Ahdistelutilanteita (julkisissa tilanteissa) joita muut ei huomaa
Lähdin tänään töistä todella ahdistuneena, joten olin hieman herkässä tilassa.
Tänään ratikassa istuin setämiehen avoimen toljotuksen alla melkein päättäriltä toiselle. Mies seisoi ahtaassa kohdassa kuskin kohdalla tuijottamassa minua, vaikka muualla olisi ollut tilaa. Nousin seisomaan poistuakseni ratikasta, ja mies asettui niin, että minun oli pakko seisoa kosketuksessa häneen. Tuupin edellä olevaa laukullani koska yritin nojata mahdollisimman kauas miehestä. Tunnen miehen katseen itsessäni koko ajan. Kun lopulta pääsin ulos ratikasta, käännyin antamaan miehelle ruman katseen. Mies katsoi suoraan minuun hymyillen ilmaisesti.
Jos en olisi ollut työpäivästä johtuen jo valmiiksi heikoilla, olisin kohdannut tilanteen vahvempana. Nyt minulla on entistä ahdistuneempi ja likainen olo.
Tätäkään tilannetta ei kukaan ulkopuolinen varmasti tajunnut ja tästä johtuu miesten vähättely naisten ahdistelua kohtaan.
Teillä muilla on varmaankin vastaavia kokemuksia.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Mies oli ilmiselvästi ihastunut ap:hen. Itsekin huomaan joskus tuijottavani naista lähes huumaantuneena.
Aikamoinen salamaihastus jos ehti yhden ratikkamatkan aikana ihastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oli ilmiselvästi ihastunut ap:hen. Itsekin huomaan joskus tuijottavani naista lähes huumaantuneena.
Kyllä ihastumiseen riittää jo yksi silmänräpäys.
Vai onko "Love at first sight" sinulle vieras sanonta?
Minäkin vaihdoin juuri istumapaikkaa kirjastossa, koska joku mies tuli muka lukemaan lehteä vastapäätä, vaikka vain kurkki minua sen takaa. Ei miehillä kyllä hyvin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihastumiseen riittää jo yksi silmänräpäys.
Vai onko "Love at first sight" sinulle vieras sanonta?
Tohdin epäillä. Olin kuitenkin hyvin ahdistunut ja se varmasti näkyi naamasta. Ei kovin viehättävää.
Se hyvä puoli tässä nykyisessä älypuhelin maailmassa on, että tulee selattua puhelinta yleisillä paikoilla, jolloin ei siis vahingossa katso jotain miestä silmiin - joka sitten olettaa, että tämä katse on kutsu tyyliin sänkyhommiin. Ihan siis kantasuomalaisille miehille.
Vierailija kirjoitti:
Se hyvä puoli tässä nykyisessä älypuhelin maailmassa on, että tulee selattua puhelinta yleisillä paikoilla, jolloin ei siis vahingossa katso jotain miestä silmiin - joka sitten olettaa, että tämä katse on kutsu tyyliin sänkyhommiin. Ihan siis kantasuomalaisille miehille.
Kulttuurimme siis on kuin onkin rikastunut, jos kantasuomalaisetkin ajattelevat nykyään noin.
Onhan noita. Metrossa narkin oloinen otus möllötti vastapäätä ja siirryin toiseen vaunuun, koska se vahtaaminen oli tod. ahdistavaa. Vitunhuoraa huuteli perään. Pari kertaa on muka vahingossa miehen käsi heilahtanut perseelle ja siitä liukunut hitaasti alas. Kuvottavaa toimintaa.
Tuli mieleen myös tapaus, jossa nuori nainen tuli metroon ja jokin aineissa oleva tai muuten vain sekaisin oleva tapaus hyökkäsi naisen eteen ja huusi "yskitkö mulle." Nainen säikähtäneenä totesi, ettei ja juoksi istumaan penkeille minua vastapäätä. Ahdistelija möllötti minua murhaavasti, ei kuitenkaan tullut paikalle. Aistin, että ikään kuin estin häntä jatkamasta touhuaan ja olin oikeassa, heti kun lähdin metrosta juoksi tuo hullu sen naisen luo. En tiedä mitä tapahtui. Nainen ei ehtinyt ulos metrosta, sen mitä ehdin nähdä, juoksi eri paikkaan. Todella vastenmielistä ja ahdistavaa käytöstä. Naisiin kohdistuu myös muuta kuin seksuaalista ahdistelua. Hullut, narkit ym. persoonallisuushäiriöiset valitsevat usein uhrikseen fyysisesti heikomman.
Kesällä bussireissulla tytöt takana jaksoivat puhua minusta pahaa selkäni takana että kuinka olen iljettävän pummin näköinen jne. Kumma kyllä minulla ei tullut sen jälkeen paha olo, koska en ole mieleltäni yhtä heikko kuin Ap enkä välitä mitä jotkut ventovieraat turhat ihmiset ovat minusta mieltä.
Jos ulkopuolisten pelkkä tuijottelu ahdistaa niin on korkea aika käydä terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilisytä avaimiasi.
Emme ole miehinä valkoritariarmeijasi.
Joo tämä on tullut hyvinkin selväksi. Jos yksikään mies erehtyy asettumaan ja ymmärtämään naisen puolia, muut miehet haukkuvat hänet heti. Lampaat.
Eletään tasa-arvoista aikaa, ei miesten tarvitse pitää naisten puolta
Joku mies katsoi sinua, et pitänyt asiasta ja ahdistut tästä? Naiset tosiaan ovat se vahvempi sukupuoli. Ei ihme että on vaikeaa.
Yritetäänpäs olla rakentavia. Tässä repliikkejä mikäli vastaavaa tapahtuu sinulle uudelleen ja ahdistut:
-Mitäs siinä mulkkaat?
-Vähän tilaa, kiitos.
Jos olet taas niin heikoilla työpäivän jälkeen ettei sinulla ole voimia avata suutasi, voit toimia myös sanattomasti:
-muljauta silmäsi ja tuijota takaisin
-tönäise kyynärpäällä jos toinen tulee liian lähelle
Naiset rakastavat kaunistautua ja miehet rakastavat katsella kauniita naisia.
Katseleminen on kuitenkin täysin laillista puuhaa.
Oletko kaunistaumisen sijaan kokeillut itsesi rumentamista, jos se auttaisi vähentämään tuijottajia?
Burkhan käyttö voi olla kans tehokas keino. Hankala tuijottaa kun kasvoja ei edes näy.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ahdistelee ja silti ahdistelun uhreja syyllistetään. Kyllä siinä kieltämättä on aika vaikea rentoutua.
Paitsi että ei ahdistellut. Suomen laki sanoo näin:
"Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan yleensä toisen lähestymistä seksuaalisella tavalla, vastoin hänen tahtoaan. Seksuaalinen häirintä voi tarkoittaa fyysistä lähestymistä, mutta seksuaalinen häirintä voi olla myös muunlaista ei-toivottua huomiota. Seksuaalinen häirintä voi tarkoittaa halventavaa puhetta toisen sukupuolesta, erilaiset vihjailut, seksuaalisesti värittyneet vitsit tai vartaloa tai yksityiselämää koskevat puheet tai kysymykset. Seksuaalinen häirintä voi siis olla sekä verbaalista että fyysistä.
Suomen rikoslaki ei sisällä seksuaalisen häirinnän kriminalistitonta. Rikoslaissa kiellettyä on seksuaalinen ahdistelu. Rikoslaki kieltää toisen koskettelun tavalla, joka loukkaa toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta."
Ap:n jutussa iljettävä pappa ei puhunut tälle, eikä myöskään selkeästi kosketellut häntä. Tuijottelu ja ahtaassa tilassa seisoskelu ei lasketa ahdisteluksi millään muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Hymyili tietenkin limaisesti. Puhelin korjasi väärin.
Ahdistava tunne olla vieraan ihmisen ”sylissä” vasten tahtoaan!
Miehet, mulla menee usko teihin. Tätä tapahtuu ihan liikaa. Ap
Minä olen 45-vuotias nainen ja eipä minulle tai kellekään tuntemalleni naiselle ole koskaan mitään tuollaista tapahtunut. Itseasiassa ketään ei ole koskaan ahdisteltu milläänlailla missään. Uskoisin, että monissa näissä tarinoissa on värikynää hieman liikaa tai mielikuvitus laukkaa turhan lujaa. Kannattaa jättää Harlekiinien lukeminen vähemmälle, niin loppuu tällaiset "ahdistelutkin" siinä samassa.
Mä ymmärrän, että tämä #metoo-homma menee joskus liian pitkälle - ihan kaikki tuntuu olevan seksuaalista ahdistelua. Mutta tämä nyt ei tarkoita, että olisi ylireagointia, jos naiselle tulee ahdistunut olo esimerkiksi aloittajan kuvaileman tilanteen kaltaisessa tilanteessa. Mullakin tulisi. Yleensä kun näin käy, mä tuijotan takaisin. Katson suoraan silmiin, parhaimmillaan räpäyttämättä, kunnes mies/nainen älyää lopettaa tuijottamisen.
Kuitenkin nautit somessa setämiesten kommenteista "pojoing+seksiwau" ja "panisin sua rintojen väliin"
Kuitenkin nautit somessa setämiesten kommenteista "pojoing+seksiwau" ja "panisin sua rintojen väliin"
Hymyilen naisille vain jos he maksavat siitä.
Muistan aina kun olin 15 v.(5 vuotta sitten) ja odotan Vuosaaren metroasemalla metroa. Metro tulee ja menen vikaan vaunuun istumaan. Olen siis yksin vaunussa. Sinne tulee about 40-50 v. mies ja tulee istumaan suoraan minua vastapäätä. Me kaksi tyhjässä vaunussa. Hyi kun minua ahdisti todella paljon :/ kuka tekee noin? Yksi ihminen koko metrovaunussa ja menet istumaan tätä vastapäätä. Mies tuijotti minua ja virnuili ja itse yritin lukea uutisia miehen yläpuolella olevasta taulusta.
Vaihdoin lopulta toiseen vaunuun ennen kuin metro lähti.
Mutta oli kyllä helvetin ahdistavaa! Tuo mies varmasti nautti kun näki kuinka ahdistunut olin :/
Kunnon puhallus r*aiskauspilliin auttaa. Normaalit ihmiset yleensä puuttuvat pervon käytökseen äänen kuultuaan. Kaverin iholle oli lenkillä käynyt insinööri/lääkäri/kemisti ja oli ollut ilmeisesti pesää vailla. Kaveri oli laittanut pillin vinkumaan ja toinen lenkkeilijä riensi apuun. Tuli pojalle kiire muille asioille.