Huomaako tyhmä itse olevansa tyhmä?
Aina sanotaan, että tyhmyys on ominaisuus, jota on vaikea peittää. Mutta jos on tyhmä, huomaako sitä itse? Mistä sen huomaa? Onko se noloa? Kertokaa kokemuksia!
Kommentit (290)
Minun eksäni pilasi meidän parisuhdettamme, ei tahallaan vaan tietämättään, ettei noin voi tehdä. Sitten kun asiasta huomautin, hän hermostui ja sanoi "Ehkä olen vain niin helvetin tyhmä jätkä, etten tiedä, miten tällaisia asioita pitäisi hoitaa". Ei hän kai ihan tyhmin mahdollinen ollut, kun tunnusti noin.
Jos tyhmä tajuaa itse tyhmyytensä, niin hän ei olekaan silloin kovin tyhmä.
Oman rajallisuutensa tajuamisessa on viisauden alku.
Vierailija kirjoitti:
Mää oon tyhmä. Tajuan aina vasta joskus vuosien päästä, miten fiksummat ihmiset ovat vaan käyttäneet hyväkseen ja kussetaneet. No, otan virheistä vaan opikseni. En astu samaan ansaan toista kertaa.
Tämä on pahinta tyhmyydessä. Fiksummat, kierot ihmiset käyttävät vaan hyväkseen, kun huomaavat, että joku ei tajua asioita. Itsekin kohta 40 ja kyllä on vedetty nenästä koko elämän ajan. Viisaat ihmiset käyttäneet hyväkseen.
Ei, moni luulee maksavansa eläkettä itselleen. Eli tyhmä on tyhmä. 2200 brutto palkasta eläkemaksu on vuodessa 1600 ja siitä 40 euroa vuodessa menee omaan eläkkeeseen. Tyhmät käy töissä ja saa saman eläkkeen kuin työtön eli 1000 netto
Vierailija kirjoitti:
Ei, moni luulee maksavansa eläkettä itselleen. Eli tyhmä on tyhmä. 2200 brutto palkasta eläkemaksu on vuodessa 1600 ja siitä 40 euroa vuodessa menee omaan eläkkeeseen. Tyhmät käy töissä ja saa saman eläkkeen kuin työtön eli 1000 netto
Sitten osalla tyhmistä on vielä mökki joten eivät saa toimeentulotukea eläkkeellä lääkkeisiin eikä mihinkään muuhunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten osalla tyhmistä on vielä mökki joten eivät saa toimeentulotukea eläkkeellä lääkkeisiin eikä mihinkään muuhunkaan.
Tosi tyhmä täytyy olla, jos on ammatiltaan myyjä, toimistotyöntekijä tai siivooja ja omistaa mökin.
Leskeneläke viedään sopivasti 1975 syntyneiltä ja nuoremmilta. Kiitos Hallitus, että pistät työttömät ja työssäkäyvät samoille tuloille eläkkeellä.
Kysy Turtiaiselta. Veikkaan ettei hän tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi tyhmä täytyy olla, jos on ammatiltaan myyjä, toimistotyöntekijä tai siivooja ja omistaa mökin.
Leskeneläke viedään sopivasti 1975 syntyneiltä ja nuoremmilta. Kiitos Hallitus, että pistät työttömät ja työssäkäyvät samoille tuloille eläkkeellä.
Niin, Suomessa minimieläke on 836 + eläkeläisen asumistuki jos ei ole käynyt töissä. 2200 bruttopalkalla raatanut saa saman.
Menkääpäs nyt raatamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hyvä esimerkki tyhmästä. Tajuatko tyhmyytesi?
Ei Mikään Ruudinkeksijä kirjoitti:
Uskon ettei tyhmät edes itse tajua olevansa tyhmiä. Ehkä he tajuaa oman rajallisuutensa jollain tavalla, mutta jos ajattelee esim älyllisesti kehitysvammaisia. Eikö heillä ole juuri kuvitelma että he pystyvät vaikka mihin, vaikka oikeesti saattavat olla lapsen tasolla?
Sen varmasti normaaliälyinen tajuaa, ettei ole yhtä älykäs, jos keskustelee älykkäämmän henkilön kanssa. Siinä voi tuntea itsensä tyhmäksi, mutta älykäs keskustelukumppani osaa säätää keskusteltavat aiheet niin, ettei toiselle tule olo omasta tyhmyydestä. Älykkäät ovat usein myös huomaavaisempia, koska heillä riittää kapasiteettia nähdä asioita laajemmin.
Lapsilla on muuten sama kuvitelma, että pystyvät vaikka mihin. Harjoittelematta vaan pitäisi pystyä nostamaan vaikkapa samoja painoja kuin aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni monet korkeasti koulutetut ovat tyhmiä. Opiskeluun ei oikeastaan tarvita älykkyyttä, koska tieto luetaan kirjoista ja on toisten ajattelemaa..
Tämän viestin kirjoittaja on hyvä esimerkki tyhmästä ihmisestä.
Hän kuvittelee, että jos lukee jonkun toisen kirjoittaman kirjan, se tekee tyhmäksi. Miksi jonkun toisen ajatusten ymmärtäminen kirjasta olisi helppoa eikä vaatisi älykkyyttä? Miksi muiden ajatusten lukeminen tekstinä estäisi omien aivojen työskentelyn yleensä? Miten kukaan voi yleensä kuvitella, että "tieto" on kuin pilleri, jonka voi vain ottaa kirjasta ja nielaista olematta itse osa oppimisprosessia? Korkeakoulutasolla oppiminen ei todellakaan ole mitään valmiiksi paketoidun tiedon omaksumista. Ei taida olle niin enää edes peruskoulussakaan, vaan tiedon pitää perustua omaan oivallukseen eikä ulkoa opittuun litaniaan.
Ilmeisesti kirjoittajan mielestä jos ei seuraa kenenkään muun ajatuksia pelkästään omiaan, on sitten hirveän fiksu. Hmmm... Mutta entäs jos ne omat ajatukset ovatkin tyhmiä, silloinhan vain niihin keskittyminen tarkoittaa keskittymistä johonkin tyhmään.
Älykkyys syntyy aina siitä että ihminen on ajatuksineen yhteydessä johonkin toiseen ihmiseen tai asiaan itsensä ulkopuolella. Älykkyys syntyy tuosta vuorovaikutuksesta. Siksi älykkyys ei edes voi olla minkäänlainen "suljettu järjestelmä", johon kirjoittaja näyttää uskovan.
Oletko politiikko? Kirjoitat paljon, mutta asian vierestä. Tyhmä työtä tekee, viisas pääsee helpommalla. 😊
En ole poliitikko ja kirjoitin suoraan asiasta. Sinäpä sen sijaan eksyit aiheesta: älykkyys on eri asia kuin viisaus. Emojien käyttäminen, sen sijaan että esittäisi jonkun järkevän ajatuksen, kertoo usein jonkinlaisesta älyn puutteesta.
Ainakin minä käytän hymiöitä sanomani pehmentämiseen, tai vaikkapa varmistamaan että vastapuoli ymmärtää kyseessä olevan vitsi. Kirjoitetussa, totisessa tekstissä väärinymmärryksen mahdollisuus on aika suuri.
Viisaustutkijat ovat sanoneet, että viisauteen riittää keskiverto älykkyys. Viisaus ja älykkyys eivät siis tarkoita samaa asiaa.
Viisaus yleensä lisääntyy iän myötä ja elämänkokemus sekä oman elämän rajallisuuden ymmärtäminen liittyy tähän. Esimerkiksi rahan ja tavaran merkitys vähenee. Kaikki ikäihmiset eivät kuitenkaan muutu viisaiksi pelkästään vanhenemisen ja elämänkokemuksen myötä.
Viisas ei kuvittele tietävänsä kaikkea, mutta typerä kuvittelee.
Mä en tiedä olenko varsinaisesti tyhmä mutta jollain lailla yksinkertainen. Esim. monissa elokuvissa putoan juonen suhteen kärryiltä helposti, samoin monet kirjat on mulle hankalalukuisia. Olen kohta 50-vuotias. Olen käynyt ammattikoulun ja myöhemmin suoritin ammattikorkeakoulututkinnon. Opiskelu oli haastavaa koska kokonaisuuksien hahmottaminen on mulle vaikeaa.
Työpaikalla en pysty osallistumaan juuri tamän kokonaisuuksien hahmottamisen puutteen vuoksi mihinkään kehittämistyöryhmiin. En vain nää isoja kokonaisuuksia kuten muut.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva on oikeasti tyhmä. Monesti vaan ihmisillä on eri määrä tietoa samasta asiasta ja molemmat osapuolet perustaa oman mielipiteensä niihin tietoihin mitä heillä sattuu olemaan.
Tyhmimpiä on yleensä ne jotka huutelee toisia tyhmäksi. Tyhmä ei tajua tuota seikkaa että kukin perustaa mielipiteensä sille tiedolle joka heillä on asiasta. Älykäs pystyy lisäämään toisen osapuolen tietämystä niillä asioilla jotka itse tietää aiheesta mutta jota se toinen ei.
Sitten aidosti tyhmiä on ihmiset joilla on jokin selkeä psykologinen häiriö tai kehitysvamma.
Hyvä kommentti. +
Kun seuraa keskusteluja täällä, ei voi välttyä mielikuvalta tyhmyyden valtavasta ylivoimasta. Mutta se mielikuva on toivottavasti täysin väärä. Älykäs pystyisi lisäämään toisen tietämystä, mutta onko sillä toisella vastaanotinta käsittelemään asiaa?
Argumentointitasolla täällä viljellään epäloogisia sudenkuoppia paljon, henkilöön hyökkäys ja olkiukkojen näpertely enemmistönä. Aggressiivinen henkilöön hyökkäys on tapa myöntää tappio, kun on joutunut nurkkaan ja ei enää kykene loogisesti puolustamaan omaa näkökantaansa. Olkiukot on heikko veruke, joilla pyritään asiaan liittymättömillä vertauksilla todistamaan oma näkemys, mutta sekin on tappion myöntämistä.
Tietämättömyys ja haluttomuus etsiä tietoa on tässä ajassa outoa, koska kaikki tieto on helposti saatavilla.
Luokallani oli isokokoinen tyhmä heppu, joka vaan huusi kovempaa jos toiset eivät uskoneet.
Silloin on jo helvetin paljon fiksumpi kuin moni muu, jos edes huomaa olevansa tyhmä.
No itse olen aina ollut tavattoman tyhmä. Usein olen sen itse tiennyt, usein jälkeenpäin huomannut. Jotenkin on ollut tavattoman tuskallista koittaa viisastua. Suuri häpeä on motivoinut minua edes vähän yrittämään viisastumista, mutta kun se on niin raskasta olla viisas, niin olen uupunut. Tyhmänä kaikki oli niin yksinkertaista, ei ollut huolen häivää (sillä hetkellä).
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi elän sitä enemmän olen tullut johtopäätökseen, kuinka vähän asioista tiedän. Vaikka useasta asiasta tietoa tulee lisää, rajallinen on mieleni.
Tiedostan etten ihan tyhmin ole, mutta en kyllä äärettömän viisas. Haluaisin olla viisaampi.
Joissain asioissa toimin hyvinkin tyhmästi. Sen vain tajuaa sitten jälkikäteen.
Sekin on viisautta kun pystyy jälkikäteen tajuamaan toimintansa tyhmyyden. Se osoittaa kykyä oppia virheistään ja muistaa olla toistamatta niitä.
Kukaan ei ole täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Luokallani oli isokokoinen tyhmä heppu, joka vaan huusi kovempaa jos toiset eivät uskoneet.
Tuo ei ole harvinainen ominaisuus. Kaikenkokoiset ihmiset saattavat käyttäytyä tuolla tavalla.
Jaa-a. Minun on pakko myöntää olevani tyhmä, koska minulla on pahat oppimisvaikeudet enkä ole onnistunut oikein missään opiskeluissa enkä töissä. Ja kyllähän minä sen toisissa asioissa ihan selvästi tajuankin, että en vain ymmärrä enkä kykene oppimaan jotakin tiettyä asiaa. Mutta sitten toisaalta minulle on käynyt useita kertoja niin, että omasta mielestäni selitän jonkun jutun ihan selkeästi ja ymmärrettävästi, yleensä näissä on kyse mielipiteistäni, ja se ymmärretäänkin niin, että olen ihan eri mieltä kuin mitä olen tarkoittanut. Jos en kykene esittämään omia mielipiteitäni niin ettei minun luulla olevan jopa aivan päinvastaista mieltä, niin JOTAIN ongelmaahan ajattelussani ja ulosannissani täytyy olla. Kai sekin tyhmyyttä on. Minusta ei vain TUNNU siltä, joten ilmeisesti en kuitenkaan kunnolla tajua olevani niin tyhmä kuin oikeasti olen.