Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiinihulluista

Vierailija
15.11.2018 |

Matalan ferritiinin takia mennään päivystykseen. Kuvitellaan että kaikki oireet johtuvat ferritiinistä. Vaaditaan rautainfuusiota korkeilla hemoglobiiniarvoilla.

Kun eka potilas saa haittavaikutuksen liian hyvillä veriarvoilla tiputetusta infuusiosta niin johan lähtee parilta lääkäriltä hoito-oikeudet.

Ferritiini on nyt muotia!

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän puoli miljardia Intian naista pysyy hengissä ilman ferritiinitankkauksia ja lapsiakin pukkaavat oikein urakalla, kasvissyöjiäkin vielä suurin osa. Sama monissa muissa maissa.

Luin jonkin aikaa sitten jonkin tieteellisen artikkelin, en nyt muista mistä, että korkealla ferritiinillä on myös haittapuolensa, oisko ollu jopa että lisäs dementiaa. Ja Länsimaissahan se on yleistä ja aika lihapitoinen on meidän ruokavaliomme. Tiedä sitten mikä on totuus, mutta varmaan melko alhaisiinkin ferriarvoihin on ihmiskunta vuosisatojen aikana tottunut. Ai niin, artikkelissa oli vielä, että alhaiset rauta-arvot saattais selittää naisten pidempää elinikää.

Vierailija
82/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin eilen juuri rautainfuusiossa, FERINJECTIÄ sain suoraan suoneen. Olen kärsinyt vuoden matalasta hemoglobiinista, minulle on tehty vuoden aikana kaksi isoa leikkausta jotka ovat sisätautilääkärin mukaan todennäköisin syy hemoglobiinin alhaisuuteen sekä runsaat kuukautiset vielä lisäksi, jotka minulla on olleet koko ikäni.

Olen 51-vuotias, hemoblobiini oli 96 ja ferritiini 7. En päässyt edes sisätautipolilta kotiin, vaan lääkäri marssitti minut saman tien tiputukseen toimenpidehuoneeseen. Kontrolliverikoe kahden viikon päästä, samalla katsotaan keliavasta-aineet koska joskus matala hemppa johtuu myös keliakiasta. Keliakia estää raudan imeytymistä. Hemoglobiinia yritettiin saada nousemaan monenlaisten rautavalmisteiden kautta, mutta hemppa vaan laski vaikka söin rautaa tuplamäärän puolen vuoden ajan. Nyt lääkäri sanoi että suun kautta ei enää, vaan nyt laitetaan suoneen jotta saadaan tilanne kohenemaan. Vatsa nimittäin ei enää kestänyt vaikka kokeilin eri valmisteita. Lisäksi näin alhaisilla arvoilla kestää ikuisuus ennenkuin tilanne kohenee edes siedettävälle tasolle.

Anemian oireita minulla oli runsaasti; runsaampaa hiustenlähtöä, sydämentykytyksiä ja huimausta, voimattomuutta ja rankkaa väsymystä, joka ei helpottanut nukkumisella ollenkaan. Nyt odottelen tilanteen kohenemista pikkuhiljaa, parin viikon päästä näkee mille tasolle tämä yksi infuusio nostaa hempan. Jatkot katsotaan sitten tulosten perusteella, tuleeko muita tutkimuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 6, enkä saanut mitään suoneen, vain kehotuksen syödä 100 Mg päivässä.

Vierailija
84/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini 6, enkä saanut mitään suoneen, vain kehotuksen syödä 100 Mg päivässä.

Mutta paljonko oli hemoglobiini? Nämä ovat eri asioita. Mullekin lääkäri sanoi, että hemoglobiini voi olla vaikka 140 ja ferritiini huono, silloin tilanne ei ole vielä niin paha mutta elimistön rautavarastot on käytännössä tyhjät. Sen takia sinäkin sait määräyksen syödä rautaa, jotta elimistöön menisi myös varastorautaa. Käsittääkseni pitää olla sekä hemppa että ferritiini huonot, että pääsee sinne infuusioon. En tiedä varmaksi, mutta mulla nyt oli molemmat ja infuusioon tuli määräys.

Vierailija
85/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän puoli miljardia Intian naista pysyy hengissä ilman ferritiinitankkauksia ja lapsiakin pukkaavat oikein urakalla, kasvissyöjiäkin vielä suurin osa. Sama monissa muissa maissa.

Luin jonkin aikaa sitten jonkin tieteellisen artikkelin, en nyt muista mistä, että korkealla ferritiinillä on myös haittapuolensa, oisko ollu jopa että lisäs dementiaa. Ja Länsimaissahan se on yleistä ja aika lihapitoinen on meidän ruokavaliomme. Tiedä sitten mikä on totuus, mutta varmaan melko alhaisiinkin ferriarvoihin on ihmiskunta vuosisatojen aikana tottunut. Ai niin, artikkelissa oli vielä, että alhaiset rauta-arvot saattais selittää naisten pidempää elinikää.

Kyllähän sitä hengissä kitkuttaa pitkäänkin raudanpuutteisena, niin Intiassa kuin Suomessakin.

Maailman naisista ainakin 30 %:lla on raudanpuutetta. Aika suuri luku.

Ennen vanhaan kymmeniä tuhansia vuosia sitten imetettiin hyvin pitkään = ei raskautta, ei menkkoja. Luonto hoiti sen silleen, että rauta-arvot pääsi korjaantumaan, kun menkkoja ei vuosikausiin tullu. Ihan aikojen alussa ei aikuiset ihmiset käyttäneet lehmänmaitoa, joka estää raudan imeytymisen. Myös jos oli nälänhätää ja puutetta ruuasta, ei tullut menkkoja eikä raskaus pystynyt edes alkamaan.

Länsimaissa korkea ferritiini ei todellakaan ole yleistä. Ja sitä esiintyy lähinnä miehillä, koska eivät välttämättä menetä verta missään kohtaa elämäänsä.

Vaikka lihaa syödään, samaan aikaan nautittu kalsiumpitoinen ruoka (juusto, maito) ja kahvit ruuan päälle estää oikeastaan kokonaan raudan imeytymisen ruuasta.

Ja laitatko linkin tuohon, mistä luit nuo jutut.

Vierailija
86/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä v"ttua mä menin lääkäriin flunssan takia ja rutiinina selvisi HB 80!!!!!! Ei mitään oireita. Tutkikaa nyt herranjestas ne rauta-arvonne säännöllisen!

Varastorautasi eli ferritiinisi on tuolla hb tasolla varmaan lähes nollissa. Onneksi olet vielä hengissä. Sun ferritiiniä ei varmaan mitattu, sitähän ei rutiinisti mitata.

Yksi raudanpuutteen oireista on jatkuvat pitkittyneet flunssat ja se, että tuntuu, että kaikki flunssat tarttuu herkästi.

Sun pitää varmaan kokonainen vuosi vetää rautaa vähintään 100 mg joka pv.

Tolla arvolla on taatusti annettu rautaa suoraan suoneen!

Ei anneta, riippuu ihan sairaanhoitopiiristä, mulle annettiin ohjeeksi syödä ensin 3kk rautaa.

Vierailija
87/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks mun tuttu sai rautainfuusiosta diabeteksen. Kuuluu johki rautaryhmään facessa ja kun yritti muita varottaa riskistä niin vaiennettiin ryhmässä tehokkaasti. Ja lääkäri oli sanonu et on muitakin tapauksia.

Heh heh. Tunnen tämän valmisteen erittäin hyvin ja voin kertoa kaikille, ettei tosiaan tarvitse diabetestä pelätä. Huhhuh näitä juttuja. :D

Lääkäriopiskelija

Miten sinä, lääkäriopiskelija, et siis edes vielä kandi, tunnet Ferinject -valmisteen erittäin hyvin? Usemmassa tutkimuksessa kohonnut ferritiinipitoisuus on liitetty lisääntyneeseen diabetesriskiin. 

Vierailija
88/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RAUDANPUUTTEEN OIREITA:

• Väsymys ja unihäiriöt

• Heikotus

• Huimaus

• Päänsärky

• Hermostuneisuus

• Masennus

• Ahdistuneisuus

• Lihasheikkous

• Ihon kuivuminen

• Levottomat jalat

• Käsien ja jalkojen kylmyys

• Kynsien halkeilu

• Ruokahaluttomuus

• Painon lasku tai nousu

• Hengästyminen ja hengenahdistus

• Hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute

• Hiusten haurastuminen ja hiustenlähtö

• Heikentynyt yleiskunto ja suorituskyky

• Palan tunne kurkussa tai nielemisvaikeudet

• Nopeutunut syke levossa tai pienessäkin rasituksessa

https://www.eiransairaala.fi/fi/Ajankohtaista/Eiran-artikkelit/Sisataud…

Kaikki oireet päänsärkyä lukuunottamatta sopii myös kilpirauhasen vajaatoimintaan. 

Vierailija
89/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hb 146 ja ferritiini 12, kuulema hyvät arvot eikä mitään tarvetta lisäraudalle. Uskon lääkäriä.

Vierailija
90/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan turhaanhan minä menin ferritiiniarvoistani huolissani lääkäriin, kun arvo oli sitten 9... Hemoglobiini silti 135. Ja minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, labrakokeilla todettu. Tottakai ferritinistä nyt puhutaan, kun on vasta alettu tajuta sen merkitys terveydelle.

Suomessa on tajuttu vasta nyt. Esim Sveitsissä se on tiedetty jo ties kuinka kauan.

Vierailija
91/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon tietenkin sinuun enkä hematologiin, koska sinulla on tieteellinen koulutus kommenttiisi.

Tieteellinen koulutus kommentointiin? :D

Vierailija
92/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole lääkärin vika, jos päivystyksessä alkaa veriarvoja mittaamaan(meillä sain oottaa 3 h käytäväpaikalla lääkärin tutkimusta kun kämmenluu murtunut), mittaamatta arvoja aloittaa hoidot ja hoito menee pieleen. Ei tod pääse ferririinejä päivystyksessä mittaamaan, terveyskeskus hoitaa ne jutut päivällä.

Vierailija
93/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RAUDANPUUTTEEN OIREITA:

• Väsymys ja unihäiriöt

• Heikotus

• Huimaus

• Päänsärky

• Hermostuneisuus

• Masennus

• Ahdistuneisuus

• Lihasheikkous

• Ihon kuivuminen

• Levottomat jalat

• Käsien ja jalkojen kylmyys

• Kynsien halkeilu

• Ruokahaluttomuus

• Painon lasku tai nousu

• Hengästyminen ja hengenahdistus

• Hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute

• Hiusten haurastuminen ja hiustenlähtö

• Heikentynyt yleiskunto ja suorituskyky

• Palan tunne kurkussa tai nielemisvaikeudet

• Nopeutunut syke levossa tai pienessäkin rasituksessa

https://www.eiransairaala.fi/fi/Ajankohtaista/Eiran-artikkelit/Sisataud…

Kaikki oireet päänsärkyä lukuunottamatta sopii myös kilpirauhasen vajaatoimintaan. 

Koska keho toimii kokonaisuutena. Useilla, joilla on alhainen ferritiini, on kilpirauhasen vajaatoimintakin. Kilpirauhanen tarvitsee riittävästi rautaa toimiakseen kunnolla, jos rautaa ei saa, kilpirauhanen alkaa toimimaan vajaalla ja säätää muutenkin kehon aineenvaihduntaa hitaammalle. Ikimuinainen tapa selvitä mm. nälänhädästä.

Jos kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu raudanpuutteesta, korjaantuu kilpirauhanen, kun rauta saadaan ylös. Ja se tarkoittaa sitä, että ferritiinin tulee olla noin 100.

Vierailija
94/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ferritiini on 25, mutta hemoglobiini on 155? Eli toinen alhaalla ja toinen ylärajoilla. Voiko rauhallisin mielin syödä lisärautaa, kun tuntuu että vain tuo hb nousee?

Vierailija
95/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ferritiini on 25, mutta hemoglobiini on 155? Eli toinen alhaalla ja toinen ylärajoilla. Voiko rauhallisin mielin syödä lisärautaa, kun tuntuu että vain tuo hb nousee?

Jos ferritiini ei nouse raudan syönnistä huolimatta, sitten tutkitaan tarkemmin, missä vika. Eli onko keliakia yms.

Hemoglobiini nousee jokaisella omaan maksimiinsa, loput menee varastoon ellei imeytymishäiriötä yms. muuta syytä.

Vierailija
96/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paksu veri ->tulppariski.

Vierailija
97/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeeseen kilpirauhasen vajaatoimintaan auttaa thyroxin. Rautahullut vaan jauhaa raudasta.

Vierailija
98/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne lähettää mieluummin päivystyksestä psykiatrille ja saat masennusdiagnoosin.

Oikea päätelmä. Suuri osa melskaajista on oikeasti mielenterveyspotilaita. Luulevat että kaikki paha olo johtuu ferritiinistä.

Vierailija
99/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeeseen kilpirauhasen vajaatoimintaan auttaa thyroxin. Rautahullut vaan jauhaa raudasta.

Ihan kuin sitä ei tiedettäisi. Tietenkin thyroxinia otetaan, mikäli kilpirauhasen toimintaa on yhä, vaikka rauta korjattu.

Erikoislääkärit sanovat, että mikäli todetaan samaan aikaan kilpirauhasen vajaatoiminta ja raudanpuute, ensin korjataan se raudanpuute ja sitten tarkistetaan arvot, että korjaantuiko samalla myös kilpirauhasarvot. Jos ei, sitten kilpirauhaslääkitys tietenkin.

Vierailija
100/112 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obsidanilla nousee hemppa hyvin. Ja ruuan kanssa ei kahvia tai maitotuotteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä