Ahdistelutilanteita (julkisissa tilanteissa) joita muut ei huomaa
Lähdin tänään töistä todella ahdistuneena, joten olin hieman herkässä tilassa.
Tänään ratikassa istuin setämiehen avoimen toljotuksen alla melkein päättäriltä toiselle. Mies seisoi ahtaassa kohdassa kuskin kohdalla tuijottamassa minua, vaikka muualla olisi ollut tilaa. Nousin seisomaan poistuakseni ratikasta, ja mies asettui niin, että minun oli pakko seisoa kosketuksessa häneen. Tuupin edellä olevaa laukullani koska yritin nojata mahdollisimman kauas miehestä. Tunnen miehen katseen itsessäni koko ajan. Kun lopulta pääsin ulos ratikasta, käännyin antamaan miehelle ruman katseen. Mies katsoi suoraan minuun hymyillen ilmaisesti.
Jos en olisi ollut työpäivästä johtuen jo valmiiksi heikoilla, olisin kohdannut tilanteen vahvempana. Nyt minulla on entistä ahdistuneempi ja likainen olo.
Tätäkään tilannetta ei kukaan ulkopuolinen varmasti tajunnut ja tästä johtuu miesten vähättely naisten ahdistelua kohtaan.
Teillä muilla on varmaankin vastaavia kokemuksia.
Kommentit (129)
Minä kysyn aina tuijottelijalta kovaan ääneen ja selkeästi artikuloiden, että anteeksi tunnetaanko me jostain? Vähän riippuu vastauksesta miten jatkan mutta jatkona toimii, että ajattelin jos olet sosiaalipuolen asiakkaita, (tai meidän asiakkaana) et ilmeisesti ole.
Sekin toimii, että nostaa kulmakarvoja, ja sanoo, että meillähän taitaa olla yhteisiä tuttuja - eikä sitten sano yhtään mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn aina tuijottelijalta kovaan ääneen ja selkeästi artikuloiden, että anteeksi tunnetaanko me jostain? Vähän riippuu vastauksesta miten jatkan mutta jatkona toimii, että ajattelin jos olet sosiaalipuolen asiakkaita, (tai meidän asiakkaana) et ilmeisesti ole.
"Ei vielä, mutta huomenna aamulla voidaan olla jo paljon tuttavallisemmissa väleissä" *wink wink*
Mitäs tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ahdistelee ja silti ahdistelun uhreja syyllistetään. Kyllä siinä kieltämättä on aika vaikea rentoutua.
Paitsi että ei ahdistellut. Suomen laki sanoo näin:
"Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan yleensä toisen lähestymistä seksuaalisella tavalla, vastoin hänen tahtoaan. Seksuaalinen häirintä voi tarkoittaa fyysistä lähestymistä, mutta seksuaalinen häirintä voi olla myös muunlaista ei-toivottua huomiota. Seksuaalinen häirintä voi tarkoittaa halventavaa puhetta toisen sukupuolesta, erilaiset vihjailut, seksuaalisesti värittyneet vitsit tai vartaloa tai yksityiselämää koskevat puheet tai kysymykset. Seksuaalinen häirintä voi siis olla sekä verbaalista että fyysistä.
Suomen rikoslaki ei sisällä seksuaalisen häirinnän kriminalistitonta. Rikoslaissa kiellettyä on seksuaalinen ahdistelu. Rikoslaki kieltää toisen koskettelun tavalla, joka loukkaa toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta."
Ap:n jutussa iljettävä pappa ei puhunut tälle, eikä myöskään selkeästi kosketellut häntä. Tuijottelu ja ahtaassa tilassa seisoskelu ei lasketa ahdisteluksi millään muotoa.
"mutta seksuaalinen häirintä voi olla myös muunlaista ei-toivottua huomiota"
Minusta limainen tuijotus kuuluu tähän kategoriaan.
Millä ajattelit objektiivisesti mitata tuijotuksen limaisuuden, jos toinen osapuoli sanoo ettei mitään limaa ollut missään ja kaikesta vähiten katseessani?
Ihan objektiivisesti omassa päässäni mittailen, mutta en tietystikään pelkän katsen perusteella mitään sen suurempaa haloota nosta. Enkä ala asianomaisen kanssa keskustelemaan siitä, että lähettääkö hän mulle silmälimaa tarkoituksella vai ei. Katseeseen mulkaisisin takaisin, irvistäisin tai kommentoisin jotain tympeää, jos se siis olisi semmoinen tiivis, painostava tuijotus epämiellyttävällä (onnellisen limaisella) ilmeellä höystettynä. Normaalit vilkaisut toki asia erikseen. Mutta koen siis pelkän tuijotuksenkin häiritseväksi, ja jos tuijottaa tissejä tai persettä niin koen sen seksuaaliseksi ahdisteluksi. Mutta tähän loppuun vielä kertauksen vuoksi: pelkkä katse ei johda mihinkään toimenpiteisiin, en raportoi siitä mihinkään, elämä jatkuu.
Ymmärrän, että miesten voi olla vaikea käsittää sitä miten ihmeessä joku voi kokea katselun ahdistavana, kun miehet itse varmaan olisivat otettuja jos naiset heitä himoiten tuijottaisivat.
Ihankaikkimiehetöliöööö
Juu, öhöhöhöööööö tarkotin ihan 200% kaikkia miehiä jotka ovat maan päällä olleet ja tulevat ikinä olemaan höhöhöhööö
Jätäpä yksikin disclaimer kirjoittamatta, niin johan joku lukee kuin piru raamattua. Että tällä palstalla on sitten helppo jutella ihmisten kanssa!
Jättäkääpä te uniikit lumihiutaleet ja yksisarvisyksilöt joskus tekemättä noita toksisia yleistyksiänne jossa leimaatte miehet homogeeniseksi massaksi samassa muotissa.
Minulle sattui metrossa kerran sellaista, että siinä metrovaunujen molemmissa päissä on ne penkit joissa on vanhusten, invalidien yms. paikat, joissa kyllä istuu ihan tavalliset ihmiset, olen huomannut. Niin menin istumaan paikkaan jossa istui mies vaunuun päin ja itse istuin seinään päin. Hyvin puettu, siisti ja asiallisen oloinen. Hän rupesi hymyilemään ja istui haarat levällään ja jumppasi, jännitteli ja supisteli haaroväliään, katsoi välillä pullottavia haarojaan ja välillä minua hymyillen kaksimielisesti. Olin niin väsynyt työpäivän jälkeen, että rupesi hymyilyttämään ja melkein naurattamaan alkujärkytyksen jälkeen ja siitähän tämä tyyppi innostui lisää, luuli varmaan, että olen jotenkin kiinnostunut. Vaihdoin sitten vaunua jollain pysäkillä, että kyllä metrossa sitten tapahtuu kaikenlaista, olen onnistunut välttämään sillä matkustamista jo pitkään. Muunlaisia tapauksia on sattunut mutta tämä oli nyt yksi niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ahdistelee ja silti ahdistelun uhreja syyllistetään. Kyllä siinä kieltämättä on aika vaikea rentoutua.
Paitsi että ei ahdistellut. Suomen laki sanoo näin:
"Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan yleensä toisen lähestymistä seksuaalisella tavalla, vastoin hänen tahtoaan. Seksuaalinen häirintä voi tarkoittaa fyysistä lähestymistä, mutta seksuaalinen häirintä voi olla myös muunlaista ei-toivottua huomiota. Seksuaalinen häirintä voi tarkoittaa halventavaa puhetta toisen sukupuolesta, erilaiset vihjailut, seksuaalisesti värittyneet vitsit tai vartaloa tai yksityiselämää koskevat puheet tai kysymykset. Seksuaalinen häirintä voi siis olla sekä verbaalista että fyysistä.
Suomen rikoslaki ei sisällä seksuaalisen häirinnän kriminalistitonta. Rikoslaissa kiellettyä on seksuaalinen ahdistelu. Rikoslaki kieltää toisen koskettelun tavalla, joka loukkaa toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta."
Ap:n jutussa iljettävä pappa ei puhunut tälle, eikä myöskään selkeästi kosketellut häntä. Tuijottelu ja ahtaassa tilassa seisoskelu ei lasketa ahdisteluksi millään muotoa.
"mutta seksuaalinen häirintä voi olla myös muunlaista ei-toivottua huomiota"
Minusta limainen tuijotus kuuluu tähän kategoriaan.
Millä ajattelit objektiivisesti mitata tuijotuksen limaisuuden, jos toinen osapuoli sanoo ettei mitään limaa ollut missään ja kaikesta vähiten katseessani?
Ihan objektiivisesti omassa päässäni mittailen, mutta en tietystikään pelkän katsen perusteella mitään sen suurempaa haloota nosta. Enkä ala asianomaisen kanssa keskustelemaan siitä, että lähettääkö hän mulle silmälimaa tarkoituksella vai ei. Katseeseen mulkaisisin takaisin, irvistäisin tai kommentoisin jotain tympeää, jos se siis olisi semmoinen tiivis, painostava tuijotus epämiellyttävällä (onnellisen limaisella) ilmeellä höystettynä. Normaalit vilkaisut toki asia erikseen. Mutta koen siis pelkän tuijotuksenkin häiritseväksi, ja jos tuijottaa tissejä tai persettä niin koen sen seksuaaliseksi ahdisteluksi. Mutta tähän loppuun vielä kertauksen vuoksi: pelkkä katse ei johda mihinkään toimenpiteisiin, en raportoi siitä mihinkään, elämä jatkuu.
Ymmärrän, että miesten voi olla vaikea käsittää sitä miten ihmeessä joku voi kokea katselun ahdistavana, kun miehet itse varmaan olisivat otettuja jos naiset heitä himoiten tuijottaisivat.
Olipa seksistinen kommentti ja naielta vieläpä.
Hyi. Tiedän tunteen, ap. Yksi mies hivuttautui ruuhkajunassa kerran mun kylkeen ja kutitti mua kainalosta. Hänen kätensä oli mun selän takana niin etteivät muut nähneet. Nojauduin kauemmas, mutta epämääräinen kutittelu jatkui koko matkan.
Tiedän, olisi pitänyt karjasta jotakin, mutta kaiken järjen vastaisesti minä olin se, jota hävetti tilanne ihan hirveästi. Olin nuori enkä uskaltanut tehdä mitään. Jälkikäteen nousi kiukku ja vielä pahempi ällötys moista miestä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei vielä, mutta huomenna aamulla voidaan olla jo paljon tuttavallisemmissa väleissä" *wink wink*
Mitäs tuohon?
Meillä virasto aukeaa vasta yhdeksältä, tervetuloa silloin.
En ole huomenna työvuorossa mutta kyllä meillä palvelu pelaa, ei taida olla ensimmäinen yö putkassa sinullakaan?
Minulle sopii sinutella, olen nykyään Raija, vaikka Raimona minut ennen tunnettiin.
En usko, että vielä huomenna mutta tervetuloa sunnuntaina jumalanpalvelukseen.
Jos sinä olet ahkera bingossa käyjä niin mikä ettei, punainen, kahdeksan.
Toki, sinä, minä ja hentun liisa, lehmätkin lentää.
Toki, sinä, minä ja minun veljeni moottoripyöräjengi, kyllä kerholla saa vierailla, koska vaan.
Ja lukuisia muita wink wink
Vierailija kirjoitti:
Minulle sattui metrossa kerran sellaista, että siinä metrovaunujen molemmissa päissä on ne penkit joissa on vanhusten, invalidien yms. paikat, joissa kyllä istuu ihan tavalliset ihmiset, olen huomannut. Niin menin istumaan paikkaan jossa istui mies vaunuun päin ja itse istuin seinään päin. Hyvin puettu, siisti ja asiallisen oloinen. Hän rupesi hymyilemään ja istui haarat levällään ja jumppasi, jännitteli ja supisteli haaroväliään, katsoi välillä pullottavia haarojaan ja välillä minua hymyillen kaksimielisesti. Olin niin väsynyt työpäivän jälkeen, että rupesi hymyilyttämään ja melkein naurattamaan alkujärkytyksen jälkeen ja siitähän tämä tyyppi innostui lisää, luuli varmaan, että olen jotenkin kiinnostunut. Vaihdoin sitten vaunua jollain pysäkillä, että kyllä metrossa sitten tapahtuu kaikenlaista, olen onnistunut välttämään sillä matkustamista jo pitkään. Muunlaisia tapauksia on sattunut mutta tämä oli nyt yksi niistä.
Istuit sitten vanhuksille ja invalideille varatuille paikoille? Ymmärrän että av-mammana täytät osittain jälkimmäisen viiteryhmän tunnusmerkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olisi voinut vahtaa paikkaa jo alkumetreillä, mutta sikamiestarinassa jäädään kuolavan miehen silmien alle koko ratikan reitin matkan ajaksi.
Ai että ahdistelevat sedät omistavat tilan ja naiset väistäköön? Kaunista.
Jos siellä on ahdisteleva setä niin jotain pitää tehdä.
Joko kohdata ahdistelija, pyytää apua, väistää itse tai joutua uhriksi.
Ei se ahdistelija sormia napsauttamalla häviä.
Ohis: Ikävä tilanne uhrille jatkuu vielä jälkikäteen, kun muut syyllistävät, ettei noustu vastustamaan tilannetta.
Paitsi että tässä tarinassa ei ollut uhria eikä ikävää tilannetta. Vain pelkkää miesvihapakoitusta.
Noloa laittaa alapeukku minun hersyviin wink wink vastauksiin. Ei tippaakaan urheiluhenkeä. Siinä näkee, että ahdistelijat valikoivat uhreikseen nuoria, hetkellisesti tilanteessa avuttomia ja herkkiä. Kyllä on munatonta sakkia.
Tätäkin viestiketjua lukiessa täytyy nostaa esille mielenterveys ongelmat. Pelottaa, ahdistaa, ei voi istua julkisissa kun joku tuijottaa yms. Kuulostaa huolestuttavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden jatkuvien kuvitelmien ja alituisen "mitä minusta ajatellaan" tai "oonkohan nyt hyvännäkönen" -elämisen takia miesten on niin vaikea koskaan ymmärtää naista.
Herranjumala.
Rentoudutteko te koskaan kunnolla?
Onks toi sisäinen kipuilu synnynnäistä ja periytyvää?
Mahtaa olla pipo lujilla.
Luoja sentään.
Katsominen ei ole ahdistelua, vítun määlö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olisi voinut vahtaa paikkaa jo alkumetreillä, mutta sikamiestarinassa jäädään kuolavan miehen silmien alle koko ratikan reitin matkan ajaksi.
Ai että ahdistelevat sedät omistavat tilan ja naiset väistäköön? Kaunista.
No noinhan se kuitenkin käytännössä on.
-Setämään
Kunnes naisten mitta täyttyy, he tulevat asian kanssa julki, setä saa rangaistuksen ja setäasiasedät itkevät, kuinka kohtuuttomia naiset ovat.
En malta odottaa minkälaisen tuomion KKO langettaa siitä että on julkisessa liikennevälineessä katsonut tai ollut katsovinaan toista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istuit sitten vanhuksille ja invalideille varatuille paikoille? Ymmärrän että av-mammana täytät osittain jälkimmäisen viiteryhmän tunnusmerkit.
Joopa joo, en ole ensinnäkin av-mamma vaan korkeakoulun käynyt ja toisaalta jos istumapaikkoja ei olo muualla vapaina, niin turha niitä vanhusten ja invalidien paikkoja on tyhjinä pitää. Ansaitsen istumapaikan pitkän työpäivän jälkeen jos vanhuksia ja invalideja ei näy mailla eikä halmeilla. Ei tuo kyseinen mieskään ollut mikään vanhus tai invalidi vaan ns. pukumies, fiksun näköinen, muuten olisi jäänyt seisomapaikalle. Nyt ei ole tuotakaan ongelmaa kun liikun omalla autolla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden jatkuvien kuvitelmien ja alituisen "mitä minusta ajatellaan" tai "oonkohan nyt hyvännäkönen" -elämisen takia miesten on niin vaikea koskaan ymmärtää naista.
Herranjumala.
Rentoudutteko te koskaan kunnolla?
Onks toi sisäinen kipuilu synnynnäistä ja periytyvää?
Mahtaa olla pipo lujilla.
Luoja sentään.
Kun ne ahdistelevat miehet ei kuitenkaan mihinkään ole häviämässä vaikka kuinka heidän todetaan olevan urpoja ja ääliöitä, voisi olla varmuuden vuoksi ihan hyvä opetella pitämään puolensa.
Olisinkin pitänyt ja olen monesti pitänyt, mutta olin jo valmiiksi tilanteessa hyvin ahdistunut ja nielin itkua. Ei ollut energiaa enää uuteen yhteenottoon.
Pitäisikö minun mielestäsi pyytää anteeksi huonoa toimintaani? Ohis Ap
Voi Jeesus näitä kaikestaitkijöitä taas. Yhyy, tuo katsoi minua, yhyy! Oletko kenties viisivuotias?
Opiskelijabileet oli ainakin ennen täynnä näitä tilanteita. Puuttuminen oli mahdotonta, koska tekijöissä oli aina jotain vanhempia opiskelijoita "sisäpiiristä". Sekä miehiä että naisia. Toivottavasti on meno muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oli ilmiselvästi ihastunut ap:hen. Itsekin huomaan joskus tuijottavani naista lähes huumaantuneena.
Aikamoinen salamaihastus jos ehti yhden ratikkamatkan aikana ihastua.
Kyllä ihastumiseen riittää jo yksi silmänräpäys.
Vai onko "Love at first sight" sinulle vieras sanonta?
Tohdin epäillä. Olin kuitenkin hyvin ahdistunut ja se varmasti näkyi naamasta. Ei kovin viehättävää.
A lapdance is so much better when the stripper is crying.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä bussireissulla tytöt takana jaksoivat puhua minusta pahaa selkäni takana että kuinka olen iljettävän pummin näköinen jne. Kumma kyllä minulla ei tullut sen jälkeen paha olo, koska en ole mieleltäni yhtä heikko kuin Ap enkä välitä mitä jotkut ventovieraat turhat ihmiset ovat minusta mieltä.
Jos ulkopuolisten pelkkä tuijottelu ahdistaa niin on korkea aika käydä terapiassa.
No tämä. Kaikenmaailman mielensäpahoittajat ja turhastaitkijät voisivat pysyä vaikka kotonaan jos niin kovin ahdistaa ulkona ihmisten parissa.
Juu, öhöhöhöööööö tarkotin ihan 200% kaikkia miehiä jotka ovat maan päällä olleet ja tulevat ikinä olemaan höhöhöhööö
Jätäpä yksikin disclaimer kirjoittamatta, niin johan joku lukee kuin piru raamattua. Että tällä palstalla on sitten helppo jutella ihmisten kanssa!