Lapsen luokkakaverin äiti oli minulle vihainen kun lapseni oli kiusannut hänen lastaan!
Näin kävi. Lapseni on kiusannut luokkakaveriaan ja nyt tämän kiusatun äiti vihoittelee minulle. Aivan uskomatonta. Kiusaamiseen on puututtu ja oma lapseni ei ole siinä ainut syyllinen vaan tällä vastapuolellakin on osansa siinä.
Onko tuo äiti korkeasta koulutuksestaan huolimatta niin imbesille, ettei ymmärrä minun ja lapseni olevan erilliset henkilöt. Oletteko kokeneet vastaavaa?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähättelet kiusaamista ja vierität syyn muille. Lapsesi ei opi olemaan ihmisiksi tuolla tavalla.
Nyt ei käynyt selväksi että mihin viittaat tällä? Kuka vähättelee? Meillä kiusaamiseen puututaan heti ja se otetaan hyvin vakavasti. Koskaan ei vähätellä. Päinvastoin. Minua vain häkellyttää se ettei tämä lapsen luokkakaverin äiti kykene objektiiviseen ajatteluun. Asioissa on aina monta puolta ja tekijää, eikä nähdäkseni kasvatuksella ole suoraa kausaliteettia kiusaamiseen. Toki se varmasti vaikuttaa mutta ei aina ole syy kiusaaamisen taustalla.
-ap
Entäs jos sinä asettuisit sen lapsen äidin asemaan, joka kokee varmasti tuskaa lapsensa puolesta? Haluatko osoittaa tasapainoisuutta ja kypsyyttä, joita vaadit siis muilta? No, sitten asetut.
Mutta olet ehkä niitä äitejä, jotka eivät osaa samaistua edes oman lapsensa epämiellyttäviin tai ahdistaviin tunteisiin, niin saati sitten vieraiden?
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vähättelet kiusaamista ja vierität syyn muille. Lapsesi ei opi olemaan ihmisiksi tuolla tavalla.
Missä hän vähätteli kiusaamista tai vieritti syyn muille?! Entä jos totuus oikeasti on se, että toisessakin oli vikaa? Onko sitä niin hirveän vaikea uskoa nyt kun omaksutte "loukatun äidin" roolin tällä kertaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei käynyt selväksi että mihin viittaat tällä? Kuka vähättelee? Meillä kiusaamiseen puututaan heti ja se otetaan hyvin vakavasti. Koskaan ei vähätellä. Päinvastoin. Minua vain häkellyttää se ettei tämä lapsen luokkakaverin äiti kykene objektiiviseen ajatteluun. Asioissa on aina monta puolta ja tekijää, eikä nähdäkseni kasvatuksella ole suoraa kausaliteettia kiusaamiseen. Toki se varmasti vaikuttaa mutta ei aina ole syy kiusaaamisen taustalla.
-apEntäs jos sinä asettuisit sen lapsen äidin asemaan, joka kokee varmasti tuskaa lapsensa puolesta? Haluatko osoittaa tasapainoisuutta ja kypsyyttä, joita vaadit siis muilta? No, sitten asetut.
Mutta olet ehkä niitä äitejä, jotka eivät osaa samaistua edes oman lapsensa epämiellyttäviin tai ahdistaviin tunteisiin, niin saati sitten vieraiden?
t.kristallikissa
Totta kai pystyn asettumaan tuon äidin asemaan koska omaakin lasta kiusataan. Jotenkin vaan tuntuu oudolta että hän vihoittelee minulle. Minä en itse vihoittele edes niille lapsille jotka kiusaavat omaa lastani. En, koska ymmärrän ettei kukaan tee sellaista pahuuttaan. Nämä lapset tarvitsevat paljon ymmärrystä ja apua. Ei vihaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hän vähätteli kiusaamista tai vieritti syyn muille?! Entä jos totuus oikeasti on se, että toisessakin oli vikaa? Onko sitä niin hirveän vaikea uskoa nyt kun omaksutte "loukatun äidin" roolin tällä kertaa?
Siis mitä vikaa? Eikö ap ole tarpeeksi kypsä käsittääkseen, että satutetun lapsen äiti ei ole vain lässyttämässä ap:n lapsen kurittomuudesta, vaan hän haluaa, ettei hänen lapsensa joudu kärsimään ap:n lapsen olemassaolosta millään tavalla? Itseä ainakin hävettäisi, jos jossain toisessa perheessä olisi kärsimystä meidän lastemme takia. Enkä sano, etteikö se olisi mahdollista, mutta eipä ois otsaa syytellä sen perheen vanhempia siitä, että he ovat satutettuja ja ilmaisevat sitä meille päin, jos niin kävisi.
Toki syytettynä oleminen on kamalaa, kun ei itse ole varsinaisesti syyllinen, vaan oman lapsen epäkypsyys, ei ole helppo paikka aloittajallekaan, tokikaan.
t.kristallikissa
Palstan akkojen kovat arvot, köyhien ja läskien armoton haukkuminen siirtyy siihen muksun ajattelumaailmaan ja hänkin kuvittelee että on ihan ookoo haukkua muita. Katse peiliin vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apEntäs jos sinä asettuisit sen lapsen äidin asemaan, joka kokee varmasti tuskaa lapsensa puolesta? Haluatko osoittaa tasapainoisuutta ja kypsyyttä, joita vaadit siis muilta? No, sitten asetut.
t.kristallikissaTotta kai pystyn asettumaan tuon äidin asemaan koska omaakin lasta kiusataan. Jotenkin vaan tuntuu oudolta että hän vihoittelee minulle. Minä en itse vihoittele edes niille lapsille jotka kiusaavat omaa lastani. En, koska ymmärrän ettei kukaan tee sellaista pahuuttaan. Nämä lapset tarvitsevat paljon ymmärrystä ja apua. Ei vihaa.
-ap
Noh.... ei se aina ihan niinkään mene. Että kiusaavaa lasta pitää silittää päähän.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelevatko ihmiset todella näin että syy kiusaamiseen ja konflikteihin johtuu kasvatuksesta? Varsin yksioikoista ajattelua.
Ei tietenkään suoraan.
Mutta mä olen teroittanut meillä esikoiselle ja kuopukselle että painia ja halia saa, mutta pitää olla lupa kaverilta, ihan jo siksikin kun esikoinen on niin paljon isompi että vastentahtoinen retuuttaminen olisi kuopukselle kova paikka.
No, sit on tää kuopuksen ryhmän painijalapsi jonka isälle ei ole moinen tullut mieleenkään. Vähän kun ilahduttaa/ärsyttää niin mun lasta viedään, ja hän on ymmärrettävästi aika närkästynyt ollut asiasta.
Tietenkin yksi tärkeä oppi on että kaikki eivät pelaa samoilla säännöillä, mutta en mä silti ole mitenkään ilahtunut ihmisistä jotka eivät osaa opettaa lapsilleen vastavuoroisuutta ja huomioonottamista.
Oletko sanonut tälle isälle suoraan, että teillä ajatellaan ja kasvatetaan eri tavalla? Vai hymisteletkö seurassa ja haukut selän takana?
Tiedän, kuulostaa hölmöltä että tällaista joutuu sanomaan, mutta huomasin itsekin, että esim. urheilujoukkueessa olevat pojat ja heidän perheet pitävät tällaista huomattavasti normaalimpana kuin muut. Ja myös perheet, joissa on pelkkiä poikia, varsinkin paljon.
Mutta kyl säkin voit avata suusi, ellet ole sitä jo tehnyt. Hiljaisesta vihasta ei ole kenellekään mitään iloa!
Olet ihan oikeassa ja asiasta on keskusteltu. Mutta olen pitänyt tästä vastavuoroisuushommasta enemmän yleisesti ääntä kuin tähän liittyen koska epäilen että viesti ei tule menemään perille jos käyn tuon iskän kimpulle "Tiedätkö mikä sun pojassa on vikana?" -tyyliin.
Mutta kyllä se silti ärsyttää
Eli et ole sanonut suoraan ja selvästi, näin arvelinkin. Naureskelet varmaan vaan mukana "sellasta se on poikien kanssa.." En yhtään ihmettelisi kaiken tähän astisen perusteella...
Miksi sä ajattelit, et se keskustelu tarvitsisi tuon sun esimerkin tavoin avata??
Miten ihmeessä niin monelle suomalaiselle on vaikeeta vetää rajoja selvästi ja jämptisti, mutta rakentavasti? Turha esittää mitään ystävällistä, kun et ilmiselvästi sitä ole
Kyllä kakarat kiusaa ihan pahuuttaankin. Ja se pahuus on vasta kehittymässä, monet rikolliset ovat jo lapsena oireilleet koulussa. Älä vähättele lasten kykyä ja taitoja tuottaa TARKOITUKSELLA pahaa. Kyse ei ole ymmärryksestä tai sen puutteesta vaan kehittymässä olevasta luonteesta.
Ja jos mä näkisin jonkun lapsen kiusaavan omaa poikaani, haluaisin räjähtää ja tap ppaa sen kusipään. Täysin epäkypsää, tiedän. Mutta siinähän miettisi kaksi kertaa hammas katkenneena, kenelle on töykeä tms. Tytöstämme ei tartte olla niinkään huolissaan, se ei murene idio ottien puheisiin/tekoihin.
Mutta noin ei voi menetellä, huoh.
t.kristallikissa
zzzzztop kirjoitti:
Kyllä kakarat kiusaa ihan pahuuttaankin. Ja se pahuus on vasta kehittymässä, monet rikolliset ovat jo lapsena oireilleet koulussa. Älä vähättele lasten kykyä ja taitoja tuottaa TARKOITUKSELLA pahaa. Kyse ei ole ymmärryksestä tai sen puutteesta vaan kehittymässä olevasta luonteesta.
No kyllä, mutta jotainhan siellä on taustalla että noin käyttäytyy. Sellaista, johon tarvitsee tukea ja turvaa. Sitä nämä teot monesti hätähuutavat. Se käytös ei oikeine vihalla vaan sen selvittämisellä, mitä siellä on taustalla ja siihen syyhyn vaikuttamalla.
zzzzztop kirjoitti:
Aika harva meistä on jo syntyessään paha.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos mä näkisin jonkun lapsen kiusaavan omaa poikaani, haluaisin räjähtää ja tap ppaa sen kusipään. Täysin epäkypsää, tiedän. Mutta siinähän miettisi kaksi kertaa hammas katkenneena, kenelle on töykeä tms. Tytöstämme ei tartte olla niinkään huolissaan, se ei murene idio ottien puheisiin/tekoihin.
Mutta noin ei voi menetellä, huoh.
t.kristallikissa
Rauhaa. 🙏🏼
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikkien, meidän täydellistenkin mammapalstan vanhempienkin, lapset tekevät virheitä; ärsyttävät kavereitaan ja käyttäytyvät idioottimaisesti silloin tällöin, jonka luokkakaveri kokee ikävänä. Aivan taatusti jokaisella lapsella on opittaavaa, toisilla tietysti enemmän kuin muilla. Suosittelen erittäin vahvasti soluttautumaan esim. jos ja kun on mahdollista päästä seuraamaan koulussa tai päiväkodissa toimintaa siten, ettei se oma kullannuppu välttämättä huomaa. Kyllä se sunkin lapsesi osaa olla sairaan rasittava!
Idiootti!
Ja siinä yks hyvä esimerkki taas hyvästä kasvattajasta...
Surullista tässä on se, että ap:n lapsi olisi toisenlaisessa perheessä kasvanut kunnolliseksi ihmiseksi.
Aikani katselin luokan kiusaajan toimia ja otin leijonaäidin roolin.
Ei auttanut muu kun kiusaajan perhe nähtävästi kannusti lastaan huonoonkäytökseen.
Ko loppui ääliön toimet.
Omalle lapselle ei oikein voinut sanoa, että kiusaajalla ongelmia tai vähä-älyinen.
Kannattas ottaa se leijonarooli - se auttaa! Tuumaakaan ei periksi.
Mulla on kokemusta. Meillä ns kuriton lapsi, jolla muutakin ongelmaa. Puhutaan harva se päivä miten ihmisiä tulisi kohdella. Hävettää sem tempaukset jo valmiiksi. Todella yritän tehdä kaikkeni ettei muita kiusaisi, mutta vaikea olla fyysisesti aina läsnä. Tuntuu ettei keinot mee perille. Ja joo, ollaan haettu pojalle ulkopuolistakin apua.
Muut lapset meillä on näitä hyvin käyttäytyviä. Kasvattajassako vika? En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Aikani katselin luokan kiusaajan toimia ja otin leijonaäidin roolin.
Ei auttanut muu kun kiusaajan perhe nähtävästi kannusti lastaan huonoonkäytökseen.
Ko loppui ääliön toimet.
Omalle lapselle ei oikein voinut sanoa, että kiusaajalla ongelmia tai vähä-älyinen.
Kannattas ottaa se leijonarooli - se auttaa! Tuumaakaan ei periksi.
Lisäys.
Kannattaa painostaa koulua ja opettajaa. Mitä menetettävää? Tuumaakaan ei periksi.
Yleensä kiusaajan vanhemmat ovat myös kiusaajatyyppisiä ihmisiä.
Meidän kiusaajan äiti on sellainen 45-vuotias pissistyyppinen pintaliitäjä. Keskittyy vain itseensä. Lapsilla täitä yms. Uhriutuu tarvittaessa.
Niin no ainahan näihin puuttua pitää. Ihan sama mitä epäilet, luulet tai ajattelet. Jollain tavalla pitää puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te vanhemmat jotka luulette omien lastenne olevan kohteliaita ja kuuliaisia kullannuppuja, teidän lapset ovat mitä todennäköisimmin niitä jotka yllyttävät niitä jo leimattuja "häirikköjä" typeryyksiin nurkan takana. Syöttävät rumia ehdotuksiaan toiselle joka on impulssiherkempi ja nauravat tyytyväisinä tulokselleen. Kieroa käytöstä jota olen aikuisena todistanut.
Tämä. Pitää niin paikkansa. Asioissa ei ole pelkästään mustaa ja valkoista.
Usein vain se on näin... kiusaajan vanhemmat näkevät asiassa kaikki harmaan eri sävyt, loppuuko kiusaaminen?
Sama. Kusipäät kasvattavat kusipäisiä lapsia.