Ferritiinihulluista
Matalan ferritiinin takia mennään päivystykseen. Kuvitellaan että kaikki oireet johtuvat ferritiinistä. Vaaditaan rautainfuusiota korkeilla hemoglobiiniarvoilla.
Kun eka potilas saa haittavaikutuksen liian hyvillä veriarvoilla tiputetusta infuusiosta niin johan lähtee parilta lääkäriltä hoito-oikeudet.
Ferritiini on nyt muotia!
Kommentit (112)
Villi veikkaus että ferritiini asian vähättelijät ovat suureksi osaksi miehiä, koska eivät selvästi ymmärrä miten vaikeita oireita tämä puutos voi suurelle määrälle NAISIA aiheuttaa. Eivät itsekkään eläisi mukisematta niiden vaivojen kanssa jos kyse olisikin enimmäkseen miehiä riivaavasta asiasta. Joten hyvä että keskustelua on saatu aikaan ja naiset ovat valveutuneita kun kyseessä on varsin yleinen ja helposti hoidettava puutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset, epäterveellisesti syövät, rsutatabletteja ei viitsitä käyttää... pahin ja vaikein aines terveydenhuollossa.
Itse olette aiheuttaneet että saatte huonoa kohtelua.
Anemia on yleensä hoikkien naisten ongelma. Lisäksi se koskettaa kasvissyöjiä, urheilijoita, runsaista menkoista kärsiviä, raskaana olevia ja juuri synnyttäneitä.
Että aika pahasti metsään menee. Yleensä anemia on nimenomaan urheilijoiden ja hoikkien riesa.
Ei tarvitse olla hoikka, että on raudanpuutteinen erittäin runsaiden menkkojen, synnytysten ja kasvissyönnin takia.
Vierailija kirjoitti:
Ai tämäkö se on se lääkärien pelko?! Että menee hoito-oikeudet. No toivotaan että tulisi pian käypä hoito ohjeet. Kyllähän rautainfuusion tuoteselosteessa lukee:
FERINJECT
Käyttöaiheet
Raudanpuutoksen hoitoon, kun suun kautta otettavat rautavalmisteet eivät tehoa tai niitä ei voida käyttää.
Raudanpuutteen diagnoosin on perustuttava laboratoriotesteihin.
Yksi pussi FERINJECTia maksaa n. 550 euroa. Joten aika tyyristä ainetta!
Vierailija kirjoitti:
Yks mun tuttu sai rautainfuusiosta diabeteksen. Kuuluu johki rautaryhmään facessa ja kun yritti muita varottaa riskistä niin vaiennettiin ryhmässä tehokkaasti. Ja lääkäri oli sanonu et on muitakin tapauksia.
Siis kakkostyypin vai ykköstyypin? Millä mekanismilla se diabetes tulee rautafuusiosta??
Vierailija kirjoitti:
Yks mun tuttu sai rautainfuusiosta diabeteksen. Kuuluu johki rautaryhmään facessa ja kun yritti muita varottaa riskistä niin vaiennettiin ryhmässä tehokkaasti. Ja lääkäri oli sanonu et on muitakin tapauksia.
Ja ihan tavalliset särkylääkkeet kuten Burana ja Panadol ovat aiheuttaneet maksan ja munuaisten sairauksia ja ihan kuolemiakin. E-pillerit ovat aiheuttaneet kuolemia. Synnytyksiin ja kaikkiin leikkauksiin liittyy kuolemia jne. Että ihan kaikki aiheuttaa kaikkea. Riskit on kaikesta. Suurempi riski on kyllä olla niillä 0- ferritiineillä kun ottaa rautainfuusio.
Vierailija kirjoitti:
Rautainfuusiota saa antaa vasta kun on varmistettu, että kyseessä on raudanpuuteanemia. Anemia voi olla myös esim. B12- vitamiinin puutosta, foolihapon puutosta yms. Näissä tilanteissa ei saa antaa rautainfuusiota. Eli ferritiini ehdottomasti otettava, HB ei kerro onko kyseessä raudanpuuteanemia. Ferritiini kertoo.
Pitää mitata myös B12 ja foolihappo ja korjata puutokset lisäravinteilla.
Ihmettelen, kuinka huonosti mitataan ylipäänsä vitamiini ja rautatasoja, sillä ne vaikuttavat ihmisen terveyteen todella paljon.
Moni vaiva paranisi ihan sillä, että kehossa ei ole puutoksia.
Jos on erittäin runsaat kuukautiset, vuosien myötä mitä todennäköisimmin päädytään raudanpuutteeseen. Oireet tulevat hiipien, niin että niihin tottuu.
Ja paradoksaalisesti, mitä enemmän puutetta varastoraudasta, sitä rajummin nainen vuotaa, joten loppua kohti raudanpuute vain kiihtyy.
samalla esim. kilpirauhanen alkaa prakailemaan.
Joskus vuosia sitten sain rautainfuusion. Onneksi sain, koska rautatableteilla ei arvot parantuneet ja lisäksi ne aiheuttivat kamalia vatsavaivoja. En itse edes ehdottanut infuusiota, vaan lääkäri suorastaan "pakotti" minut siihen. Ei tullut yhtään mitään negatiivisia vaikutuksia, päin vastoin sain elämäni takaisin.
Minulla raudanpuuteanemia aiheutti kuukautisten poistumisen, valtavaa hiustenlähtöä,masennusta, keskittymisvaikeutta, alakuloisuutta, järkyttävää väsymystä, hengästymistä, hakkaavaa pulssia, päänsärkyä, pahoinvointia, heikotusta, kynsien katkeilua jatkuvasti.
Ihan pikkujuttuja eikö niin? Ap:n pitäisi itse kokea se p a s k a niin tajuaisi mistä on oikeasti kyse!
RAUDANPUUTTEEN OIREITA:
• Väsymys ja unihäiriöt
• Heikotus
• Huimaus
• Päänsärky
• Hermostuneisuus
• Masennus
• Ahdistuneisuus
• Lihasheikkous
• Ihon kuivuminen
• Levottomat jalat
• Käsien ja jalkojen kylmyys
• Kynsien halkeilu
• Ruokahaluttomuus
• Painon lasku tai nousu
• Hengästyminen ja hengenahdistus
• Hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute
• Hiusten haurastuminen ja hiustenlähtö
• Heikentynyt yleiskunto ja suorituskyky
• Palan tunne kurkussa tai nielemisvaikeudet
• Nopeutunut syke levossa tai pienessäkin rasituksessa
https://www.eiransairaala.fi/fi/Ajankohtaista/Eiran-artikkelit/Sisataud…
teistä on hienoa sanoa ferritiini kun joku sen sanoi kerran facebookin keskustelupalstalla ja tarkoittaa varastorautaa. ei kaikkien tarvitse sen vuoksi rynnätä akuuttia tukkimaan
Raudanpuute on yleisin ravintoainepuutos maailmassa. Raudanpuute vaikuttaa suhteellisesti huomattavasti enemmän naisiin ja lapsiin, kuin miehiin. Kuukautiset, raskaus ja imetys altistavat naiset raudanpuutteelle ja anemialle.
Lapsilla voimakas kasvu ja kehitys vaativat paljon rautaa jo sikiökaudelta lähtien.
On tärkeä erottaa anemia ja raudanpuute toisistaan, vaikka ne voivat ilmetä myös yhdessä. Anemia tarkoittaa sitä että hemoglobiini Hb on laskenut naisilla <117. Sen syitä on monia ja raudanpuute on yksi tavallisimmista.
Raudanpuutetta voi olla ilman anemiaakin, eli elimistö kärsii raudanpuutteesta muissa kudoksissa, ilman että se näkyy vielä hemoglobiinin laskuna. Tällöin puhutaan raudanpuutteesta ilman anemiaa. Riittävän pitkään ja syvänä, raudanpuute ilman anemiaakin, johtaa raudanpuuteanemiaan.
Noin kolmannes maailman naisista ovat aneemisia, joista raudanpuute on vallitsevin syy.
Suomessa ei ole tehty viime aikoina tutkimuksia raudanpuutteen yleisyydestä, mutta samankaltaisissa maissa, kuten:
Tanskassa on havaittu, että jopa 40%:lla naisista oli raudanpuutos (ferritiini <32).
Ruotsalaisten arvion mukaan rikkaissa maissa raudanpuutosanemiaa on naisilla noin 7-8%:lla ja raudanpuute ilman anemiaa esiintyy noin 25%:lla hedelmällisessä iässä olevista naisista.
Norjassa yli 3000 naista käsittävässä tutkimuksessa arvioitiin että 31% norjalaisista naisista oli raudanpuutteisia, kun rajana pidetään ferritiniarvoa 20.
Ruotsalaisten kuten tanskalaisten hoitosuositusten mukaan ferriitini seulotaan yhdessä hemoglobiinin kanssa raskauden alkuvaiheessa.
http://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-syyt/aliarvioidaanko-raudanpuu…
Etenkin äitien kohdalla, jotka ovat suunnittelevat seuraavaa raskautta tai ovat jo synnyttäneet useamman lapsen, olisi syytä kiinnittää rautavarastoihin huomiota jo ennen seuraavaa raskautta.
Rautavarastot katsotaan riittäviksi raskausaikana, jos ferritiini on suurempi kuin 70 alkuraskaudessa mitattuna
Vierailija kirjoitti:
teistä on hienoa sanoa ferritiini kun joku sen sanoi kerran facebookin keskustelupalstalla ja tarkoittaa varastorautaa. ei kaikkien tarvitse sen vuoksi rynnätä akuuttia tukkimaan
Minä menin yksityiselle ja maksoin itse ferritiini mittaukseni. En olisi älynnyt ilman tätä vouhotusta eikä kukaan ole koskaan keksinyt sitä minulta mittauttaa, vaikka raudanpuutteen oireista olen kärsiny etenevissä määrin jo lähes 20 vuotta.
Ja tulos oli vakava raudanpuute. Nyt ollaan rautakuurilla ja seurannassa vuosi. Menin siis lääkäriin tulos kourassa.
”On surullista, että nyky-Suomessa raudanpuutteesta kärsivät naiset leimataan muoti-ilmiöstä valittaviksi, mitätöidään heidän oireitaan selittämällä niitä pikkulapsiarjesta tai työstressistä johtuviksi, eikä suostuta edes mittaamaan ferritiiniarvoja, jotka julkisessa terveydenhuollossa eivät maksa paria euroa enempää.
Samaan aikaan ihmettelen, kun muistinheikkoutta valittava vanhus saa julkisessa terveydenhuollossa optimaalisen hoidon, muistihoitajan testaukset, vitamiinimääritykset ja erikoislääkärin arvion ja seurannat, kun samaan aikaan muistiongelmia valittava työikäinen, hedelmällisessä iässä oleva nainen oireineen. leimataan psyykkisesti sairaaksi, joka ei ymmärrä, että pikkulapsiarjen kuuluu olla väsyttävää tai elämän nyt kuuluu potkia päähän.
Henkilökohtaisestsi minua surettaa jokaisen naisen puolesta, jotka ovat viimeisillä voimillaan raahautuneet lääkäriin, kun ovat huomanneet, että heidän elimistönsä ei toimi enää normaalisti ja ovat poikkeuksellisen väsyneitä ja heidät nauretaan sieltä pihalle.
Samalla kun yritetään nostaa Suomen väkilukua, saada opiskelijat valmistumaan nopeammin, saada naiset nopeammin työelämään lasten teon jälkeen, on käsittämätöntä, että samaan aikaan sallitaan se, että jo nuoret naiset kärsivät raudanpuutteen aiheuttamasta työkyvyttömyydestä, eivät jaksa hoitaa lapsia ja työtä, saati tehdä useampaa lasta, vain koska heitä ei suostuta hoitamaan tässä yksinkertaisessa asiassa.”
– lääketieteen linsensiaatti, lääketieteellinen johtaja
http://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-syyt/salaisuus-onnistuneeseen-…
Tiettyjä ruoka-aineita ei kannata nauttia samaan aikaan rautatablettien tai rautapitoisten ruokien kanssa.
Kyseessä ei ole pieni haitta imeytymiselle, vaan esimerkiksi kalsiumpitoisten tuotteiden nauttiminen samaan aikaan on käytännössä tehnyt se, että rauta ei ole ollenkaan imeytynyt.
Ahkerille teen ja kahvinjuojillakin on tavattu raudanpuuteanemiaa, mitä mikään muu asia ei ole selittänyt. Soijaproteiini, täysjyväviljan fytaatit ja punaviinin polyfenolit inhiboivat myös raudan imeytymistä.
Naisilla rauta-arvojen tulee olla kunnossa. Esim. Synnyttäminen on ihan oikeasti vaarallista jos ei ole rautavarastot kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Villi veikkaus että ferritiini asian vähättelijät ovat suureksi osaksi miehiä, koska eivät selvästi ymmärrä miten vaikeita oireita tämä puutos voi suurelle määrälle NAISIA aiheuttaa. Eivät itsekkään eläisi mukisematta niiden vaivojen kanssa jos kyse olisikin enimmäkseen miehiä riivaavasta asiasta. Joten hyvä että keskustelua on saatu aikaan ja naiset ovat valveutuneita kun kyseessä on varsin yleinen ja helposti hoidettava puutos.
Minulla oli hemoglobiini 103 ja ferritiini 15. Sain heti ferinjectia suoneen asiasta ei ollut mitään empimistä. En minä edes itse tiennyt moisesta aineesta. Nyt pitäisi syödä obsidan fe kapseleita ja jää kesken vatsa kipeä, jatkuva ripuli.
Ja olen mies.
Oikeasti aneemisen kuuluu saada hoitoa. Meuhkaajien ja luulosairaitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Matalan ferritiinin takia mennään päivystykseen. Kuvitellaan että kaikki oireet johtuvat ferritiinistä. Vaaditaan rautainfuusiota korkeilla hemoglobiiniarvoilla.
Kun eka potilas saa haittavaikutuksen liian hyvillä veriarvoilla tiputetusta infuusiosta niin johan lähtee parilta lääkäriltä hoito-oikeudet.
Ferritiini on nyt muotia!
Minut lähetti päivystykseen oma lääkärini kun verikokeissa ilmeni että Hb oli 70 ja ferritiini 5.
Menin lääkäriin armottoman väsymyksen ja valtavan huimauksen takia. Meinasin pyörtyä monta kertaa kun nousin ylös, ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa. Ylpaine oli 100, alapainetta en muista.
En saanut lisäverta, mutta määräyksen rautalääkkeeseen sekä passituksen saman sairaalan sisätautipolille, joka aika on minulla huomenna. Toden näköisesti uudet verikokeet ja muita tutkimuksia. Ja varmasti se lisäveren tiputuskin, vaikka oloni on jo hieman kohentunut. Lääkärin mukaan jos pelkillä rautalääkeillä aletaan hoitaa, joudun ottamaan niitä ainakin puoli vuotta 2 kpl/päivä.
Näin huonot arvot on hälyttävät eikä kyseessä mikään "muotioikku"! Olen itse hoitoalalla enkä koskaan ole törmännyt yhteenkään tapaukseen missä verta olisi annettu löyhin perustein. Ei sitä voi marssia sairaalaan ja tilata kaksi litraa verta kiitos. Ei se vain käy niin.
Minulla on kyllä toinenkin "Muotisairaus" eli kilpirauhasen vajaatoiminta. Se on todettu minulla melkein 30 vuotta sitten, ja hoitotaso on ollut vuosia hyvä. Käyn kerran vuodessa kontrollissa. Ehkä nyt sitten pitää "keksiä" lisää: ehkä narsismi? Tai asberger? Tai olisiko hyviä ehdotuksia?
Rautainfuusiota saa antaa vasta kun on varmistettu, että kyseessä on raudanpuuteanemia. Anemia voi olla myös esim. B12- vitamiinin puutosta, foolihapon puutosta yms. Näissä tilanteissa ei saa antaa rautainfuusiota. Eli ferritiini ehdottomasti otettava, HB ei kerro onko kyseessä raudanpuuteanemia. Ferritiini kertoo.