Miksi autoilijan vastuuta liikenneturvallisuuteen aina vähätellään?
Sitten jalankulkijoille sanotaan , että parempi antaa tilaa kuin joutua ruumiiksi. Samoin autoilijat koittavat savustaa pyöräilijät pois ajoradoilta. Lisäksi autoilijoista 40% käyttää kännykkää surffailuun ajon aikana. Eiköhän liikenteen sujuvus paranisi autoilijoiden tehovalvonnalla ja pistämällä autoilijoille kolmio jokaiselle suojatielle ja sen jatkeelle kun autoilijaei luovu oikeuksistaan koskaan.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Aika off-topic, mutta itseäni ahdistaa aina odottaa, että autot antavat tietä. Olen huono hahmottamaan sitä, pysähtyykö lähestyvä auto nyt oikeasti ja ennenkaikkea pysähtyykö se minun vai esim. risteyksen takia (meinannut jäädä auton alle tämän takia.) Sitten kun siinä vetkuttelen ja odotan että auto on hidastanut reippaasti jotta uskallan mennä yli, ahdistaa vain kun ajattelen miten paljon toimintani varmasti vituttaa autoilijoita. Tulee hirveän syyllinen olo siitä että pelottaa.
En tiedä onko kenelläkään muulla tällaista.
Ei kannata ahdistua eikä tuntea syyllisyyttä. Aika monet ihmiset eivät halua lähteä ylittämään elleivät ole varmoja että auto pysähtyy. Etenkin monet lapsen kanssa liikkuvat ottavat ymmärrettävistä syistä varman päälle. Ei se autoilijoita vituta mutta jotkut tulkitsevat sen niin että annat tarkoituksella heidän mennä ensin.
Kannattaa hakea katsekontaktia kuljettajaan jolloin autoilija huomaa että haet kontaktia ja yleensä näyttää että on huomannut sinut ja hiljentää että pääset yli.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sieltä autosta ei aina näe sitä jalankulkijaa, etenkään näin pimeällä kun suurin osa ei edes käytä heijastinta. Itse ainakin jalankulkijana/pyöräilijänä mieluummin väistän kuin otan riskin auton alle jäämisestä.
Yksi asia mikä risoo jalankulkijana on pyöräilijät, jotka eivät osaa käyttää kelloa. Monta kertaa kapealla kulkuväylällä joku suhahtaa ihan täysiä todella läheltä. Mikä siinä on niin vaikeaa hidastaa ja soittaa sitä kelloa että pääsee turvallisesti ohi?
Autosi valot eivät välttämättä ole kovinkaan hyvät. Lue Tekniikan Maailmasta onko keulalla surkeat tuikut.
Pyörällä ei jaksa jatkuvasti soittaa kelloa kun 2-3m leveillä kulkuväylillä tukitaan tie milloin koiralla milloin muulla torikokouksella.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä revit tuon 40%? Keksit itse? Vaikea ottaa aloitusta tosissaan jos siihen keksitään itse faktaa..
Kännykän läträäminen on aika turvallista verrattuna näihin isoihin kosketusnäyttöihin joiden kautta nykyautojen toimintoja käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Ja pyöräilijät voisivat opetella edes alkeellisimmat liikennesäännöt: suojatiellä olevaa pyöräilijää EI tarvitse väistää. Jostain syystä pyöräilijät kuvittelevat, että heillä on oikeus ajaa suojatiellä tien yli. VÄÄRIN. Suojatie on jalankulkijoita varten eikä pyöräilijä ole jalankulkija istuessaa pyörän päällä. Autoilija väistää vain, jos väistämisvelvollisuus on osoitettu tai auto kääntyy pyörätien jatkeen yli. Jos autoilija ajaa suoraan, niin ei todellakaan tarvitse pysähtä pyöräilijän takia, joka kuvittelee oikeudekseen ajaa tien yli. Ihan sama kuin alkaisi väistää kolmion tai stopmerkin takaa tulevia autoja ollessaan etuajo-oikeutetulla tiellä.
Kerro miksi autoilijoita käsketään varomaan aina vaikka itse olisi etuajo-oikeus, mutta sitten autoilijan ei pidä varoa pyöräilijää aina? Voihan pyöräilijälläkin olla vaikka paha sairauskohtaus tai mielenhäiriö päällä... Lisäksi ottaa päähän kuinka autoilijat opettavat pyöräilijöille sääntöjä joita suuri osa autoilijoista ei noudata. Miksi en saisi ajaa suojatien yli , koska tällöin autot väistävät? Pyörää taluttaessa en saa autoilta tilaa :D
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei vähätellä, vaan muiden vastuuta vähätellään. KAIKKIEN pitää noudattaa liikennesääntöjä, mutta aika moni vetoaa siihen, että minä saan ajaa pyörällä vaikka päin punaisia kännykkää tuijottaen, koska autolla pitää väistää. Enkä itse aja kovin paljon autolla kaupungissa edes, ajan enemmän maantieajoa, muuten pääsääntöisesti pyöräilen tai kävelen. Mutta noudatan liikennesääntöjä, enkä hyökkää koskaan autojen eteen suinpäin.
Suuri ero jäljessä jos joku ajaa punaisia päin pyörällä tai autolla.
Joten tietysti vastuukin tulee olla eri luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo vuosia yrittänyt saada vastausta tähän:
Miksi joka viikko, usein monta kerta viikossa käy niin, että olen jo suojatiellä, eikä auto siltikään väistä? Miksi minä joudun pysähtymään keskelle tietä ja auto ajaa edestäni? Miksi?!
Päiväsaika, kaupungin keskusta, suojatie.
Tätä tapahtuu niin paljon. Turha syyttää "yhtäkkiä tielle pomppaavaa jalankulkijaa".
Kokeile marssia määrätietoisen näköisesti yli. Hidastamatta, epäröimättä. Ole tietenkin valmiina hyppäämään sivuun jos kohdalle osuu erityisen murhanhimoinen kuski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joka viikko, usein monta kerta viikossa käy niin, että olen jo suojatiellä, eikä auto siltikään väistä? Miksi minä joudun pysähtymään keskelle tietä ja auto ajaa edestäni? Miksi?!
Tätä tapahtuu niin paljon. Turha syyttää "yhtäkkiä tielle pomppaavaa jalankulkijaa".Mikä kaupunki?
Mulle ei käy näin, Helsinki.
Mitä väliä sillä on, mikä kaupunki? Keskustelu kääntyisi vain lillukanvarsiin.
Ja taas kerran: ei vastauksia! Eli kun suojatiellä on vaarassa, kukaan ei tunnusta että niin koskaan kävisi itselle autoilijana. Kumma kyllä netissä kaikki ovat hyviä kuskeja, mutta totuus on ihan muuta.
Laissa autoilijalta edellytetään täydellisyyttä. Tämä tarkoittaa etenkin vastuunottamista muiden tielläliikkujien töppäilyistä.
Vai tuomitaanko jalankulkija esimerkiksi sakkoihin liikenteen vaarantamisesta, joka on autoilijan osa kaikissa onnettomuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tapahtuu niin paljon. Turha syyttää "yhtäkkiä tielle pomppaavaa jalankulkijaa".Mikä kaupunki?
Mitä väliä sillä on, mikä kaupunki?
Sitä väliä, että eri kaupungeissa on erilaiset liikennekulttuurit. Asut ehkä paikassa, jossa on tapana toimia noin. Mutta ymmärrän, ettet halua kertoa anonyymipalstalla, varsinkin jos olet pikkupaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tapahtuu niin paljon. Turha syyttää "yhtäkkiä tielle pomppaavaa jalankulkijaa".Olepa "varovainen", ettei sontikkasi kärki "vahingossa" raapaise autoa.
Otahan lääkkeet..tuollainen katkeruus ja kateus ei ole ihan normaalia.
Huomaa, että tässäkin ketjussa kommentoivat tyypit, jotka eivät ole saaneet edes ajokorttia ajettua, saati että ymmärtäisivät liikenteestä mitään. Jos et aja autoa, on parempi pitää suukki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että tässäkin ketjussa kommentoivat tyypit, jotka eivät ole saaneet edes ajokorttia ajettua, saati että ymmärtäisivät liikenteestä mitään. Jos et aja autoa, on parempi pitää suukki kiinni.
No vastaa sinä sitten kun olet niin mahtava autoilija, että miksi keskellä päivää jalankulkija on suojatiellä vaarassa?
Hä? Autoilijathan on yhteiskunnan vihatuin vihollinen nro1. Pyöräilijöiltä ja jalankulkijoilta ei sentään yritetä verottaa pyörää ja jalkoja alta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastaa sinä sitten kun olet niin mahtava autoilija, että miksi keskellä päivää jalankulkija on suojatiellä vaarassa?
Mitäköhän pöllöilet sielä suojatiellä? Hyökkäilet puskista autojen eteen, räpäläät kännykkää, sekoilet koiran tai kersan kanssa, et osaa selvästi näyttää, että haluat ylittää tien? En muista, että olisi aikoihin käynyt niin, että autoilija ei tekisi tietä kun lähestyn suojatietä. Niin ja PLK-seudullaliikun päivittäin ruuhka-aikaan. Yleensä
Kylläpä yleisessä keskustelussa näyttää olevan henkilöautoilija syyllinen, milloin ruhjoo jalankulkijan, milloin pyöräilijän, milloin häiriköi moottoripyöräilijöitä, mopoilijoita, mopoautoilijoita, milloin häiritsee rekka-autoja jne. Lisäksi tuhoaa ilmakehää ajelemalla kauppaan dieselautolla. Lisäksi yksityisautoilu vähentää julkisen liikenteen kannattavuutta.
Ainoa tilanne, jolloin henkilöauto ei näytä olevan syyllinen ovat tasotisteysonnettomuudet, silloin juna ruhjoo auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän pöllöilet sielä suojatiellä? Hyökkäilet puskista autojen eteen, räpäläät kännykkää, sekoilet koiran tai kersan kanssa, et osaa selvästi näyttää, että haluat ylittää tien? En muista, että olisi aikoihin käynyt niin, että autoilija ei tekisi tietä kun lähestyn suojatietä. Niin ja PLK-seudullaliikun päivittäin ruuhka-aikaan. Yleensä
Osa jalankulkijoista tosiaan tuntuu unohtavan, että myös heidän liikennekäyttäytymistään säädellään lailla. Varsinkin nämä, jotka eivät ole koskaan ajaneet säännöllisesti autoa. Ei voi olettaa, että nämä tietävät kaikki liikennesäännöt, mutra itseä koskevat olisi syytä opetella (sama pätee fillaristeihin. Osa liikkuu kuin unelma ja osan liikkuminen on täysin liikennesäännöistä piittaamatonta koheltamista, enkä puhu lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Tätä tapahtuu niin paljon. Turha syyttää "yhtäkkiä tielle pomppaavaa jalankulkijaa".
Olisikohan kyse nyt melko vahvasta liioittelusta, että useamman kerran viikossa meinaa auton alle jäädä suojatiellä. Itsellä koko elämän aikana vain muutamia kertoja on käynyt. Tällöinkin kyse ollut sellaisesta tapauksesta, että on kaksikaistainen tie ja reunimmainen pysähtyy ja antaa tietä, mutta toisella kaistalla ajava ei pysähdykään vaan jatkaa matkaa. Jos oikeasti noin käy useamman kerran viikossa niin kannattaa myös omia käyttäytymismalleja miettiä, että olisiko niissä kenties jotain parannettavaa.
Itse kävelijänä ja pyöräilijänä pyrin aina noudattamaan varovaisuus periaatetta. Luovun mielelläni oikeuksistani, jos se takaa minulle pääsyn perille ilman vammoja. Itse olen kuitenkin se joka seuraukset kropassaan kantaa. Ei juurikaan lohduta pyötätuolissa hokea, että minä olin oikeassa, minulla oli etuoikeus. Toisaalta taas autoilijana pyrin noudattamaan varovaisuutta kaikkia kohtaan. Monet ei vain ymmärrä, että aina sieltä autosta ei sitä jalankulkijaa näe tai se fillari voi tulla melko nopeasti puskan takaa siihen suojatielle eteen. Varsinkin talvella mustiin pukeutunut pyöräilijö ilman heijastimia ja valoja on paha yhdistelmä.
14-vuotias rattijuoppo ajoi autolla poliisin päälle; ei siis jopolla - kuten iän mukaan olettaisi.
Liikennekeskustelua leimaa uhrin syyllistäminen. Mitäs käveli, mitäs pyöräili. Ei auta haudassa jne..
Mikä kaupunki?