varpaissa välillä. Makuuasennossa normaalin väriset. Olen käynyt lääkärissä, mutta kukaan lääkäri ei ota tätä vaivaa tosissaan, pelkään että violetti väri viittaa kuolion kehittymiseen! Miten pääsen tästä vaivasta eroon?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja joskus jalkateräni ovat turvonneet myös todella pahasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on outoa että kesällä mulla myös varpaat sinertää istuessa vaikka on lämmin ilma!

Vierailija
4/40 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suonenvetoja mulla joskus on jaloissa, mutta suonikohjuja ei kuitenkaan. Mummolla on suonikohjut. En tiedä ketään muuta sukulaista jolla jalkaterät ja varpaat muuttuis violetin värisiksi!

Yhdeltä sukulaiselta amputoitiin vanhana molemmat jalat, jäljelle jäi vaan pienet tyngät. Hänellä oli tietääkseni myös diabetes, suvussamme on paljon tätä sairautta, ensiksi oli tullut varpaaseen haava joka ei ollut lähtenyt parantumaan ja päädyttiin varpaan poistoon mutta jos haava oli vaan toisen jalan varpaassa niin miksi piti amputoida lopulta molemmat jalat polven yläpuolelta?

T. Aloittaja

Vierailija
5/40 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v nainen ja minulla ihan tuota samaa. Jalkojen lisäksi minulla sinertyy etenkin kylmässä sormet / kädet ja huulet.

Verenoainetasoni matala ja samoin Hb matala.

Voin aivan hyvin, enkä ole tästä raajojen ja huulten sisisyydestä ottanut stressiä.

Jalkani ja käteni ovat hyvin usein todella kylmät.

Vierailija
6/40 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi mulle että mulla saattaa olla raynaud, mutta naureskeli vaan kun pelkään varpaiden menevän kuolioon kun sinertää jo 23-vuotiaana! kun avasin tuon linkin niin siellä lukee että raynaudin takia saatetaan joutua amputoimaan eli EI tämä mikään vaaraton oire ole.

https://yle.fi/uutiset/3-9407550 tässä Eeva-Liisa Peltosen tarina jolla raynaud ja lähes kaikki sormet jouduttu amputoimaan! Tuolla lukee että " Valkosormisuus eli Raynaudin oire. - estää verenkierron pienimmissä valtimoissa. - näkyy ensin esim. valkoisina sormenpäinä, verenkierron palatessa iho alkaa punoittaa tai sinertää. - toisessa vaiheessa aiheuttaa kuolioita. "

Eikö tätä sairautta tosiaan voida hoitaa pois ennen kuin on liian myöhäistä ja varpaat kuolioitumispisteessä!?

Vierailija
7/40 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
8/40 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto.

Vierailija
9/40 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suonenvetoja mulla joskus on jaloissa, mutta suonikohjuja ei kuitenkaan. Mummolla on suonikohjut. En tiedä ketään muuta sukulaista jolla jalkaterät ja varpaat muuttuis violetin värisiksi!

Yhdeltä sukulaiselta amputoitiin vanhana molemmat jalat, jäljelle jäi vaan pienet tyngät. Hänellä oli tietääkseni myös diabetes, suvussamme on paljon tätä sairautta, ensiksi oli tullut varpaaseen haava joka ei ollut lähtenyt parantumaan ja päädyttiin varpaan poistoon mutta jos haava oli vaan toisen jalan varpaassa niin miksi piti amputoida lopulta molemmat jalat polven yläpuolelta?

T. Aloittaja

Sinulla voi olla sisäisiä suonikohjuja. Sen saa selville ultraamalla. Huono ääreisverenkierto? Esim. Vähäinen tupakointi aiheuttaa sitä.

Hoitamaton diabetes saattaa johtaa vanhoilla ihmisillä tilanteeseen, että jalka amputoidaan polven alta. Siksi diabeetikot käyvät säännöllisesti jalkahoitajalla ja huolehtivat verensokerin mittauksesta ja syömisistään. Jollei niitä tee, niin seurauksena voi olla amputointi.

Vierailija
10/40 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mielestä mua ei tarvinnu pistää ultraan vaikka vaadin sitä, kokeili vähän vaan pulsseja jalkojen päältä ja that's it, sitten vielä omakantaan kirjotti että potilas provosoituu istuessa!

Mistä johtuu huono ääreisverenkierto? en polta ja liikuntaa harrastan yleensä tunnin päivässä käyn sillon kävelylenkillä.

Sukulaiseni diabetesta varmasti hoidettiin, luulen ainakin näin, mutta mulle on kerrottu että sukulaisellani on aina ollut huonot jalat ja hän ei kai paljon harrastanut liikuntaa.

Äiti on kertonut mulle että minä olin laiska liikkumaan lapsena, en noussut pienenä jalkojen päälle sillon kun ois pitänyt siis tarkotan tällä kävelyn opettelemista.. mitään kipuja mulla ei koskaan oo jaloissa ollut, kaverit huomautellu kyllä ylitaipuvista polvista, enkä oo kovin notkea jaloistakaan kun venyttelyä on pitänyt tehdä...

Vierailija
11/40 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin saa laittaa vastauksia, jos on tietoa!

Vierailija
12/40 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin mikäli vaiva huolestuttaa sinua.

Vierailija
13/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lääkärissä ja ei siitä paljon ollut apua!

Vierailija
14/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
15/40 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan.

Vierailija
16/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut miettimään voiko mulla sittenkään olla raynaud, koska en oo huomannu ikinä että varpaat menis täysin valkosiksi. Voiko raynaud oirehtia ainoastaan violetteina "mustikkavarpaina " ?

Vierailija
17/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee mieleen raudanpuute. Oletko mitannut ferritiinin myös?

Hemoglobiini voi olla hyvä ja silti voi olla varastoraudan puute, se mitataan siis ferritiinillä. Hemoglobiini voi olla hyvä loppuun asti, mutta ferritiini laskee vuosien saatossa jos riskejä (runsaat menkat, kasvissyönti jne.)

Raudanpuutteessa happea ei riitä ääreisosiin niin hyvin, rauta kuljettaa happea kehossa.

Vierailija
18/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute on ollut myös mulla mielessä. Hemoglobiini katsottu viimeks 11-vuotiaana ja tais olla silloin hieman alhainen. Ferritiiniä multa ei tietääkseni ole koskaan mitattu. Runsaat menkat on olleet aina, mutta lihaa syön kuitenkin.

Vierailija
19/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
20/40 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute on ollut myös mulla mielessä. Hemoglobiini katsottu viimeks 11-vuotiaana ja tais olla silloin hieman alhainen. Ferritiiniä multa ei tietääkseni ole koskaan mitattu. Runsaat menkat on olleet aina, mutta lihaa syön kuitenkin.

Normaalitkin menkat aiheuttavat raudanpuutetta naisille, saatikka runsaat. Siinä ei enää lihansyönti riitä, vaan pitää ottaa rautatabletit käyttöön. Mene mittauttamaan ferritiinisi, saat sen ilman lähetettä otettua marssimalla yksityiseen labraan. Selviää ainaki se sitten. Ei tarvi paastota ja sen voi ottaa milloin vain.

Ja jos erehdyt syömään liha-aterialla tai välittömästi sen jälkeen jotain kalsiumpitoista (maito, juusto, jälkkärit) tai juomaan kofeiinia, tarkoittaa se käytännössä sitä, että se rauta ei sitten imeydy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi