Huomaako tyhmä itse olevansa tyhmä?
Aina sanotaan, että tyhmyys on ominaisuus, jota on vaikea peittää. Mutta jos on tyhmä, huomaako sitä itse? Mistä sen huomaa? Onko se noloa? Kertokaa kokemuksia!
Kommentit (290)
Onko valehtelija tyhmä? On koska luulee,että valheella on lyhyet jäljet sanonta ei koske tyhmiä. Siksi valehtelee muka itseään tyhmemmille.
Minä olen tyhmä jos se määritellään akateemisilla ansioilla, en myöskään osaa keskustella juurikaan syvällisemmin päivän politiikasta tai tehdä analyysia jostain kirjasta. Usein huomaan että minulle naureskellaan alentuvasti.
Toisaalta olen käytännön älykäs, harvoin loppuu keinot ratkaista jokin käytännön ongelma ja apuani pyydetään usein.
Mikä siis olen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se huomaa jo siitä kun alkaa laskea korkeastikoulutettujen sukulaisteen määrän.
Tai kirjoitusvirheiden määrän.
Kirjoitusvirheet eivät näytä tyhmyyttä.
Uudessa työpaikassa samaan aikaan aloittaneet kollegat tutustuvat ja ystävystyvät nopeasti toisiinsa. Minulta se ei onnistu vaikka yritänkin. Nuorena ajattelin, että se on vain yrittämisen kovuudesta kiinni, mutta luulen että minulta vain puuttuu sellainen hoksnokka mitä keskivertoihmisillä on sosiaalisissa tilanteissa.
Olen ihan hyvin pärjännyt kuitenkin työelämässä ja muilla elämän osa-alueilla, mutta enenevässä määrin tiedostan että minulta puuttuu jonkin tyyppinen ominaisuus, mikä muilla ihmisillä on. Ehkä sitten olen tyhmä, jos pitää valita joku ikävä sana kuvailemaan tätä.
Jännää että puolet meistä on keskimääräistä tyhmempiä.
Sanotaanko vaikka näin päin, että fiksu tietää ja tunnistaa, mitä ei tiedä taikka tajua.
Itsetunnosta on sitten kiinni asian myöntäminen sekä itselle, että muille.
Herrasmiesnautiskelija kirjoitti:
Uudessa työpaikassa samaan aikaan aloittaneet kollegat tutustuvat ja ystävystyvät nopeasti toisiinsa. Minulta se ei onnistu vaikka yritänkin. Nuorena ajattelin, että se on vain yrittämisen kovuudesta kiinni, mutta luulen että minulta vain puuttuu sellainen hoksnokka mitä keskivertoihmisillä on sosiaalisissa tilanteissa.
Olen ihan hyvin pärjännyt kuitenkin työelämässä ja muilla elämän osa-alueilla, mutta enenevässä määrin tiedostan että minulta puuttuu jonkin tyyppinen ominaisuus, mikä muilla ihmisillä on. Ehkä sitten olen tyhmä, jos pitää valita joku ikävä sana kuvailemaan tätä.
Tai sitten olet kuin minä: Haluan mieluummin pitää pienen etäisyyden ihmisiin, koska heidän toimintansa ymmärtäminen on minulle silloin helpompaa. Liian läheltä ei näe. Toisaalta väsyn kovin intensiivisessä ystävyydessä. Näin suojelen omaa jaksamistani, kun säädän etäisyyttä.
En halua olla liian hyvä ystävä työkavereiden kanssa
Rikollisia mieliä on paljon, erityisesti kirurgeissa jne valta asemissa. Tyhmyyttä on monenlaista ja yksiulotteisuutta
Eivät tajua. Se on niin nähty. Kun itsekritiikki puuttuu.
Pahuus on äärimmäistä itsekkyyttä. Tyhmyys on pahuutta.
Kyllä sehän on viisauden alku.
Luulin tietäväni mutta totesin lopulta etten tiedä mistään yhtään mitään enkä edes tiedä kuka olen. Se että voin kutsua asioita nimillä, sanoin ja että voin kuvata asioita niitten ominaisuuksien mukaan mitä voin viidellä havainto aistillani havaita ei vielä kuitenkaan tarkoita että tiedän mitä jokin on itsessään. Olen sokea ja elän kuolevaista unta yrittäen herätä tästä tietättömyyden unesta selvittämällä ihan ensiksi kuka itse todella olen.
Useimmilla on pää niin syvällä omassa perseessään ettei näe omaa mieltänsä pidemälle. Kaiken viisauden alku on täydellinen hiljaisuus, puhdastietoisuus. Se että on kuin kävelevä tietosanakirja ei tarkoita että on fiksu tai edes viisas. Kuinkahan paljon tästä tiedosta jota useimmat väittävät tietävänsä perustuu heidän omaan havaintoon tai kokemukseen siitä tiedosta jota kulloinkin väittävät tietävänsä. Olisi hyvä itsekullekkin yrittää aivan ensiksi selvittää mitä on nyt, tässä ja todella.
Selvitä ensiksi ensimmäinen nimittäjä.
Kuka minä olen?
Nan Yar?
Tyhmyys ilmenee myös siten, että tyhmä jakaa innokkaasti neuvojaan, kun niitä ei ole kukaan edes pyytänyt.
Tyhmä kuvittelee, että joku tarvitsee niitä, kun olettaa muiden olevan itseään tyhmempiä.
Eiköhän kaikki joskus havainnoi oman kyvykkyytensä rajoja, riippumatta mihin kohtaa keskimääräistä ÄO-spektriä osuu.
Eli vastaus on kyllä, mutta se ei ole mikään yleismaailmallinen havainto, vaan siihen yhteen yksittäiseen tilanteeseen liittyvä.
Tyhmyys ja älykkyys on yksi ja sama kolikon kaksi puolta.
Noin niinkus yleisellä tasolla ajateltuna, jos poikkeat suuntaan tai toiseen normaalista, niin kyllä siitä on saanut aikuisikään mennessä kuulla ja todennäköisesti myös tulla kiusatuksi eräänkin kerran.
Sellainen ihminen on tyhmä joka ei uskalla olla ryhmässä eri mieltä jostakin asiasta vain sen vuoksi ,että siitä pahoittaa toinen tyhmä mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva on oikeasti tyhmä. Monesti vaan ihmisillä on eri määrä tietoa samasta asiasta ja molemmat osapuolet perustaa oman mielipiteensä niihin tietoihin mitä heillä sattuu olemaan.
Tyhmimpiä on yleensä ne jotka huutelee toisia tyhmäksi. Tyhmä ei tajua tuota seikkaa että kukin perustaa mielipiteensä sille tiedolle joka heillä on asiasta. Älykäs pystyy lisäämään toisen osapuolen tietämystä niillä asioilla jotka itse tietää aiheesta mutta jota se toinen ei.
Sitten aidosti tyhmiä on ihmiset joilla on jokin selkeä psykologinen häiriö tai kehitysvamma.
Älykkyys ei ole mielipidekysymys tai ihmisen tietotaso, eikä varsinkaan perustu huuteleminen tasoon, niin että siitä voisi tietää jonkun älykkyyden.
Älykkyys on psykologian saralla varmaan yksi tarkemmin mitattavissa oleva ihmisen osa-alue. Älykkyys on prosessointikykyä, muistia ja ajattelun tehokkuutta.
Aidosti tyhmillä nuo alueet ovat heikkoja ja älykkäillä ne ovat huippuja.
Sitten ihmisiä on mitattu ja päätetty, että keskiarvo on sata ja molempiin puoleen saman verran ihmisiä. Tyhmempiä ja älykkäämpiä. Onko keskiverto 100äo älykäs? Kaikki on suhteellista.
Vähän kuten juokseminen. Ihmisten nopeus 100 metrillä on 0-9.58. Onko ihminen oikeasti nopea, jos hän juoksee maailman ennätyksen? Jotkut eläimet juoksevat sen huomattavasti nopeammin. Suhteessa heihin ihminen on hidas.
Jopa ihminen jonka älykkyys on 60äo voi olla älykäs ja toisaalta yli 180äo voi olla tyhmä. Riippuu mihin vertaa. Mutta jos vertaamme vain ihmisiä keskenään, niin heidän älykkyydessä toisiinsa on eroja ja siten voimme sanoa, että on sekä älykkäitä, että tyhmiä. Aivan kuten voimme sanoa, että on nopeita ja hitaita ihmisiä.
Syvin kateus alkaa toisen onnesta.
Auttaako se ,että on tyhmää viisaampi jos on onneton itse?