Miksi autoilijan vastuuta liikenneturvallisuuteen aina vähätellään?
Sitten jalankulkijoille sanotaan , että parempi antaa tilaa kuin joutua ruumiiksi. Samoin autoilijat koittavat savustaa pyöräilijät pois ajoradoilta. Lisäksi autoilijoista 40% käyttää kännykkää surffailuun ajon aikana. Eiköhän liikenteen sujuvus paranisi autoilijoiden tehovalvonnalla ja pistämällä autoilijoille kolmio jokaiselle suojatielle ja sen jatkeelle kun autoilijaei luovu oikeuksistaan koskaan.
Kommentit (81)
Valitettavasti sieltä autosta ei aina näe sitä jalankulkijaa, etenkään näin pimeällä kun suurin osa ei edes käytä heijastinta. Itse ainakin jalankulkijana/pyöräilijänä mieluummin väistän kuin otan riskin auton alle jäämisestä.
Yksi asia mikä risoo jalankulkijana on pyöräilijät, jotka eivät osaa käyttää kelloa. Monta kertaa kapealla kulkuväylällä joku suhahtaa ihan täysiä todella läheltä. Mikä siinä on niin vaikeaa hidastaa ja soittaa sitä kelloa että pääsee turvallisesti ohi?
Mielestäni ei vähätellä, vaan muiden vastuuta vähätellään. KAIKKIEN pitää noudattaa liikennesääntöjä, mutta aika moni vetoaa siihen, että minä saan ajaa pyörällä vaikka päin punaisia kännykkää tuijottaen, koska autolla pitää väistää. Enkä itse aja kovin paljon autolla kaupungissa edes, ajan enemmän maantieajoa, muuten pääsääntöisesti pyöräilen tai kävelen. Mutta noudatan liikennesääntöjä, enkä hyökkää koskaan autojen eteen suinpäin.
Autolijoiden vastuuta ei todellakaan vähätellä, vaan nimenomaan yritetään sysätä kaikki vastuu auton ratin taakse. Kuinka moni jalankulkija tai pyöräilijä tähän aikaan vuodesta, kun on märkää ja pimeää huolehtii omasta/lastensa näkyvyydestä? Tuolla kun kulkee niin aika harva. Autoilijalla toki on vastuu vahvempana ottaa huomioon ne kevyenliikenteenkulkijat, MUTTA jokaisen jalankulkijan ja pyöräilijän vastuulla on se, että tekee itsensä näkyväksi. Yllättävän moni kuvittelee, että katuvalojen alueella ne katuvalot riittää ja sitten poukkoillaan tummissa vaatteissa ilman minkäännäköistä heijastinsa.
Mistä sä revit tuon 40%? Keksit itse? Vaikea ottaa aloitusta tosissaan jos siihen keksitään itse faktaa..
Aika off-topic, mutta itseäni ahdistaa aina odottaa, että autot antavat tietä. Olen huono hahmottamaan sitä, pysähtyykö lähestyvä auto nyt oikeasti ja ennenkaikkea pysähtyykö se minun vai esim. risteyksen takia (meinannut jäädä auton alle tämän takia.) Sitten kun siinä vetkuttelen ja odotan että auto on hidastanut reippaasti jotta uskallan mennä yli, ahdistaa vain kun ajattelen miten paljon toimintani varmasti vituttaa autoilijoita. Tulee hirveän syyllinen olo siitä että pelottaa.
En tiedä onko kenelläkään muulla tällaista.
3/4 pyöräilijän kohtaamasta risteyksessä tapahtuneesta onnettumuudesta johtuu siitä että auto ajaa piittaamattomasti eteen. Muita autoja kyllä väistetään, ajetaan katsomatta lainkaan pyörätiellä kulkijoita, ja jäädään tönöttämään keskelle kulkuväylää.
Tänään liikenteessä kuolee jonkun teräsvartalo. Vieläkö meillä on kaljaa?
Aika harvalla autoilijalla on heijastinta, kun jalkaantuu autosta.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla autoilijalla on heijastinta, kun jalkaantuu autosta.
Sen takia he ajavat jalkakäytävälle aivan oven eteen koska kävellen jäisivät muiden autojen alle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä revit tuon 40%? Keksit itse? Vaikea ottaa aloitusta tosissaan jos siihen keksitään itse faktaa..
Joo, prosentti on varmaan suurempi. Nuorilla naisilla on melkein aina kännykkä kädessä autoa ajaessaan.
Otan vastuuta ja toivottavasti näen ajoissa jalankulkijat ja ehdin jarruttaa, kun pyöräilijä ajaa täysillä eteen. Mutta sama vatuu on kaikilla 18-90 vuotiailla kuljettajilla ja siihen mahtuu monenlaisia ihmisiä sairauksineen. Ja monenlaisia keliolosuhteita. Etten olisi jalankulkijana ihan varma koskemattomuudestani kaikissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten jalankulkijoille sanotaan , että parempi antaa tilaa kuin joutua ruumiiksi. Samoin autoilijat koittavat savustaa pyöräilijät pois ajoradoilta. Lisäksi autoilijoista 40% käyttää kännykkää surffailuun ajon aikana. Eiköhän liikenteen sujuvus paranisi autoilijoiden tehovalvonnalla ja pistämällä autoilijoille kolmio jokaiselle suojatielle ja sen jatkeelle kun autoilijaei luovu oikeuksistaan koskaan.
Esimerkki vähättelystä?
14-vuotias ajoi poliisin päälle.
Eikä ajanut polkupyörällä.
Mä olen jo vuosia yrittänyt saada vastausta tähän:
Miksi joka viikko, usein monta kerta viikossa käy niin, että olen jo suojatiellä, eikä auto siltikään väistä? Miksi minä joudun pysähtymään keskelle tietä ja auto ajaa edestäni? Miksi?!
Päiväsaika, kaupungin keskusta, suojatie.
Tätä tapahtuu niin paljon. Turha syyttää "yhtäkkiä tielle pomppaavaa jalankulkijaa".
Vierailija kirjoitti:
Miksi joka viikko, usein monta kerta viikossa käy niin, että olen jo suojatiellä, eikä auto siltikään väistä? Miksi minä joudun pysähtymään keskelle tietä ja auto ajaa edestäni? Miksi?!
Tätä tapahtuu niin paljon. Turha syyttää "yhtäkkiä tielle pomppaavaa jalankulkijaa".
Koska se on maan tapa. Se hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
Olepa "varovainen", ettei sontikkasi kärki "vahingossa" raapaise autoa.
Ja pyöräilijät voisivat opetella edes alkeellisimmat liikennesäännöt: suojatiellä olevaa pyöräilijää EI tarvitse väistää. Jostain syystä pyöräilijät kuvittelevat, että heillä on oikeus ajaa suojatiellä tien yli. VÄÄRIN. Suojatie on jalankulkijoita varten eikä pyöräilijä ole jalankulkija istuessaa pyörän päällä. Autoilija väistää vain, jos väistämisvelvollisuus on osoitettu tai auto kääntyy pyörätien jatkeen yli. Jos autoilija ajaa suoraan, niin ei todellakaan tarvitse pysähtä pyöräilijän takia, joka kuvittelee oikeudekseen ajaa tien yli. Ihan sama kuin alkaisi väistää kolmion tai stopmerkin takaa tulevia autoja ollessaan etuajo-oikeutetulla tiellä.
Henkilöautolla tehty rike on yleisin rikollisuuden muoto. Suurrikollisuutta siis - ei muuta.